Luni,
28.11.2022
Partial Noros
Acum
7°C

Autostrada Sibiu – Pitești, dezbatere publică în faza “pe mediu“. Au participat doi sibieni

Autostrada Sibiu – Pitești, dezbatere publică în faza “pe mediu“. Au participat doi sibieni

Doi este numărul participanților la prima dezbatere publică a raportului privind impactul asupra mediului pe care îl va avea viitoarea autostradă Sibiu – Pitești.

Deși, practic, autostrada Sibiu – Pitești nu traversează teritoriul administrativ al municipiului Sibiu, autoritățile centrale au decis să organizeze în orașul de pe Cibin prima dezbatere publică pe tema impactului asupra mediului a viitoarei autostrăzi. De finalizarea acestor dezbateri și obținerea acordului de mediu depinde atribuirea contractelor de lucrări pe tronsoanele Sibiu – Boița și, respectiv, Curtea de Argeș – Pitești, precum și demararea licitațiilor pentru proiectarea și execuția celorlalte trei tronsoane.

“Am considerat că, fiind vorba de un oraș mai mare, poate va fi mai multă lume interesată de acest subiect. Dezbaterea a fost anunțată prin intermediul unui anunț publicat în ziarul Libertatea, printr-un anunț postat la avizierul Primăriei și pe site-ul Agenției naționale de protecție a mediului“, au justificat reprezentanții Companiei naționale de administrare a infrastructurii rutiere, cei ai Agenției de protecție a mediului și cei ai EPC (firma care a evaluat impactul asupra mediului) decizia de a organiza, la Sibiu, această primă dezbatere publică. Doar că, marți, la ora 11:00, în fața celor aproximativ 20 de reprezentanți ai CNAIR, ai Mediului, ai firmei EPC, ai Primăriei Sibiu (în calitate de gazde) și ai presei locale au venit doi sibieni.

Garduri ranforsate pentru urși

Cursuri de apă nu se vor modifica, de tăiat vor fi defrișate 198 de ha de pădure (comparativ cu 1.056 de ha cât vor ocupa cei 122,11 km de autostradă Sibiu – Pitești), vor fi instalate panouri fonoabsorbante chiar și pentru animale în zonele de liniște, iar de ecoducte nu va fi nevoie foarte mare deoarece, pe tot traseul autostrăzii, vor fi numeroase poduri, viaducte, tuneluri, podețe sau casete care să transforme calea de rulare într-un obstacol permeabil pentru animale. Sunt câteva dintre datele referitoare la impactul asupra mediului prezentate, într-o atmosferă destinsă și de dialog, la dezbaterea la care cei doi sibieni au stat până la final. Lor le-a fost prezentate și detalii referitoare la cele două ecoducte care sunt necesar a fi construite pe traseul viitoarei autostrăzi. Unul din acestea va fi construit în zona Lazaret, având o lățime de aproximativ 100 de metri și o lungime de aproximativ 300 de metri. De altfel, în zona Boița mai sunt prevăzute și două tuneluri (de 300, respectiv 350 de metri lungime). “Iar pentru că în această zonă s-au înmulțit accidentele în care sunt implicate carnivorele mari, am prevăzut ca pe porțiunea cuprinsă între Sibiu și Curtea de Argeș a autostrăzii să fie amplasate pe margine garduri ranforsate. Sunt inspirate după unele din Grecia, acolo unde pe o porțiune de autostradă s-au înmulțit accidentele cu urși“, au descris reprezentanții companiei EPC din măsurile propuse pentru protejarea faunei în zona viitoarei căi de rulare.

dezbatere autostrada 1_Fotor

Lejer. Căci mai este...

Timp de mai bine de două ore au continuat, într-o atmosferă destinsă, discuțiile izvorât din subiectul dezbaterii publice. Care dezbatere a continuat, tot în cursul zilei de marți, și la Primăria din comuna Boița, de la ora 16:00, dar și la sediile primăriilor din Racovița și Câinenii Mari din județul Vâlcea.

Toate aceste dezbateri urmează să se încheie pe 13 decembrie, următorul cel mai așteptat moment fiind cel al emiterii acordului de mediu. “Nu știm când vom putea emite acest acord, depinde de cum evoluează mai departe discuțiile, de finalizarea procedurii“, au arătat reprezentanții Agenției naționale de protecție a mediului.

Iar după acest acord de mediu așteaptă cei de la CNAIR, care de anul trecut au lansat procedurile de atribuire a proiectării și execuție loturilor 1 și 5 din autostrada în discuție, respectiv loturile cuprinse între Sibiu – Boița și Curtea de Argeș – Pitești. “Bine, și atribuirile pot fi contestate, iar aceste contestații pot dura“, au admis mai departe reprezentanții CNAIR, prezenți la discuția de la Sibiu. În paralel, autoritățile centrale mai sunt așteptate să și declanșeze procedurile de expropriere.

În acest context, în continuare este dificil de estimat un termen de finalizare a autostrăzii pentru care UE pune la dispoziția României fonduri nerambursabile. Pentru o aproximativă orientare, merită amintit că în cazul celor două loturi scoase la proiectare și execuție, caietele de sarcini din cadrul documentației prevedea ca proiectarea să fie realizată în termen de 12 luni de la semnarea contractului, iar execuția – în termen trei ani de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Citește și FOTO Primele imagini cu autostrada Sibiu – Pitești, așa cum va să fie. „Deocamdată ne mulțumim cu aceste simulări“

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

ursul

Acum 3 ani

normal ca au fost doar 2 sibieni, restul sunt la munca la ora 11.00 Oricum pare ca la dezbatere s-au prezentat dezinformari. Pt ca raportul de mediu zice la pag.56: "Pentru zona de nord a Parcului Naţional Cozia şi toată lungimea Văii Oltului, permeabilitatea structurilor autostrăzii nu este suficientă pentru a asigura conectivitatea coridoarelor ecologice importante existe aici." http://www.anpm.ro/documents/12220/34391606/RIM_Autostrada+Sibiu+Pitesti_rev02.pdf/f00f149b-662a-4344-8024-4ef672fbde6f
Raspunde

lol

Acum 3 ani

Anunt publicat in ziarul Libertatea???????Mda, de larga audienta....
Raspunde

Lupu

Acum 3 ani

Au fost doi , pt ca nimeni nu mai crede in guvernanti. Degeaba ne da UEbani pt autostrazi - nu avem nevoie de ei, pt ca nu se pot fura !
Raspunde

rosu

Acum 3 ani

Dezbaterea trebuia organizata cu copii de gradinita, ca poate ei sau copiii lor o mai prind.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus