De la o mică afacere pornită de doi prieteni din copilărie, Bătrânul Sas a ajuns unul din brandurile cunoscute ale Sibiului. Aproximativ 30.000 de sibieni cumpără lunar dintr-unul din cele cinci magazine din oraș.
Săptămâna trecută am vizitat carmangeria, de pe strada Alba Iulia, aflată în zona Incubatorului de Afaceri de lângă Aeroport. Nu am găsit un laborator hi-tech și nici linii de producție întinse pe zeci de metri. Doar o mână de oameni care prelucrează carnea aproape cum ar face-o oricine la el acasă. Și câteva utilaje simple pentru tocat, amestecat sau afumat cu fum natural. Variante industriale ale unor simplii roboți de bucătărie.
”Primul magazin l-am deschis în 2012, la Piața Cibin, și reacțiile au fost bune, dar a fost o perioadă foarte grea. Am lucrat și eu în magazin atunci, am intrat în contact cu o mulțime de oameni, majoritatea clienți pe care-i întâlnesc și astăzi”, spune Andrei Drăgan Răduleț, unul dintre cei doi tineri care au pus pe picioare afacerea.

Alături de Adrian Munteanu, cu care a și fost coleg de clasă la Colegiul Național Brukenthal, Andrei a preluat acum patru ani o ramură a unei firme mai mari cu activitate în acest domeniu. Firma a dispărut, însă Bătrânul Sas a crescut. Adrian a studiat arta culinară și managementul culinar la New York, iar Andrei are experiența organizării Târgurilor de Crăciun din Piața Mare și CibinFEST.
”Noi nu suntem nici sași, nici bătrâni. Am ajuns la numele acesta stând la masă cu un grafician și discutând despre cum am vrea să arate brandul nostru. Ne-am gândit la măcelari vechi și am dat, din întâmplare, peste o sculptură a unui sas măcelar. Atunci ne-am gândit că despre sași se spune că sunt serioși și fac o treabă bună, iar faptul că e bătrân denotă experiență”, povestește Adrian.”Ce ne place nouă”
Carmangeria de pe Alba-Iulia numără câteva încăperi, fiecare destinată unor produse specifice. Într-un loc se coace leberkäse, într-altul se ține carnea la macerat pentru specialități, într-altul se pregătesc crenvurștii.
”Produsele sunt în general după cum ne plac nouă, ce ne doream noi și nu găseam pe aici sau ce am văzut prin străinătate. Au mai fost și experimente, din curiozitate am vrut să vedem ce iese. Unele au avut succes și încă se găsesc în magazine. Speck-ul a fost unul dintre primele experimente, apoi pastrama săsească care e tipică și îmbrăcată în condimente. Ne-am mai gândit și la produsele de sezon, cum sunt fripturile gata pregătite, trebuie doar să le bagi la cuptor. Pentru leberkäse cred că am lucrat vreo trei ani, peste o sută de încercări au fost. Clienții noștri fideli au acceptat multe astfel de propuneri, dar nu întotdeauna. Publicul sibian este destul de conservator și vrea produse clasice”, explică Andrei.

Mai scumpi
Produsele au prețuri peste medie, dar cei doi antreprenori spun că merită.
”Mergi în orice magazin și vezi crenvurști care se vând cu 12 lei pe kg, iar lângă ei o bucată de carne se vinde cu 16-18 lei pe kg. Gândește că pentru a prepara crenvurștii este nevoie de un proces tehnologic, folosești ingrediente, condimente, e nevoie de timp și oameni care să facă asta. Atunci, dacă ar fi numai carne în ei, cum pot să coste mai puțin decât carnea macră? Crenvurștii noștri sunt puțin mai scumpi tocmai pentru că au în ei ce trebuie. Crenvurștii au, în general, o reputație proastă și pe bună dreptate. La noi este cu totul altceva, e sută la sută carne”, spune Adrian.

”Noi nu avem echipamente super tehnologizate, folosim echipamente de bază, cu care putem face lucruri simple. Dar le facem așa cum trebuie”, continuă Andrei.
Controale dese
Investiția în afacere a depășit 50.000 de euro și nu se referă numai produse, ci și la imagine și desfacere. Magazinele sunt dotate cu sisteme de expunere și prezentare moderne, iar întreg business-ul este monitorizat constant prin sisteme electronice.
”Investim foarte mult în prezentare și vânzare. Totul este atent gândit, de la amenajare până la lumina care cade peste produse în vitrină. Avem și foarte multe controale, de la diverse instituții, putem spune că sunt la ordine zilei, dar nimeni nu are niciun stres. În majoritatea cazurilor noi nici nu mergem să vorbim cu cei care vin în control, angajații noștri oferă toate informații și documentele necesare”, spune Andrei. Bătrânul Sas numără în prezent 21 de angajați.

Carne de la Racovița
Carmangeria prelucrează în jur de 12 tone de carne pe lună, iar majoritatea vine de la o fermă din zona comunei Racovița. Legea nu permite să achiziționeze carne de la gospodării personale dacă animalul nu a fost sacrificat într-un abator autorizat și sub supravegherea unui medic veterinar.
”În zona Sibiului, în momentul de față nu prea mai sunt abatoare autorizate. Noi luăm carnea de la producători locali, din județul nostru, dar care lucrează cu abatoare. Deși căutăm constant carne de calitate, legea nu ne permite să cumpărăm un porc dintr-o curte”, spune Adrian.Planuri de viitor
Cei doi antreprenori spun sincer că în momentul față și-au depășit planul inițial și propriile așteptări. Deocamdată planurile de dezvoltare rămân modeste, accentul căzând pe produse de calitate vândute în cele cinci magazine proprii și online. Deși au primit numeroase oferte nu vor nici să-și comercializeze produsele în alte magazine și nici să se extindă în alte orașe mari din România.
”Când am început am făcut un plan pe cinci ani pe care l-am atins în vreo doi ani. Acum vrem să păstrăm linia de a vinde în magazinele proprii pentru că așa păstrăm controlul asupra calității. Putem spune că avem planuri de extindere la nivel regional, dar important este să păstrăm lanțul foarte scurt. Crenvurștii produși dimineața ajung în câteva ore la vânzare în Piața Mică, spre exemplu. Dacă ar fi deschidem în Timișoara, ca să dau alt exemplu, ar trebui să schimbăm rețetele pentru a crește termenul de valabilitate al produselor, să umblăm la ingrediente. Ori nu ar fi greu, dar noi nu asta vrem”, concluzionează cei doi antreprenori.foto Silvana Armat
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Colegiul Naţional Brukenthal , Piata Mare , Alba Iulia , Piața Mică , Andrei Drăgan Răduleț , brandon johnson , Adrian Munteanu , Piaţa Cibin , Silvana Armat , New York , produse , fabrica , Pentru Sibiu , Bătrânul Sas , afacerea pampers , carmangerie , firma sibiu
Vizualizari: 18480
Ultimele comentarii
Acum 24 minute
Sparrow
Acum 47 minute
Luccas
Acum 54 minute
Corbul
Acum 1 oră
Ioan
Acum 1 oră
Un cititor