Vineri,
29.03.2024
Parțial Noros
Acum
13°C

Directorul celei mai mari fabrici sibiene: industria Sibiului e lovită nu doar de pandemie, ci și de dispariția diesel-ului

Directorul celei mai mari fabrici sibiene: industria Sibiului e lovită nu doar de pandemie, ci și de dispariția diesel-ului

1 octombrie 2020 este ziua în care și-au reluat activitatea toți cei aproximativ 1.900 de angajați ai Compa – cea mai mare fabrică din industria auto cu acționariat majoritar românesc în Sibiu. Dar șomajul tehnic generat de scăderea comenzilor în contextul pandemiei de Covid-19 este doar o latură a provocărilor pe care cea mai dezvoltată industrie a Sibiului – cea auto – le are de dus în această perioadă. Căci această pandemie se suprapune peste o altă perioadă de mari schimbări în automotive: eliminarea motoarelor poluante.

În aprilie, aproximativ 90% din angajații Compa au rămas acasă, ca efect brusc al dispariției comenzilor în industria auto din cauza pandemiei de Covid-19. În mai, șomajul tehnic a mai afectat 80% dintre angajații întreprinderii, în timp ce la finele lui iulie aproximativ jumătate din angajați începeau să se reîntoarcă la serviciul lor din cadrul fabricii cu sediul în cartierul Lazaret. Măsura șomajului tehnic a fost însoțită și de altele, precum săptămâna de lucru redusă la patru zile.

Din toamna acestui an, însă, lucrurile au început să se reașeze. ”De la 1 octombrie am renunțat la toate aceste programe speciale și măsuri, iar acum toată lumea este la lucru. În acest moment, suntem cam la 90% din producția de dinainte de această pandemie. A fost o perioadă destul de complicată, cu care ne-am acomodat greu, dar să zicem că s-au mai liniștit lucrurile, deși pandemia nu a trecut”, descrie Ioan Deac, directorul general al Compa SA.

În rapoartele publicate de către compania listată la Bursa de Valori București, prima jumătate a acestui an a însemnat pentru Compa venituri de 241 de milioane de lei, în scădere cu aproape 40% față de perioada similară a anului trecut. Iar dacă după primele șase luni ale lui 2019, Compa SA înregistra un profit net de aproape 24 de milioane de lei, în prima jumătate a acestui an rezultatul este o pierdere de patru milioane de lei. 

În acest peisaj financiar, conducerea Compa a apelat la mai multe compensații pe care autoritățile centrale le-au acordat, cum ar fi acoperirea șomajului tehnic în perioada stării de urgență ori acoperirea costurilor salariale în proporție de 41,5% pentru angajații rechemați la lucru mai apoi. ”Pentru noi a fost un ajutor foarte util. Sigur, dacă era mai mult era și mai bine, dar astea sunt posibilitățile la noi. De exemplu, englezii și acum își țin oamenii acasă și îi plătesc cu 90% de la stat. Dar, acum noi nu suntem nici Anglia, nici Germania, nici Franța, nivelul nostru nu este la al lor. Dar, pentru Compa intervențiile statului au fost bune, ne-au ajutat”.

Sursa foto: compa.ro

Efectele economice ale crizei din 2008 – 2009 sunt similare celei de acum, apreciază Ioan Deac. ”Aproximativ același lucru s-a întâmplat cu noi și atunci: au scăzut brusc comenzile, am intrat în șomaj, am revenit din șomaj, am reluat producția. Atunci, noi am fost loviți prin iulie-august 2007, când România nu știa ce e aceea criză. A durat până prin mai-iunie 2008, a fost o perioadă destul de lungă și atunci. După încă un an am depășit cifra de afaceri de dinainte de criză. Dar acum, industria auto va fi mult mai afectată de «criza diesel», care va fi una pe termen lung cu efecte asupra întregii Compa”.

Cealaltă problemă a industriei auto

Modul în care evoluează Compa este un indicator, în fapt, pentru evoluția regiunii Sibiului, din moment ce în această zonă industria auto domină peisajul economic într-o proporție covârșitoare. Iar aproape orice problemă a industriei auto devine o problemă a întregului Sibiu. ”Noi, industriașii din domeniul auto, ne confruntăm cu două probleme. Prima este reducerea ponderii diesel-ului, care a început de anul trecut. Colac peste pupăză, a venit apoi pandemia, cu toate problemele pe care le-a adus. Acum, chiar și în pandemie, am început din nou să lucrăm, dar chestiunea diesel-ului a rămas. La nivel mondial se discută foarte mult despre reducerea poluării, iar motoarele diesel sunt considerate ca având o contribuție importantă la creșterea poluării. Prin urmare, toată lumea înclină la a renunța la diesel. Sigur, următorul pas va fi cel de a se renunța și la motoarele pe benzină. După cum ați văzut, probabil, în California a fost impus termenul de 2035 pentru eliminarea tuturor motorizărilor cu combustie internă. Deci, încet-încet, industria auto se deplasează înspre o altă zonă. Noi suntem obligați să găsim soluții pentru a completa ceea ce se pierde prin reducerea proporției diesel”, arată Ioan Deac.

Ioan Deac, directorul general și președintele consiliului de administrație al Compa SA

Cel care conduce de mulți ani cea mai mare societate a Sibiului în automotive urmărește atât evoluția motoarelor electrice și a companiei Tesla, de exemplu, cât și sistemul de transport rutier al viitorului pe care o propun cei de la Nikola – camioane propulsate de motoare cu hidrogen. Ori inițiativele de captare a energiei solare pentru propulsia autovehiculelor. Căci toate aceste proiecte din alte colțuri ale lumii au efect direct asupra comenzilor transmise inclusiv celor de la Compa. Iar – spre exemplu – mașinile electrice au mult mai puține componente decât cele cu motoare cu combustie internă. Prin urmare, trecerea la o piață auto cu mașini electrice va însemna mai puține comenzi pentru Compa, care – prin clienții săi – lucrează pentru zeci de producători auto.

Alternativa: să producă și altceva decât componente auto

Pentru Ioan Deac, apariția ”dieselgate-ului” a fost printre primele semnale că lucrurile se vor schimba în industria auto. Amploarea schimbărilor este încă dificil de estimat pe termen lung. Pe termen scurt, însă, Ioan Deac vorbește de diversificare. ”Noi trebuie să ne schimbăm radical strategia pentru anii următori. Există mai multe modalități de a depăși acest mod de dezvoltare a industriei auto. În sensul că noi am renunțat complet să mai asimilăm componente pentru motoarele diesel, în schimb asimilăm componente pentru motoare pe benzină, pentru că există modele care vor avea foarte mare căutare în perioada următoare. Chiar am construit o fabrică foarte modernă, complet robotizată, o parte deja funcționează, care produce componente pentru motoare pe benzină. Sigur, ne străduim să asimilăm și componente pentru motoare electrice. Nu suntem, încă, foarte bine integrați în acest domeniu, pentru că cererea pentru mașinile electrice destul de târziu a început să se facă simțită. Nici acum nu e atât de mare, dar am început atât cu clienți tradiționali, cât și cu unii noi, să începem să asimilăm componente pentru motoarele electrice. Dar sunt relativ puține. Unul din elementele strategiei noastre este să dezvoltăm domenii care nu sunt legate de cel auto. Adică să facem altceva decât în industria auto”, spune Ioan Deac.

”Industria auto se îndreaptă clar și fără întoarcere către motoarele non-poluante”, Ioan Deac, director general Compa SA

Compa este împărțită în așa-numite ”centre de profit”. În fiecare astfel de centru de profit se realizează producția pentru un anumit furnizor, iar cum conturile sunt separate, în orice moment poate fi analizată eficiența economică a unor producții sau a altora. ”Și avem centre de profit cu firme care nu activează în domeniul auto. Și am început deja tot mai multe. De exemplu, am făcut un business foarte important cu cel mai mare producător de mașini-unelte din lume, DMG Mori, o asociere germano-japoneză. Pentru producția pentru acești clienți am construit o hală nouă, modern dotată”, prezintă Ioan Deac una dintre inițiativele de diversificare a producției.

Pentru a nu pierde din cifra de afaceri și pentru a putea creștem în continuare, cei de la Compa au început această diversificare a producției de anul trecut. Anul acesta au fost planificate noi inițiative de acest gen în parteneriat cu Bosch, Delphi sau cu Wilo, unul din cei mai mari producători de pompe la nivel mondial. ”Și aceste afaceri ar trebui să înlocuiască, pas cu pas, dieselul. Mai avem în producție componente pentru mașini de ridicat în domeniul construcțiilor. Sunt și alți clienți noi, tot din afara domeniului auto, cu care suntem în discuții. Sigur, o afacere nouă nu se dezvoltă de pe azi pe mâine: noii clienți vin cu o cerere de ofertă, urmează negocieri, apoi sunt produse mostre, apoi serii zero și abia mai apoi începe producția de serie. Asta înseamnă minim șase, șapte sau opt luni”.

”Industria auto și-a revenit, dar nu complet. Și va avea probleme în continuare din cauza acestor schimbări de orientare în ceea ce privește motorizările. Situația nu va fi simplă, căci mașinile cu motoare electrice nu mai au nevoie de atâtea componente. Deci va trebui o reorientare a firmelor spre mașini electrice și, pentru completare, spre alte domenii. Va trebui să inovăm, altfel nu avem nicio șansă”, Ioan Deac, director general Compa SA

”Sibiul va avea o problemă”

Faptul că industria auto este într-un amplu proces de reorientare are un efect direct asupra Sibiului. ”Sigur, Sibiul va avea o problemă”, admite Ioan Deac. El nu crede că în toată această situație pot interveni în vreun fel autoritățile publice. ”Fiecare firmă își vede de treaba ei și este responsabilă să se gândească la viitorul oamenilor pe care îi are. Nu ne putem gândi că închidem fabrica deoarece dispar motoarele pe benzină. Noi de aceea suntem aici să gândim soluții pentru ca firma să meargă înainte cu sau fără diesel. Cât de mult va fi influențat Sibiul este greu de spus, de aceea nu vreau să elaborez foarte mult pe acest subiect. Sigur, noi suntem români, suntem interesați ca fabrica să meargă bine și să găsim soluții astfel încât să ne protejăm interesele salariaților și acționarilor. Dar, restul nu știu cum vor reacționa. Sper să țină cont de condițiile de aici și să relocheze cât mai multe capacități de producție. Cum, de exemplu, au investit aici cei de la Bilstein. Deci nu le va fi totuna să renunțe. Vor trebui să își dezvolte firma pe noile tendințe din industria auto sau să diversifice producția. Nu există altă soluție. Și e foarte interesant să ne gândim cum va funcționa lumea în viitorul despre care se vorbește deja: cel cu mașini, electrice sau cu alte propulsii, autonome. Și care nu vor mai fi, prin urmare, atât de multe. Oamenii nu își vor mai cumpăra atât de multe mașini, deoarece încep să se conștientizeze faptul că mașina o folosești, ca exemplu, doar o oră pe zi. Mașinile autonome, practic, vor fi închiriate când ai nevoie”.

”Soluția este acomodarea. Să rămânem pe piață”

În istoria Compa, nu este prima dată când trece fabrica trece prin schimbări atât de ample, apreciază Ioan Deac. Care amintește de anii de după Revoluție și adaptarea la o piață mondială. ”Compa a fost dezvoltată pentru a susține industria auto românească. Noi nu aveam export înainte de Revoluție. Majoritatea componentelor mergeau la Roman Brașov, la ARO la Câmpulung, firme din România foarte multe. Dar produsele dezvoltate de noi și cumpărate cu licențe de noi în anii `70 erau deja depășite în anii `90. Și atunci, încet-încet, produsele noastre nu s-au mai vândut, din moment ce producția auto românească începea să dispară. Roman a căzut, ARO a căzut, iar Compa avea 8.000 de oameni. Am fost printre primii care am început să disponibilizăm oameni, cam 1.000 anual, pentru că nu mai aveam de lucru. Produsele pe care le aveam noi, casetele de direcție sau cardanele, de exemplu, nu le dorea nimeni. Și atunci am căutat soluții pentru a vedea cum depășim acel moment. În primă fază am făcut două societăți mixte, cu Krupp, care a fost un semnal bun atât pentru noi, cât și pentru Sibiu. Am început să fim căutați, apoiu n-am mai vrut să facem societăți mixte și am vrut să lucrăm singuri. Am început lucrul acesta, iar cu firmele care au crezut în noi am crescut pas cu pas de la o cifră de afaceri de 22 de milioane de dolari, la 160 de milioane de euro”.

”Noi am schimbat total producția Compa, din produse pentru piața românească, în produse pentru piața mondială. O astfel de schimbare nu s-a produs într-un an. Am început de prin 1997 și a durat până prin 2014 – 2015. A fost și criza din 2007 – 2008, care ne-a creat atunci probleme. Acum, cu criza aceasta, va fi depășită într-un fel sau altul. Dar nu vom trece de schimbările de strategie din industria auto”, Ioan Deac, director general Compa SA

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 16348

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Sibian W

Acum 3 ani

Poate este exagerat dar nu v-ati gandit sa construti o masina electrica, stiu ca suna SF pentru compa dar e mult mai accesibil azi s aproiectezi o electrica decat o masina traditionala cu motor cu aprindere.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus