Vineri,
03.12.2021
Ploi Scurte
Acum
3°C

Liberalizarea energiei electrice: deocamdată ești liber să plătești mai mult! Care sunt variantele sibienilor

Liberalizarea energiei electrice: deocamdată ești liber să plătești mai mult! Care sunt variantele sibienilor

Piața energiei electrice a devenit liberă din 2007, însă nu s-a vorbit despre asta timp de 14 ani, pentru că prețul a fost reglementat pentru toată lumea. Cu alte cuvinte, erai liber să-ți alegi furnizorul, dar nu avea rost, pentru că în mare era același preț.

După 1 ianuarie 2021, prețul energiei pentru consumatorii care nu și-au ales niciun furnizor crește cu până la 26%, iar consumatorii încep să-și pună probleme. Ce facem, mai stăm sau mergem la alt furnizor? Aceasta este întrebarea, însă răspunsurile sunt ambigue, pentru că nu există încă nicio reglementare legală privind liberalizarea.

”Eu ce să le zic oamenilor?”

Dumitru Chisăliță, analist din energie, fost director Romgaz și preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, spune că în acest moment nu știe ce sfat să le dea sibienilor, dacă e cazul sau nu să-și schimbe furnizorul de electricitate. Și asta, pentru că există un joc fără reguli. ”Sincer, nu știu ce sfat să dau oamenilor. Ne găsim în plină liberalizare, care a început în 1 ianuarie 2021. Și ne găsim bombardați cu o serie de declarații, ba a ministrului, ba a ANRE-ului (n.r. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei), fiecare vine și aruncă niște elemente în spațiul public, mai mult sau mai puțin futuriste, dar oricum neînsoțite de acțiuni. Nu vedem niciun proiect concret, un proiect legislativ, iar activitatea se desfășoară exclusiv pe legi, nu pe declarații. În momentul de față, există o lege care a fost dată anul trecut, pe 6 ianuarie, care vorbea de un an de zile de pregătire a liberalizării pieței. Un an, care s-a redus la zero, de fapt, pentru că nimeni nu a primit nicio ofertă. Doi, la 1 ianuarie toată lumea care nu a semnat un contract pe piața concurențială  a trecut automat în piața universală și plătește acele măriri cu 13-26%. Există o grămadă de declarații care nu sunt urmate de fapte. Ministrul Energiei spunea că până în 15 ianuarie va veni cu o lege. Iată că a trecut termenul și nu avem niciun proiect de lege, să vedem cum se va face sau dacă se va face. Și atunci eu ce să le zic oamenilor? Să le zic să meargă spre piața concurențială, și peste 2 zile să apară o lege? Să le zic să nu facă nimic, să rămână în piața universală și să plătească facturi mai mari?”, se întreabă Chisăliță.

foto: ZF.ro

Nu avem teren, nu avem arbitri, nu avem regulament, dar vrem să jucăm fotbal

Analistul spune că situația actuală din domeniul energiei este haotică pentru că nu există niciun fel de reglementare legală. ”Din păcate, suntem în timpul jocului și constatăm că nu știm care sunt regulile jocului. Noi, ca asociație, am cerut la finele anului trecut, pe 27 decembrie, să se aplice amânarea liberalizării cu șase luni, pentru că nu exista reglementare legală. Nici eu nu-mi doream această idee de amânare, dar dacă nu ești pregătit, mai bine îi trimiți pe oameni în frig, în zăpadă, la cozi, unul zice 15 martie, altul 31 martie? Decât tot haosul ăsta, trebuia să recunoască, să se spună că am greșit și șase luni ne apucam să facem treaba ca lumea”, spune Chisăliță. În opinia lui, cetățeanul este pus să aleagă între două variante: să rămână și să plătească prețul universal sau să aleagă un operator de pe piață. Ambele variante, însă sunt riscante, pentru că nimeni nu știe cum va arăta baza legală. ”Poți alege acum un preț bun, cu riscul ca dacă mâine intră nu știu ce lege în care zice că prețul e de 2 lei, iar tu plătești 3 lei pentru că așa ai semnat contractul. Sau poți să rămâi, să plătești prețul mărit de acum și să aștepți nu știi cât până când apare o lege clară. Oricare opțiune o iei, din cauza faptului că nu cunoști regulile, există un anumit risc. Fiecare poate analiza individual, dar nu știi cum va evolua prețul. E ca în fotbal, după ce am teren, am arbitri, am regulament, pe urmă depinde de echipe cum joacă și cine câștigă. Dar când nu am teren, nu am reguli, nu am arbitrii, e cam greu să joci fotbal. În situația asta ne găsim. Avem în fiecare zi promisiuni”, spune analistul.

Din haos câștigă doar furnizorii

Aproximativ 70% dintre consumatori plătesc acum prețul universal, care de la 1 ianuarie 2021 s-a mărit cu până la 26%. Un plus care ajunge exclusiv la furnizori, fără să facă nimic în plus pentru acești bani. ”Perdanții sunt consumatorii. Cei care câștigă sunt furnizorii. Dacă facem un calcul grosier și zicem că avem șase milioane de consumatori și prețul pe care îl plătește în plus, în medie, să fie undeva la 10 lei. Avem 60 de milioane de lei pe lună. Sunt 12 milioane de euro care sunt plătiți degeaba, iar asta dincolo de profitul normal. Sunt bani în plus, din nimic. Pierd consumatorii și câștigă furnizorii. Și mai avem niște jucători, care sunt politicienii care tac mâlc. Nu scot niciun cuvințel”, concluzionează Chisăliță.

Ce variante au sibienii

De la 1 ianuarie, sibienii care nu au ales un furnizor plătesc cu peste 20% mai mult la factura pentru energie electrică.  Pentru zona Transilvania Sud, din care face parte și Sibiul,  prețul de serviciu universal aplicat de la 1 ianuarie este de 0,545 lei/kWh, fără TVA, certificate verzi, contribuție de cogenerare și acciză.  Prețul reglementat era de 0,451 lei, deci avem o creștere de circa de nouă bani/kWh, deci aproape 21%.  

Furnizorii prezintă oferte din care consumatorii trebuie de cele mai multe ori să se transforme în semi-experți pentru a descifra cu adevărat ce ascund prețurile. Pentru județul Sibiu, Enel oferă un contract Enel Protect, care propune un preț de 0,213 lei/kWh, la care se adaugă și costul unui abonament de 0,38 lei/zi. Nu scrie însă nicăieri dacă prețul conține TVA, sau dacă i se mai pot adăuga alte costuri.

La fel ca Enel, Engie propune mai multe variante de contract, în funcție de consumatori. Engie Star propune un preț de 0,330 lei/kWh, o primă factură gratuită în limita sumei de 100 de lei și 12 luni preț fix la energia activă. Doar că ”energie activă” nu înseamnă costul total al facturii, ci doar cât consumi propriu-zis. La acest cost se mai adaugă contribuția pentru cogenerare, adică suma care ajunge la producătorii de energie, certificatele verzi și altele precum transportul energiei, accize și așa mai departe.

E-on promite că estimarea facturii lunare se face 100% transparent, ”simplu, fără costuri ascunse”. Prețul oferit de această companie este de 0,265 lei/kWh, la care se mai adaugă un abonament de 0,40 de lei pe zi, un tarif de distribuție de 0,1788 lei/kWh și un tarif de transport de 0,0325 lei/kWh. Ar ajunge la un total de 0,4763 lei/kWh plus 0,40 de lei/zi – abonamentul. Costul pentru 100 kWh într-o lună ar ajunge la aproximativ 60 de lei, preț în care e inclus și abonamentul.

Sibienii pot cumpăra curent electric direct de la Hidroelectrica, iar prețul ajunge la 0,63 de lei/kWh în perioada ianuarie – iunie, și 0,64 lei/kWh în perioada iulie – decembrie. În acest cost intră energia activă (0,245 lei/kWh, respectiv 0,250 lei/kWh), tarifele de reglementare, certificatele verzi și cogenerarea.

Și DIGI oferă energie electrică, iar prețul ajunge pentru 100/kWh consumați într-o lună la 73,13 lei. Digi Energy oferă un preț de 0,300 de lei/kWh fără TVA pentru cei care sunt deja clienți RCS&RDS la care se adaugă tariful de rezervare de 0,2 lei pe zi fără TVA. Prețul total ajunge la 0,579/kWh dacă adăugăm și certificatele verzi, acciza necomercială, serviciul de sistem și altele.

Vizualizari: 3341

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Wilhelmina Trăscălău

Acum 10 luni

Mândri că suntem români!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ddd Eee

Acum 10 luni

domnul chisalita vrea sa joace fotbal dar el nu a trecut vreodata de nivelul de galerie. orice sibian(orice roman!) a primit incepand cu iunie-iulie 2020 instiintari lunare de la furnizorii traditionali ca la 1 jan 21 incepe liberalizarea si trebuie sa isi aleaga un nou furnizor. cati au facut ceva concret in sensul acesta? vreo 5%. restul de 95% sunt acum in galerie si huiduie...
Raspunde

Marius S

Acum 10 luni

Problemele sunt dezbatute doar prin prisma pretului si a costurilor pentru energia consumata lunar. Nu am vazut nici un articol care sa ma lamuresca ce obligatii are un furnizor din piata concurentiala privind calitatea energiei si cum intervine pentru remedierea unui deranjament la instalatia electrica de bransament. Consider ca sunt factori esentiali pentru evaluarea ofertelor furnizorilor.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus