Marți,
19.08.2025
Parțial Noros
Acum
23°C

Proiect pentru administratorul public al Sibiului. Care va fi puterea viitoarei ”mâini drepte” a primarului?

Proiect pentru administratorul public al Sibiului. Care va fi puterea viitoarei ”mâini drepte” a primarului?

Consilierii locali ai Sibiului vor avea de votat, în ședința ordinară din această săptămână, un proiect care prevede înființarea postului de administrator public al Sibiului. Acesta va lucra direct cu primarul ales al sibienilor, iar printre principalele atribuții ce îi sunt propuse sunt legate de cheltuirea banilor orașului.

Postul de administrator public al municipiului Sibiu va apărea de la 1 martie în organigrama Primăriei, potrivit unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței Consiliului local din această săptămână. În aceeași ședință programată joi după-amiaza, consilierii vor avea de dezbătut și un proiect referitor la modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare al aparatului de specialitate al Primarului Sibiului. În acest din urmă proiect sunt enumerate și atribuțiile care îi vor putea fi delegate viitoarei persoane care va lucra alături de primarul Astrid Fodor. Înființarea acestui post a fost anunțată de primarul Astrid Fodor, zilele trecute, la una din emisiunile Turnul Sfatului TV. ”Urmează un concurs (pentru ocuparea viitoarei funcții – n.r.), nu m-am gândit la un nume. Nu vreau să discut încă de setul de atribuții”, declara atunci Astrid Fodor. Acest set de atribuții va putea fi ales din cele propuse săptămâna aceasta spre vot consilierilor locali.

Mai puternic decât administratorul județului

La nivelul județului Sibiu, mai există un post de administrator public, care a fost ”re-adus în funcțiune” de către președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean. De la începutul acestui an, ea își poate delega toate atribuțiile lui Sebastian Dotcoș, fost primar din Marpod, cel care a concurat singur pentru această poziție scoasă la concurs anul trecut. ”Fișa postului” pentru administratorul județului a fost adoptată în cursul lunii iunie 2016, prin votul majorității consilierilor județeni. La o primă comparație între fișele posturilor, atât administratorul județului, cât și cel al municipiului Sibiu, au cam aceleași atribuții de coordonare a aparatului administrativ și a serviciilor publice.

Dar câteva diferențe relevante există. Spre exemplu, prin contractul de management, Daniela Cîmpean și-a învestit viitorul administrator cu puterea de a semna în locul ei, prin delegare, ordinele de plată cu o valoare mai mică de un milion de lei. În cazul administratorului public propus a lucra alături de Astrid Fodor la Primăria Sibiu nu este prevăzută această limită a valorii înscrise pe ordinele de plată. Practic, odată primită delegare din partea primarului, viitorul administrator public al municipiului Sibiu va putea aproba orice plată, indiferent de valoare. ”Poate exercita, prin delegare, atribuțiile de ordonator principal de credite”, este conținutul articolului 13 al capitolului I din Regulamentul propus acum spre adoptare.

”Oricine vine primar trebuie să spună «săru-mâna» dacă găsește un administrator public bun. Administrația este grea și cu responsabilități multe. Nu știu cine va veni, dar nu cred că va fi unul care a fost deja administrator public”, Astrid Fodor la TS TV
Banii orașului

De altfel, spre diferență de administratorul județului, cel al municipiului Sibiu va avea numeroase responsabilități în ceea ce privește banii orașului: de la monitorizarea tendințelor bugetare, a echilibrului bugetar, până la formularea obiectivelor ”strategiei de dezvoltare comunitară și economică a municipiului Sibiu”. Totodată, viitorul administrator va ”asigura consiliere economică primarului”. În fine, una dintre atribuțiile importante ce vor fi încredințate viitorului administrator public este aceea de coordonare și implementare a proiectelor cu fonduri nerambursabile, în care intră și cele comunitare. Prevederea este cu atât mai importantă cu cât în actualul exercițiu financiar european (început în 2014 și care se va încheia în 2020), Sibiului îi sunt alocate aproximativ 33,4 milioane de euro (inclusiv contribuția de la bugetul de stat). Bani pentru care, deocamdată, nu există suficiente studii de fezabilitate elaborate pentru redactarea proiectelor care ar putea implementate cu acești bani.

Cu ochii pe achiziții

În ultimii ani, excedentul bugetar al municipiului Sibiu a înregistrat o creștere abruptă. Numai în 2016, spre exemplu, bugetul instituției Primăriei Sibiu a înregistrat economii de 230 de milioane de lei (raportate la venituri totale de 417 milioane de lei). Principala cauză a acestui excedent a fost identificată - în fiecare raport prezentat Consiliului local de către aparatul primarului - în dificultatea finalizării procedurilor de achiziție publică. Proceduri devenite și mai complicate din primăvara anului trecut, când a intrat în vigoare noua legislație în domeniul achizițiilor publice. În acest context, noul administrator public al Sibiului va avea în responsabilitate urmărirea acestor licitații. ”Urmărește realizarea planului anual de achiziții, precum și a listei de investiții, constată deficiențe și propune măsuri de îmbunătățire a procesului de achiziții publice”, se arată în regulamentul propus pentru a introduce în Primăria Sibiu noua funcție de administrator public.

Și doi consilieri

În afară de înființarea postului de administrator public al municipiului Sibiu, structura organizatorică a aparatului de specialitate al primarului va fi modificată. Pe lângă cele 19 compartimente, servicii și direcții aflate în subordinea Primarului, ar urma înființat și Compartimentul administrator public, în care sunt prevăzute două posturi de consilier.

Merită subliniat, însă, faptul că potrivit regulamentului propus, înlocuitorii de drept ai primarului rămân cei doi viceprimari, care pot primi delegare în acest sens de la primar.

”În ședința din luna februarie vom intra cu organigrama prin care voi propune angajarea unui administrator public. Nu vreau să discut despre un set de atribuții. Vreau o persoană total apolitică. Nu pot să cer, dar eu sper. (…) El poate primi un salariu până la nivelul primarului sau al secretarului, dar secretarul are un salariu mai mare decât primarul și atunci s-ar putea să-i convină. Vă spun și de ce nu vreau o persoană politică, pentru că vrând-nevrând partidul exercită asupra ta presiuni. Vedeți ce se întâmplă. Presiuni privind angajarea, tot felul. O primărie trebuie să fie apolitică, eu așa am învățat de la domnul primar Iohannis”, a mai spus Astrid Fodor la TS TV.
Care sunt atribuțiile ce pot fi încredințate viitorului administrator public Sursa: proiect de hotărâre a CL Sibiu

”Administratorul public participă și este consultat în procesul de alocare a resurselor materiale, financiare, umane și informaționale, ca o condiție a exercitării funcției în care a fost investit și de realizare a programului și indicatorilor prevăzuți în contractul de management.

Administratorul public poate îndeplini, în baza unui contract de management, încheiat în acest sens cu Primarul municipiului Sibiu, atribuții după cum urmează:

1. coordonează aparatul de specialitate al Primarului municipiului Sibiu, potrivit delegării de competență; 2. Urmărește activitatea financiară a instituției astfel: - monitorizează, evaluează și raportează asupra tendințelor bugetare; - monitorizează asigurarea echilibrului bugetar și al angajării resurselor bugetare locale; - monitorizează fundamentarea oportunităților de finanțare. 3. Identifică și formulează obiectivele strategiei de dezvoltare comunitară și economică a municipiului Sibiu;

4. Evaluează, revizuiește și propune recomandări pentru îmbunătățirea practicilor curente; 5. Elaborează planuri de acțiune pentru implementarea strategiilor Primăriei municipiului Sibiu și urmărește realizarea acestora; 6. Semnează documentele necesare depunerii și implementării proiectelor Primăriei municipiului Sibiu cu finanțare din fonduri nerambursabile, de la bugetul local, de la bugetul de stat sau din alte surse potrivit delegării de atribuții;

7. Asigură implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri comunitare nerambursabile; 8. Asigură gestionarea și utilizarea eficientă a bunurilor aflate în proprietate publică și privată din municipiul Sibiu; 9. Asigură consiliere economică Primarului privind fundamentarea și implementarea politicilor publice locale privind fiscalitatea locală, execuția bugetară, investiții și dezvoltarea economică;

10. Promovarea relațiilor de colaborare cu parteneri locali, regionali și internaționali; 11. Reprezintă instituția la diferite evenimente, în baza delegării de către primarul municipiului Sibiu; 12. Coordonează proiectele Primăriei municipiului Sibiu cu finanțare din fonduri nerambursabile de la bugetul local, de la bugetul de stat sau din alte surse;

13. Poate exercita, prin delegare, atribuțiile de ordonator principal de credite; 14. Urmărește realizarea planului anual de achiziții, precum și a listei de investiții, constată deficiențe și propune măsuri de îmbunătățire a procesului de achiziții publice; 15. Exercită alte atribuții relevante postului, încredințate de primar prin act administrativ”.

Atribuțiile propuse pentru Compartimentul administrator public Sursa: proiect de hotărâre a CL Sibiu

”1. Asigură comunicarea eficientă între primar și structurile subordonate primarului în special asupra problemelor legate de tendințele și echilibrul bugetar, precum și în ceea ce privește fundamentarea oportunităților de promovare; 2. Studiază, se informează și întocmește rapoarte prin care propun obiective privind strategia de dezvoltare comunitară și economică a municipiului Sibiu; 3. Transmite sarcini aparatului de specialitate al Primarului municipiului Sibiu, potrivit delegării de competență specific acordate;

4. Formulează propuneri fundamentate pentru îmbunătățirea practicilor curente; 5. Propune planuri de acțiune privind implementarea strategiilor Primăriei municipiului Sibiu; 6. Întocmește propuneri privind modalitățile de implementare a proiectelor Primăriei municipiului Sibiu cu finanțare din fonduri nerambursabile, de la bugetul local, de la bugetul de stat sau din alte surse;

7. Sprijină primarul în implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri comunitare nerambursabile; 8. Analizează modul în care gestionează și utilizează bunurile aflate în proprietatea publică și privată a municipiului Sibiu și întocmește propuneri pentru a îmbunătăți utilizarea eficientă și în siguranță a acestora; 9. Analizează proiectele Primăriei municipiului Sibiu cu finanțare din fonduri nerambursabile de la bugetul local, de la bugetul de stat sau din alte surse;

10. Întocmește situații centralizatoare și analitice privind activitatea operațională financiară a instituției 11 Elaborează statistici în domeniile de activitate ale instituției 12. Exercită alte atribuții relevante ale postului, încredințate de primar prin act administrativ”

 

Descarcă de aici Proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare al aparatului de specialitate al Primarului municipiului Sibiu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Ridichie Iglesias

Acum 8 ani

Sa vedem ce va face mana dreapta a lui tanti baba lu´clau,va duce orasul in evul mediu sau spre un oras curat si civilizat (asta daca stiu cum arata asa ceva) cu respect pentru cetatenii orasului(pietoni,biciclisti,mame cu copii,persoane cu dizabilitati,etc),pentru ca aceste categorii de persoane nu sint respectate in acest oras din partea celor care il administreaza (trotuare inguste, capace de canal lipsa, lipsa trotuarelor in multe cazuri, obstacole pe spatiul de mers, si multe altele)!!!!
Raspunde

Ema

Acum 8 ani

Sper ca cineva o sa faca achizitii de masini de maturat strazile. Ca la modernizarea strazilor sa avem viziune si sa facem trotuare pe care sa incapa un carucior si o persoana langa. Ca o sa faca ceva cu mizeria de pe jos.Daca ies la cules de gunoi pe bulevardul Victoriei cred ca pot aduna 5 kg de mucuri plus alte gunoaie. Sper ca o sa inteleaga ca si iarna se matura strazile si se spala de jegul de la dezapeire. Orasul plange ca nu au parcari dar noi nu investim in parcari supraetajate. Avem excendt bugetar dar cad cladiirile pe noi . Faceti odata o treaba calumea pana la capat. In ziua de azi aasfaltati si maine spargeti si orasul e ca o pereche de chiloti petecita.
Raspunde

sibian100%

Acum 8 ani

Pai nu-i mai bine sa alegem direct un administrator,Astrid ce rol mai are?Asa pot sa zic si eu ca vreau primar si apoi angajez alti 30 de administratori care sa semneze in locul meu.
Raspunde

Andrei

Acum 8 ani

Tanti Fodor va avea doar atribuții de vizite de lucru și protocol, decernări de medalii... Că oricum e departe de abilitățiile minime necesare conducerii unui oraș. Am scris și reiau, cum să fie un bun gospodar în slujba comunității, când la dânsa în cartier, ea a trăit oarbă în ultimii 15 ani (de când are atribuții în conducerea Sibiului, precum viceprimar și primar) în praf/noroi, beznă, lipsă trotuare și lipsă viziune. 'Norocul' ei că nu merge pe jos. Mă refer la străzile Moara de Scoarță, intens circulată, abandonată complet la curățenia tonelor de praf din carosabil, până la asfaltarea din 2014. Acum e cam la fel, tre să faci sesizare ca mașina cu perii să vină. În condițiile în care încă sunt străzi de pământ în zonă (săpate și neaduse la starea inițială cum prevede legea, nici măcar acoperite cu pietriș, care ar reduce problema), generatoare de praf pe străzile adiacente asfaltate. La fel, strada Viirorului pe sub podul de tren, pe unde primărița teoretic trece zilnic, până la podul Libertatea, unde e beznă încă din 2009 de când au fost vandalizate corpurile de iluminat care aparțin primăriei. Așa au rămas până azi. Pietoni din 3 cartiere sunt obligați să meargă "orbește", pe carosabil înfruntând razant mașinile, fiindcă Fodor nu a observat (inspectori nu există în primărie, oricum) că nici măcar nu există trotuar, iar albia Cibinului e destul de lată ptr. lărgire. E strigător la cer. Poți fi oricând lovit de o mașină. Recent, cineva a săpat bruma de trotuar de pământ din dreptul fostului Amilon, și așa l-o lăsat, degradat. Tot acolo, magnifica primărie a aprobat vănzarea unui teren vital de utilitate publică (care a aparținut de fosta Independența, cel unde era linia industrială de cale ferată), și care era nimerit a fi folosit ptr. extinderea trotuarului de 0,5 m (care dă în gardul terenului cu pricina), extinderea carosabilului pe care de abia încap 2 mașini în paralel, și eventual creerea unei piste de biciclete. Dar interesul imobiliar obscur al unui privat, primează. Puteți merge la fața locului să vă convingeți ce gospodină a-ți votat. Ca locuitor al zonei, m-am lămurit de mult. Vorba unora...: ca în evul mediu. Și să nu uit de platforma betonată a celor de la Soma, care au spart trotuarul și nu au reparat îmbinarea (tipic românesc). Deși era spațiu alături, au pus platforma pe fostul trotuar, acum pietonii merg pe carosabil... Îmi vine să vonit...
Raspunde

Frica

Acum 8 ani

D-na primar pentru ce ai fost aleasă? Fa treabă singură, semnează ce ai de semnat, ai grija sa fie corect și nimeni nu o să aibă treabă cu tine. Degeaba încerci să-și bagi pe alții la înaintare nimeni nu o să accepte, de aceea ți-au și plecat oamenii din primarie.
Raspunde

PSD = bunastare !

Acum 8 ani

Daca aveam primar PSD....alta era situatia. Aia venau cu un plan si faceau ...asa cum au facut cu pensiile si salariile mici.Plus ca pe langa, poate mai asfaltau asa o strada ...doua la pile...pe sub mana ..noapte.... dar e un pret pe care eu l-as plati!
Raspunde

Teleorman conduce tara

Acum 8 ani

Daca aveam primar cum zici, straluceam de saracie ca-n teleormanistan....si mai si faceam viloi cu piscina sefilor locali...
Raspunde

alt sibian

Acum 8 ani

Duteeeeeeeeeeeeeeeeeeee cu PSDistii tai slabi si fricosi.Aci in Sibiu,toti din partidele politice, sunt niste penaliiiiiiiiiii.mai putin Siterli care este doar un fricos de exceptie.
Raspunde

e-manuela

Acum 8 ani

Buna! Nenea, daca un personaj din urbea noastra, ce se pretinde a fi de sorginte saxona, ne arată fuga de răspundere, eu zic ca "noi" ăștia de-o votaram, ne putem autointitula "vizionari" ....
Raspunde

alt sibian

Acum 8 ani

Acest post s a creat pentru ca cele doua cuconete de la primarie si cons. jud.sunt niste specimene politice de prost gust.Deci sa mai platim din banii nostri niste persone,ca sa le faca treaba.Nu cumva asa isi recunosc prostia si incompetenta?Nu cumva le este frica de Abuzul in Serviciu?A, daca legea permite, de ce nu,si atunci babaturile, de ce le am ales?Sa faca ce?foarte adevarat, sa si puna in functii in institutii publice, tot felul de pile,acoliti de partid etceterea.Cum l a dat afara pe dir. Vasilescu de la cons. jud.Pres.Cons Jud.madam....si l a distribuit ing. de sistem la Scoala Speciala de Surdomuti.Nu este un abuz in serviciu?Cum se infiinteza posturi aiurea si stau fufele si nepoti si acolitii de partid pe banii nostri?Nimeni nu vede ce se intampla in orasul si judetul asta?Nu iasa nimeni in strada pentru asta?BA DA O SA IESIM PENTRU UN STAT DE DREPT AMIN.
Raspunde

cetatean

Acum 8 ani

Trebuie sa ne exprimam pererea pentru toate porcariile facute in institutiile publice.
Raspunde

tulaitusa

Acum 8 ani

Bogatia de functionari publici ne aduce la sapa de lemn.Oare vor putea pesedistii sa reformuleze institutiile publice , sa le vedem pe net fisa postului,ce fac 8 ore pe bani publici?Ca sunt o groaza bagatori de seama,stau barfesc,pe banii nostri stiti exemple?scrieti fratilor aici, si esiti in stada si pentru asta, cum zicea cineva mai inainte STAT DE DREPT,si fufele boii din institutii,acasa la mamica lor.
Raspunde

jeguman

Acum 8 ani

Recunosc ca am ajuns un jeg uman pentru ca, nu am avut taria sa demasc toate abujurile in serviciu auzite si confirmae de catre persoane credibile care nu mai pot tolera abujurile care se intampla in institutiile statului,in speta biblioteca, scoala speciala nr.2 protectia copilului,scoala de arte, etc. dar, tocmai pentru ca, am ajuns la conclujia ca sunt un jeg uman civic, o sa demasc tot ceea ce este de demascat. Pe Reginele Penisului care au perceput mita la anumite licitatii la mobilier, pe slugile lor, care le fac muna, etc.directoriu, doctori pe plagiat, sefi adm pusi aiurea pe banii nostri In ce tara traim ?Stat de drept sau stat MAFIOT asa cum spunea BASESCU?NO ABUZUL IN SERVICIU,SA VA IA.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus