59 de alergători, care au parcurs în total aproape 600 de km la Maratonul International Sibiu de la sfârșitul lunii mai, alături de alți 161 de susținători, au adunat o mare parte din banii necesari achiziționării unui aparat de compactat piatra de sub calea ferată. Aparatul produs de firma Robel din Austria, o companie aflată în topul mondial al producătorilor de tehnică pentru întreținerea și construcția căilor ferată, a costat aproximativ 4000 de euro. Acesta compactează balastului sub traversele unei linii de cale ferată și este considerat absolut necesar de voluntarii care fac parte din Prietenii Mocăniței. ”Modelul achiziționat de noi se află pe piață doar de anul trecut și reprezintă o inovație în domeniu, diferențiându-se față de modelele anterioare prin faptul că nu lovește piatra ci o vibrează, ceea ce îi permite o compactare optimă sub traversă fără a zdrobi piatra sau traversa. Prin această achiziție asociația Prietenii Mocăniței a intrat în rândul profesioniștilor din domeniul burării căii ferate și s-a aliniat celei mai noi tehnologii. O muncă istovitoare, de durată și pe care nimeni n-o făcea cu plăcere a devenit brusc o joacă de copil la care toți ne înghesuim. Târnăcoapele de burat pe care le foloseam înainte erau obositoare pentru spatele nostru, iar eficiența burării era minimă. Am testat aseară ciocanul de burat pe traversele schimbate sâmbăta trecută și, chiar fără experiență în mânuirea lui, am reușit să burăm de patru ori mai multe traverse în același interval de timp, calitatea lucrării fiind mult peste ce reușeam cu târnăcoapele. Și totul cu efort fizic minim și fără dureri de spate”, susține Mihai Blotor, președintele asociației Prietenii Mocăniței.
Ciocanul de burat este a doua unealtă specializată pe care Prietenii Mocăniței au achiziționat-o anul acesta, după mașina de înșurubat cu impact produsă tot de Robel. ”Dotarea cu scule performante va continua, țelul nostru fiind să ne specializăm în reparația liniei de mocăniță și să facem un lucru de calitate astfel încât să putem rula trenuri în siguranță”, spune Mihai Blotor.
Blocați de birocrație
Deși de zece ani voluntarii investesc aici bani, timp și energie, nu se poate face nimic la un nivel mai înalt, din cauza birocrației. Șinele de cale ferată au un proprietar, Societatea de Administrare Active Feroviare (SAAF SA), iar terenul de sub ele, un altul, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, fapt ce duce la imposibilitatea Asociației de a accesa bani europeni pentru a dezvolta aici un proiect turistic. ”ADR Centru ne îndeamnă deja din anul 2010 să accesăm finanțări europene pentru mocăniță, în exercițiul financiar curent sunt disponibili peste 200.000 de euro special pentru mocăniță prin GAL Microregiunea Hârtibaciu, dar toate aceste finanțări sunt condiționate de proprietatea activelor mocăniței, mai exact nimeni nu ne dă bani dacă nu potem dovedi că suntem stăpâni peste ceea în ce vrem să-i investim. Într-un răspuns oficial noul ministru al Transporturilor spune că din punctul de vedere al Ministerului totul este în regulă și că nu înțelege de ce nu se accesează fonduri europene pentru mocăniță, dar subalternii dânsului recunosc oficial că terenul de sub linie este în dispută între două companii din cadrul Minsterului, motiv pentru care nu se pot accesa finanțări, iar situația tărăgănează încă din anul 1998. În această situație atragerea de finanțări pentru mocăniță este mult îngreunată, iar efortul financiar necesar achiziționării ciocanului de burat a fost unul considerabil pentru noi. Nu ne dăm bătuți însă și continuăm să lucrăm bucuroși la mocăniță, în speranța că și guvernanții noștri vor găsi de cuviință să deblocheze problemele mocăniței pentru a permite cele mai importante investiții în turism și patrimoniu pentru valea Hârtibaciului”, concluzionează Mihai Blotor.
Foto: Radu Tompa
Despre acest subiect s-a mai scris aici.
http://www.turnulsfatului.ro/2017/06/25/mocanita-un-proiect-esuat-din-pix/
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Compania Naţională , Asociației Prietenii Mocăniței , Microregiunea Hârtibaciu , mocanita , Semimaraton Sibiu , Mihai Blotor , Fonduri Europene , Administrare Active Feroviare , Radu Tompa , Proiectului Pilot , Pentru Sibiu , Maratonul Internațional Sibiu , Regionalei Căi Ferate Brașov , investitie
Vizualizari: 4647
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Prof. de Geografie
Acum 6 ore
@Hermannstadt
Acum 6 ore
Pastor Marginas
Acum 6 ore
Pastor Marginas
Acum 8 ore
X