Duminică,
20.06.2021
Cer Senin
Acum
14°C

Sănătatea digestivă

Sănătatea digestivă

Auzim în stânga și în dreapta despre sănătate digestivă, despre sănătate intestinală, despre flora intestinală.... despre microbiom... dar oare ce înseamnă toate acestea și sunt cu adevărat subiecte de interes?

Până nu de mult tratam aceste teme cu superficialitate dar, pe măsură ce am studiat și m-am documentat am realizat cât de importante sunt și ce impact major îl au asupra stării noastre de bine!

La ce se referă?

Ultimele studii în nutriție se focusează foarte mult pe sănătatea sistemului digestiv, respectiv a florei intestinale, mai precis a tipurilor de microorganisme care sunt prezente în intestinul nostu! Aceste microorganisme, chiar dacă sunt foarte mici au un impact major asupra stării noastre de sănătate în general de la probleme gastrointestinale până la probleme cardiovasculare și astm.

Flora intestinală se referă la bilioanele de bacterii vii care populează intestinele noastre. Se estimează că există în jur de 35000 de tulpini diferite de bacterii. Majoritatea le regăsim în colon, dar aceste bacterii populează și esofagul, stomacul și intestinul subțire.

Când fac referire la sănătatea sistemului digestiv, vreau să analizăm cât de sănătos este locul unde mâncarea este digerată, metabolizată și absorbită, livrată la celule ca sursă de energie. În procesul de transformare al manacarii în energie, rezultă anumiți compuși care pot susține santatea noastră sau nu- pot crea inflamație, riscul de a ne îmbolnăvi.

Sursa foto: canva.com

Concret?

Sănătatea intestinelor are impact asupra digestiei, ne reglează starea de bine (prin producția de serotonină), răspunde de imunitatea noastră și previne obezitatea sau fluctuațiile de greutate.

Știai că dacă ar fi să aranjăm intestinele noastre pe o suprafață plană, acestea ar putea acoperi suprafața unei garsoniere- de aceea stilul în care ne hrănim are așa un impact major asupra sănătății.  În funcție de ceea ce mâncăm putem menține organismul în continuuă inflamație și acest lucru conduce la boli și alte tulburări.

Care sunt factorii care influențează flora intestinală și bunăstarea acesteia?

•       Nașterea: Copii născuți prin naștere vaginală sunt expuși la alte bacterii față de copiii născuți prin cezariană.

•       Alăptarea: Copiii alăptați sunt expuși la foarte multe bacterii sănătoase. Calitatea laptelui matern se poate diferenția în funcție de sănătatea mamei, uzul de antibiotice și dieta acesteia.

•       Dieta noastră de zi cu zi: Are un impact major asupra bacteriilor din intestinele noastre. Chiar și o mică schimbare, cât de măruntă are un impact major! În general mâncarea provenită din surse vegetale reprezintă un real suport pentru microorganismele care populează intestinele.

•       Consumul de antibiotice: Acestea omoară bacteriile. Când suntem bolnavi, ne ajută să eliminăm bacteriile rele, dar, din păcate, în același timp distrug și bacteriile bune. S-a demonstrat că după o doză de antibiotic organismul are nevoie de aproximativ o luna să refacă flora intestinală. Antibioticele sunt absolut necesare în anumite cazuri, dar nu uita să ai grijă de flora ta intestinală în perioada administrării acestor medicamente.

•       Vârstă: Unui copil îi ia până la 3 ani să își colonizeze flora intestinală. În cazul adulților, diversitatea acesteia poate să scadă după vârstă de 75 ani.

•       Genetică: Chiar dacă sănătatea intestinală depinde de foarte mulți factori externi, o mare importanță o are și moștenirea genetică!

•       Stresul: Perioadele stresante alterează flora intestinală.

Cum putem îmbunătăți flora intestinală?

Poate că ați auzit despre consumul de probiotice și prebiotice. Sunt un miljoc excelent de a îmbunătăți și a susține sănătatea digestivă. Ambele joacă un rol major.

Probioticele- sunt bacteriile pe care le conține hrană noastră. Cele mai comune sunt bifidobacteriile și lactobacilușii. Sursele principale sunt iaurtul, kefirul, murăturile, în general mâncărurile fermentate, berea de ghimbir, măslinele, vinul.

Prebioticele- sunt fibre nedigerabile, care fementează în intestin, rezultând compuși care hrănesc bacteriile bune.  Sursele principale sunt: anghinarea, ceapa, quinoa, amarantul, usturoiul, bananele, boabele soia, sparanghelul, mazărea, vinetele.

Sursa foto: canva.com

Dieta modernă este asociată cu termenul de disbioza, un dezechilibru al florei intestinale, mai precis când avem mai multe bacterii “rele” decât “bune”. Stoparea disbiozei și reducerea inflamației în corp poate fi făcută prin consumul de probiotice și prebiotice printr-o hrană zilnică diversificată și administrarea de suplimente alimentare în acest sens!

Mingea este la tine în teren! Tu hotărăști prin stilul alimentar pe care îl adopți pe cine vrei să hrănești! Te sfătuiesc să ai o viață și o dietă echilibrată prin care să susții sănătatea intestinelor pentru că dacă acolo există un mediu bun, cu siguranță va avea un impact pozitiv asupra stării tale fizice și psihice!

Rămâi cu bine și spor la sănătate!

Corina Macrea

de Corina Macrea

Health Coach

0741313345

corinamacrea.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus