Luni,
21.09.2020
Innorat
Acum
11°C

Oficial Wizz Air: ajutoarele de stat oferite la Sibiu contează, dar nu sunt primordiale

11 Aprilie 2016 00:11

Oficial Wizz Air: ajutoarele de stat oferite la Sibiu contează, dar nu sunt primordiale

După ce a anunțat că, din august, compania de zboruri low-cost Wizz Air va deschide o bază la Sibiu, György Abrán, directorul comercial al companiei maghiare, a explicat pentru Turnul Sfatului de ce (abia acum) a fost luată această decizie.

Aeroportul Internațional Sibiu este unul din cele mai moderne aeroporturi din România, după investițiile finalizate în 2010, investiții de peste 70 de milioane de euro. Este conectat la un capăt de autostradă, de câțiva ani a redus tarifele, iar din 2013 oferă și ajutoare de stat în sumă totală de aproximativ 2,5 milioane de euro acelor companii care deschid noi zboruri sau măresc frecvențele pe rutele deja existente. Cu toate acestea, cea mai importantă companie de zboruri low-cost a luat decizia de a aloca un avion pentru zborurile de aici (adică de a crea o bază la Sibiu) abia din august 2016. Avionul cumpărat pentru această bază a costat aproximativ 100 de milioane de euro. ”Sunt mai mulți factori care influențează o astfel de decizie, de a crea o bază pe un aeroport. Aeroportul din Sibiu, ca destinație, a fost inclus în rutele noastre din 2014. Deci aveam ceva prezență aici. Apoi au apărut acele schimbări, în termeni comerciali vorbind, rezultate ca urmare a implicării Consiliului Județean Sibiu în încercarea de a dezvolta activitatea aeroportului. Cel mai important pentru noi este să punem în balanță veniturile față de costurile operării și investiția necesară. Situația acestei balanțe s-a schimbat, a devenit mai favorabilă operării unei baze, la fel prețul combustibilului și alte costuri au scăzut, vedem în continuare o cerere bună pentru cele două rute pe care le operăm deja de aici. Toate acestea ne-au dat acum încredere că este momentul bun pentru a deschide o bază la Sibiu”, explică György Abrán pentru Turnul Sfatului.

Împărțirea riscului

Ajutoarele de stat – pentru care autoritățile județene au avut de îndeplinit un proces birocratic amplu, în care au fost solicitate avize inclusiv Comisiei Europene – contează, dar nu pe termen lung, arată oficialul companiei maghiare. ”Ne ajută pe termen scurt, la început. Cred că fiecare rută trebuie să fie sustenabilă fără astfel de ajutoare. Dar toate aceste rute reprezintă o investiție, presupun un risc pentru companie, pot duce la pierderi financiare. Este nevoie de mult efort pentru a convinge pasagerii că au o oportunitate prin aceste rute. Prin urmare, aceste ajutoare financiare însemnă că autoritățile preiau o parte din riscurile la care compania se expune. Dar, repet, aceste ajutoare nu influențează decizia luată pe termen lung”.

Autostrăzi versus low-cost aerian

Deși nu există un orizont de timp bine definit, Sibiul are șansa de a fi conectat la un coridor european de autostrăzi. Acest lucru reprezintă un avantaj pentru o companie de zboruri low-cost, nu o amenințare, susține György Abrán. ”Dacă cineva din Deva sau Alba Iulia, de exemplu, dorește să zboare de la Sibiu va avea o cale mai rapidă de acces la aeroport. Pe de altă parte, dacă va exista o conexiune excelentă pe autostrăzi între Sibiu și Milano, poate atunci te poți întreba dacă merită să zbori sau să mergi cu mașina. Dar chiar și în cazul celor mai apropiate destinații pe care le propunem, Nürnberg - de exemplu, vei avea nevoie de mai mult de zece ore de condus pentru a le atinge. De aceea cred că va fi mult mai convenabil să zbori. Această «concurență» între a conduce sau a zbura este reală doar în cazul destinațiilor care sunt accesibile cu mașina într-un timp scurt, de sub patru -cinci ore. Bucureștiul sau Budapesta, de exemplu, ar intra în această categorie. Dar destinații din Germania, Marea Britanie și așa mai departe, sunt prea îndepărtate chiar și în condițiile unei rețele de autostrăzi bine dezvoltată. Autostrăzile, dacă le privești situația actuală, generează în Europa multe ambuteiaje, limitări de viteză și așa mai departe. Chiar și în țările cu o densitate mare de autostrăzi, cursele aeriene sunt alternativa preferată pentru zborurile pentru distanțe mai lungi”.

Dar primul criteriu…

Dincolo de facilitățile economice sau de numărul potențialilor clienți, o companie de zboruri va lua în calcul condițiile tehnice referitoare la siguranța zborurilor, spune directorul comercial al Wizz Air. Afirmația lui este făcută în contextul discuțiilor destul de aprinse legate de evenimentele din vara lui 2010, când dealul dinspre Cristian pe care a fost prelungită pista de la Sibiu a suferit alunecări. ”Starea tehnică a pistei este un punct critic al condițiilor de luat în considerare. Sunt importante și condițiile comerciale în orice decizie a unei companii aeriene, dar cele mai importante sunt cele tehnice. Dacă aeroportul are o vizibilitate bună, un sistem de lumini bun, o pistă bună și toți ceilalți parametri tehnici sunt în stare bună, atunci este luat în considerare de companiile aeriene. De fapt, este cel mai important lucru, pentru că vorbim de siguranță și de stabilitate în operare. Sibiul îndeplinește toate standardele noastre. Evident, există din când în când zile când ceața densă nu permite operarea zborurilor, unele curse sunt redirecționate, dar atunci oamenii trebuie să înțeleagă faptul că, uneori, chiar nu ai ce face. Nu ne asumăm riscuri, siguranța zborurilor este pe primul loc”.

Baza Wizz Air

Reprezentanții Wizz Air au anunțat că vor aloca bazei de la Sibiu o aeronavă Airbus A320, care va înnopta aici, urmând ca pe timpul zilei să zboare pe cele șase rute pe care compania le va opera de aici. Este vorba de Dortmund și Lutton (Londra), rute aflate în exploatare, precum și de Milano Bergamo (din 20 august), Madrid (20 august), Memmingen Munchen (21 august) și Nürnberg (19 august).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus