Într-un interviu acordat Turnul Sfatului primarul Astrid Fodor explică pașii pe care municipalitatea sibiană i-a prevăzut în domeniul transportului public - ce s-a făcut și ce urmează să se facă - și avansează un termen până la care întreaga flotă a TURSIB va fi înnoită: anul 2020. De asemenea, șeful administrației locale vorbește în interviu despre data de la care primele autobuze noi vor intra pe trasee.
-Doamna primar, primele autobuze noi din flota TURSIB, cele produse de ANADOLU ISUZU și KARSAN OTOMOTIV au ajuns la Sibiu. Când intră în exploatare?
- Primele 10 autobuze care au sosit deja în Sibiu fac parte din seria de 55 achiziționate de societatea noastră de transport public. Sunt 38 de autobuze cu 95 de locuri și 17 autobuze cu 147 de locuri și, potrivit contractului, acestea vor fi livrate în tranșe până la finalul acestui an. Pe măsură ce ajung în Sibiu, TURSIB va parcurge etapele procedurale legale, adică înmatriculare și licențiere, iar apoi acestea vor intra cât mai repede pe trasee.
-Au fost voci care au comentat faptul că autobuzele sunt turcești…
-Am văzut și eu, dar cred că trebuie să depășim aceste preconcepții. Achiziția nu poate avea în vedere țara de origine, ci caracteristici tehnice și dotări pentru confort și siguranță, dar și echipamente care să permită informarea călătorilor, iar ANADOLU ISUZU si KARSAN au avut cea mai bună ofertă în procedura de achiziție. De altfel, din informațiile pe care le am de la TURSIB, furnizorii au dovedit seriozitate și au respectat toate condițiile prevăzute în contract.
-De ce nu s-a optat pentru autobuze electrice?
-Se spune că nu e bine sa-ți pui toate ouăle în același coș. Simplificând la maxim, poate fi un răspuns. Dezvoltând, însă, lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Aceste concluzii rezultă din studiul de oportunitate realizat de Primăria Sibiu pentru a stabili soluția optimă pentru modernizarea transportului public local, stabilind trasee, tip de autobuze potrivite pentru Sibiu și sistemele conexe necesare. Conform aceluiași studiu eco-eficiența este dată în primul rând de autonomie. Specialiștii au făcut o evaluare a traseelor care ar putea fi deservite de acest tip de mijloace de transport și mai ales când s-ar putea întâmpla asta. Avem în Sibiu trasee care includ pante și rampe, ceea ce influențează consumul de energie. Dacă se ating consumuri mari, e nevoie de stații de încărcare rapidă, care sunt scumpe și a căror realizare implică avizări multiple, deci timp. Starea flotei TURSIB impunea o acțiune rapidă, fiindcă tot mai multe autobuze se stricau în drum. Nu mai discutam despre faptul că autobuzele electrice sunt mult mai scumpe și că întreținerea lor este, de asemenea, mai costisitoare.
Nu vreau să se înțeleagă că nu ne interesează autobuzele electrice, ba din contră. Vom achiziționa și astfel de autobuze. În acest moment însă, luând în considerare opiniile specialiștilor, autobuzele EURO 6, cea mai scăzută normă de poluare existentă pe piață, sunt varianta optimă.
-Așadar vom vedea în Sibiu circulând autobuze electrice?
- Da. În primă fază și cât mai urgent vom introduce pe trasee autobuze Euro 6 - cele 55 de autobuze cumpărate de Tursib care vor fi livrate până la finalul acestui an și cele 10 achiziționate de Primăria Sibiu. Apoi vor sosi și cele ecologice. Mai întâi, cele 9 autobuze electrice pe care le vom primi cu suportul MDRAP cu finanțare din fonduri europene. În paralel, vom achiziționa din fonduri europene cele 40 de autobuze eco-eficiente pe gaz comprimat și cinci microbuze electrice pentru transportul în centrul istoric.
-Când se vor întâmpla toate acestea?
- Dacă totul merge bine, estimăm că până în 2020 vom reuși să înlocuim toate autobuzele din parcul auto Tursib pentru ca transportul public să devină din nou atractiv pentru sibieni. După ce toate aceste proiecte se concretizează cele 85 de autobuze vechi cu care operează Tursib în prezent vor fi înlocuite cu 120 de mijloace de transport noi.
Pentru ca toate acestea să se întâmple, depindem însă și de factori pe care municipalitatea nu îi poate influența. Primele 55 de autobuze contractate de Tursib sunt deja în curs de livrare și deci contăm pe acestea. Dar pentru cele 9 autobuze electrice depindem de modul în care se va desfășura accesarea de fonduri europene de către MDRAP și apoi de achiziția care se va organiza. De asemenea, în cazul achiziției celor 10 autobuze Euro 6 pe care Primăria Sibiu o gestionează, parcurgem etapa de evaluare și sperăm că nu se vor depune din nou contestații care să întârzie și mai mult achiziția acestora, începută în 2017. În ceea ce privește cele 45 de autobuze ecologice, vom depune proiectele până la finalul anului pentru obținerea de fonduri europene și apoi totul ține de mersul procedurii de achiziție.
-Provocarea TURSIB rămâne forța de muncă…
-Din păcate, este o provocare căreia nu doar TURSIB trebuie să-i facă față, ci tot mai multe companii. Firma noastră de transport public are în acest moment un deficit de șoferi, dar am încredere că o să depășim această etapă.
Interviu publicat în cadrul unei campanii susținută de ANADOLU ISUZU și KARSAN OTOMOTIV cu ocazia prezentării publice a mijloacelor de transport contractate de Municipiul Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Astrid Fodor , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , Replica Tursib , Municipiul Sibiu , Pentru Sibiu , autobuze noi , autobuze , autobuze electrice
Vizualizari: 3403
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
MB
Acum 1 oră
Claudiu
Acum 1 oră
Liberal autentic
Acum 1 oră
Neli Oproiu
Acum 1 oră
Bobo