51 de delegați reprezentând 18 sindicate din domeniul transportului public local participă la sfârșitul acestei săptămâni la reuniunea Federației Transloc - România. În cadrul discuțiilor, sindicaliștii din cadrul Tursib au descoperit că personalul de bord din Sibiu are printre cele mai dificile condiții din țară.
Sindicaliștii din toată țara s-au reunit la Sibiu pentru a definitiva un draft de contract colectiv de muncă la nivel de ramură, contract pe care să îl prezinte, ulterior, și asociațiilor patronale în vederea unor viitoare negocieri. Este a doua reuniune de la înființarea Federației, al cărei sediu este la Sibiu. Principala problemă cu care se confruntă toate societățile de transport public urban este lipsa de șoferi, situație creată de salariile mici plătite personalului de bord. Doar că, după cum aveau să descopere sindicaliștii sibieni, societățile publice de transport public din alte orașe își asumă plata integrală a orelor de muncă prestate suplimentar de șoferii rămași.
Prin contractul de muncă la nivel de ramură pe care sindicaliștii reuniți la Păltiniș încearcă să îl impună, salariul de încadrare este de aproximativ 2.500 de lei.În Sibiu, însă, conducerea societății Tursib refuză să își asume plata integrală a orelor suplimentare, deoarece legislația muncii interzice efectuarea a mai mult de opt ore de muncă pe săptămână. „Cum, din lipsă de personal, nu pot fi acordate nici libere, în ultimii doi ani s-au strâns cam 14.000 de ore suplimentare neplătite“, arată Alin Poabar, lider de sindicat în cadrul Tursib și vicepreședinte la nivelul Ardealului în cadrul Federației Transloc – România. Dacă avem în vedere că salariul de încadrare al unui șofer Tursib este de aproximativ 1.700 de lei (1.785 de lei pentru șoferii de autobuz articulat), rezultă că, în ultimii doi ani, personalul de bord al societății de transport din Sibiu a prestat o muncă în valoare de aproape 300.000 de lei, fără să primească niciun fel de recompensă.
În acest moment, pe lângă cei 146 de șoferi angajați, Tursib ar mai avea nevoie de alți 49 de șoferi. „Nu suntem adepții grevei sau a unor astfel de măsuri de luptă sindicală. Dar avem tot mai mulți colegi care efectiv nu mai pot efectua ore suplimentare și mulți colegi care nici nu mai doresc lucrul acesta. Pentru că orele suplimentare pot fi realizate doar cu acordul angajatului, iar dacă acestea nu sunt plătite, de ce să mai fie efectuate? Se va ajunge la situația în care șoferii Tursib vor refuza să mai presteze ore suplimentare și atunci să vedem cine va mai conduce autobuzele?“, se întreabă Alin Poabar.
Din experiența colegilor din țară, liderul sindical de la Sibiu a aflat că orele suplimentare sunt plătite integral de către conducerile societăților publice de transport din orașe precum Brașov, Arad sau Pitești. Plata orelor suplimentare este efectuată integral în ciuda legislației muncii care interzice efectuarea a mai mult de opt ore de muncă suplimentare în fiecare săptămână. „Am văzut fluturaș plătit integral și pentru 272 de ore de muncă, adică mai bine de 100 de ore suplimentare efectuate și plătite. Dar în alte orașe, conducerea societăților își asumă eventualele amenzi care pot veni de la Inspectoratul teritorial de muncă. Iar oamenii sunt plătiți, căci până la urmă de aceea mergem cu toții la muncă, pentru bani. La noi, la Sibiu, însă, conducerea economică a societății refuză orice dialog cu noi. Iar acest dialog va trebui să îl avem“, avertizează Alin Poabar. El mai arată că șoferii sibieni lucrează și cu un parc auto a cărui perioadă de exploatare este integral și demult depășită, fapt care generează numeroase defecțiuni și întârzieri. Iar întârzierile sunt generate și de traficul rutier tot mai aglomerat.
Primăria Sibiu a lansat săptămâna procedura de achiziție a zece autobuze Euro 6, procedură care, în cele mai optimiste scenarii vor aduce noile autobuze pe străzile Sibiului în primăvara anului 2018. Tot în 2018, dar în august, reprezentanții Tursib speră să finalizeze și achiziția altor 50 de noi autobuze, pentru care în august anul acesta a primit acceptul de a contracta un credit BERD.
Reuniunea sindicaliștilor de la Păltiniș a inclusiv și activități socio-culturale. Astfel, pentru copiii sindicaliștilor a fost organizată o competiție de tir cu arcul, iar pentru adulți – un concurs de tenis cu piciorul denumit „Cupa prieteniei“.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: soferi , Primăria Sibiu , În Sibiu , ore suplimentare , Alin Poabar , Federației Transloc , Replica Tursib , salarii universitare , Pentru Sibiu , autobuze
Vizualizari: 7161
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Aci Duțu
Acum 7 ore
John S
Acum 7 ore
Emil
Acum 9 ore
Nustiu
Acum 9 ore
Leonard