Până la 1 noiembrie 2016, toți proprietarii de imobile din Sibiu – fie persoane fizice, fie juridice – trebuie să treacă pe la sediul Primăriei Sibiu pentru a depune o declarație de impunere, în baza căreia să îi fie calculată noua taxă de salubrizare. Această taxă, calculată pe baza declarației de impunere depusă la Primărie, va trebui plătită de patru ori în fiecare an. La propunerea executivului local, taxa pentru persoanele fizice a fost stabilită la 9,23 lei/ persoană / lună, iar pentru pentru persoanele juridice, la 372 lei/tonă de deșeuri colectate.
Consilierii locali ai municipiului Sibiu au adoptat în ședința de joi Regulamentul de instituire și administrare a taxei de salubrizare în municipiul Sibiu. Acest regulament și această taxă sunt adoptate în vederea implementării și în acest oraș a colectării selective a deșeurilor, proiect în care sunt angrenate – în această primă fază – și alte 20 de localități din jurul Sibiului.
Adio, contracte încheiate direct cu firmele de salubritate
Prin acest proiect, din luna noiembrie, colectarea și transportul deșeurilor menajere -colectate separat de către cetățeni - vor fi realizate de o nouă societate – SC Soma SRL din Bacău, angajată pentru următorii opt ani în urma unei proceduri de atribuire realizată de autoritățile județene. Odată ce colectarea și transportul deșeurilor va fi efectuată de cei de la Soma, contractele pe care sibienii le au în prezent cu Schuster & Co Ecologic sau Getesib SA vor fi încheiate. În locul acestora, va funcționa contractul cu Soma. Doar că această din urmă societate nu va mai încasa contravaloarea serviciilor de colectare și transport de la cetățeni și firme, ci de la administrațiile locale (primării). Iar aceste primării vor colecta, la rândul lor, sumele necesare acoperirii acestor servicii sub forma unor taxe. Drept pentru care, la Sibiu a fost adoptat regulamentul în discuție.
Patru modele de declarații de depus la Primărie
Potrivit regulamentului adoptat de Consiliul local Sibiu, taxa de salubrizare va trebui plătită pentru fiecare clădire din municipiul Sibiu. Iar pentru ca primăria să calculeze nivelul acestei taxe de salubrizare, proprietarii clădirii sunt așteptați la ghișeele Direcției Fiscale pentru a depune declarațiile de impunere aferente.
Acestea sunt realizate în patru modele: unul pentru imobilele cu destinația de locuință deținute de persoanele fizice, unul pentru imobilele cu destinația locuință deținută de o persoană juridică, unul pentru imobilele cu altă destinație decât cea de locuință deținute de persoane fizice și – cel de-al patrulea – pentru imobilele cu altă destinație decât cea de locuință și care sunt deținute de persoane juridice. În acest din urmă caz, trebuie precizat că obligativitatea depunerii declarației revine nu numai firmelor (sau persoanelor fizice autorizate) care dețin imobile în proprietate, ci tuturor societăților comerciale: cele care nu dețin în proprietate imobilele în care funcționează trebuie să depună această declarație în calitate de firme care au sediul sau punctele de lucru în respectivul imobil. În acest caz, declarația trebuie depusă pentru toate punctele de lucru în care desfășoară activități (alături de sediu).
În fine, celelalte două situații diferite luate în calcul de Regulamentul taxei de salubrizare adoptat la Sibiu este cel al imobilelor deținute de stat sau de oraș și cel al caselor de vacanță (imobile locuite temporar). În cazul locuințelor deținute de stat sau de municipiul Sibiu, chiriașii sunt cei care au obligația de a trece pe la Primărie pentru a depune declarația după modelul 1 (cel al imobilelor cu destinația locuință deținute de persoane fizice) și tot chiriașii sunt și cei care trebuie să achite taxa. Iar pentru casele de vacanță, același model de declarație trebuie depusă, doar că taxa va fi calculată luându-se în considerare o singură persoană (9,23 de lei pe lună, adică 27,69 de lei pe trimestru).
Regulamentul adoptat mai prevede că ”pentru utilizatorii casnici care locuiesc la bloc, declarația de impunere și declarațiile rectificative pot fi depuse și la Asociația de proprietari de care aparțin, în baza contractului/protocolului de colaborare încheiat de Primăria municipiului Sibiu cu Asociația, urmând ca aceasta din urmă să le înainteze la Primărie în maxim trei zile”.
Ce trebuie declarat
Proprietarii persoane fizice de imobile cu destinația de locuință trebuie să completeze un model de declarație în care să enumere – pe proprie răspundere, ca și toate celelalte declarații – numele și prenumele persoanelor care locuiesc în imobilul respectiv, calitatea acestor locatari (stabili, chiriași, flotanți), codul numeric personal al fiecăruia și eventuale observații.
Descarcă de aici Model 1 - pentru imobil cu destinatia locuinta detinut de persoane fizice
Proprietarii persoane fizice de imobile cu altă destinație decât cea de locuință trebuie să completeze un alt model de declarație, în care să enumere denumirea firmelor (inclusiv PFA-uri și II-uri) care funcționează la adresa respectivă. În plus, trebuie completate adresa, domeniul de activitate al firmelor din respectivul imobil și codul unic de înregistrare al acestor firme.Descarcă de aici Model 2 - pentru imobil cu alta destinatie decat cea de locuinta detinut de persoane fizice
Firmele care dețin imobile închiriate persoanelor fizice pentru ca acestea să locuiască aici trebuie să completeze un al treilea model. În care, la fel, trebuie enumerate numele și prenumele locatarilor stabili, chiriașilor sau flotanților, codul numeric personal și eventuale observații.Descarcă de aici Model 3 - pentru imobil cu destinatie de locuinta detinut de persoane juridice
Cea mai complexă declarație de impunere este cea pentru imobilele cu altă destinație decât cea de locuință și care trebuie completată de persoanele juridice. Cu alte cuvinte, pentru utilizatorii non-casnici de imobile. Această declarație trebuie completată diferit pentru restaurante, hoteluri etc, pentru unități sanitare cu paturi sau fără paturi, pentru școli și pentru magazine (care sunt împărțite în magazine sub 50 de mp și doi angajați și magazine mai mari de 50 de mp și cu mai mult de doi angajați). Cel mai simplu de completat această declarație va fi pentru firmele care nu se încadrează în niciuna din cele șase categorii mai sus enumerate. Acestea vor trebui să precizeze domeniul de activitate, numărul de angajași, numărul de recipiente de colectare a deșeurilor reziduale de care are nevoie și capacitatea acestora, precum și frecvența lunară de golire a recipientelor.Toate celelalte șase categorii, vor trebui să completeze, în plus, numărul de recipiente necesare pentru hârtie, sticlă, plastic și metal, reziduale și biodegradabile. Regulamentul include și indicatorii de calcul pentru stabilirea numărului de recipiente și a frecvenței de colectare. Doar că acești indicatori enumerați în Anexa 10 ai Regulamentului nu sunt foarte clari.
Descarcă de aici Model 4 - pentru imobil cu alta destinatie decat cea de locuinta detinut de persoane juridice (utilizatori non-casnici)
Atenție! Potrivit autorităților județene, dintr-o eroare, modelele transmise pentru utilizatorii non-casnici nu prevăd recipiente de colectare a deșeurilor biodegradabile decât pentru restaurante, hoteluri, pensiuni și alte unități similare. Dar, în perioada imediat următoare, acestea modele vor fi modificate, astfel încât să includă necesarul și capacitatea recipientelor pentru deșeurile biodegradabile pentru toate persoanele juridice, arată reprezentanții ADI Eco Sibiu pentru Turnul Sfatului.Aceste modele de declarații pot fi găsite în format tipărit și la sediul Primăriei (camerele 10, 18, 20 și la ghișeele Direcției fiscale din sediul din Piața Mare sau din cel de pe bulevardul Victoriei) sau pot fi descărcate de pe site-ul administrației locale de la secțiunea ”Formulare necesare”.
Pentru cei care nu depun declarațiile. Sau dacă se schimbă situația
Dacă pentru anumite imobile nu vor fi depuse declarații până la 1 noiembrie 2016, reprezentanții primăriei vor impune o taxă din oficiu: una de patru persoane pentru fiecare imobil cu destinația de locuință (110 lei pe trimestru) și una echivalentă a 12 tone de deșeuri pe an, pentru imobilele cu altă destinație decât cea de locuință (1.488 de lei, pe trimestru).
În cazul în care situația folosirii unui imobil se modifică (crește sau scade numărul de locuitori etc), proprietarii de imobile pot depune la aceleași ghișee o declarație rectificativă, în baza căreia va fi emisă o nouă decizie de impunere pentru plata unei taxe de salubrizare cu un alt cuantum. Aceste declarații trebuie depuse în cel mult 30 de zile de la modificarea datelor inițiale. Taxa va fi recalculată în următoarele 30 de zile.
Termene de plată și penalități
După depunerea declarațiilor la ghiișele Direcție Fiscale din cadrul Primăriei Sibiu, funcționarii acesteia vor emite o decizie de impunere pentru noua taxă, decizie care va fi transmisă prin poștă celor care au depus declarațiile mai sus amintite. Taxa poate fi plătită atât la ghișeele Direcției Fiscale, cât și la oficiile poștale din Sibiu sau on-line, pe site-ul Primăriei Sibiu. Primul termen de plată este stabilit, în mod excepțional, pentru ziua de 15 decembrie 2016. De anul viitor, termenele de plată a acestei taxe de salubrizare vor fi 15 ianuarie, 15 aprilie, 15 iulie și 15 octombrie ale fiecărui an.
”Dacă taxa nu va fi plătită, sau va fi plătită cu întârziere, se vor percepe majorările de întârziere prevăzute de Codul de Procedură Fiscală de 1% din suma datorată/lună”, precizează reprezentanții administrației locale.
Deșeurile abandonate vor fi ridicate
Potrivit regulamentului adoptat, în cazul deșeurilor abandonate pe domeniul public, obligativitatea colectării acestora cade în sarcina noului operator, a celor de la Soma SRL Bacău, mai precis. Contravaloarea ridicării acestor deșeuri abandonate va fi achitată de Primăria Sibiu. Care, ulterior, dacă va identifica ”producătorul” acestor deșeuri, va demara acțiuni de recuperare a acestor sume și de aplicare de sancțiuni.
Pentru restul de deșeuri: chemați firma
Din noiembrie, când va începe colectarea selectivă a deșeurilor în municipiul Sibiu, locuitorii și agenții economici ai acestui oraș vor trebui să împartă gunoiul în cinci: separat să colecteze hârtia și cartonul, separat plasticul și metalul, separat sticla, separat deșeurile biodegradabile și, în fine, separat deșeurile reziduale. Cei care locuiesc la case nu vor trebui să colecteze separat biodegradabilele: acestora le va fi dat câte un recipient în care să arunce aceste deșeuri, din care să rezulte compost. De altfel, pentru cei de la case va fi și cel mai ”greu” de fentat noul sistem de colectare selectivă: potrivit contractului de delegare a serviciului de colectare și transport al deșeurilor, sibienii care locuiesc la case și care nu sortează deșeurile pe categorii în pubelele indicate vor rămâne cu gunoiul la poartă. Cei de la Soma pot refuza ridicarea deșeurilor sortate necorespunzător. Un semn de întrebare, însă, rămâne asupra containerelor din zonele de blocuri.
În acestea din urmă nu intră deșeurile toxice și periculoase (medicamente, vopsele etc), care vor trebui, din nou, colectate separat și predate celor de la Soma SRL Bacău atunci când aceștia colectează astfel de deșeuri speciale.
Se schimbă situația și în ceea ce privește colectarea deșeurilor voluminoase (de genul mobilei) sau a celor rezultate în urma unor lucrări de re-amenajare a imobilelor. În aceste situații, cetățenii Sibiului vor trebui să ia legătura cu reprezentanții Soma SRL, cărora să le solicite punerea la dispoziție a unor recipiente pentru deșeurile în cauză și ridicarea acestora. Aceste activități vor fi facturate separat de taxa de salubrizare de cei de la Soma SRL.
Taxa poate să crească. De ce nu ar trebui să crească
Taxa de salubrizare poate crește anual, prevede Regulamentul adoptat de Consiliul local. Însă, în cadrul discuțiilor de joi, președintele de ședință – Mariana Brunchea – a spus că această taxă nu va mai crește. Fostă directoare economică a Getesib-ului (Brantner), Brunchea a spus că această taxă nu va crește și pe motiv că, de acum încolo, la plată vor fi puși toți sibienii. Potrivit Marianei Brunchea, 40% din sibieni nu au – în prezent – contracte pentru colectarea deșeurilor. În rândul firmelor, procentul celor care nu plătesc colectarea și transportul gunoaielor este și mai mare – de 50%.
Controale cu poliția. Locală
Tot în cadrul ședinței Consiliului Local Sibiu, Mariana Hașu, directorul executiv al Direcției Fiscale din cadrul Primăriei Sibiu a dat asigurări că a fost pus la punct un sistem de urmărire a celor care vor încerca să se sustragă de la plata acestei taxe, prin nedepunerea declarației de impunere sau declararea de informații eronate. ”Avem protocol încheiat și cu Fiscul, pentru contractele de închiriere, vom face verificări și controale și cu ajutorul Poliției locale”, a spus Mariana Hașu. Primarul Astrid Fodor a mai precizat că reprezentanții Primăriei au fost demult instruiți cum să lucreze pe noile proceduri. ”De șase luni a fost instruit personalul Primăriei pentru acest proiect. Cu siguranță, 80 – 90% din posibilele probleme ce ar putea apărea au deja soluțiile și rezolvările pregătite. Nu zic că nu ar mai putea apărea probleme”, a declarat Astrid Fodor.
Cele 90 de zile
”Cetățenilor care lipsesc din localitate cel puțin 90 de zile consecutive dintr-un an calendaristic și probează acest fapt cu documente justificative de tip viză de flotant, contracte de muncă în străinătate sau alte documente justificative, li se va recalcula taxa de salubrizare datorată”, mai prevede Regulamentul adoptat de CL Sibiu. În caz de înstrăinare a imobilului sau de deces, taxa va fi sistată pe baza unei cereri însoțită de documente justificative începând cu prima zi a lunii următoare.
Descarcă de aici Regulamentul de instituire si administrare a taxei de salubrizare in municipiul Sibiu (inclusiv anexele)
Cum trebuie să vă gestionați gunoaiele, din acest an
Sursa: sibiulrecicleaza.ro
Deșeurile de hârtie și carton
Unde le poți colecta – în debara sau în cămară, într-un colț al bucătăriei, într-o pungă mai mare sau un sac de gunoi. La ce trebuie să ai grijă – să colectezi deșeuri în general curate. De exemplu, nu se pun: ambalajul de la unt, șervețelele folosite sau farfuriile de hârtie de unică folosință foarte murdare.
Ce deșeuri poți colecta: Ziare, reviste, pliante și cataloage de prezentare, cărți vechi de telefon; Hârtie tipărită și corespondență veche, plicuri, agende și caiete vechi; Ambalaje de hârtie și carton curate (de la mâncare, de la cosmetice, de la îmbrăcăminte și încălțăminte); Hârtie de împachetat folosită; Cartoane de ouă; Pungi de hârtie care nu mai pot fi folosite; Tuburile de la prosoapele de bucătărie din hârtie și de la hârtia de toaletă; Farfurii și pahare de unică folosință folosite (dacă nu sunt foarte murdare).
Ce deșeuri NU poți colecta:
Scutece de unică folosință și tampoane;
Şervețele de hârtie folosite; Ambalaje de hârtie foarte murdare; Veselă de unică folosință foarte murdară; Ambalajele de carton de la lapte sau sucuri de fructe.
Ce faci cu ele – aruncă-le în recipienții cu capac albastru (pubele, containere sau igloo).
Deșeurile de plastic și metal
Unde le poți colecta – în debara sau în cămară, într-un colț al bucătăriei, într-o pungă mai mare sau un sac de gunoi. Le poți colecta împreună, deoarece așa sunt colectate și în recipienți – pubele sau containere. La ce trebuie să ai grijă – să colectezi deșeuri care nu conțin urme de substanțe periculoase – de exemplu ambalajele de la diverse vopseluri sau agenți de curățare. Acestea sunt deșeuri periculoase și se colectează separat.
Nu este necesară spălarea ambalajelor înainte de a fi aruncate!
Ce deșeuri poți colecta: Orice fel de ambalaje de plastic (de la mâncare, de la cosmetice, de la îmbrăcăminte și încălțăminte); Pungi și sacoșe care nu mai pot fi utilizate, golite de conținut; Folii de plastic protectoare (de la ambalarea produselor electrice); Sticle de plastic de la băuturi (PET-uri); Cutii de medicamente goale; Jucării de plastic ce nu mai pot fi folosite; Cutii de plastic, ligheane și ghivece de flori sparte, veselă de plastic; Ambalaje de metal golite de conținut (cutii de conserve, doze de băuturi din aluminiu), inclusiv de la mâncarea de animale; Folie de aluminiu; Tuburi de spray-uri goale; Ambalajele de carton de la lapte sau sucuri de fructe.
Ce deșeuri NU poți colecta: Cutii de la vopsele, diluanți și de la alte substanțe chimice periculoase; Deșeuri de echipamente electrice și electronice, chiar dacă sunt din metal; Baterii uzate; Seringi folosite și alte deșeuri medicale din plastic sau metal.
Ce faci cu ele – aruncă-le în recipienții cu capac galben (pubele, containere sau igloo)
Deșeurile de sticlă
Unde le poți colecta – în debara sau în cămară, într-un colț al bucătăriei, într-o pungă mai mare sau un sac de gunoi. La ce trebuie să ai grijă – să colectezi doar deșeurile de ambalaje. Alte resturi de sticlă (de exemplu de la un geam spart) nu se colectează împreună cu acestea.
Nu este necesară spălarea ambalajelor înainte de a fi aruncate!
Ce deșeuri poți colecta: Orice fel de ambalaje de sticlă care nu mai pot fi returnate (sticle de bere, vin, băuturi spirtoase și răcoritoare) de orice culoare (albă, maro sau verde); Ambalaje de sticlă de la produsele cosmetice (sticle de parfum).
Ce deșeuri NU poți colecta:
Orice ambalaj de sticlă contaminat cu substanțe periculoase (vopsea, diluant, produși petrolieri etc.);
Geamuri sau oglinzi sparte; Resturi de ceramică (ex. farfurii sparte);
Becuri și neoane.
Ce faci cu ele – aruncă-le în recipienții cu capac verde (pubele, containere sau igloo).
Deșeurile biodegradabile
Sistemul integrat de gestionare a deșeurilor implementat în județul Sibiu presupune colectarea separată a deșeurilor biodegradabile menajere în municipiile Sibiu și Mediaș.
Unde le poți colecta – într-un recipient pus undeva în bucătărie (să-ți fie la îndemână), recipient în care pui o pungă de plastic (de preferat deja utilizată).
La ce trebuie să ai grijă – deșeurile biodegradabile pe care le colectezi să nu fie ambalate. Nu arunca uleiul rămas de la gătit sau alte lichide în recipientul în care colectezi deșeurile biodegradabile.
Ce deșeuri poți colecta: Resturi de mâncare gătită care nu mai poate fi consumată; Coji și alte resturi de fructe și legume; Resturi de carne și pește, inclusiv oase; Resturi de orez, de paste, de fasole și alte cereale; Coji de ouă, coji de nuci; Resturi de produse lactate (brânză, iaurt, smântână etc.); Pliculețe de ceai folosite, zaț de cafea; Resturi de pâine, de prăjituri și alte produse de patiserie; Produse alimentare expirate (numai după ce le verifici dacă s-au stricat sau nu).
Ce deșeuri NU poți colecta: Orice fel de ambalaj; Lichide, cum ar fi resturi de supă sau de lapte; Ulei folosit sau alte grăsimi lichide; Mucuri de țigări; Orice alte deșeuri care nu sunt resturi alimentare.
Ce faci cu ele – aruncă-le în recipienții cu capac maro (pubele sau containere).
Deșeurile reziduale
Deșeurile reziduale reprezintă orice deșeu care nu a putut fi colectat nici la deșeuri reciclabile și nici la deșeuri biodegradabile. Deoarece nu conțin materiale care pot fi reciclate, aceste deșeuri ajung, in principal, să fie depozitate.
Unde le poți colecta – într-un recipient pus undeva în bucătărie (să-ți fie la îndemână), recipient în care pui un sac de plastic.
Ce deșeuri poți colecta: Deșeuri care nu pot fi reciclate sau valorificate; Scutece de unică folosință/tampoane; Reziduurile de la animalele de casă; Conținutul sacului de la aspirator; Mucuri de țigară; Șervețele folosite și ambalaje foarte murdare; Cioburi de ceramică (de la veselă spartă); Veselă de unică folosință foarte murdară.
Ce deșeuri NU poți colecta: Orice fel de deșeu care poate fi reciclat sau valorificat; Pământ și pietre; Ambalaje contaminate cu substanțe periculoase; Ace de seringă și alte deșeuri medicale.
Ce faci cu ele: aruncă-le în recipienții gri (pubele sau containere).
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Astrid Fodor , Piata Mare , Primăria Sibiu , Consiliului Local Sibiu , Turnul Sfatului , colectare selectivă , Mariana Brunchea , Primăriei Sibiu , mase plastice , taxa de salubrizare , Mariana Hașu , Direcției Fiscale , deseuri , Pentru Sibiu , Co Ecologic , Procedura Fiscală , gunoaie , Adi Eco Sibiu , asociații de proprietari , Primarul Astrid Fodor , Elite Dark Metal Evening , Direcție Fiscale , Soma Salubrizare Sibiu , Potrivit Marianei Brunchea , cum colectez selectiv , hârtie , regulamentul de salubrizare
Vizualizari: 54085
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Ron
Acum 4 ore
Mariana Deacu
Acum 4 ore
BittDanman
Acum 4 ore
Gheo Poplaceanul
Acum 4 ore
Gheo Poplaceanul