Sâmbătă,
25.09.2021
Cer Senin
Acum
15°C

Autostrada Sibiului, uitată în viitor. „Se joacă cu bricheta la gura rezervorului“

Autostrada Sibiului, uitată în viitor. „Se joacă cu bricheta la gura rezervorului“

Lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu devine o poveste fără sfârșit. Pentru cei 22,11 km de autostradă ai acestui lot, lucrările au început în iunie 2011. Construcția nu este deloc una stabilă, dar la cât de repede acționează autoritățile, tranzitarea acestei autostrăzi cuprinsă între Cunța (județul Alba) și Săliște nu va fi realizată în siguranță mai devreme de 2020. Iar asta într-un scenariu cât se poate de optimist.

Autostrada dată în circulație în noiembrie 2014, închisă în septembrie 2015, redeschisă în octombrie 2016 și înspre care dealul Bucium – de exemplu – alunecă în fiecare zi pe o lungime de peste 200 de metri are nevoie de o expertiză. Una care să stabilească unde și cât trebuie intervenit pentru a stabiliza lucrurile. Despre această expertiză se vorbește de mult timp. „A fost demarată în regim de urgenţă procedura pentru achiziţia serviciilor de realizare Expertiza Tehnică a întregului Lot 3 Sibiu - Orăştie (inclusiv punctele de interes Dealul Bucium şi Viaduct Aciliu)“, se arată într-un comunicat al CNAIR, dat publicității în 31 ianuarie 2017. Pe același subiect, autoritățile au revenit cu un anunț la cinci luni mai târziu. „Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunță că a fost transmisă la ANAP, în vederea validării, documentația de atribuire privind realizarea expertizei tehnice și revizuirea proiectului tehnic pentru finalizarea execuției autostrăzii Sibiu-Orăștie, lotul 3, cuprins între km 43+855 — km 65+965“, se arată în comunicatul emis pe 31 mai 2017. Însă din cauză că documentația a avut nevoie de modificări, în realitate, procedura de achiziție a fost lansată abia pe 8 august 2017. Contractul estimat la 3,6 milioane de lei, fără TVA, include și proiectarea lucrărilor necesare pentru stabilizarea celor 22,11 km.

Nimic nou, din păcate

Este pentru a doua oară când autoritățile centrale demarează o procedură de expertizare și proiectare a lucrărilor de remediere pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu. O procedură similară a fost lansată și în mai 2016. Deoarece la primul termen de depunere a ofertelor nu s-a înscris nicio firmă, CNAIR a prelungit acest termen. Și nu o dată, ci de trei ori. În cele din urmă, o companie din Italia a depus o ofertă, prin care solicita 1,66 milioane de lei, fără TVA, pentru expertizele și proiectele solicitate prin caietul de sarcini. În cele din urmă, însă, CNAIR a anunțat prin intermediul SEAP că licitația a fost anulată. Motivul: garanția de participare la licitație a firmei italiene a expirat, în urma extinderii repetate a termenului de depunere a ofertelor.

Cum se ajunge la 2020

Prin contractul scos acum la licitație, CNAIR cere expertizarea întregului lot, pornind de la câteva zeci de deficiențe constatate pe acest tronson în cei doi ani de utilizare. După cum arată și cei de la CNAIR, lista deficiențelor nu este limitativă. În plus, prin același contract, CNAIR mai solicită monitorizarea zonelor cu instabilitate. Pe baza expertizei și a monitorizărilor, CNAIR mai cere elaborarea unui proiect tehnic, după care elaborarea documentației de atribuire pentru contractul de execuție necesar remedierii defecțiunilor. CNAIR solicită și asistență pe durata desfășurării procedurii de achiziție publică pentru execuție, dar și asistență tehnică pe perioada realizării lucrărilor de remediere. În timp, toate aceste proceduri înseamnă zeci de luni, calculează și reprezentanții asociației „Construim România“. Termenul de depunere a ofertelor în cadrul actualei proceduri de atribuire a contractului de expertiză și proiectare este 26 septembrie 2017. În funcție de numărul de depuneri și excluzând varianta unor contestații, contractul ar urma atribuit în cel mai optimist scenariu la începutul lui 2018. Potrivit caietului de sarcini, expertizarea lotului 3 al autostrăzii trebuie realizată în cinci luni. În următoarele patru luni, pe baza expertizei, trebuie eliberat proiectul tehnic. Prin urmare, dacă atribuirea și derularea contractului se vor desfășura fără probleme, proiectul tehnic ar urma avizat în Comisia tehnico-economică a CNAIR în jurul lunii octombrie 2018. În termen de două luni de la emiterea acestui aviz, autoritățile așteaptă transmiterea documentației de atribuire a lucrărilor de remediere a deficiențelor, iar în următoarele trei luni trebuie finalizate și detaliile de execuție. Cum potrivit propriilor estimări ale CNAIR, contractul de lucrări ar urma să fie atribuit în scenariul optimist în jurul lunii martie 2019, rezultă că lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu ar urma să fie finalizat la începutul lui 2020. „CNAIR SA estimează că durata de execuție a lucrărilor va fi de aproximativ opt luni“, este nota anexată la finalul caietului de sarcini semnat în aprilie anul acesta de conducerea CNAIR.

autostrada aici ar fi trebuit sa fie spatii de parcare si servicii (5) Dealurile din zona autostrăzii au mari probleme de stabilitate, alunecând în valuri și în continuu către calea de rulare

”Autoritățile nu realizează riscul”

Lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu a generat extrem de numeroase deficiențe, semnalate atât de autorități, cât și de organizațiile care monitorizează infrastructura rutieră. De la valurile de pământ care, pe o lungime de peste 200 de metri, alunecă înspre calea de rulare în zona dealului Bucium, până la problemele de la baza viaductului de la Aciliu, cel mai înalt viaduct de autostradă din țara noastră (un kilometru lungime și o înălțime maximă de 74 de metri). Problemele au culminat cu o fisură a terasamentului, care a dus la închiderea circulației în toamna lui 2015 și formarea „celebrei gropi de 200 de metri“, din cauza căruia contractul cu constructorii de la Salini – Impregilo SpA a fost reziliat în ianuarie 2016, după achitarea a 602 milioane de lei. Circulația a fost redeschisă în toamna anului trecut, dar problemele sunt departe de a fi rezolvate. Cel puțin din punct de vedere vizual, cele mai ample deficiențe rămân cele din zona dealului Bucium, unde inclusiv „Turnul Sfatului“ a demonstrat cum valurile de pământ alunecă în mod constant către calea de rulare tranzitată cu viteze legale de 130 de km/h. Printre cei care au monitorizat constant aceste alunecări de teren, dar și celelalte zeci de deficiențe ale lotului de autostradă se numără membrii asociației „Construim România“. Aceștia au prezentat inclusiv opinii ale unor specialiști din afara țării, care au avertizat că riscurile producerii unei alunecări ample de teren sunt iminent. „Autoritățile nu realizează riscul, cred că este de glumă. Nu ai cum să știi dacă autostrada aceea mai ține sau nu, dar cu cât trece timpul, cu atât crește riscul de colaps. Se joacă cu bricheta la gura rezervorului“, apreciază Mihai Crăciun, membru fondator al asociației Construim România, modul de abordare al problemelor de pe lotul 3.

 

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus