Marţi,
27.10.2020
Ceata
Acum
4°C

Primul an

20 Septembrie 2020 20:41

De săptămâna viitoare, fiecare localitate va avea primar ales, iar discuțiile despre proiectele campaniei dispar. Administrația își reia cursul, primarii au liber să-și pună în aplicare, după pricepere și putință, ideile.

Însă, la început de nou mandat, cu patru ani în față, câți dintre aleși vor reuși să și implementeze ceea ce cred ei că e bine de făcut, dar în primă fază implică măsuri care vor îi vor nemulțumi pe mulți? Un exemplu concret: în municipiul Sibiu se tot vorbește despre mobilitate alternativă, despre cum nu doar transportul public ar trebui să scoată oamenii din mașinile proprii, ci și deplasările cu bicicleta. Precum și deplasările cu trotineta electrică, mijloc al cărui grad de utilizare în rândul tinerilor crește în continuare cu un ritm amețitor. Doar că, pentru bicicliști și pentru cei pe trotinete, pistele de biciclete sunt foarte adesea dificil de utilizat. Atât pentru că sunt înguste, pigmentate cu neprietenoase guri de canal, impracticabile în sezonul rece ș.a.md., cât și pentru că sunt adesea întrerupte. Cu câțiva metri înainte de intrarea în aproape oricare sens giratoriu din oraș, pistele desenate la marginea drumului se pierd. Pur și simplu, stimate biciclist și ”trotinetist”, de acum încolo de descurci, treci tu cumva de intersecția asta și, mai apoi, vei găsi din nou calea.

Evident, este doar un exemplu de compromis făcut în infrastructura mobilității alternative. Și asta pentru că numărul celor care folosesc bicicleta și trotineta este mult mai mic decât cel al șoferilor din traficul zilnic. Prin urmare, cum să faci prin cât mai multe părți din oraș benzi dedicate unui transport public cu frecvență ridicată, benzi pe care să poată circula și bicicliștii și cei pe trotinetă, când o astfel schimbare ar fi radical nefavorabilă mulțimii de șoferi de mașini personale? Chiar dacă o astfel de politică aspră de descurajare a utilizării mașinilor mici ar duce, în câțiva ani, la creșterea calității vieții în oraș, valurile de nemulțumiri ar exploda când s-ar ajunge și la faptul că, pentru un astfel de proiect, mai e nevoie și de desființarea unor locuri de parcare create de-a lungul unor artere.

O implementare riguroasă și studiată a unor astfel de proiecte lipsite de aderență publică la început, dar cu promisiunea unor rezultate mai îndepărtate și care ar radia o stare de bine, are nevoie de specialiști. Asumați, bine pregătiți, care să nu se lase influențați de cei aleși politic. Adică de cei care practică arta compromisului, în cele din urmă.

Administrația înseamnă, de multe ori, aplicarea unor reguli aproape matematice, în care nu mai este loc de alte interpretări. Măcar în primul an de nou mandat, ar fi interesant dacă am vedea primarii că se comportă precum niște administratori pursânge. 

Vizualizari: 4542

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

2 Cents

Acum 1 lună

Pentru a construi o infrastructura "alternativa" ar fi trebuit ca in toate zonele dezvoltate in "epoca iluminarii urbanistice de dupa '89" sa se fi amenajat drumuri cu trotuare late si spatiu pentru dezvoltare ulterioara. Dar cum urbanistii nostri au preferat de fiecare data sa faca pe plac dezvoltatorilor imobiliari mult prea iubitori de ban facut usor, acum avem ceea ce vedem: drumuri noi care nu reusesc nici macar sa duca dublu-sens de trafic cu trotuare incredibil de inguste pe care trebuie sa faci slalom printre stalpi de toate felurile, firide electrice, contoare de gaz si masini parcate... Blocurile comuniste mult hulite de urbanisti, au fost mansardate mai toate, ducand la o aglomerare mult mai mare decat cea produsa de urbanismul comunist. Am lasat orasul pe mana acestor pseudo-specialisti si acum culegem roadele din plin. Vrem sa vedem asta si sa recunoastem problemele? Nu! Incredibil dar majoritatea sibienilor sunt adeptii politicii strutului pe partea asta. Ba mai mult, ne si laudam "in alb" pentru orice parte a orasului, criticile sunt strict interzise ca pe vremea odiosului... In ceea ce priveste "pista de biciclete" cum o numim noi in Sibiu, vorbim de fapt de o dunga rosie/sangerie (culoare aleasa premonitiv probabil), care are doar latimea unui ghidon si care pune vieti in pericol real zilnic. Faptul ca dungile dispar inainte de intersectii este o picatura de normalitate intr-o mare de nereguli. Oare incearca cineva sa isi imagineze cum ar fi traficul daca dungile respective ar da ocol prin intersectii in toate partile? Faceti un mic efort si veti vedea ca asa ceva ar aduce haos si chiar pierderi de vieti omenesti (am si avut asa ceva in Sibiu mai demult, dar uitam prea devreme sau pur si simplu nu constientizam care au fost cauzele acelor accidente). In intersectii biciclistii EXPERIMENTATI se vor inscrie in trafic la fel ca orice alt participant la trafic, respectand Codul Rutier. Restul biciclistilor pot si ar trebui sa foloseasca trecerile de pietoni (pe jos) pentru traversarea intersectiilor. Din pacate pentru a face in Sibiu infrastructura velo civilizata ca prin Austria sau alte state civilizate este prea tarziu. Orasul a fost prea multa vreme pe mainile unor unelte ale speculantilor din imobiliare. Si din pacate inca mai este. Are cineva in program revizuirea din temelii a modului cum se dezvolta acest oras? Are cineva ac de cojocul urbanismului de cumetrie?
Raspunde

Neluțu O

Acum 1 lună

Deocamdată , procentul celor care circulă cu bicicleta este 7-9 la sută. Și asta , 6 luni pe an . Aveți spațiu berechet ! Dar voi nu, musai să vă plimbați pe centru, P-ța Huet, să vă vadă lumea că aveți bicicletă și veșnic nemulțumiți ! Un amic a mers Sibiu- Cisnădie - Cisnădioara -Sibiu și a fost mulțumit de traseu. Cu bicicleta . L-a claxonat vreo cîțiva ..dar totul o.k. Voi nu puteți ?

Raspunde

Iulia Neumann

Acum 2 săptămâni

”Deocamdată , procentul celor care circulă cu bicicleta este 7-9 la sută.” Asta pentru că nu există infrastructură. Cine dracu se încumetă să meargă pe stradă, apărat de o linie de vopsea? Îți pui singur în pericol viața. De-aia e puțină lume pe biciclete. Fă-le, însă, infrastructură și mult mai multă lume va trece pe biciclete. În prezent, situația e foarte descurajatoare. Olandezii și danezii, de pildă, nu s-au născut bicicliști. Dar când li s-a făcut infrastructură (anii 1970 la olandezi), au început să treacă la biciclete. Iar la infrastructură pentru biciclete s-a ajuns cu niște proteste, unii oameni au protestat împotriva numărului de accidente rutiere care se soldau cu foarte mulți morți. Ei s-au trezit mai devreme, România, în schimb, e prima în UE la număr de morți pe șoselele patriei, nu contează că e în oraș, localitate sau pe autostrăzi. În ultimii 19 ani au murit peste 43.000 de români în accidente rutiere (practic fix populația din Sighetu Marmației sau Lugoj), maximul fiind în 2008, cu peste 3.000 de decese, iar minimul a fost în 2014, 1.818 decese. Multe s-au schimbat din 2000 încoace pe șoselele românești, dar parcul auto a crescut enorm, de la 3 milioane, la 8 milioane de vehicule în două decenii, iar mașinile sunt cazane non-euro, euro 1 și 2 de pă Germanea, care mai și poluează în draci. Sursă: https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-24108218-accidente-rutiere-romania-victime-morti-sosele-masini.htm
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus