Duminică,
01.08.2021
Cer Senin
Acum
31°C

Taxa de salubrizare, în două lumi paralele: a sibienilor și a administrației

Taxa de salubrizare, în două lumi paralele: a sibienilor și a administrației

La 52 a ajuns numărul sibienilor care cer în instanță anularea Regulamentului referitor la taxa de salubrizare. Acea taxă care a scos sibienii la proteste la începutul anului și care, jumătate de an mai târziu, tot ridică semne de întrebare și nemulțumiri. În tot acest timp, administrația locală nu reușește să țină pasul cu termenele pe care și le asumă și realitatea din teren. Nici majoritatea sibienilor nu se arată prea dornici să participe la efortul comun pe care îl presupune colectarea selectivă a deșeurilor.

„Umblu deja de mai bine de două ore pentru a încerca să predau și eu cele zece kilograme de deșeuri reciclabile, pentru a obține acea hârtie cu care să fiu înscris în programul «Reciclează activ». Prima dată m-am dus la Ali-Mar, pe strada Tractorului. Mi-au spus că numai hârtie și PET-uri primesc, nimic altceva din plastic decât PET-uri, plus metale. Am ajuns și pe Rozmarinului, la un alt punct de lucru al aceleiași firme, mi-au spus că primesc doar dacă am o cantitate de minim zece kilograme din fiecare tip de deșeu. Nicăieri nu am găsit informații actualizate despre centrele de colectare. Până la urmă, am reușit să le predau, la Recup Trans, pe strada Ștefan cel Mare”, povestește un sibian pentru Turnul Sfatului.  

Experiența lui vine după ce funcționarii Primăriei Sibiu au emis un raport în care arătau că, de fapt, sibienii nu mai pot duce deșeuri la Recup Trans, deoarece aceștia s-au retras din parteneriatul cu administrația locală. „În ceea ce privește centrele de colectare pentru deșeurile reciclabile, lista acestora a fost reactualizată, excluzându-se centrele de la Kaufland, Carrefour și Recup Trans, la cererea acestora. Astfel, colectorii autorizați de pe raza municipiului Sibiu au rămas următorii: Vrancart SA, Ali-Mar SRL – două puncte de colectare, Green Consult SRL”, se arată în raportul întocmit de Serviciul public de management salubrizare și protecția mediului. Raportul este datat 18 mai 2021 și a fost întocmit la solicitarea consilierilor locali ai Sibiului, cărora le-a și fost prezentat.

Dincolo de faptul că deșeurile au fost predate la un centru despre care Primăria spune că nu mai are parteneriat, pe site-ul administrației locale tot nu sunt actualizate informațiile despre cantitățile minime pe care cei de la Ali-Mar SRL, spre exemplu, le acceptă de la sibienii care vor să ”recicleze activ”.

Plus alte plimbări...

Spre reamintire, „Reciclează activ” este un program dedicat sibienilor care locuiesc la blocuri și care doresc să treacă de la abonamentul care le-a fost arondat din oficiu, cel Practic (42 de lei lunar), la cel Eco (31,5 lei lunar). În plus, prin participarea la programul ”Reciclează activ”, sibienii nu vor mai fi penalizați pentru că la platforma publică la care sunt arondați nu au fost sortate corect deșeurile.

Ca să intre în programul „Reciclează activ”, sibienii din apartamente trebuie să facă dovada că au dus la unul din cele patru centre de colectare (sau cinci, în funcție dacă citești sau nu lista făcută publică de Primăria Sibiu) minim zece kilograme de deșeuri reciclabile.

O parte din cele zece kilograme de deșeuri reciclabile plimbate câteva ore prin Sibiu pentru a intra în programul „Reciclează activ”

Conform Regulamentului de salubrizare adoptat de la 1 februarie 2021, dovada reciclării celor zece kilograme ar trebui transmisă Serviciului de salubrizare din cadrul Primăriei Sibiu (care are sediul pe strada 9 Mai) sau să o trimită în atenția lor prin mail. În realitate, însă, dovada reciclării va trebui depusă sau trimisă la sediul Direcției Fiscale a Primăriei Sibiu (direcție cu sediul pe strada Turismului) alături de o declarație de impunere prin care să fie ales abonamentul Eco. Iar funcționarii Direcției Fiscale sunt cei care vor trimite, mai apoi, aceste declarații către Serviciul de salubrizare, care aprobă sau nu trecerea de la un abonament la altul. Dacă trecerea la un abonament la altul este respinsă sau aprobată nu este adusă la cunoștința sibianului.

„Mie nu mi-e de banii consumați pentru benzină, ci de timpul pe care l-am consumat pentru acel petic de hârtie. Pentru care am mai muncit o dată, în sensul că a trebuit să strâng vreo șase saci cu deșeuri de plastic, plus alți doi saci cu carton pentru a ajunge la zece kilograme de deșeuri reciclabile. Gândiți-vă că toate astea a și trebuit să le depoziteze la mine în apartament. E o bătaie de joc. Noroc cu faptul că cei de la Serviciul de salubrizare mi-au primit la sediul lor acea declarație de impunere și au trimis-o ei la Direcția Fiscală. Mi-au spus că mai fac asta pentru cei care nu se descurcă în folosirea internetului”, mai descrie sibianul pentru Turnul Sfatului.

Acesta este contextul în care din cele câteva zeci de mii de sibieni care locuiesc la blocuri, doar câteva sute au și strâns separat cele zece kilograme de deșeuri reciclabile. ”Până la data de 30 aprilie 2021, au fost depuse 232 de solicitări de înscriere în programul «Reciclează activ», toate fiind aprobate și producând deja efecte pentru anul 2021”, arată funcționarii Primăriei Sibiu.

Procesul și informațiile

La finele lunii aprilie, după îndelungate corespondențe cu tot felul de instituții, Corina Grigorescu deschidea la Tribunalul Sibiu o acțiune în vederea suspendării și, mai apoi, a anulării hotărârii Consiliului local Sibiu prin care a fost aprobat actualul Regulament pentru taxa de salubrizare (detalii aici).

Cererea de suspendare a hotărârii a fost respinsă de Tribunalul Sibiu pe 11 iunie. Procesul continuă pentru anularea hotărârii, iar următorul termen a fost fixat după vacanța judecătorească, adică pe 10 septembrie.

Între timp, Corinei Grigorescu i s-au alăturat în proces alți 51 de sibieni. Iar în cadrul procesului, cea care l-a inițiat a cerut funcționarilor Primăriei să i se comunice câte ridicări ale pubelei negre i s-au contorizat automat (prin intermediul cip-urilor instalate pe pubele). „Ca sa arăt în instanță, cu dovezi oficiale nu doar cu evidența ținută de mama, am solicitat pe e-mail, la management.salubrizare@sibiu.ro, pe data de 26 mai, să îmi transmită numărul de ridicări pentru pubela neagră de la adresa mea. Nu am primit nimic. Am sunat joi, 10 iunie, la salubrizare. Doamna care se ocupa cu asta nu era în birou. Am rugat pe doamna care a răspuns să îi comunice colegei că o rog să îmi răspundă la e-mail până a doua zi (după o lună și jumătate). Nu am primit răspunsul nici a doua zi. Azi, luni, 14 iunie, am sunat iar la salubrizare. Mi s-a spus că nu mi se comunică numărul de ridicări până nu le trimit declarația de impunere pe care să se vadă că mi-am confirmat recipientul (adică, pe declarația de impunere să fie trecut codul recipientului, acela de pe timbrul autocolant). I-am spus că nu am trecut codul recipientului pe declarația de impunere și că nici nu mă gândesc să mai trimit o dată declarația. Le-am trimis-o o dată și gata. Și codul pubelei nici nu se mai vede pe timbrul ăla. Și că în martie, când am solicitat același lucru, nu mi s-a cerut declarația de impunere și codul pubelei. A spus să revin în 10 minute. Am închis și m-am uitat pe declarația de impunere, la capitolul ”Confirmare recipiente”. Și ce să vezi? Nu se cere să treci codul pubelei.

Am sunat după 10 minute. I-am spus și codul pubelei. Pe care chiar Serv. Salubrizare l-a menționat în răspunsul din martie. Poate vă imaginați că mi s-a spus numărul de ridicări. Nu. Nu mi s-a spus. Mi  s-a spus să îi dau datele de contact și să stabilim o zi în care să vină cineva în teren să confirme că aia e pubela mea. I-am spus că știu că aia e pubela mea, nu e nevoie de confirmare. Mi-a spus că nu îmi dă numărul de ridicări până nu vine cineva în teren să confirme că aia e pubela. I-am spus să îmi dea pe șeful ei, pe dl. Marian Popa. Dar dl. Popa nu era în birou.

Sfârșit. Nu am aflat numărul de ridicări”, a descris Corina Grigorescu experiența ei, prin intermediul paginii de Facebook ”Stop triplarea taxei de salubrizare! Sibiu”.

Aceste informații referitoare la istoricul de colectare a recipientelor dotate cu cip-uri (denumite ”RFID tag” în documentele Primăriei Sibiu) ar trebui să fie la îndemâna oricărui sibian prin intermediul unei platforme IT ”care oferă un spațiu privat unde utilizatorii vor putea accesa informațiile personalizate”, se arată în raportul Serviciului de management. Raport care anunța implementarea etapizată a acestei platforme pe diferite tranșe de utilizatori începând cu ziua de 27 mai. Tot acel raport anunța că de la sfârșitul lunii iunie ar fi trebuit finalizat și un website propriu al Serviciului de salubrizare din cadrul Primăriei Sibiu.

De altfel, în urma monitorizărilor efectuate pe toate străzile din Sibiu, inspectorii Serviciului de salubrizare au descoperit faptul că din cele peste 12.000 de pubele verificate, 2.234 fie nu aveau cip pentru înregistrarea automată a golirilor, fie erau neconforme (aparțineau altor operatori de colectare).

Gunoaie sortate sub cheie

Una din problemele ridicate de către sibieni după adoptarea noului Regulament este cea referitoare la platformele publice. Acestea oferă, în prezent, acces oricui pentru a depozita deșeuri, fapt speculat de reprezentanții unor societăți care aleg să își depună deșeurile la platformele publice la care, de fapt, alți sibieni sunt arondați. Și care, prin urmare, ar trebui să plătească ei ridicările suplimentare generate de deșeurile altora.

Pentru a elimina aceste disfuncționalități, administrația locală a anunțat în primăvara acestui an amplasarea în 17 locuri din oraș a ”70 de containere supraterane dotate cu sistem de control al accesului utilizatorilor și sistem de transmitere în cloud cu privire la frecvența de utilizare a containerelor de către locuitorii fiecărui apartament în parte, date GPS etc”. 

În aceste containere, depozitarea deșeurilor sortate se poate face doar de către cei care au carduri de acces. Iar împărțirea acestor carduri de acces nu este deloc un demers facil. ”Au fost predate cardurile asociației de proprietari (acolo unde sunt constituite asociații) în vederea distribuirii către utilizatori. Până la această dată (18 mai 2021 – n.r.), nicio asociație nu a predat listele cu utilizatorii cardurilor, motivând perioada sărbătorilor și starea de alertă provocată de pandemie. Nu se vor amplasa alte containere până nu se vor pune în funcțiune cele deja montate, pentru a da posibilitatea operatorului de a-și ajusta procedurile și programul de colectare pentru noul sistem. Sunt probleme în distribuirea cardurilor pentru unele puncte de colectare motivate de lipsa constituirii asociației de proprietari. Inspectorii Serviciului de salubrizare au distribuit informări în cutiile poștale și la avizierele blocurilor, referitor la modalitatea de predare a cardurilor. Din opt blocuri fără asociație constituită s-au prezentat doar utilizatorii din trei scări de bloc. După ridicarea stării de alertă vom relua informarea cetățenilor din ușă în ușă”, se arată în raportul prezentat consilierilor locali.

Nici Primăria nu reușește să convingă, dar nici sibienii nu își doresc să folosească noile sisteme de colectare a deșeurilor

Din informațiile Turnul Sfatului, președinții de asociații care au primit cardurile de acces mai întâmpină o problemă: proprietarii de apartamente refuză aceste carduri. Deoarece sibienii consideră că fără a utiliza aceste carduri scapă de obligativitatea sortării deșeurilor în cele cinci categorii (biodegradabil, plastic și metal, hârtie și carton, sticlă și, a cincea fracție, rezidualul).

Pe lângă cele 70 de „platforme smart”, Primăria Sibiu mai achiziționează sisteme de containere subterane care urmează să fie amplasate în zece locuri din oraș. Termenul de depunere a ofertelor pentru firmele interesate de acest contract scos la licitație expiră în ziua de 6 iulie. 

O creștere ușoară. Dar insuficientă

În afara costurilor generate de colectarea, transportul, sortarea deșeurilor reciclabile, transformarea celor biodegradabile în compost și depozitarea rezidualului la groapa de gunoi, din taxa de salubrizare plătită de fiecare sibian va trebui acoperită și așa-numita ”contribuție pentru economie circulară”. Această taxă penalizatoare se aplică localităților care nu reușesc să colecteze selectiv cel puțin 60% din totalul deșeurilor generate. 

Din datele prezentate de Primăria Sibiu pentru primele patru luni ale anului, rezultă o creștere a cantităților colectate selectiv (deșeuri reciclabile și biodegradabile) de la 18,8% în 2019, 22,9% în 2020 la 26% în 2021. Chiar și așa, Sibiul are un grad de reciclare dublu față de media națională, care anul trecut era de aproximativ 13%.

Anul acesta, sibienii ar trebui să colecteze selectiv 60% din totalul gunoaielor generate. În primele patru luni au reușit doar 26%

Anul trecut, pentru neatingerea țintei de colectare selectivă (în 2020 ținta a fost de 50%), municipiul Sibiu a plătit o taxă penalizatoare la Administrația Fondului de Mediu în valoare de 955.000 de lei.

Consultă aici, în format integral, raportul emis de Serviciul public de management salubrizare și protecția mediului

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Kramnik

Acum 3 săptămâni

Pe langa toate taxele astea mai tb sa platim si salariile nesimtite de la ADIECO in valoare de 1,5 mil lei anual.
Raspunde

Cetatean

Acum 3 săptămâni

Regulamentul e adoptat? Are nr de HCL? Care e? Multumesc
Raspunde

Corina

Acum 3 săptămâni

HCL 35/2021
Raspunde

Paaa colectare selectiva. NU cu dictatura pnl+fdgr

Acum 3 săptămâni

cata vreme primaria nu este partenerul sibienilor ci asupritorul lor, gradul meu de colectare selectiva a scazut de la 99% la …cat da Domnul. Nu se poate ca incompetentii din primarie doar sa ceara si sa dubleze pretul, iar la schimb nu-si indeplinesc nici o obligatie din cele asumate. Sunt abonat la casa si eticheta de pe containerul negru de rezidual este inteligibila - descompusa de ploi, soare si inghet - ca atare numarul meu de ridicari nu poate fi urmarit.
Raspunde

Corina

Acum 3 săptămâni

Urmarirea nu se face dupa acel timbru colant dezintegrat ci dupa un cip de plastic montat sub marginea pubelei.
Raspunde

.

Acum 3 săptămâni

am verificat. nu exista nici urma de cip
Raspunde

Cozma

Acum 3 săptămâni

Verificați doar sub pubela de gunoi menajer (neagra) - sub buza acelei pubele este un "dot" inserat în plastic. Timbrul de care spuneți dumneavoastră este altceva.
Raspunde

Un sibian

Acum 3 săptămâni

la banii astia primaria isi poate sorta singura gunoiul, daca pana in 2020 colectam selectiv acu n-are decat primaria sa mi-l selecteze din ce pubela _I_ vrea dansa
Raspunde

John doe

Acum 3 săptămâni

Votati formul german, votati echipa fodor! Astia sunt in lumi paralele, sunt rupti de realitate! Din masinile lor cu sofer se vede alt oras. Am impresia ca oamenii de la primarie au oled-uri in loc de geamuri la masina si in drumul de acasa pana la locul de munca (platit de noi), vad filme. Sibiul se mai misca doar din inertia anului 2007 si cam atat! Este nevoie sa scapam de fodor, cimpean, bibu, turcan, trif si altii de genul astora! Ciuma e tot ciuma, indiferent de culoarea politica!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus