Luni,
06.07.2020
Partial Noros
Acum
25°C

BAC 2020, cum facem față stresului?

21 Iunie 2020 13:29

BAC 2020, cum facem față stresului?

Sunt mai puțin de 24h până la începerea BAC-ului 2020. Ceea ce nu e rău. Foarte bine că vine și trece. Peste 155.000 de tineri sunt așteptați. După ce trece ziua de luni deja emoțiile tind să scadă și să privim spre vacanță. Insist mereu de ceva ani că, din păcate, în școala românească deși susținem examene, evaluări și teze (chiar din clasa a 2-a) nu avem o înțelegere psiho-educațională în care în mod structurat prin cursuri din programă să abilităm copiii cum să învețe eficient, cum să-și gestioneze stresul înainte de examen, care sunt cele mai bune tehnici de memorare, etc. Parțial eșecul este explicabil și din acest motiv. Scriu doar câteva recomandări pentru elevi și părinți desigur.

Înainte de examen

  1. Dormi noaptea înainte de examen. Dormi mult şi te odihneşte (ca niciodată). Dacă poți 8-10h foarte bine, îndepărtează orice device și pune sonerii multiple. Corpul tău are nevoie de odihnă chiar dacă în ultimele luni nu a fost obișnuit să adoarmă devreme
  2. Fă orice te relaxează înainte de somn (muzică de relaxare, duș fierbinte, exerciții fizice, gândește-te că peste 5 zile e libertate, etc)
  3. Trezește-te mai devreme. Să ai timp de igienă personală și să nu te îmbraci pe fugă fiind în aceeași stare de alertă și eventual uitând lucruri acasă
  4. Nu pleca la şcoală fără să mănânci. Ai auzit? Orice este sănătos. Fructele proaspete și legumele sunt recomandate pentru că reduc stresul. Chiar dacă nu obișnuiești să mănânci dimineața, (ci preferi o cafea și o țigaretă-nu recomand) gândește-te că întreaga dimineață și mai ales în timpul examenului vei fi solicitat psihic. Iar energia corpului tău este vitală.
  5. Ciocolată neagră. Studiile zic că ajută la memorie (dar nu ne spun câtă să fie?)
  6. Plimbă-te înainte de test. Îmi place asta! O recomand maxim. Cercetările pe grupuri comparative de elevi demonstrează că 20 de minute de mers fix înainte de examen crește performanța la examen. Dacă poți să mergi pe jos de acasă la liceu, foarte bine. Acel timp de plimbare va reduce stresul, te deconectează, nu e ca și cum ai sări de acasă în mașină și din mașină/taxi/autobuz/metrou direct în bancă.
  7. Când ai ajuns respectă indicațiile profilor organizatori (așteaptă, păstrează distanța, temperatură, mască, folosește toaleta înainte). Masca chiar nu e o problemă (mi-au zis cei de a 8-a că au și uitat de ea pe nas)
  8. Nici prin gând să-ți treacă vreo idee de fraudă, golește-ți buzunarele, închide telefoanele și depozitează-le în siguranță. Nu mai merge cu copiuțe, avem camere video
  9. Ia-ți cu tine cartea de identitate, pixuri/stilouri de aceeași culoare și desigur apă. Mi-aș fi dorit ca fiecare liceu să ofere elevilor apă, pahare dar se pare că nu se prea întâmplă. Nașpa. Câte e o sticlă de apă plată?
  10. Gândeşte-te la rezultatul final şi la bucuria de după test! Aceasta te va motiva! La vacanțăăă !

În timpul examenului

  1. Citește cu atenție. Citește întrebările cu atenție și calm. Aici poţi înțelege greșit din grabă sau inatenție. La fiecare examen sunt zeci de elevi care mi-au scris că nu au răspuns corect nu că nu au știu ci că s-au grăbit (nu erau atenți). Unii au pierdut între 30-peste 1 punct. Un lucru e sigur: ai timp suficient. Sper că nu ți-ai programat manichiura la 11 ca să te grăbești să ieși din examen. Oricum eu cred că subiectele se pot rezolva cu ușurință în 2h. Tu ai TREI ORE. Și că anul aceste subiectele nu vor avea un grad ridicat de dificultate.
  2. Fii atent la cuvintele cheie din cerințe ”indică sensul, precizează, evidențiază, comentează, justifică, redactează”- răspunde exact la ceea ce ți se cere nu la ce crezi tu că ar fi corect. Dacă zice ”eseu minim 400 de cuvinte, scrie 430”
  3. 3. Împarte şi organizează-ți timpul şi fă-ți un plan de rezolvare și respectă-l
  4. 4. Decide ordinea în care răspunzi la întrebă Recomand să începi cu cele mai simple, știute, accesibile sau cu cele pe care le poți rezolva pentru că le cunoști
  5. 5. Planifică răspunsul pentru fiecare î Dacă-ți vin alte idei la alte întrebări (am pățit-o eu la BAC) notează-le repede pe ciornă- nu pierde prea mult timp gândindu-te la ele acum în timp ce rezolvi alte întrebări. Evită varza.
  6. 6. Dacă nu mai știi deloc la o cerință, nu-i tragedie. Bei apă și mergi mai departe. Nu te bloca.
  7. Mișcă-ți fundul și spatele pe scaun. Nu glumesc. Schimbă-ți pozițiile pe scaun pentru a evita încordarea și pentru a te relaxa.
  8. Folosește ciorna (d-aia e acolo), dar nu doar ciorna (amintește-ți că ciornele nu se punctează și nu risca mai ales la română să ai toate răspunsurile pe ciornă, scriind frumos și în final să simți că nu mai ai suficient timp pentru transcriere)
  9. Fă legături (asocieri) mentale, logice între conţinuturile învăţării. Ce vrea să zică ăsta?
  10. Recitește lucrarea de mai multe ori (trei, patru ori). Fă o pauză. Gândește-te la altceva din viața ta și iar citești. Îți vei reaminti și vei putea descoperi eventuale greșeli
  11. Nu te grăbi să pleci din sală. Chiar dacă ți se pare că nu mai ai ce să notezi. După ce ai ieșit examenul s-a încheiat. Fii ultimul :)

Dacă ai emoţii compleșitoare

  1. Centrează-ți mintea pe „pot, voi reuşi, nu este dificil”. Gândurile precum „ce o să mă fac, nu mai am timp, dacă o să iau o notă mică, îmi dezamăgesc părinții, ce va crede mama, tata, bunica, vor râde colegii” duc la creşterea stresului și la scăderea eficienței. Chiar nu contează critica altora, pentru că înseamnă presiune suplimentară
  2. Te poți detașa de gândurile negative dacă te răspunzi logic ” ce se poate întâmpla cel mai rău?” Răspunsul nu va fi atât de nașpa.
  3. Respiră normal. Încearcă să-ți observi inspirația și expirația (luungă, 4-5 secunde). Când avem emoții și devenim speriaţi (anxiosi) de fapt ni se pare că nu avem aer suficient și apar și gândurile catastrofice
  4. Spune-ți invers “ Pot rezolva și subiectul ăsta” .
  5. Folosește afirmații pozitive care te poate ajută ”calm, Mihai relaxează-te”
  6. Vorbește cu cineva apropiat și spune-i exact ce simți (părinți, prieten, psiholog)
  7. Dacă ai primit medicație, respectă indicațiile medicului

După examen dacă ești happy de rezultate, vei avea parte de ceea mai minunată vacanță, de fericire și de libertate. Dacă nu, mai rămâne varianta contestației, asta doar în cazul în care ești 99% sigur că lucrarea ta era mult mai bună.

Ce nu vreau să se mai întâmple la BAC?

  1. În primul rând nu mai vreau subiecte interpretabile sau mai grav: subiecte concepute greșit. Nu vreau subiecte pe care nici profesorii corectori să nu știe cum să le rezolve sau fiecare să le rezolve diferit.
  2. Nu vreau situații de discriminare și abuz sau de fraudă.
  3. Nu vreau să existe credința elevului, mai ales la Română, că nota la lucrarea sa depinde de cine îi corectează, de profesor. FALS! Nu vreau subiectivism în corectare. Orice profesor din România care corectează aceeași lucrare trebuie să ofere fix aceiași notă elevului. De aceea avem bareme.
  4. Nu vreau greșeli în corectare, indiferent de cauze. Situații în care după contestația elevului care este sigur că a scris mai mult să primească cu mult mai mult (păi nu e totuna să primești 8 și după contestație 9.10-am văzut cazuri)

Ce pot face părinții?

 Pot arăta concret și comportamental, nu doar prin afirmații verbale că își iubesc adolescenții. Indiferent de rezultat. Au nevoie mai ales în aceste clipe de stres și teamă. Generația Z este cu totul diferită de generația tinerilor de 22-25 de ani și mult mai diferită decât generația lor. Poate pentru un elev efortul depus chiar a însemnat ceva peste limite. Apreciază efortul lui, progresul lui nu perfecțiunea. Unii copii nu vor fi niciodată de 9 la școală. Și nici nu contează. Sănătatea psihică e mai importantă decât notele.

Nu trebuie să le spună, să le repete, să insiste sau să continue cu critica. Pot fi mulțumiți cu nota elevului. Nu are niciun sens să amenințeze, să sancționeze, să pedepsească, sau pur și simplu să comenteze. Înțelegem îngrijorarea părinților dar nu face decât să suplimenteze stresul copilului. Cine simte mai bine stresul decât propriul copil? Și eșecul el în va experimenta mai profund decât părintele. Că devine o lecție, asta e o altă discuție.

Câteva afirmații pozitive ”am încredere în tine, nu-ți fie teamă, sunt lângă tine, te apreciez, vreau să te văd fericit, ai făcut o treabă bună, mă bucur și apreciez pentru cât ai învățat, știu cât te-ai străduit, știu că nu a fost deloc ușor, în fiecare zi învăț lucruri noi de la tine, vei avea o vacanță binemeritată, te voi iubi întotdeauna indiferent de ce notă vei primi”

 

Vizualizari: 1565

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus