Vineri,
03.12.2021
Cer Senin
Acum
12°C

De ce nu folosesc sibienii bicicleta?

Într-una din extrem de rarele ieșiri publice – una consumată zilele trecute – primarul Sibiului, Astrid Fodor, s-a arătat dezamăgită de faptul că sibienii nu folosesc pistele de biciclete din oraș.

A completat, mai apoi, că această observație a domniei sale nu va opri, însă, continuarea investițiilor în dezvoltarea infrastructurii pentru deplasarea prin oraș pe bicicletă.

Dezamăgirea primarului Sibiului, însă, este una care se bazează doar pe observații ”macro”, să le spunem. Pentru că, dacă privești la harta pistelor de bicicletă cu care lucrează Primăria Sibiu, orașul chiar pare că ar sta destul de bine. Desenate pe hârtie, pistele de biciclete conectează cartiere cu centrul, ba – mai mult – se întind și înspre zonele industriale ale orașului. 

Harta nu este actualizată: de exemplu, lipsește noua pistă de pe strada Podului ori cea amenajată între din Ștrand înspre parcul Sub Arini. Sursa foto

Și atunci de ce nu vedem mai mulți bicicliști prin Sibiu, se întreabă, iată, primarul orașului. Răspunsurile sunt – din punctul meu de vedere – mai multe. Și toate pornesc de la o situație evidentă: cei care au proiectat până acum pistele de biciclete prin Sibiu fie nu folosesc un astfel de mijloc de deplasare cât de cât regulat, fie habar nu au cum trebuie gândită o rețea velo. Și atunci copiază dintr-o legislație națională șchioapă tot ceea ce e la minim: minimul de lățime, minimul de distanță față de mașini/pietoni, minimul unghiului virajelor și așa mai departe.

Spre exemplu, din toată harta desenată din birouri a pistelor de biciclete din Sibiu ar trebui tăiate cele amenajate între o bandă de circulație pentru mașini și parcări laterale sau ”în spic”. Dacă nu ești pasionat de bicicletă, nevoit să circuli cu așa ceva sau ușor inconștient, astfel de piste de biciclete nu au cum să te atragă. Nu au cum să invite mai mulți sibieni pentru a le folosi. Sunt pur și simplu periculoase. Periculoase pentru integritatea ta corporală, pentru viața ta, în cele din urmă. Prin urmare, cine ar renunța la siguranța mașinii personale, a autobuzului ori a mersului pe jos pentru a pedala pe o pistă unde riști să ți se deschidă brusc o portieră în față, taman când prin stânga îți trece un autobuz?

La fel, de pe acea hartă nu au cum să devină atractive pistele de biciclete desenate de-a lungul majorității bulevardelor din oraș. Vasile Milea sau Corneliu Coposu au piste de biciclete lipite de zonele unde mașinile circulă cu viteze ridicate. Proximitatea unor benzi de circulație pe care huruie de la autobuze la camioane sau vitezomani este iarăși un factor descurajant pentru cei care au alternativa utilizării mașinii proprii sau a autobuzului.

Mai apoi, una din hibele acelei mari hărți e că ignoră punctele de conflict. Nu vorbesc doar de mai toate sensurile giratorii unde tu, ca biciclist, nu mai ai urmă de infrastructură și te descurci cum poți, ci și de cele mărunte: o trecere de pietoni semaforizată unde ți se cere să cobori, un canal sau – adesea – o zonă în care totul se îngustează. Nu chiar totul, ci doar pista de biciclete și trotuarul. Pentru că, în accepțiunea celor care proiectează infrastructura în acest oraș, mașinile au întotdeauna prioritate. Bicicliștii să coboare de pe două roți, pietonii să se strecoare, deoarece mașinile trebuie să aibă loc. Pare o ”smiorcăială hipsterească” invocarea unor astfel de puncte de conflict mărunte, dar priviți și din altă perspectivă. Dacă la astfel de puncte de conflict ”mărunte” și cei din mașini ar trebui, nu știu, să coboare doi pași. Nu e mult, sunt doar doi pași. Sau fie chiar și numai să staționeze cinci secunde. Ar rezulta un disconfort în deplasarea cu mașina care ar genera nemulțumiri.

Lista hibelor din pistele de biciclete ale Sibiului completează un alt peisaj: acela potrivit căruia, deocamdată, puținele zone cu o infrastructură decentă nu duc nicăieri. Adică, deocamdată nu există un culoar de deplasare sigură cu bicicleta (prin urmare ofertant pentru cei care se gândesc să renunțe la mașini), culoar care să conecteze o zonă rezidențială cu un punct de interes (centrul orașului, zonă industrială, zonă de agrement etc. Despre hibele primului ”coridor sigur de deplasare” amenajat în Sibiu am scris aici). 

Singura astfel de pistă de biciclete este cea din dreptul Aleii Călăreților spre Zoo și – mai departe - spre Muzeul Astra. O pistă cu scop recreațional, pentru care scop este din plin folosită. În fiecare sfârșit de săptămână e înțesată de sibieni ieșiți să se bucure de o infrastructură sigură pentru deplasarea cu bicicleta.

Sibiul va avea o primă alternativă reală în folosul deplasării prin oraș cu bicicleta atunci când va fi dată în folosință pista de pe malurile Cibinului. Din Ștrand și, respectiv, din zona Viitorului/Gușterița această pistă va oferi o alternativă foarte atractivă în deplasarea către centrul istoric al orașului.

Iar pentru ca Sibiul să devină atractiv pentru deplasarea cu bicicleta în ritm cotidian, va fi nevoie de mult mai multe investiții decât cea de pe malurile Cibinului. Altfel, tot nu vom vedea prea mulți bicicliști prin Sibiu.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

17 comentarii

Gigi contra

Acum 3 săptămâni

Pe unde sa foloseasca bicicleta?! Poate pe pista din Sub Arini ca in rest...
Raspunde

Ovidiu

Acum 3 săptămâni

Ar mai fi si poluarea, ca biciclist prefer să pedalez în afara orașului unde nu inhalezi atata gaze de eșapament . Să fie madam Fodor un exemplu și să pună ✋ pe bicicleta dacă vrea mai mulți bicicliști
Raspunde

KRAMNIK

Acum 3 săptămâni

Adăugați la tot ce ați scris mai sus, mizeria de nedescris de pe benzile de biciclete(praf, nisip, pietre, șuruburi, denivelări, guri de canal, ) . Poate parea un moft, dar nisipul pe asfalt scade foarte mult aderenta , mai ales, daca circuli cu o cursiera.
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 săptămâni

În primul rînd , de mic copil, trebuie să înveți să te ,,dai,, cu bicicleta. Ca și înnotul,se învață și vine pasiunea de mic copil. Părinții să le cumpere biciclete copiilor !!! Așa , cel puțin , am făcut eu. Acum , cel mare, merge cu bicicleta la lucru ( e adevărat , în altă țară) iar cel mic are și bicicletă și motocicletă. Asta e părerea mea. Prin comentariile mele anterioare pe acest subiect eram și sunt împotriva ,,construirii ,,pistelor petru biciclete, adică vopsirii unei părți a asfaltului cu bani mulți . Nu sunt contra bicicletelor!!! Cred că modelul german cu împărțirea trotuarului în două, unul pentru pietoni iar altul pentru ,,bikeri,, era mai bun de aplicat la noi. Deci, dragi părinți, cumpărați biciclete copiilor!
Raspunde

Un biciclist

Acum 3 săptămâni

ai grait ca un biciclist cu multi kilometri in spate prin oras Traiane. ai dreptate in toate aspectele din articol. si era atat de simplu pentru incompetentii din primarie sa se uite in vest cum se face o pista: NU de doar 100cm latime (cel putin acolo unde era spatiu berechet: Maramuresului, Campsor intre turnisor si strand, malurile Cibinului si alte locuri) si asfalt FARA DENIVELARI. O pista lata si sigura poate fi numita culoar, nu caricaturile inguste de la Sibiu marginite de borduri ascutite si inaltate fata de terenul adiacent.
Raspunde

Dea

Acum 2 săptămâni

superb comentariu! subscriu!

Raspunde

K.Samuel

Acum 3 săptămâni

Eu sunt șofer de fel, dar având carnetul suspendat o perioada am mers cu o trotineta electrică. Mi-a plăcut ideea, dar am putut-o face pentru ca era vacanta în respectiva perioada. Acum, cred ca utilizarea bicicletei sau unei soluții asemănătoare, tine și de disponibilitatea transportului în comun. Atâta vreme cât nu am transport în comun sau autobuze școlare pentru a duce copiii la școală, eu o sa fiu silit în fiecare dimineață sa plec cu mașină de acasă. Același lucru la intoarecere. Judecând după traficul din perioada de vacanta și școală online, cred ca sunt multi în situația mea. Un alt aspect cred ca este si sezonul rece. Olanda, campioana la mers pe bicicleta, are totuși o clima care-i permite acest lucru și în sezonul rece. La noi în sezonul rece, nu zic ca nu sunt și excepții, e cam greu sa mergi cu bicicleta, atât din cauza stării carosabilului, cât mai ales din cauza temperaturilor joase. Vis-a-vis de infrastructura pentru biciclete, se vede și aici cu prisosinta lipsa de asumare din primărie. Zonele de conflict de care vorbești în articol se rezolva cu pasaje denivelate în zonele aglomerate, ceea ce în Sibiu n-o sa vedem prea curând, deoarece orice investiție mai îndrăzneață e considerată ca făcând parte din categoria "avioane". Aici cred ca e problema principala a orașului. Așa arata și investițiile. Făcute ca ar fi bine sa fie făcute, dar cât sa nu ne complicam prea tare. Nu sunt făcute din convingere și pe paza de studii. Alții au priceput unele lucruri și ca e nevoie sa apeleze la specialiști și rezultatele se văd. Noi de ani buni, batem pasul pe loc. Ne bucurăm ca "am fost" și credem ca e de ajuns pentru "vom fi"
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Veronel Băluță

Acum 3 săptămâni

Sibienii nu folosim acele piste pentru ca si cel mai sarac sibian isi permite o masina de minim 30.000 euro!
Raspunde

Biciclist

Acum 3 săptămâni

Toate lucrurile semnalate mai sus sunt absolut reale. La acestea aș mai adăuga: apa ce băltește pe piste după ploaie, mașinile ce nu mai sunt garate în curți, ci pe carosabil și pistele de biciclete care sunt din loc în loc ocupate de mașini - Mihai Viteazu, Calea Dumbrăvii, intersecția Oituz cu Milea și altele. E destul de periculos să depășești mașinile parcate pe pista de biciclete, fiindcă nu știi ce vine din spate. Ca exemplu, sâmbătă, în fața pieței Transilvania, patru mașini erau parcate pe pista de biciclete. Oricum nu le dă nimeni amendă. Iar dacă vedeți uneori bicicliști pe trotuare, gândiți-vă că o fac pentru a-și proteja integritatea fizică. Deși circul des cu bicicleta, nu am văzut-o vreodată pe doamna Fodor pe două roți. E drept că e mai confortabil pe patru.
Raspunde

Pușcuță

Acum 3 săptămâni

Doamna Fodor va rog traversați orașul pe bicicleta.
Raspunde

Un locatar oarecare

Acum 3 săptămâni

Din pacate ce avem noi nu stiu daca se poate numi "pista de biciclete" sau sport extrem pe carosabil.. mergand ori cu Trotineta sau Bicicleta pe aceste drumuri ma simt ca in GTA nici nu sti de unde intra careva peste pusta si te ia pe sus... Poate o solutie ar fi marirea ei? Gen cum este pe Str. Scoala de inot. Dar din pacate Sibiul nostru se umple de masini "racheta" si soferi "experti" care nu vor renunta la "caruta" lor nici in ruptul capului... E
Raspunde

Iar?

Acum 3 săptămâni

punctual: cand se rezolva situatia din: https://www.google.ro/maps/@45.7888124,24.1745772,3a,34.4y,151.63h,79.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZUr8mBPX5Fzvz8A7mhU-cQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en sau: https://www.google.ro/maps/@45.7847755,24.1445212,3a,40.8y,255.62h,76.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOmTv73jCnLQGjrZbfgzgVQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Raspunde

Nelu iordache

Acum 3 săptămâni

La fel as intreba o si eu pe doamna primar: de ce nu folosesti bicicleta doamna primar?
Raspunde

Bambolero

Acum 2 săptămâni

da ce te-nteresează?
Raspunde

Bogdan

Acum 2 săptămâni

Foarte fain scris articolul! Am văzut un video despre siguranța pistelor de biciclete și e foarte simplu: dacă pe pista vezi mame care merg împreuna cu copii însemna ca ai făcut o treaba buna și lume se simte în siguranța. Asta ar trebui sa se întrebe cei care le proiectează, ar trece pe aici o mama cu copilul ei pe bicicleta?
Raspunde

Bambolero

Acum 2 săptămâni

delene, în alea 20 de minute cât te dai tu cu bicicleta duminica, cu câți te înghesui pe pistă, de n-ai loc? ești cel mai ipocrit slujbaș de la TS, că până la ziarist, cum te crezi, mai ai de învățat și citit. nu trebuie să publici comentariul, e pentru tine?
Raspunde

Un biciclist

Acum 1 săptămână

Se vede că Bambo s-a născut cu volanul în mână și nu-i ajunge strada; realitatea din teren îl contrazice.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus