Marţi,
08.07.2025
Cer Senin
Acum
21°C

Interviu cu Jean-Emmanuel Casalta, RFI: ”Până în Corsica, la Bastia, în mijlocul Mediteranei am auzit de Sibiu”

Interviu cu Jean-Emmanuel Casalta, RFI: ”Până în Corsica, la Bastia, în mijlocul Mediteranei am auzit de Sibiu”

Unul dintre cele mai serioase posturi de radio din România poate fi ascultat acum și la Sibiu. Radio France International Romania s-a lansat săptămâna trecută la Sibiu, ocazie cu care am putut sta de vorbă cu directorul lor de strategie și dezvoltare, Jean-Emmanuel Casalta, despre mass media în Europa și viitorul presei.

Reporter: Bănuiesc faptul că în spatele unei lansări se află mai multe studii de piață și cercetări. Ce spun ele despre Sibiu și publicul sibian?

J.-E. Casalta: Ca să răspund la răspund la această întrebare trebuie să mă întorc puțin în timp. Povestea RFI România este povestea unui succes care a demarat la București. Radioul și-a construit credibilitatea și notorietatea de la București și astăzi avem rezultate de audiență foarte bune, atât la nivelul Capitalei cât și în alte orașe din țară, unele chiar foarte, foarte bune. Este vorba despre categoriile socio-profesionale ridicate, 80 la sută dintre reprezentanții acestor categorii ascultă RFI și sută la sută dintre ei ne cunosc. E dificil să faci lucrurile să meargă mai bine de atât. Faza următoare a RFI România este să se extindă în toată țara. A existat o licitație în al doilea semestru din 2015 pentru obținerea de noi frecvențe radio și în urma eforturilor depuse RFI România a primit licențele pentru Sibiu și Timișoara, două orașe extrem de importante ale României. Aici aș vrea să adaug că cele două orașe sunt printre cele mai deschise către Europa. Toată lumea știe că Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană iar programele noastre se potrivesc foarte bine, fiind foarte deschise către lume, către Europa. Sibiul este foarte aproape de noi și de modul nostru de gândire.

Rep.: Cam cât la sută vor fi programe locale, dedicate sibienilor sau publicului din această parte a țării, și cât la sută vor programe generale?

J.-E. Casalta: Totul depinde foarte mult de actualitate și subiectele momentului. Ca să vă dau un exemplu, Sibiul se bucură de un eveniment extraordinar, Festivalul Internațional de Teatru, și foarte probabil că vom avea transmisiuni în direct pe întreaga durată a zilei de aici, în timpul festivalului. Nu avem un procentaj pe care îl decidem înainte, ne pliem pe actualitate. RFI va avea un corespondent aici, la Sibiu, care va interveni de câte ori va fiu nevoie cu cele mai interesante subiecte. Chiar astăzi a existat un reportaj de la Sibiu referitor la Raliul Sibiului. ”Zebra”, emisiunea noastră culturală de trei ore este transmisă astăzi tot de aici, din Piața Mare. Același lucru se întâmplă și cu emisiunea noastră de politică, realizată de redactorul nostru șef, Ovidiu Nahoi, cu invitați locali. În concluzie, dacă actualitatea este la Sibiu RFI va fi prezent. Cum v-am arătat, stâlpii radioului nostru se potrivesc foarte bine cu orașul dumneavoastră.

Rep.: Cât de multe diferă subiectele abordate și emisiunile din România de cele din Franța? Sunt mari diferențele de politică editorială?

J.-E. Casalta: Politica grupului este de a trata actualitatea internațională conservând specificitatea locului. Proximitatea este o caracteristică a radioului. Cred că în asta constă o mare parte din succesul RFI România, modul în care actualitatea locală este plasată în context european și mondial, a devenit necesar în zilele noastre să știi să tratezi informația locală integrând-o în planul internațional. Noi facem asta folosind resursele de la București și pe cele din Franța. Noi avem seara un duplex România-Paris care tocmai asta face, tratează cele mai importante subiecte ale zilei. Ca să revin la întrebarea dumneavoastră, este normal ca actualitatea românească să ocupe un spațiu mai mare pe parcursul zilei, dar succesul RFI România a fost construit în baza integrării actualității locale în contextul internațional, dintr-o perspectivă europeană. În asta constă originalitatea produsului.

Rep.: Cum reușiți să vă țineți departe de tabloidizare? Sacrificați rating-ul pentru asta?

J.-E. Casalta: În ciuda tendinței din ultimii ani de tabloidizare a jurnalismului, de orice fel, cred că RFI România și-a păstrat nivelul ridicat axându-se pe o nișă, aceea care arată că informația nu se oprește la frontiera României. România face parte dintr-o Europă globalizată, în care deciziile de la Bruxelles sau Paris, Londra sau Berlin, sunt foarte importante pentru București și, mergând mai departe, pentru Sibiu. Făcând parte dintre mare grup internațional putem să decriptăm pentru public informația internațională. Tabloidizare înseamnă ceva facil pentru toată lumea, decriptarea internațională este mai complicată. E nevoie și de bani ca să poți face asta și aici iarăși se vede forța RFI-ului și a grupului France Media Monde, care se folosește de 13 redacții internaționale, în franceză, engleză, română, spaniolă. Asta dă forța grupului nostru. Asta ne dă puterea de a face din credibilitatea informației principala noastră valoare și dreptul de a refuza senzaționalismul. Acest refuz al senzaționalismului a devenit aproape original în peisajul mediatic modern, nu doar în România, face diferența între noi și restul ofertei de pe piață. Ne adresăm unor oameni care caută informație și își doresc o separare între informația corectă și infotainment. Noi ne asumăm asta. Este promisiunea noastră încă de la început și asta ne dă forță în prezent, în toată Europa și în lume.

Rep.: Lansarea unui post de radio a devenit o raritate, lucru valabil nu doar la Sibiu, cred că peste tot. Ce viitor mai are radioul în epoca internetului? Cum va arăta radioul peste cinci sau zece ani?

J.-E. Casalta: Noi vedem altfel lucrurile. Internetul este un nou mijloc de difuzare și nici un mijloc de difuzare nu este rău pentru programele noastre. Noi suntem pe toate mediile, iar radioul este o realitate concretă de ieri, de azi și de mâine, pentru un bună bucată de timp. Încercăm să fim cât mai dinamici și să folosim cât mai bine internetul. RFI România este foarte dinamic pe rețelele sociale, are o aplicație de telefon mobil și înregistrăm o creștere a traficului pe site de 60 la sută, de la un an la altul. Completăm difuzarea clasică, rămâne baza dar în același timp suntem pe toate rețele sociale. Dacă vor exista și alte medii de difuzare, fiți siguri că le vom folosi și pe acelea. Important este programul nostru, conținutul, nu neapărat felul în care accesezi informația, toate mediile de acces sunt importante. Echipele noastre sunt foarte conștiente de asta și știu că este foarte important ceea ce fabrică și apoi cum se transmite.

Rep.: Deci radioul nu moare, se adaptează.

J.-E. Casalta: Dacă-mi permiteți o glumă, radioul a fost amenințat cu moartea de trei ori până acum. Prima dată toată lumea a zis că va muri când a apărut cinemaul. A doua amenințare a fost din partea televiziunii. Acum trăim în epoca internetului și toată lumea se întrebă dacă va însemna sfârșitul radioului. Realitatea ne-a învățat că radioul este foarte reactiv la schimbări și foarte adaptabil.

”Deși n-am mai fost aici, am avut ocazia să cunosc foarte bine Sibiul din Franța. Am cunoscut actori care au participat la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și care s-a întors entuziasmați. Mărturia primită acum cinci ani a fost despre un oraș formidabil, cu o activitate culturală extrem de importantă și un festival de foarte mare calitate. Până în Corsica, la Bastia, în mijlocul Mediteranei am auzit de Sibiu”- J.-E. Casalta

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

1 comentarii

@@@

Acum 9 ani

Francez prost, lingau, cu arabu-n pat ! Nici dracu n-a auzit de Sb fraiere, exceptie cei care au fost, si aia pocesc numele gen Sibu, sau ceva legaturi de sange. In rest marea parte a prostimii/sclavilor din vest sau state habar n-au ce dracu e Rromnia. Tin minte cum se cruceau americanii acum ceva ani cand nu mai stiu ce conventie se tinea la bucale. Suntem NIMIC pe plan global sau investitional ! Nici macar nu existam pe piata investitilor, economica. Cantitate (deja diluata) neglijabila !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus