Inspectorii Ministerului Sănătății nu au stat cinci zile, ci doar două în control la Sibiu. Și au tras concluzii fără să verifice toate documentele justificative existente. Cum ar fi cele pentru angajarea de personal. Sunt doar câteva din reacțiile transmise de dr. Liliana Coldea pe subiectul concluziilor Corpului de control al Ministerului Sănătății care a verificat funcționarea Spitalului Județean Sibiu pe perioada cât acesta a fost condus de dr. Coldea.
Misiunea Corpului de control la Sibiu s-a derulat pe parcursul a cinci zile (17 – 21 noiembrie) se arată în extrasele date publicității de reprezentanții USR PLUS Sibiu. În realitate, susține dr. Liliana Coldea, inspectorii au stat mult mai puțin. ”Controlul efectuat de membrii corpului de control din Ministerul Sănătății a început la Sibiu în data de 17 noiembrie 2020 (echipa de control ajungând în jurul orei 16 la sediul spitalului), iar membrii echipei au plecat din spital în data de 19 noiembrie 2020”, arată dr. Liliana Coldea într-un răspuns transmis redacției Turnul Sfatului.
În acest răspuns, dr. Liliana Coldea respinge toate acuzațiile care îi sunt aduse de management defectuos care îi sunt aduse prin raportul de control amintit. Iar informațiile pe care le prezintă dr. Coldea sunt diferite, în unele cazuri, decât cele pe care le-a constatat Corpul de control. A cărui misiune nu a fost una tocmai obiectiv derulată rezultă din răspunsurile fostului manager. Care spune că nu i s-au mai cerut explicații (dr. Coldea a demisionat pe 18 noiembrie, la o zi după începerea controlului). ”Pe parcursul controlului nu mi s-a cerut nici o notă de relații, cu toate că s-au cerut note de relații din partea altor persoane ale spitalului”, arată fostul manager pentru Turnul Sfatului. În trecut, dr. Coldea a arătat că demisia sa a fost provocată de presiunile politice care au fost făcute asupra ei.
Angajări corecte sau nu?
Din 268 de persoane angajate fără concurs (conform legilor modificate din cauza pandemiei), pentru 114 nu existau, de fapt, posturi vacante, a fost o altă acuzație adusă dr. Liliana Coldea de către Corpul de control al Ministerului Sănătății. Situația ar fi încălcat inclusiv un regulament intern aprobat în luna august de Comitetul director al Spitalului.
În replică, dr. Liliana Coldea arată că angajările au fost făcute la cererea subalternilor săi. ”Legat de angajările din spital acestea s-au făcut fără concurs în baza Legii 55/2020 în funcție de referatele de necesitate întocmite de medicii șefi de secție/asistentele șefe/directorul de îngrijiri. În raportul de control se menționează că nu s-a prezentat nici un referat de necesitate, dar acestea există. Câteva exemple de referate de necesitate sunt înregistrate în data de 24.03.2020 (referat întocmit de Conf. Univ. Dr. Bîrluțiu Victoria prin care solicita 10 asistenți medicali, 7 îngrijitoare de curățenie, 1 brancardier, 1 registrator medical) sau în data de 21.09.2020 (referat întocmit tot de Conf. Univ. Dr. Bîrluțiu Victoria prin care solicita 3 asistenți medicali, 2 infirmiere, 1 brancardier, 1 registrator medical)”, arată dr. Coldea. Ea amintește numerele altor mai bine de zece referate întocmite pentru justificarea unor noi angajări. ”Faptul că există aceste referate de necesitate și nu au fost prezentate membrilor corpului de control nu este răspunzător managerul spitalului”, completează dr. Coldea.
Mai mult, ea enumeră faptul că astfel de angajări au fost realizate și în vremea cât Spitalul a fost condus de către Cornel Benchea. Și că, prin ulterioare acte normative adoptate de Consiliul Județean, la Spitalul Județean a fost modificată organigrama, astfel încât au fost create mai multe posturi vacante decât numărul angajărilor. ”S-au efectuat, de exemplu, 59 angajări de asistenți medicali (posturi vacante: 92 de asistenți medicali), cinci registratori medicali (posturi vacante: opt registraturi medicali), 48 de infirmiere/îngrijitoare (posturi vacante de infirmiere/îngrijitoare: 75). Din această statistică nu rezultă că sunt 114 angajări fără posturi vacante așa cum este precizat în raportul comisiei de control. De asemenea, au existat solicitări din partea personalului medical de a desfășura activitate medicală în zona roșie, solicitări care au primit aviz favorabil din partea biroului juridic al spitalului”, mai răspunde dr. Coldea.
”Fiecare contract individual de muncă încheiat are semnătura reprezentantului legal al spitalului, șefului serviciu RUNOS, șefului biroului juridic și relații publice, cu viza de control financiar contabil”, dr. Liliana Coldea
Restrângerea spațiilor alocate Covid-19
Faptul că în vara anului 2020 numărul pavilioanelor din Spitalul Județean destinate celor infectați cu SARS-CoV-2 a fost redus de la șapte la patru pavilioane este considerat un fapt negativ de către Ministerul Sănătății. Dr. Liliana Coldea explică faptul că această situație a fost generată de un context mai larg, în care și alte spitale din municipiu și județ au început să primească bolnavi de Covid-19. ”În luna iunie 2020 se restrânge activitatea medicală din zona roșie destinată pacienților cu Covid – 19 diminuând numărul de pavilioane alocate pacienților de la șapte la patru pavilioane datorită contextului epidemiologic de la acel moment în sensul că numărul de cazuri au început să scadă, iar în județul Sibiu și alte spitale au devenit spitale suport Covid – Spitalul de Pneumoftiziologie, Spitalul General C.F. Sibiu și Spital Orășenesc Cisnădie. Un alt motiv al restrângerii activității medicale din zona roșie destinată pacienților cu Covid – 19 a fost de a asigura accesul pacienților cu altă patologie la servicii medicale (pe perioada stării de urgență toate urgențele medicale au fost preluate de Spitalul General C.F. Sibiu, iar urgențele chirurgicale de către Spitalul Militar de Urgență Sibiu – uneori depășite de complexitatea și gravitatea cazurilor), solicitări în acest sens de redeschidere a secțiilor venind și din partea medicilor din secțiile clinice Chirurgie, Ortopedie, Urologie, Neurochirurgie, ORL, Dermatologie, Oftalmologie, dar și a secțiilor Medicală, Gastroenterologie, Diabet, Endocrinologie”, detaliază fostul manager al Spitalului.
Chestiunea paturilor ATI
Raportul susține că autorizațiile de funcționare prevedeau că secția ATI pentru cazurile de Covid-19 funcționează în pavilionul chirurgical și că, de fapt, această secție se afla la etajul 2 al acestui pavilion. Or, potrivit dr. Coldea, acest lucru era de la bun început stabilit. ”În Autorizația sanitară de funcționare nr. 92 din 04.06.2020 și nr. 152 din 16.10.2020 este specificat ca zonă roșie pavilion Chirurgical – ATI etaj 2 unde sunt 12 paturi. Și în acest caz memoriile tehnice au fost semnate de medicul epidemiolog al spitalului. Solicitările din partea spitalului au fost foarte explicite în ceea ce privește numărul de paturi ATI pentru zona roșie – zona COVID, adică 12 paturi, cât și în ceea ce privește locația lor – etajul 2 din corpul de clădire unde se află secțiile chirurgicale așa cum reiese din autorizațiile sanitare de funcționare eliberate după luna iunie 2020”.
Nici în ceea ce privește restul detaliilor despre structura organizatorică a Spitalului, abordările corpului de control și cea a dr. Coldea nu coincid. ”În această structură sunt prevăzute 43 de paturi, fără a se evidenția distinct paturile de ATI pentru pacienții COVID 19, în fapt constatându-se că există doar 12 paturi ATI COVID 19”, se arată în raportul de control. ” Structura organizatorică a spitalului are prevăzut un număr total de 46 paturi ATI, din care 15 paturi ATI sunt pentru compartiment ATI obstetrică – ginecologie, 31 paturi secția clinică ATI (din care 5 paturi compartiment toxicologie și 6 paturi pentru compartiment ATI – chirurgie plastică și neurologie)”, răspunde dr. Coldea.
Corpul de control susține că Liliana Coldea nu a dimensionat în mod corect personalul Spitalului Județean și nici nu a respectat normele legale impuse pentru funcționarea instituției pe care a condus-o timp de șapte luni. ”S-a respectat și s-a aplicat corect de către spital prevederile actelor normative care reglementează activitatea acestuia, respectându-se astfel obligațiile din contractul de management nr. 7936/21.05.2020 – art.5 alin. (4) pct.24”, este replica dr. Coldea.
Numărul de teste pentru detectarea SARS-CoV-2 a fost mai mare la Spitalul județean din Sibiu decât la instituții similare din țară, a constatat corpul de control, fără să aprecieze dacă o astfel de situație este pozitivă ori nu. ”Se menționează în raport că unitatea sanitară a realizat un număr de 48.425 de teste RT – PCR în perioada 03.04.2020 – 17.11.2020 care este mai mare comparativ cu alte județe, acest lucru a contribuit la modul de gestionare al pandemiei”, este replica dr. Coldea pe acest subiect.
Răspunsurile dr. Liliana Coldea au fost transmise într-un document denumit ”Drept la replică”. Asta în contextul în care Turnul Sfatului a solicitat de ieri reacții din partea dr. Coldea pe subiectul extraselor din raportul de control făcute publice de către reprezentanții USR PLUS.
Reproduce mai jos, integral, poziția dr. Liliana Coldea, așa cum a fost transmisă redacției.
”Ca urmare a apariției în data de 16 februarie 2021 în ziarul online Turnul Statului a articolului ”Spitalul județean condus de dr. Coldea: paturi Covid-19 bifate doar din pix, 114 angajări fără posturi vacante”, în baza dreptului la replică vă rog să dați publicității următorul text:
1. Controlul efectuat de membrii corpului de control din Ministerul Sănătății a început la Sibiu în data de 17 noiembrie 2020 (echipa de control ajungând în jurul orei 16 la sediul spitalului), iar membrii echipei au plecat din spital în data de 19 noiembrie 2020.
2. Structura organizatorică a spitalului a fost avizată de către Direcția de Sănătate publică, pe baza documentelor trimise de spital conform reglementărilor legale în vigoare adică - cerere din partea reprezentantului legal al spitalului, memoriu tehnic și plata taxei de autorizare. În perioada stării de urgență în structura organizatorică a spitalului au fost prevăzute un număr de 32 paturi ATI PENTRU ZONA ROȘIE – ZONA COVID, așa cum apar în Autorizația sanitară de funcționare nr. 67 din 08.04.2020, Autorizația sanitară de funcționare nr. 76 din 22.05.2020, unde apare specificat ca zonă roșie pavilion Chirurgii, UPU, ATI, ambele memorii tehnice fiind semnate de șeful clinicii ATI. În Autorizația sanitară de funcționare nr. 92 din 04.06.2020 și nr. 152 din 16.10.2020 este specificat ca zonă roșie pavilion Chirurgical – ATI etaj 2 unde sunt 12 paturi. Și în acest caz memoriile tehnice au fost semnate de medicul epidemiolog al spitalului. Solicitările din partea spitalului au fost foarte explicite în ceea ce privește numărul de paturi ATI PENTRU ZONA ROȘIE – ZONA COVID, adică 12 paturi, cât și în ceea ce privește locația lor – etajul 2 din corpul de clădire unde se află secțiile chirurgicale așa cum reiese din autorizațiile sanitare de funcționare eliberate după luna iunie 2020.
3. Structura organizatorică a spitalului are prevăzut un număr total de 46 paturi ATI, din care 15 paturi ATI sunt pentru compartiment ATI obstetrică – ginecologie, 31 paturi secția clinică ATI (din care 5 paturi compartiment toxicologie și 6 paturi pentru compartiment ATI – chirurgie plastică și neurologie).
4. În luna iunie 2020 se restrânge activitatea medicală din zona roșie destinată pacienților cu Covid – 19 diminuând numărul de pavilioane alocate pacienților de la șapte la patru pavilioane datorită contextului epidemiologic de la acel moment în sensul că numărul de cazuri au început să scadă, iar în județul Sibiu și alte spitale au devenit spitale suport Covid – Spitalul de Pneumoftiziologie, Spitalul General C.F. Sibiu și Spital Orășenesc Cisnădie. Un alt motiv al restrângerii activității medicale din zona roșie destinată pacienților cu Covid – 19 a fost de a asigura accesul pacienților cu altă patologie la servicii medicale (pe perioada stării de urgență toate urgențele medicale au fost preluate de Spitalul General C.F. Sibiu, iar urgențele chirurgicale de către Spitalul Militar de Urgență Sibiu – uneori depășite de complexitatea și gravitatea cazurilor), solicitări în acest sens de redeschidere a secțiilor venind și din partea medicilor din secțiile clinice Chirurgie, Ortopedie, Urologie, Neurochirurgie, ORL, Dermatologie, Oftalmologie, dar și a secțiilor Medicală, Gastroenterologie, Diabet, Endocrinologie.
5. Legat de angajările din spital acestea s-au făcut fără concurs în baza Legii 55/2020 în funcție de referatele de necesitate întocmite de medicii șefi de secție/asistentele șefe/directorul de îngrijiri. În raportul de control se menționează că nu s-a prezentat nici un referat de necesitate, dar acestea există. Câteva exemple de referate de necesitate sunt înregistrate în data de 24.03.2020 (referat întocmit de Conf. Univ. Dr. Bîrluțiu Victoria prin care solicita 10 asistenți medicali, 7 îngrijitoare de curățenie, 1 brancardier, 1 registrator medical) sau în data de 21.09.2020 (referat întocmit tot de Conf. Univ. Dr. Bîrluțiu Victoria prin care solicita 3 asistenți medicali, 2 infirmiere, 1 brancardier, 1 registrator medical). Alte exemple de referate sunt nr. 1618/29.01.2020,14758/26.06.2020,7525/27.03.2020,24641/08.10.2020,25970/20.10.2020,24279/05.10.2020,12107/27.05.2020,12106/27.05.2020,21184/04.09.2020,13329/11.06.2020, 12108/27.05.2020, 12109/27.05.2020, etc. Faptul că există aceste referate de necesitate și nu au fost prezentate membrilor corpului de control nu este răspunzător managerul spitalului.
6. Legat de angajările în baza Legii 55/2020 s-au efectuat din data de 19.03.2020, deci și din perioada de management al fostului manager al spitalului, iar în perioada 11.05.2020 – 30.07.2020 când era în vigoare Hotărârea nr. 34 a Consiliului Județean Sibiu privind aprobarea organigramei și statului de funcții ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu s-au efectuat, de exemplu, 7 angajări de asistenți medicali (posturi vacante 103 de asistenți medicali), 1 brancardier (posturi vacante 10 de brancardieri), 29 de infirmiere/îngrijitoare (posturi vacante de infirmiere/îngrijitoare 84). Începând cu data de 30 iulie 2020 a intrat în vigoare Hotărârea nr. 139 a Consiliului Județean Sibiu privind aprobarea organigramei și statului de funcții ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu și s-au efectuat, de exemplu, 59 angajări de asistenți medicali (posturi vacante 92 de asistenți medicali), 5 registratori medicali (posturi vacante 8 registraturi medicali), 48 de infirmiere/îngrijitoare (posturi vacante de infirmiere/îngrijitoare 75). Din această statistică nu rezultă că sunt 114 angajări fără posturi vacante așa cum este precizat în raportul comisiei de control. De asemenea, au existat solicitări din partea personalului medical de a desfășura activitate medicală în zona roșie, solicitări care au primit aviz favorabil din partea biroului juridic al spitalului.
7. Fiecare contract individual de muncă încheiat are semnătura reprezentantului legal al spitalului, șefului serviciu RUNOS, șefului biroului juridic și relații publice, cu viza de control financiar contabil.
8. Pe parcursul controlului nu mi s-a cerut nici o notă de relații, cu toate că s-au cerut note de relații din partea altor persoane ale spitalului.
9. Orice modificare a structurii organizatorice, organigramei și statul de funcții s-a analizat în comitet director și s-a prezentat ulterior aprobării Consiliului Județean – de ex. adresa nr. 11242/10.07.2020 și extrasul din procesul verbal nr. 13665/16.06.2020 al Comitetului Director al Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu, respectându-se astfel obligațiile din contractul de management nr. 7936/21.05.2020 – art.5 alin. (1) pct.2.
10. S-a respectat și s-a aplicat corect de către spital a prevederilor actelor normative care reglementează activitatea acestuia, respectându-se astfel obligațiile din contractul de management nr. 7936/21.05.2020 – art.5 alin. (4) pct.24.
11. Se menționează în raport că unitatea sanitară a realizat un număr de 48425 de teste RT – PCR în perioada 03.04.2020 – 17.11.2020 care este mai mare comparativ cu alte județe, acest lucru a contribuit la modul de gestionare al pandemiei”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Sibian
Acum 4 ore
Asdfasdf
Acum 5 ore
T.
Acum 5 ore
Dan Fusoi
Acum 5 ore
Eu