Joi,
12.12.2024
Innorat
Acum
1°C

Dosarul autostrăzii către Sibiu, închis de DNA. Neaga: ”Nu aș fi acceptat dacă nu era clarificată problema”

Dosarul autostrăzii către Sibiu, închis de DNA. Neaga: ”Nu aș fi acceptat dacă nu era clarificată problema”

Procurorii DNA au clasat dosarul deschis pe numele lui Narcis Neaga (foto), sibianul care a condus Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România din poziția de director general.

Dosarul deschis în decembrie 2015 viza modul în care Narcis Neaga (tocmai numit membru al Consiliului de Administrație al Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a reziliat contractul asocierii care asigura supervizarea lucrărilor pe autostrada Orăștie. Rezilierea contractului a avut loc în condițiile în care - pe lotul 3, cel cuprins între Săliște și Cunța - numărul mare al neconformităților descoperite ulterior a fost dovedit și de numeroasele probleme care încă persistă în preajma autostrăzii.

"Faptele nu sunt prevăzute de legea penală"

Procurorii DNA au deschis dosarul în care l-au pus sub acuzare pe Narcis Neaga în decembrie 2015. Procurorii anticorupție suspectau faptul că Neaga a dispus în condiții nelegale rezilierea contractului cu asocierea Consitrans - Via Design - Omicron - Amerpo S.A. Consitrans și celelalte firme au fost angajate în iunie 2011, în baza unui contract în valoare de 31,5 milioane de lei, fără TVA, să verifice și certifice calitatea lucrărilor executate la autostrada Orăștie - Sibiu.

În mai 2014, Neaga a decis rezilierea contractului cu asocierea condusă de Consitrans, care a atacat la comisia de arbitraj această reziliere. Procurorii DNA au intrat pe fir după ce asocierea condusă de Consitrans a câștigat la arbitraj despăgubiri de 3,1 milioane de lei, plus penalități. Aceste sume au rămas în sarcina CNAIR (pe atunci Compania națională de autostrăzi și drumuri naționale din România), care în locul celor de la Consitrans au desemnat drept supervizori ai construirii autostrăzii Direcția Regională Brașov a CNAIR (CNADNR la acea vreme).

În acest context, relatau procurorii DNA în decembrie 2015, nu numai că bugetul CNAIR a fost păgubit cu suma câștigată de Consitrans la arbitraj, dar și calitatea lucrărilor la autostradă avut de suferit. "Prin suspendarea și respectiv rezilierea contractului de supervizare a fost favorizat antreprenorul (societatea executantă a lucrărilor de construcție), care, în acest mod, a beneficiat de închiderea neconformităților și avizarea la plată a situațiilor de lucrări, în condițiile în care supervizorul suspendat constatase deficiențe de execuție și utilizarea de materiale necorespunzătoare. Mai mult, prin suspendarea contractului și înlocuirea inginerului FIDIC (a supervizorului) cu încălcarea procedurii, respectiv prin neacordarea preavizului și nepreluarea documentelor de la supervizorul inițial, noul supervizor desemnat a fost pus în imposibilitatea urmăririi lucrărilor", susțineau atunci procurorii.

Antreprenorul considerat favorizat de către DNA era Salini Impregilo SpA, firma italiană care a executat cei 22,11 km de autostradă între Săliște și Cunța. Lucrarea - deschisă circulației în noiembrie 2014, cu două zile înainte de alegerile prezidențiale - este una care și la această dată înregistrează numeroase deficiențe, pentru a căror reabilitare nu s-a găsit încă nicio soluție (din cauza faptului că CNAIR nu a reușit să identifice o firmă care să expertizeze tot tronsonul, să identifice toate problemele, să realizeze proiectul de remediere a acestora și să supravegheze, mai apoi, lucrările).

Tot scenariul de mai sus, însă, a fost închis. "Raportat la faptele penale pentru care în cauză au fost cercetați inculpatul Neaga Narcis și suspecții Bendeac Amalia Renata, Nicolae Mihai Horia, Rentea Cristina, Dima Ramona și Davidescu Nicoleta, se constată că în cauză nu ne aflăm în situația săvârșirii infracțiunii prevăzută de art. 13 din Legea 78/2000 (abuz în serviciu - n.r.) raportat la art. 297 alin. 1 din Codul Penal, sens în care urmează a se dispune clasarea, deoarece faptele acestora nu sunt prevăzute de legea penală", arată procurorul de caz al DNA.

Digi24 susține într-un articol publicat pe site că s-a ajuns la această clasare în urma unei decizii a Curții Constituționale, dată în urma unor sesizări făcute de inculpați precum Alina Bica. Decizia Curții Constituționale, arată cei de la Digi24, ar fi obligat procurorii DNA să dovedească "modul defectuos" al exercitării atribuțiilor de serviciu.

"Nu aș fi acceptat nimic"

Procurorii au mai decis și ridicarea sechestrului asigurator instituit pe un imobil al lui Neaga, în urma stabilirii unei cauțiuni de 300.000 de lei în respectivul dosar. Imediat după clasarea dosarului, Narcis Neaga a fost numit membru al Consiliului de administrație al Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere. "Nu aș fi acceptat nimic, dacă nu era clarificată problema de la DNA", a declarat Neaga pentru Turnul Sfatului.

Numirea lui Neaga în CA al CNAIR a fost anunțată de Asociația Pro Infrastructură, care consideră cel puțin neinspirată această alegere. Potrivit unui comunicat al asociației, "perioada în care Narcis Neaga a condus Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost cea mai nocivă pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România din ultimii ani". Cei de la Asociația Pro Infrastructură pun pe seama lui Neaga decizia de deschidere a lotului 3 al autostrăzii Orăștie - Sibiu (cel dintre Cunța și Săliște), în ciuda a numeroase neconformități. De altfel, respectivul lot de autostradă s-a și fisurat la zece zile de la deschiderea circulației, respectiva fisură ducând mai apoi la închiderea totală a circulației în vederea remedierilor necesare (celebra "groapă de 200 de metri" din autostradă).

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

zzz

Acum 6 ani

indrazneste sa crezi in romania! un om care in 4 ani nu a facut ABSOLUT NIMIC, si mai mult, nu doar ca a tinut infrastructura pe loc, ci a dat-o si inapoi(pierezandu-se bani dar mai ales timp in proiecte anterior demarate si apoi ingropate) este adus drept specialist exact in locul unde si-a dat dovada incompetentiei. PSD = grup de cima organizata
Raspunde

Alzara 1918

Acum 6 ani

Deci Jalea continuă cu geniul autostrăzilor in CA !
Raspunde

sofer

Acum 6 ani

stai un pic pentru ce vreti sal inhatati pe om ? autostrada este circulabila ? da, ca o demolam pe bucatele si o reconstrui nu este important, poporul roman plateste. in tara asta intotdeauna oameni destepti vor fii iertati ca sunt desptepti, se orienteaza, se descurca stiu cu cine sa se afilieze, sa pupe funduri in caz de doamne fereste vreo problema vor fii iertati. prostul va fii totdeauna pedepsit pentru ca nu stie sa imparta ce fura, nu stie sa se descurce, sa pupe funduri, si alte. DAR sa nu vorbim de cei corectii, la care le merg afacerile fara sa fie prieten cu hotii mari ca trebuie pus la pamant si jumulit cum de isi face de cap in tara asta. din pacate tara noastra incet incet devine un exemplu negativ in sensul ca hotii sunt iertati iar cei cinstiti sunt ..... aici decideti voi, eu nu am cuvinte
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus