Pentru contractele de transport interjudețean, scoase la licitație la o valoare totală estimată la aproape 140 de milioane de lei, s-au înscris doar cinci companii. 28 din cele 53 de trasee nu au interesat pe nimeni. Și doar o singură localitate participă la licitație, pentru a oferi cetățenilor acces la un sistem de transport public către municipiul reședință de județ. O parte din locuitorii din jurul Sibiului și majoritatea din zona Mediaș și Agnita rămân fără acces la serviciile de transport public rutier.
Din cele 53 de trasee (lista completă o găsiți la finalul acestui articol) pentru care Consiliul Județean Sibiu a lansat licitația de delegare a transportului public pe o perioadă de zece ani, interes au trezit în rândul societăților comerciale private doar 24 de trasee. ”Nu știu să vă spun de ce nu este interes pentru celelalte trasee. Noi am depus ofertă pentru traseele din lotul 1, deoarece până acum noi operam pe ruta Sibiu – Jina și am vrut să o păstrăm în continuare. Alte rute nu ne-au interesat”, arată pentru Turnul Sfatului reprezentanții Nicton Trans SRL.
De fapt, cei de la Nicton Trans sunt singurii care, în cadrul acestei licitații, au un concurent. Pentru traseele incluse în lotul 1 (cele din Sibiu către Cristian, Miercurea Sibiului, Gura Rîului, Orlat, Jina și Poplaca) au mai depus ofertă cei de la Transmixt. Societate din holdingul Atlassib, Transmixtul a mai depus ofertă pentru alte patru trasee (lotul 3), în timp ce Lazăr Trans SRL din Avrig a depus ofertă pentru nouă trasee (loturile 4 și 5), iar Amring SRL, pentru cinci trasee (lotul 6).
Singura comună
Alături de cele patru companii private care participă la această licitație, s-a mai înscris și o societate cu capital de stat: Gospodărie Comunală Locală Rășinari SA, care a depus ofertă pentru a gestiona sistemul de transport public de călători pe ruta Rășinari – Sibiu.
Până acum, administrația din Rășinari opera acest traseu pe baza unei mai vechi licențe de transport, din vremea în care satul lui Cioran și Goga era legat de Sibiu prin curse regulate de tramvai.
”Acum intrăm pe partea de transport interjudețean. A durat un pic până ne-am lămurit ce înseamnă transportul, dar am fost obligați să învățăm toate lucrurile acestea după ce Tursib-ul a întrerupt transportul cu tramvaiul. A trebuit să preluăm noi transportul local, să facem caiete de sarcini, să angajăm șoferi și așa mai departe”, amintește Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari.
Prin intermediul serviciilor oferite de societatea, Gospodărie Comunală Rășinariul este legat de Sibiu prin curse care circulă din 30 în 30 de minute la orele de vârf și o dată la 60 de minute în rest. Sunt două autobuze pe traseu, un al treilea fiind de rezervă. Totodată, Gospodărie Comunală Locală Rășinari mai deține și un microbuz. ”Nu este ușor, cel mai greu fiind anul trecut. Când, din cauza restricțiilor impuse în pandemie, au fost mai puțini călători și am avut pierderi”, arată Bucur Bogdan.
În interiorul comunei, pensionarii, preșcolarii și elevii au gratuitate, iar elevii de liceu beneficiază de abonament redus la jumătate pe tot traseul. Prețul unui bilet este de patru lei, iar cel al unui abonament lunar, de 70 de lei.

”Când ne-am apucat în 2011, de transport public local, a fost un pic complicat, multe documente de făcut, de cumpărat autobuze, angajat șoferi... Dar, mai apoi, lucrurile au mers cumva de la sine. Când capeți un pic de experiență, nu mai pare atât de dificil”, Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari
Nimeni interesat de Cisnădie, de exemplu
Toate traseele din jurul Mediașului și ale Agnitei au rămas, în continuare, fără niciun fel de gestionar, locuitorii din satele aflate pe aceste rute urmând să se descurce fiecare cu mașina personală ori cum poate. Nici măcar traseul dintre Sibiu și Cisnădie, cel care ar trece prin dreptul aglomeratului cartier al Arhitecților nu a generat interes.
În acest context, în care o parte importantă a locuitorilor acestui județ nu are acces la transport public de călători, am cerut primarului Bucur Bogdan o opinie referitoare cât de dificil ar fi de creată o asociere între localități, pentru a crea un sistem public de transport care să lege municipiul Sibiul de împrejurimi. ”Cred că ar mai trebui lucrat la câteva trasee, în rest la toate ieșirile din Sibiu sunt stații în care pot să oprească mijloacele de transport care vin înspre oraș din localitățile din împrejurimi. Dacă ar fi rute din toate localitățile din împrejurimi din oră în oră, într-adevăr, ar fi nevoie de mai multe autobuze. Dar nu cred că sunt cheltuieli atât de mari încât un sistem public de transport pe modelul celor din zonele metropolitane să nu poată fi creat”, apreciază Bucur Bogdan.
De înființarea unei asociații de dezvoltare intercomunitară care să se ocupe de transportul public de persoane pe o arie care să se suprapună peste tot degeaba discutată zonă metropolitană au amintit autoritățile județene în cursul acestui an.
Lista traseelor pentru care au fost depuse oferte
Lot 1
TRASEU 001– SIBIU - CRISTIAN
TRASEU 002– SIBIU - MIERCUREA SIBIULUI
TRASEU 003– SIBIU - ORLAT - GURA RÎULUI
TRASEU 004– SIBIU - ORLAT
TRASEU 005– SIBIU - ROD – JINA
TRASEU 006 – SIBIU – POPLACA
Lot 2
Traseu 007 – SIBIU – RĂȘINARI
Lot 3
Traseu 008 – SIBIU - CAŞOLŢ - NOU
Traseu 009 – SIBIU - DAIA - VURPĂR
Traseu 010 – SIBIU - ALŢÎNA - GHIJASA DE SUS
Traseu 011 – SIBIU - MARPOD - AGNITA
Lot 4
TASEU 012 – SIBIU - ŞURA MARE- HAMBA
TRASEU 013 - SIBIU - RUŞI - VESEUD
TRASEU 014 – SIBIU – MEDIAŞ
Lot 5
Traseu 015 – SIBIU - PORUMBACU DE JOS - PORUMBACU DE SUS
Traseu 016 – SIBIU - RACOVIŢA - SEBEŞU DE SUS
Traseu 017 – SIBIU - ARPAŞU DE JOS
Traseu 018 – SIBIU - CÂRŢA - BRUIU
Traseu 019 – SIBIU - SCOREIU - CÎRŢIŞOARA
Traseu 020 – SIBIU - AVRIG – MÂRŞA
Lot 6
Traseu 021 – SIBIU - VEŞTEM - SIBIU
Traseu 022 – SIBIU - TĂLMACIU - BOIŢA
Traseu 023 – SIBIU - TURNU ROŞU - SEBEŞU DE JOS
Traseu 024 – SIBIU - CISNĂDIE - SĂDUREL
Traseu 025 – SIBIU - ŞELIMBĂR - CISNĂDIOARA
Lista traseelor pentru care nu a fost depusă nicio ofertă
Lot 7
Traseu 026 – SIBIU – LOAMNEŞ
Traseu 027 – SIBIU - MÎNDRA – PĂUCA
Traseu 028 – SIBIU - OCNA SIBIULUI – TOPÂRCEA
Lot 8
Traseu 029 – MEDIAŞ - BAZNA BĂI -BOIAN
Traseu 030 – MEDIAŞ - BLĂJEL - VELŢ
Traseu 031 – MEDIAŞ – BLĂJEL
Lot 9
Traseu 032 - MEDIAŞ - BUZD - BRATEIU
Traseu 033 - MEDIAŢ - BRATEIU - GIACĂŞ
Traseu 034 - MEDIAŞ - BRATEIU - AŢEL
Traseu 035 - MEDIAŞ - BIERTAN - RICHIŞ
Traseu 036 - MEDIAŞ - LASLEA - NOU SĂSESC
Lot 10
Traseu 037 - MEDIAŞ - HOGHILAG - VALCHID
Traseu 038 - MEDIAŞ - DÎRLOS - CURCIU
Traseu 039 - MEDIAŞ - DUMBRĂVENI
Lot 11
Traseu 040 – MEDIAŞ - MICĂSASA
Traseu 041 – MEDIAŞ - ŞEICA MARE - METIŞ
Traseu 042– MEDIAŞ - SEICA MICĂ - ŞOROŞTIN
Traseu 043 – MEDIAŞ - TÂRNAVA SAT
Traseu 044 – MEDIAŞ - VALEA VIILOR - MOTIŞ
Traseu 045 – MEDIAŞ - TÎRNAVA - COPŞA MICĂ
Lot 12
Traseu 046 – MEDIAŞ - ALMA VII
Traseu 047 - MEDIAŞ - MOŞNA - AGNITA
Traseu 048 - AGNITA - PELIŞOR - ZLAGNA
Traseu 049 - AGNITA - BÂRGHIŞ - APOŞ
Lot 13
Traseu 050 - AGNITA - NETUŞ - ŢELINE
Traseu 051 - AGNITA - DEALU FRUMOS - MERGHINDEAL
Traseu 052 - AGNITA - IACOBENI - MOVILE
Traseu 053 - AGNITA - CHIRPĂR – SĂSĂUŞ
Sursa foto principală: Facebook / Alina Iliuț
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Mediaș , Sibiu , transport , public , localnici ,
Vizualizari: 16447


Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Emil
Acum 6 ore
Barosanu
Acum 6 ore
CX
Acum 6 ore
Emil
Acum 6 ore
Gligor