Miercuri,
27.10.2021
Cer Senin
Acum
3°C

O singură localitate se bate pentru a oferi transport localnicilor către Sibiu: ”am fost obligați”

O singură localitate se bate pentru a oferi transport localnicilor către Sibiu: ”am fost obligați”

Pentru contractele de transport interjudețean, scoase la licitație la o valoare totală estimată la aproape 140 de milioane de lei, s-au înscris doar cinci companii. 28 din cele 53 de trasee nu au interesat pe nimeni. Și doar o singură localitate participă la licitație, pentru a oferi cetățenilor acces la un sistem de transport public către municipiul reședință de județ. O parte din locuitorii din jurul Sibiului și majoritatea din zona Mediaș și Agnita rămân fără acces la serviciile de transport public rutier.

Din cele 53 de trasee (lista completă o găsiți la finalul acestui articol) pentru care Consiliul Județean Sibiu a lansat licitația de delegare a transportului public pe o perioadă de zece ani, interes au trezit în rândul societăților comerciale private doar 24 de trasee. ”Nu știu să vă spun de ce nu este interes pentru celelalte trasee. Noi am depus ofertă pentru traseele din lotul 1, deoarece până acum noi operam pe ruta Sibiu – Jina și am vrut să o păstrăm în continuare. Alte rute nu ne-au interesat”, arată pentru Turnul Sfatului reprezentanții Nicton Trans SRL. 

De fapt, cei de la Nicton Trans sunt singurii care, în cadrul acestei licitații, au un concurent. Pentru traseele incluse în lotul 1 (cele din Sibiu către Cristian, Miercurea Sibiului, Gura Rîului, Orlat, Jina și Poplaca) au mai depus ofertă cei de la Transmixt. Societate din holdingul Atlassib, Transmixtul a mai depus ofertă pentru alte patru trasee (lotul 3), în timp ce Lazăr Trans SRL din Avrig a depus ofertă pentru nouă trasee (loturile 4 și 5), iar Amring SRL, pentru cinci trasee (lotul 6).

Singura comună

Alături de cele patru companii private care participă la această licitație, s-a mai înscris și o societate cu capital de stat: Gospodărie Comunală Locală Rășinari SA, care a depus ofertă pentru a gestiona sistemul de transport public de călători pe ruta Rășinari – Sibiu. 

Până acum, administrația din Rășinari opera acest traseu pe baza unei mai vechi licențe de transport, din vremea în care satul lui Cioran și Goga era legat de Sibiu prin curse regulate de tramvai.

”Acum intrăm pe partea de transport interjudețean. A durat un pic până ne-am lămurit ce înseamnă transportul, dar am fost obligați să învățăm toate lucrurile acestea după ce Tursib-ul a întrerupt transportul cu tramvaiul. A trebuit să preluăm noi transportul local, să facem caiete de sarcini, să angajăm șoferi și așa mai departe”, amintește Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari.

Prin intermediul serviciilor oferite de societatea, Gospodărie Comunală Rășinariul este legat de Sibiu prin curse care circulă din 30 în 30 de minute la orele de vârf și o dată la 60 de minute în rest. Sunt două autobuze pe traseu, un al treilea fiind de rezervă. Totodată, Gospodărie Comunală Locală Rășinari mai deține și un microbuz. ”Nu este ușor, cel mai greu fiind anul trecut. Când, din cauza restricțiilor impuse în pandemie, au fost mai puțini călători și am avut pierderi”, arată Bucur Bogdan.

În interiorul comunei, pensionarii, preșcolarii și elevii au gratuitate, iar elevii de liceu beneficiază de abonament redus la jumătate pe tot traseul. Prețul unui bilet este de patru lei, iar cel al unui abonament lunar, de 70 de lei.

”Când ne-am apucat în 2011, de transport public local, a fost un pic complicat, multe documente de făcut, de cumpărat autobuze, angajat șoferi... Dar, mai apoi, lucrurile au mers cumva de la sine. Când capeți un pic de experiență, nu mai pare atât de dificil”, Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari

Nimeni interesat de Cisnădie, de exemplu

Toate traseele din jurul Mediașului și ale Agnitei au rămas, în continuare, fără niciun fel de gestionar, locuitorii din satele aflate pe aceste rute urmând să se descurce fiecare cu mașina personală ori cum poate. Nici măcar traseul dintre Sibiu și Cisnădie, cel care ar trece prin dreptul aglomeratului cartier al Arhitecților nu a generat interes.

În acest context, în care o parte importantă a locuitorilor acestui județ nu are acces la transport public de călători, am cerut primarului Bucur Bogdan o opinie referitoare cât de dificil ar fi de creată o asociere între localități, pentru a crea un sistem public de transport care să lege municipiul Sibiul de împrejurimi. ”Cred că ar mai trebui lucrat la câteva trasee, în rest la toate ieșirile din Sibiu sunt stații în care pot să oprească mijloacele de transport care vin înspre oraș din localitățile din împrejurimi. Dacă ar fi rute din toate localitățile din împrejurimi din oră în oră, într-adevăr, ar fi nevoie de mai multe autobuze. Dar nu cred că sunt cheltuieli atât de mari încât un sistem public de transport pe modelul celor din zonele metropolitane să nu poată fi creat”, apreciază Bucur Bogdan.

De înființarea unei asociații de dezvoltare intercomunitară care să se ocupe de transportul public de persoane pe o arie care să se suprapună peste tot degeaba discutată zonă metropolitană au amintit autoritățile județene în cursul acestui an.

Lista traseelor pentru care au fost depuse oferte

Lot 1

TRASEU 001– SIBIU - CRISTIAN 

TRASEU 002– SIBIU - MIERCUREA SIBIULUI 

TRASEU 003– SIBIU - ORLAT - GURA RÎULUI 

TRASEU 004– SIBIU - ORLAT 

TRASEU 005– SIBIU - ROD – JINA 

TRASEU 006 – SIBIU – POPLACA

Lot 2

Traseu 007 – SIBIU – RĂȘINARI

Lot 3

Traseu 008 – SIBIU - CAŞOLŢ - NOU 

Traseu 009 – SIBIU - DAIA - VURPĂR 

Traseu 010 – SIBIU - ALŢÎNA - GHIJASA DE SUS 

Traseu 011 – SIBIU - MARPOD - AGNITA

Lot 4

TASEU 012 – SIBIU - ŞURA MARE- HAMBA

TRASEU 013 - SIBIU - RUŞI - VESEUD 

TRASEU 014 – SIBIU – MEDIAŞ

Lot 5

Traseu 015 – SIBIU - PORUMBACU DE JOS - PORUMBACU DE SUS 

Traseu 016 – SIBIU - RACOVIŢA - SEBEŞU DE SUS 

Traseu 017 – SIBIU - ARPAŞU DE JOS 

Traseu 018 – SIBIU - CÂRŢA - BRUIU 

Traseu 019 – SIBIU - SCOREIU - CÎRŢIŞOARA 

Traseu 020 – SIBIU - AVRIG – MÂRŞA

Lot 6

Traseu 021 – SIBIU - VEŞTEM - SIBIU 

Traseu 022 – SIBIU - TĂLMACIU - BOIŢA 

Traseu 023 – SIBIU - TURNU ROŞU - SEBEŞU DE JOS 

Traseu 024 – SIBIU - CISNĂDIE - SĂDUREL 

Traseu 025 – SIBIU - ŞELIMBĂR - CISNĂDIOARA

 

Lista traseelor pentru care nu a fost depusă nicio ofertă

Lot 7

Traseu 026 – SIBIU – LOAMNEŞ

Traseu 027 – SIBIU - MÎNDRA – PĂUCA

Traseu 028 – SIBIU - OCNA SIBIULUI – TOPÂRCEA

Lot 8

Traseu 029 – MEDIAŞ - BAZNA BĂI -BOIAN 

Traseu 030 – MEDIAŞ - BLĂJEL - VELŢ 

Traseu 031 – MEDIAŞ – BLĂJEL

Lot 9

Traseu 032 - MEDIAŞ - BUZD - BRATEIU 

Traseu 033 - MEDIAŢ - BRATEIU - GIACĂŞ 

Traseu 034 - MEDIAŞ - BRATEIU - AŢEL 

Traseu 035 - MEDIAŞ - BIERTAN - RICHIŞ 

Traseu 036 - MEDIAŞ - LASLEA - NOU SĂSESC 

Lot 10

Traseu 037 - MEDIAŞ - HOGHILAG - VALCHID 

Traseu 038 - MEDIAŞ - DÎRLOS - CURCIU 

Traseu 039 - MEDIAŞ - DUMBRĂVENI 

Lot 11

Traseu 040 – MEDIAŞ - MICĂSASA 

Traseu 041 – MEDIAŞ - ŞEICA MARE - METIŞ 

Traseu 042– MEDIAŞ - SEICA MICĂ - ŞOROŞTIN 

Traseu 043 – MEDIAŞ - TÂRNAVA SAT 

Traseu 044 – MEDIAŞ - VALEA VIILOR - MOTIŞ 

Traseu 045 – MEDIAŞ - TÎRNAVA - COPŞA MICĂ 

Lot 12

Traseu 046 – MEDIAŞ - ALMA VII 

Traseu 047 - MEDIAŞ - MOŞNA - AGNITA 

Traseu 048 - AGNITA - PELIŞOR - ZLAGNA 

Traseu 049 - AGNITA - BÂRGHIŞ - APOŞ 

Lot 13

Traseu 050 - AGNITA - NETUŞ - ŢELINE 

Traseu 051 - AGNITA - DEALU FRUMOS - MERGHINDEAL 

Traseu 052 - AGNITA - IACOBENI - MOVILE 

Traseu 053 - AGNITA - CHIRPĂR – SĂSĂUŞ

Sursa foto principală: Facebook / Alina Iliuț

Vizualizari: 9507

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Petru

Acum 1 lună

Aloooo Sura Mică unde este , la o aruncatura de baț si nu ai cu ce sa mergi la Sibiu?
Raspunde

K.Samuel

Acum 1 lună

Ce prostie asta cu licitația pe trasee! Lăsați fraților piața să-și facă traseele. Unde sunt oameni, o sa fie și trasnport în comun, dacă e rentabil economic. Prin prestabilirea traseelor, nu faci nimic altceva decât sa încurci. Mă uitam la cel de Cisnădie, care te obliga sa mergi în Sădurel. Pai acolo probabil e partea de rentabilitate scăzută. Dacă era doar pana în Cisnădie, probabil erau oferte. Sau poate era interesant doar în Arhitecților. Nu știu. Dar cu siguranță dacă era liberalizată piața, erau opțiuni.
Raspunde

Gheorghe

Acum 1 lună

Hai incet incet vor reveni troleibuzele, bateriile nu sunt foarte fiabile, vor fii mormane de baterii uzate. Poate vom avea gpl sau poate hidrogen se obtine usor.
Raspunde

BBB

Acum 1 lună

Daca Tursib ar permite oprirea autobuzelor venite din fiecare comuna in prima statie de la intrarea in oras, s-ar rezolva in mare aceasta problema. Fiecare comuna (sau prin cuplaj 2-3 primarii) si-ar putea infiinta serviciu de transport persoane printr-un ADI si sa aduca oamenii pana la intrarea in oras (ex la statia de la aeorport, ...) si de acolo omul sa ia Tursibul si ajunge unde are treaba in oras. De fapt pe acelasi sistem functioneaza si Rasinariul care isi duce oamenii doar pana la Muzeul Satului si de acolo ei iau Tursibul. De acolo si costul mic de 4 lei/calatorie si o rentabilitate a serviciului care nu stiu totusi cat e de reala. In oras se pierd de fapt banii pentru ca se pierde mult timp in trafic. Acest sistem prezentat mai sus ar fi un ideal, sa nu mai intre toate autobuzele de pe comune in oras, ci sa preia Tursibul (sau vreun tren periurban promis/visat) calatorii de la periferie. Astfel s-ar reduce si poluarea in oras.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus