Consilierii locali ai Sibiului au decis, conform unui proiect introdus pe ordinea suplimentară a ședinței din martie, ca serviciul de transport public în municipiu să nu fie scos la licitație, ci încredințat până în aprilie 2025 societății Tursib. Asta în condițiile în care subvențiile acordate societății cresc de la an la an, pe baza promisiunilor unui transport public de calitate.
Delegarea serviciului de transport public către Tursib a fost decisă în baza unei legi din 2006 (Legea 51), care prevede la articolul 22 faptul că ”modalitatea de gestiune a serviciilor de utilități publice se stabilește prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților teritorial-administrative, în baza unui studiu de oportunitate”.
Respectivul studiu de oportunitate a fost redactat de funcționarii din aparatul propriu de specialitate al primarului Astrid Fodor. ”Se propune încredințarea gestiunii serviciului operatorului SC Tursib SA, prin atribuire directă”, este concluzia respectivului studiu. Care a fost adoptat de consilierii locali ai Sibiului în unanimitate în ședința din ultima zi de joi a lunii martie 2018. Proiectul a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară a ședinței lunare.
Actualul contract de delegare a gestiunii serviciului public de transport local este valabil până anul viitor, 22 aprilie. Viitorul contract va fi prelungit, prin urmare, până pe 24 aprilie 2025.
Motivele
Studiul de oportunitate redactat de către funcționarii Primăriei Sibiu a analizat mai multe elemente ale sistemului de transport public în oraș: de la descrierea fizică a acestuia, la starea tehnică, investițiile necesare sau nivelul minim al redevenței.La final, acest studiu concluzionează că gestionarea transportului public din Sibiu trebuie delegată din trei serii de motive. Iar, în cele din urmă, această delegare trebuie făcută către Tursib, societatea deținută de orașul Sibiu prin intermediul Consiliului local.
Prima serie este cea a motivelor de ordin economico-financiar, precum ”posibilitatea obținerii de tarife mici pentru o calitate ridicată a serviciului” ori ”asigurarea unei stări corespunzătoare a mijloacelor de transport” și ”aplicarea de metode performante de management care să conducă la reducerea costurilor operaționale”. A doua serie de motive este cea care face referire la aspectul social al transportului public. ”Satisfacerea cu prioritate a nevoilor de transport a nevoilor de transport ale populației și ale operatorilor economici” și ”infrastructura de transport va putea fi dezvoltată și armonizată pe ansamblul municipiului” sunt două dintre motivele de ordin social enumerate.
În fine, cea de-a treia serie de motive ține de zona de mediu. ”La orele de vârf, când apar cele mai mari probleme de trafic în zonele urbane, transportul în comun este de zece ori mai eficient din punct de vedere energetic și cu emisii mai reduse de gaze cu efect de seră, decât transportul cu autoturismul (un autobuz = 70 de autoturisme care ocupă în trafic un km de arteră urbană, la o viteză de deplasare de 50 km/oră) este un astfel de motiv.
Starea actuală a sistemului de transport
Studiul de oportunitate consideră că cele 22 de trasee ale Tursib acoperă aproape întreg orașul. În prezent, din cele 22 de trasee trei linii sunt considerate principale (1,2 și 5), având o frecvență de circulație de cinci – zece minute la orele de vârf. Alte zece linii sunt secundare (de la 10 la 19), autobuzele circulând în acest caz o dată la 15 – 20 de minute, la orele de vârf. În fine, opt linii sunt profesionale (111 - 118) și, prin urmare, circulă doar când merg și vin angajații marilor companii la și dinspre serviciu. Cea de-a 22 linie a Tursib este cea care leagă stația CFR din Sibiu de Păltiniș.Cele mai noi autobuze au 11 ani
Cele 22 de trasee sunt deservite în acest moment de 105 autobuze (față de 107 în urmă cu un an și față de 95 în 2013, la încheierea actualului contract de concesiune). 40 de autobuze MAZ sunt din 2002 – 2004, fiind cumpărate de Primăria Sibiu, iar alte 30 de autobuze au fost cumpărate second-hand în perioada 2010 – 2015. Cele mai noi autobuze din parcul auto al Tursib sunt de acum 11 ani: 28 de autobuze MAN și șapte BMC, cumpărate dintr-un credit BERD. Autobuzele sunt conduse de 148 de șoferi. Alături de aceștia mai sunt 48 de angajați pentru întreținerea și repararea parcului auto. Personalul TESA numără 30 de angajați, conducerea fiind formată din trei directori și trei membri ai consiliului de administrație. Restul până la 294 de angajați (62 de persoane) sunt casieri, revizori, dispeceri, gestionari, controlori de trasee sau lucrători în cadrul stației ITP.Situația parcului auto al Tursib ar urma să se modifice din acest an, mai prevede amintitul studiu. Noile mijloace de transport care ar urma să mărească frecvența curselor sunt cele zece autobuze Euro 6 în curs de achiziționare de către Primăria Sibiu, precum și cele 50 de autobuze tot Euro 6 pe care le cumpără Tursib din banii împrumutați în decembrie 2017 de la BERD. Studiul mai apreciază că parcul societății se va primeni cu alte 40 – 50 de autobuze ecologice cumpărate de Primăria Sibiu din fonduri europene și cu alte cinci autobuze ecologice de mici dimensiuni (destinate unor noi trasee din zona centrală), ce urmează a fi cumpărate din aceleași fonduri europene.
Tursibul consumă tot mai multe subvenții
Un audit extern realizat la Tursib pe perioada 2015 – 2017 indică faptul că situația financiară a societății este una solidă. Asta în condițiile în care au crescut atât veniturile din bilete și abonamente, dar și din subvențiile acordate pensionarilor, studenților și elevilor, în principal. Astfel, veniturile din bilete au crescut de la 4,9 milioane de lei în 2012 la 5,6 milioane de lei în 2017 (cu o previziune de 6,03 mil. lei pentru 2018), în timp ce veniturile din abonamente au crescut de la 7,9 la 10,5 milioane de lei (cu o previziune de 10,7 mil. de lei pentru anul în curs).Pe de altă parte, subvențiile de diferență de tarif vărsate din bugetul local al orașului în cel al Tursib au crescut de la 15,2 milioane de lei în 2015 la peste 21,6 milioane de lei (nivel pe care cei de la Tursib speră să îl păstreze anul acesta).
Comparând proporția dintre veniturile din bilete și abonamente și cele din subvenții, rezultă că acestea din urmă au tot crescut în ultimii ani. Dacă în 2015 subvențiile din bugetul orașului erau cu 18% mai mari decât veniturile obținute de Tursib din vânzarea de bilete și abonamente, în 2016 volumul subvențiilor a ajuns să fie cu 24% mai mare decât veniturile din bilete și abonamente. Subvențiile au crescut serios în 2017, ajungând să depășească cu mai bine de o treime (34%) veniturile din bilete și abonamente, asta în condițiile în care și tarifele practicate de Tursib au crescut cu o treime de la 1 noiembrie 2016 (prețului unei călătorii a crescut de a 1,5 la doi lei). Pentru anul în curs, cei de la Tursib speră ca procentul subvențiilor să se diminueze (în baza unei estimări în creștere a veniturilor, nu în baza scăderii valorii nominale a subvențiilor).
Structura principalelor venituri ale Tursib SA |
||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 (Estimări) | |
Bilete | 4.905.587 | 4.934.944 | 5.647.284 | 6.030.000 |
Abonamente | 7.982.372 | 8.753.853 | 10.507.116 | 10.704.000 |
Subvenții | 15.204.653 | 16.982.240 | 21.611.954 | 21.662.000 |
Procentul subvențiilor față de veniturile din bilete și abonamente | 118 | 124 | 134 | 129 |
Reprezentații administrației locale apreciază drept pozitive aceste rezultate financiare. ”Din situația de mai sus se observă o creștere în fiecare an a veniturilor din abonamente, ceea ce confirmă strategia operatorului de satisfacere a cerințelor societăților și instituțiilor de transport a populației la locul de muncă și de la locul de muncă la domiciliu. De asemenea, se manifestă o tendință de acoperire a costurilor din veniturile proprii ale acestuia”, se apreciază în studiul de oportunitate aprobat de consilierii locali.
În 2013 valoarea redevenței pentru cele 40 de autobuze concesionate, a chioșcurilor și automatelor de vânzare a biletelor a fost stabilită la 200.000 de lei.
Viitorul Tursib
Studiul de oportunitate care stă la baza prelungirii concesionării transportului public către Tursib cu încă șase ani ia în calcul și o parte din proiectelor Planului de mobilitate urbană, elaborat în 2016 pentru accesarea de fonduri europene de către Primărie. Pornind de la acel plan, studiul de oportunitate arată că numărul utilizatorilor sistemului de transport public trebuie să crească cu minim 10% până în 2025. Asta în condițiile în care calitatea și atractivitatea serviciilor de transport vor crește prin îndeplinirea unor criterii precum securitate, punctualitate, curățenie, conectivitate, accesibilitate sau viteza de rulare.Angajamentele imediate ale TursibÎncepând cu anul 2018, operatorul va asigura următoarele investiții pe termen scurt – șase luni până la un an: - modernizarea serviciului de achiziție/plata contact-less direct în mijlocul de transport; - achiziția a 50 de autobuze Euro 6 cu toate dotările aferente unui sistem de transport atractiv (afișaj, validatoare, GPS etc); - adaptarea tuturor mijloacelor de transport în comun pentru a facilita accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap la transport și călătorie; - dezvoltarea serviciului de achiziție/plată online, direct de pe site-ul societății a abonamentelor (serviciul existent și în prezent – n.r.).
Sursa: Studiul de oportunitate elaborat de Primăria Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Astrid Fodor , Primăria Sibiu , Ministrul Transporturilor , Serviciului Public , Primăriei Sibiu , contract , Viitorul Tursib , Replica Tursib , Pentru Sibiu , Gestiunea Afacerilor
Vizualizari: 3317
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Aci Duțu
Acum 3 ore
John S
Acum 3 ore
Emil
Acum 5 ore
Nustiu
Acum 5 ore
Leonard