Sâmbătă,
20.04.2024
Innorat
Acum
4°C

După 26 de ani, una din vechile locomotive cu abur ale mocăniței s-a întors acasă

După 26 de ani, una din vechile locomotive cu abur ale mocăniței s-a întors acasă

Ultima locomotivă care a ajuns la depoul Sibiu pentru mocăniță, în vremea CFR-ului, s-a întors acasă, după 26 de ani. Aceasta a fost transferată în anul 1992 de la depoul Târgu Mureș și a funcționat ca generator de abur pentru încălzirea vagoanelor de călători pe timpul iernii.

Este vorba de locomotiva 764.158. Fabricată în anul 1949 la Uzinele 23 August din București, ea a făcut parte dintr-un lot de 10 locomotive destinate tractării trenurilor pe căile ferate înguste operate de CFR, fiind asignată depoului Târgu Mureș, deși se pare că la un moment dat a făcut serviciu și pe liniile forestiere (Nehoiu în 1962). „În luna mai a anului 1995 a fost luată din depoul Sibiu și expusă în parcul din fața gării Sighișoara, în amintirea mocăniței care șerpuia pe străduțele urbei până în 1965. La Sighișoara a fost îngrijită exemplar, deși câteva componente importante au fost sustrase în ultimii ani. Ca fapt divers, este singura locomotivă din țară care mai poartă plăcile cu depoul Sighișoara, depou care s-a desființat odată cu traseul Sighișoara-Agnita al mocăniței, în 1965”, relatează Asociația Prietenii Mocăniței.

În această săptămână, locomotiva s-a întors acasă, după ce a fost achiziționată la o licitație publică, cu susținerea Prințului Charles și cu ajutorul prietenilor britanici de la SARUK, The Flour Mill și NERHT. 

„Ajutată de două macarale să se suie pe platforma tirului la Sighișoara, a coborât singură pe rampă la Cornățel, dezmorțindu-și roțile pentru prima dată după 26 de ani! De aici a fost tractată pe șine până la noua ei casă - hala noastră din stația Hosman, care îi va oferi în sfârșit securitatea și adăpostul demn de valoarea ei istorică și unde își așteaptă cuminte inspecția pentru evaluarea lucrărilor de reparații în vederea repunerii în funcțiune.”

Repatrierea acestei locomotive este un moment deosebit atât pentru mocăniță cât și pentru județul Sibiu, pentru istoria văii Hârtibaciului și pentru dezvoltarea turistică a județului, spun reprezentanții asociației. „Noi ne dorim ca ea să fie doar prima dintre vechile locomotive ale mocăniței noastre care revine acasă, acestea fiind acum împrăștiate prin țară, la Sibiu, Târgu Mureș, București sau Iași. În acest sens, am făcut solicitări la companiile din Ministerul Transporturilor încă de acum un an, în primăvară primind asigurări de la ministrul Cătălin Drulă că ele vor reveni pe linia Sibiu-Agnita. Deocamdată încă așteptăm răspuns la acele solicitări, în timp ce locomotivele în cauză, acum expuse în depoul Sibiu, sunt în pericol iminent de a fi mutate la Iași...”

Citește și Cum va arăta noua gară a Mocăniței: loc de joacă pentru copii, leagăne pentru adulți

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Unsibian

Acum 2 ani

Foarte tare ce au reușit oamenii de la Asociația Prietenii Mocăniță, bravo lor, merită aplaudati pentru efortul, insistența si munca depusă.
Raspunde

GVC

Acum 2 ani

Absolut fabulos ! Proiectul ar merita fonduri nerambursabile UNESCO sau Europene pentru conservarea patrimoniului iar reabilitarea făcută până la Sibiu, cu plecare de la muzeul de locomotive !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus