Duminică,
16.03.2025
Ploi Moderate
Acum
10°C

Viitorul electric al transportului în comun în Sibiu: minibusuri electrice în centru, autobuze hibrid și impedimente legislative

Viitorul electric al transportului în comun în Sibiu: minibusuri electrice în centru, autobuze hibrid și impedimente legislative

În afara proiectului unui tramvai (detalii aici) care să lege vestul de sudul orașului via centru, Planul de mobilitate urbană redactat pentru Sibiu prevede introducerea mai multor mijloace de transport în comun electrice, dar și oarecum ”celebrul” tren (inter)urban despre care se discută de zece ani.

Planul de mobilitate redactat la comanda Primăriei Sibiu prevede crearea unei ”bucle” în jurul centrului istoric al orașului, traseu ce ar urma deservit de zece miniautobuze electrice – mijloace de transport cu un număr redus de locuri pentru pasageri. ”Traseul adoptat poate fi cel propus prin H.C.L. 342 din 27.10.2005: Piața Gării - Magheru -Constituției - Coposu - Piața Unirii - Tribunei – Mitropoliei - Odobescu - Măsarilor – Piața Cibin - Malului - Turnului - Faurului - Ocnei - Teclu - Regele Ferdinand – Piața Gării”, se arată în planul de mobilitate prezentat public în cursul zilei de joi.

”Zona centrală care este dezvoltată istoric - cu multe zone pietonale şi puncte de interes, atât turistice, dar şi de tip administrativ şi de cumpărături - nu este deservită de transportul public datorită configuraţiei şi lăţimii reduse a străzilor, iar distanțele sunt relativ mari. Tocmai de aceea se impune ca şi zona centrală să fie inclusă în sistemul de transport public prin introducerea unor linii deservite de autovehicule de capacitate mică, cu dimensiuni reduse şi propulsate electric”, draftul Planului de mobilitate urbană a Sibiului
traseu-miniautobuze-electrice

Un astfel de traseu ar reduce, în opinia celor care au redactat planul, nivelul de utilizare al automobilului în zona centrală și ar crește atractivitatea turistică a orașului, printre altele.

Sub un milion de euro

Important de subliniat, acest traseu cu cele zece miniautobuze electrice este printre puținele proiecte prevăzute a fi implementate într-un termen scurt. Cele mai multe dintre proiecte au un orizont de realizare lung sau mediu, în cel mai bun caz.

Bugetul estimat pentru implementarea unei astfel de soluții este estimat la cel mult 900.000 de euro. Cei care au realizat planul dau și câteva exemple de mijloace de transport electrice, de capacitate mică. Un astfel de exemplu este al unui miniautobuz electric produs în China, care are un număr de opt locuri pentru pasageri, cu 4,2 metri lungime, și 1,5 metri lățime. Bateriile asigură mașinii o autonomie în deplasare cuprinsă între 70 și 110 km, în funcție de gradul de încărcare și diferențele de nivel ale traseului. Aceste miniautobuze ar urma să fie operate de cei de la Tursib.

Conexiune cu un viitor tren urban

Faptul că acest traseu va include și Gara din Sibiu ar putea să genereze o conexiune cu un viitor tren urban, prevăzut de asemenea în Planul de mobilitate în discuție.

Față de discuțiile din 2007, care aveau în vedere un traseu care să lege Zona industrială vest de Gara din Cisnădie via Șelimbăr, trenul urban propus în Planul de mobilitate al Sibiului ar urma să circule doar între Gara din Sibiu și Zona industrială vest. Pe acest traseu ar urma amplasate 13 stații pentru călători, automate pentru vânzarea de bilete, stații de alimentare cu energie electrică, iar trecerile la nivel ar urma amenajate și semnalizate corespunzător.

tren-urban-sibiu

Proiectul este, însă, unul prevăzut a fi implementat pe termen lung, iar în momentul de față bugetul estimat a fi necesar este de 16,18 milioane de euro (sumă în care nu este inclusă și valoarea materialului rulant, a cărui achiziție ar trebui realizată de viitorul operator al acestui sistem).

Depoul acestui viitor tren urban este propus a fi comun cu cel al tramvaiului de asemenea propus în planul de mobilitate: undeva în zona Căii Șurii Mici (intersecția Drumului Hoților cu drumul înspre Rusciori). De la acest posibil viitor depou ar trebui construită o nouă rețea feroviară cu o lungime de 1,7 km, până la intersecția cu linia de cale ferată din zona străzii Lyon. De aici, ar mai trebui reabilitate liniile de cale ferată pe o lungime de 6,2 km (infrastructură aflată acum în proprietate privată), plus alți opt km de infrastructură națională.

Impedimente legislative

Estimările consultanților care au realizat planul de mobilitate (fără a avea detaliile unui studiu de fezabilitate) arată că din cele 16,18 mil. de euro prevăzute pentru implementarea unui tren urban la Sibiu, mai bine de 9,1 milioane de euro reprezintă costurile de reabilitare a infrastructurii și de construire a stațiilor aferente. Alte 5,3 mil. de euro ar costa extinderea liniei de cale ferată, iar sistemul de vânzare al biletelor și sistemul de semnalizare ar costa alte 1,7 mil. de lei. Cheltuielile cu materialul rulant (este estimat un minim necesar de trei vehicule) ar urma să rămână în sarcina unui viitor operator, care nu este indicat.

Doar că în realizarea unui astfel de tren urban, una din principalele impedimente este cel de natură legislativă. Consultanții atrag atenția asupra faptului că realizarea unui astfel de proiect poate fi făcută doar după modificarea Legii 92/2007, care, printre altele, nu permite – în forma actuală – contractarea serviciilor de transport cu trenul de către o administrație locală.

Tursib ar trebui să devină mai eco

Planul de mobilitate prevede investiții masive în parcul auto al Tursib. Iar aceste investiții ar trebui direcționate înspre achiziția de autobuze prietenoase cu mediul, adică fie electrice, fie hibrid. Consultanții de la Metroul SA consideră că, pe termen scurt și mediu, Tursib ar mai trebui să achiziționeze cinci autobuze electrice (cu o lungime de 12 m) și 50 de autobuze hibrid. Dintre acestea din urmă, 30 ar trebui să fie articulate (cu o lungime de 18 m), zece ”normale” (cu o lungime de 12 m), iar alte zece să aibă o capacitate mai mică, de 16 locuri. ”Dimensionarea parcului de autobuze electrice necesare a fi achiziționate s-a realizat pe baza numărului de curse realizate zilnic conform programelor de circulație, necesităților de acomodare a vârfurilor de trafic și a evoluției viitoare a cererii de transport public urban ca urmare a îmbunătățirilor viitoare considerate. Se va asigura achiziția de vehicule care să permită afișarea în autobuz a următoarei stații și a traseului stațiilor de pe linia de transport, precum și cu dotări pentru persoanele cu mobilitate redusă”, se arată în planul amintit. Bugetul estimat a fi necesar pentru aceste achiziții este de 21,5 milioane de euro.

Cinci stații de încărcare pentru autobuze

Pentru ca un sistem de transport public bazat pe vehicule electrice să fie eficient, consultanții au gândit două puncte pentru amenajarea a cinci sisteme de încărcare cu energie electrică a autobuzelor: unul în noua autobază din Zona industrială vest și unul la capătul traseelor din Valea Aurie. Amenajarea acestor puncte de încărcare ar trebui realizată într-un orizont de timp mediu și cu un buget de 300.000 de euro.

Stații de încărcare pentru vehiculele mici

În afara unui sistem public de transport electric, Planul de mobilitate prevede ca în toate viitoarele parcări ce ar mai trebui amenajate în Sibiu (cele patru intermodale din zona centrală și cele trei de tip ”park&ride” de la marginea orașului) să fie amplasate și stații de încărcare a mașinilor electrice.

Pe lângă acestea, mai sunt propuse alte zece stații. Muzeul Astra/Grădina Zoologică, Filarmonica (Sala Talia), Gara Sibiu, Teatru, Piața Cibin, Primăria Sibiu, SDEE Sibiu, SC Apă-Canal SA, SC Tursib SA și Hotel Ana Airport sunt cele zece locuri propuse pentru amplasarea acestor stații. Realizarea acestui proiect este prevăzută într-un termen mediu și cu un buget aproximat la 50.000 de euro.

statii-de-incarcare

Până acum, Primăria a amenajat o astfel de stație pe Cazarma 90. În afara acesteia, consultanții mai citează site-ul mașinaelectrica.ro, potrivit căruia în Sibiu mai există câte o stație de încărcare a mașinilor electrice la magazinul Kaufland de pe șoseaua Alba Iulia, la hotelul Ramada și la sediul celor de la Autoklass (dealer Mercedes).

Zece mașini electrice pentru instituțiile publice

Iar pentru a impulsiona transportul electric individual, Planul de mobilitate aduce în discuție o propunere a Planului de acțiune pentru energie durabilă a municipiului Sibiu. Această propunere are în vedere achiziționarea a zece vehicule electrice care să fie puse la dispoziția instituțiilor publice din oraș. ”Introducerea unor astfel de vehicule, puse la dispoziția autorităților locale va avea un impact asupra mobilității: turiștilor, instituțiilor publice dar și a locuitorilor. Calitatea vieții va fi îmbunătățită fiind redus impactul emisiilor poluante produse de combustibilii fosili”, se arată în draftul Planului de mobilitate urbană. Bugetul estimativ pentru achiziționarea acestor mașini este de 250.000 de euro.

masini electrice (17)

Proiecte în consultare publică

Proiectele propuse în cadrul Planului de mobilitate urbană pot fi consultate aici. Aceste propuneri au fost prezentate joi, în urma unui contract în care Primăria Sibiu a plătit asocierii SC Metroul SA – SC Traffix GmbH suma de 250.000 de euro. Proiectele din plan sunt supuse consultării publice, iar termenul de transmitere a eventualelor sugestii sau propuneri a fost extins până pe 30 decembrie 2016 (inițial era 15 decembrie 2016). ”Consultantul angajat pentru realizarea Planului așteaptă aceste sugestii în scris pe adresa de email [email protected] sau pe adresa Primăriei Sibiu, strada Samuel Brukenthal, nr. 2, Sibiu”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

x

Acum 8 ani

Acum 7 ani s-a destramat cea mai mare retea de troleibuz raportat la numarul de locuitori din Romania. Daca mergem pe fostele trasee de troleibuz si acum am putea strange 2 tone de sarma si izolatori care mai zac ancorate pe stalpi. De aici reiese faptul ca nu s-a avut grija de un sistem care ar fi putut fi imbunatatit pe fonduri! E drept ca tarficul s-a modificat dar imbunatatirea acestui sistem si dezvoltarea lui era mai ieftina si pt poluare mult mai avantajos. Asta nu se mai putea face cu troleibuze elvetiene SH din anii 60 si cu o retea extrem de neingrijita pe multe portiuni. REINTRODUCEREA TROLEIBUZULUI SI LINII DEDICATE TRANSPORTULUI IN COMUN ESTE SOLUTIA!!!
Raspunde

Sorin

Acum 3 ani

Traseele de transport in comun electric, cum sunt tramvaiele si troleibuzele, sunt rentabile doar atat timp cat pe ele circula fluxuri constante sau in crestere de calatori. In anii 80, astfel de trasee erau rentabile pe relatiile dintre zonele industriale si zonele centrale, precum si cele de tranzit importante, de ex. gara sau aeroport. Prin urmare, pentru ca o linie de troleibuz sa fie rentabila si sa poata fi mentinuta in functiune, ea trebuie sa circule pe relatia dintre gara si centru, dintre gara si aeroport, dintre aeroport si centru etc. De asemenea, prin studii de trafic se pot calcula fluxurile de calatori care se deplaseaza dinspre marile cartiere catre centru, sau catre gara. Un alt aspect de luat in seama este turismul, Sibiul fiind oras turistic si avand nevoie de linii turistice care sa ajunga pana in centrul orasului. Pe de alta parte, vehiculele de transport trebuie sa fie manevrabile, sa se poata strecura prin aglomeratie si pe strazile inguste, printre cladiri de patrimoniu. Desfiintarea marilor zone industriale elimina si rentabilitatea liniilor de troleibuze care le deserveau. Noile complexuri rezidentiale au locatari care in proportie de peste 95% detin autoturism. Din aceste motive, dar si din cauza uzurii fizice si morale avansate, retelele de troleibuze nu-si mai gasesc justificarea. De asemenea, retelele electrice de transport, fiind fixe, implica costuri mult mai mari cu relocarea in caz de schimbare sau de deviere a traseului, precum si lucrari suplimentare de infrastructura, concluzia fiind ca, din punct de vedere al costurilor de exploatare, autobuzul este mai ieftin si mai rentabil decat troleibuzul.
Raspunde

e-manuela

Acum 8 ani

Buna! Nenea, ca sa primim "gogoșele" din astea, ce ne sfătuiți, cu cine ar trebui sa votam?....
Raspunde

Gruia

Acum 8 ani

Din studiu mai lipsesc urmatoarele: autostrada suspendata si metrou.
Raspunde

siby

Acum 8 ani

Corect...intotdeauna in anii electorali promisiunile au fost facute pentru urmatorii 100 de ani...bine ca dupa alegeri ne trezim la realitate si...noroi!
Raspunde

citizen

Acum 8 ani

oamenii astia nu-s in stare sa peticeasca niste strazi dupa ce au spart toata vara la ele cu cablaju vietii si ei viseaza la tramvaie eco si alti cai vezi pe pereti
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus