Vineri,
29.03.2024
Innorat
Acum
13°C

51,4 milioane de lei. Licitația pentru curățenia Sibiului a fost anulată

51,4 milioane de lei. Licitația pentru curățenia Sibiului a fost anulată

La două luni de la expirarea contractului pentru salubrizarea orașului și de la încheierea unuia "temporar" printr-o procedură specială cu o firmă din Oradea, administrația Sibiului este departe de a reuși semnarea unui contract pe patru ani. Cu o valoare estimată la peste 51,4 milioane de lei, licitația pentru atribuirea contractului multianual tocmai a fost anulată.

La prima oră a zilei de vineri, 2 februarie 2018, reprezentanții Primăriei Sibiu au publicat prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice anunțul prin care anulau procedura de atribuire publică a contractului de servicii de salubrizare în municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș, prin activități de măturat, spălat, stropit și întreținere. "Procedura s-a anulat conf. art.212, alin.(1),lit. d),din Legea 98/2016, care prevede "d) Consiliul National de Soluționare a Contestațiilor sau instanța de judecată dispune modificarea/eliminarea oricăror specificații tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea sa afecteze principiile achizițiilor publice reglementate la art. 2 alin.(2)"" , este anunțul făcut de Primăria Sibiu. La respectiva licitație au fost depuse două oferte, una din acestea fiind cea a RER Ecologic Service Oradea SA, iar cealaltă a firmei brăilene Brai-Cata SRL (cu Servicii Salubritate București SA terț susținător).

Contestație de la Brantner: utilaje prea noi și suprafețe neclare

Licitația pentru atribuirea contractului de salubrizare a Sibiului pe o perioadă de patru ani a fost lansată de Primăria Sibiu la finele lunii august anul trecut, cu 30 octombrie 2017 termen limită pentru depunerea ofertelor.

După cum arăta Turnul Sfatului în septembrie, caietul de sarcini al procedurii de atribuire a fost contestat la Consiliul național al contestațiilor, care a fost solicitat să impună Primăriei Sibiu eliminarea anumitor pasaje, printre care și cea referitoare la faptul că utilajele folosite trebuie să respecte norma de poluare Euro 6. Aceste cerințe au fost considerate discriminatoare. "Specificațiile tehnice trebuie să permită tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire și nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate față de asigurarea unei concurențe efective între operatorii economici", susțineau contestatarii de la firma Brantner Servicii Ecologice SRL.

Primăria Sibiu a refuzat eliminarea acestor cerințe, invocând și recomandările Comisiei Europene referitoare la reducerea emisiilor de CO2. "Autoritatea contractată nu elimină cerința privind norma de poluare minim Euro 6. Cerința "Euro 6" ca cerință minimă obligatorie este stabilită de către Autoritatea contractantă în vederea realizării obiectivelor stabilite prin Strategia UE și a Strategiei integrate de dezvoltare a municipiului Sibiu 2023, Strategia de adaptare la schimbările climatice, Planul de acțiune pentru energie durabilă (toate adoptate de Consiliul local și care includ componente clare referitoare la reducerea poluării - n.r.)", a fost poziția Primăriei Sibiu.

Cei de la Brantner au mai contestat și modul de estimare a suprafețelor de măturat, respectiv aspirat mecanic, dar și alte aspecte tehnice considerate nelegale: modul de prezentare al ofertei financiare, cerințele referitoare la depozitarea și reciclarea deșeurilor, dreptul Primăriei de a denunța unilateral contractul și altele.

Cât timp s-a judecat contestația, licitația a fost suspendată. Pe 25 octombrie 2017, Consiliul național de soluționare a contestațiilor a respins contestația celor de la Brantner, considerând nefondate criticile aduse documentației de atribuire.

La proces

Cei de la Brantner au mers în instanță, atacând decizia CNSC la Curtea de Apel Alba Iulia. Aceasta s-a pronunțat cu cinci zile înainte de Crăciunul anului trecut. "Admite plângerea formulată de petenta Brantner Servicii Ecologice SRL în contradictoriu cu Municipiul Sibiu (...) împotriva Deciziei nr. 2800/C10/3316,3427 pronunţată la data de 25.10.2017 de Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Modifică, în parte, decizia atacată numai cu privire la contestaţia formulată de petenta Brantner Servicii Ecologice SRL în sensul că: Anulează, în parte, caietul de sarcini aferent procedurii de atribuire prin licitaţie deschisă a Acordului Cadru privind "Servicii de salubrizare în municipiul Sibiu şi Staţiunea Păltiniş- Activităţi de măturat, spălat, stropit şi întreţinere a căilor publice" . Obligă autoritatea contractantă Municipiul Sibiu la refacerea caietului de sarcini potrivit dispoziţiilor prezentei decizii. (...) Obligă autoritatea contractantă Municipiul Sibiu la plata sumei de 2010 lei cu titlul de cheltuieli de judecată în favoarea petentei Brantner Servicii Ecologice SRL. Definitivă", se arată în minuta publicată de Curtea de Apel pe site-ul propriu.

Pe 2 februarie, după motivarea hotărârii, reprezentanții Primăriei Sibiu au anunțat prin intermediul SEAP anularea licitație. Urmează refacerea caietului de sarcini conform decizie Curții de Apel Alba Iulia.

”Eu doresc – și cred că la fel ca și mine și dumneavoastră, consilierii locali, și mai ales sibienii – să avem un oraș în stilul anului în care trăim. 2018, 2019 și așa mai departe. Deci asta presupune o cu totul altă salubrizare, cu totul alte utilaje, intervenții pe toate străzile Sibiului. Deci pretențiile noastre cresc și este normal să crească”, primarul Astrid Fodor,  adresându-se consilierilor locali în noiembrie 2017, pe tema contractului de curățenie a Sibiului

Cine face acum curățenie?

În noiembrie anul trecut, Primăria Sibiu a încheiat cu SC RER Ecologic Service Oradea contractul de salubrizare a orașului pentru o perioadă de 12 luni (până în decembrie 2018), fiindu-i pusă la dispoziție suma de 8,8 milioane de lei (plata se face în funcție de serviciile prestate). Firma din Oradea a fost angajată prin negociere fără publicarea unui anunț de participare, sub justificarea "situație de urgență extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă, în conformitate cu condițiile stricte stabilite în directivă". "Situația de urgență" a fost generată de încetarea contractului cu SC Schuster & Co Ecologic în data de 8 decembrie 2017, dată până la care administrația locală nu a reușit să finalizeze licitația anulată acum.

Anularea acestei proceduri vine după ce administrația locală nu a reușit să finalizeze prin semnarea unui contract nici procedura de atribuire a contractului de deszăpezire a orașului pe o perioadă de trei ani. Din cauza prevederilor din caietul de sarcini și a prețului considerat scăzut nu a fost depusă nicio ofertă. În aceste condiții, Primăria a semnat tot prin procedura specifică "situație de urgență" un contract pentru această iarnă cu firma SC Terra Building SRL din Orlat, pentru suma de 2,67 milioane de lei, fără TVA. Iar procedura de atribuire a contractului-cadru pe o perioadă de trei ani a fost reluată fără a fi, deocamdată, finalizată. În cadrul acestei noi licitații au depus oferte trei firme sau asocieri: Brai Cata, Terra Building și RER Ecologic Service Oradea.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

un biciclist

Acum 6 ani

Oricum oradenii astia de la RER fac treaba mult mai buna decat Schuster Ecologic. Sunt mult mai multe masini de maturat pe strazi, inclusiv in zone care n-au vazut curatenie niciodata. Schuster avea doar rable de masini care mai mult scoteau fum si imprastiau praful.
Raspunde

gicu

Acum 6 ani

e si normal sa faca treaba, sa scoata masini noi lamaturat, la tarife de 3 ori mai mari!
Raspunde

XYZ

Acum 6 ani

... "masina de maturat " din imaginea care insoteste articolul este inscriptionata RER VEST. deci apartine acestor oradeni...?!?
Raspunde

Uniunea Jos Fodor!

Acum 6 ani

Inca un bun exemplu de competenta al administratiei sibiene actuale! In curand, Sibiul va fi un cartier al Casoltului!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Oltenia eterna terra nova

Acum 6 ani

Sibiu= curatenie, civilizatie, competenta, cultura, bunastare, randuiala, totul bine facut, bun simt, ca-n Germania. Sunteti toti o voma!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus