Marţi,
29.11.2022
Cer Senin
Acum
-3°C

Noul PUG al Sibiului: să crească regimul de înălțime al blocurilor de la patru la șase etaje?

Noul PUG al Sibiului: să crească regimul de înălțime al blocurilor de la patru la șase etaje?

La aproape un an de la demararea lucrului la viitorul plan urbanistic general al Sibiului, arhitecții angajați în acest sens au început să ”sondeze” reacțiile profesioniștilor din domeniu. Cărora le-a fost transmis că printre ideile care ar putea prinde contur în viitorul PUG ar fi cea de a permite creșterea actualului regim de înălțime cu încă două niveluri.

Subsol, parter, trei etaje etaj retras sau mansardă. Acest S+P+3E+R/M a devenit o regulă aproape generală pentru noile blocuri care au început a fi construite în Sibiul de după 2011. Adică după anul în care a intrat in vigoare planul urbanistic general al Sibiului, valabil și în ziua de azi.

Valabilitatea actualului PUG a fost prelungită până la finalizarea unuia nou. Pentru realizarea acestuia, Primăria Sibiu a angajat în decembrie 2020, în urma unui concurs de soluții, o asociere formată din trei entități: Daedalus Proiect SRL din Sibiu, Universitatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu” și Intergraph Computer Services SRL, ambele din București. 4,2 milioane de lei, la care se adaugă TVA, este valoarea acestui contract, al cărui termen se împlinește în decembrie 2023.

Și reducerea numărului de locuri de parcare

Aflat într-o fază incipientă, lucrul la viitorul PUG pe zece ani al Sibiului a inclus și o întâlnire între cei care lucrează la elaborarea acestuia și o parte din arhitecții sibieni. Iar în cadrul acestei întâlniri, echipa angajată de Primăria Sibiu a și indicat câteva noutăți care ar putea fi transpuse în viitorul PUG. Printre aceste noutăți se regăsește și creșterea regimului de înălțime, astfel încât în anumite zone ale orașului să poată apărea și blocuri cu șase etaje peste parter. Iar pentru a reduce din apetitul sibienilor pentru mașinile personale care aglomerează traficul orașului a fost amintită și varianta reducerii numărului de locuri de parcare obligatorii pentru investitori, de a 1,5 locuri de parcare pentru fiecare apartament, la un singur loc de parcare pentru fiecare apartament.

Turnul Sfatului a cerut părerea unora dintre arhitecții care au participat la această primă discuție, care a avut mai mult rolul de a sonda opiniile profesionale. ”Eu zic că anul viitor vom putea discuta niște lucruri mai concrete, probabil prin primăvară. A fost doar o discuție dacă un regim de înălțime mai intensiv în anumite părți ale orașului ar fi benefic. Ceea ce – dacă este bine justificat – de ce nu? Dar, deocamdată, discuțiile sunt la nivel superficial. Cu siguranță urmează mai multe consultări ale populației și cred că atunci este important să își spună fiecare părerea”, spune arhitectul Mihai Țucă.

De la bun început, mai vehement este arhitectul Vladimir Grigorov. ”Cred că urbanismul se face pe distanțe lungi în timp, adică 10 – 20 – 30 de ani. Schimbările trebuie făcute încet, în timp. Abia ne-am obișnuit și noi, și investitorii cu regulile actualului PUG. Și nu ne-am obișnuit chiar 100%, pentru că unii mai găsesc portițe precum a nu amenaja, de exemplu, 60% din parcări în subteran. Dar nimeni nu se poate plânge că a ieșit în pierdere construind apartamente în Sibiu pe actualele reglementări. Ca să ai o imagine urbană coerentă, trebuie să construiești în același fel timp de zeci de ani. Nu poți să te gândești în 2011 într-un fel și să creionezi un bulevard, iar după zece ani să vii cu alte reguli, cu alt regim de înălțime, cu alte retrageri”, este de părere Grigorov.

El se opune schimbării regimului maxim de înălțime permis în Sibiu, pornind și de la ideea că actualele maxime au început să remodeleze aspectul unor artere importante în Sibiu. Probabil cel mai elocvent exemplu este cel al Căii Dumbrăvii, unde în ultimii cinci ani au fost demolate numeroase case pentru a face loc blocurilor cu acest regim de înălțime și care se retrag trei metri de la aliniamentul caselor. ”Acum să venim să facem tabula rasa – ca de obicei în România - nu cred că este ok”, mai arată arhitectul.

În ultimii ani, pe Calea Dumbrăvii multe case au fost înlocuite de blocuri S+P+3E+R

Dezvoltatorii imobiliari. Și pro, și contra

Am discutat și cu dezvoltatori imobiliari care au ridicat blocuri de locuințe în Sibiu. Relativ surprinzătoare a fost poziția celui care susține că îi este mai convenabil să construiască mai puține etaje. ”Eu vând comunități, nu doar un anumit număr de metri pătrați. Adică «vând» vecini, vând o atmosferă unde familiile vin să crească, vând loc de joacă, vând vecini cu care să te înțelegi. Îmi va fi mai greu să vând blocuri înalte, cu mult mai mulți vecini unde familiilor tinere le este mai greu să își găsească locul. Bine, eu de exemplu nu vreau să construiesc locuințe pentru a fi cumpărate de cei care le închiriază mai apoi. Vreau să vând locuințe pentru cei care doresc să și locuiască acolo mulți ani. Mă interesează calitatea locuirii, asta se va vinde mult mai bine de acum încolo. Cel puțin asta cred eu”, este versiunea culeasă de Turnul Sfatului.

Pe de altă parte, însă, există dezvoltatorii imobiliari care consideră că un regim de înălțime mai mare va crește nu doar câștigul celor care investesc, ci și a celor care vor locui în aceste blocuri. ”Dacă va fi crescut regimul de înălțime, automat va putea scădea procentul de utilizare a terenului, ceea ce ar putea lăsa mai mult loc între blocuri pentru spații verzi sau locuri de joacă. Iar creșterea coeficientului de utilizare a terenului la care ar duce o astfel de modificare ar putea duce la situații de câștig pentru toată lumea. Să detaliez: terenurile de construcții în Sibiu sunt foarte scumpe, în afară de faptul că sunt rare. Ajung lejer la 350 – 400 de euro pentru un metru pătrat. Cu toate celelalte investiții, ajungi ca dezvoltator imobiliar să cheltuiești mai bine de 1.000 de euro pentru fiecare metru pătrat construit, ceea ce duce la o marjă de profit redusă față de cum ai putea construi în zonele din afara orașului Sibiu. Marjă de profit redusă înseamnă o calitate a finisajelor redusă: de la fațade la tâmplărie, ceea ce este în dezavantajul clientului final. Pentru că, până la urmă, nu cred că sunt atât de mulți clienți în Sibiu dispuși să dea 1.800 de euro pentru un metru pătrat, doar pentru a avea o fațadă și o tâmplărie de calitate”, arată un alt dezvoltator imobiliar din Sibiu.

Acesta arată că trebuie avute în vedere și alte modificări legislative care au apărut de la adoptarea actualului PUG în 2011. ”Un regim de înălțime mai mare ar duce – automat – la creșterea prețului terenurilor. Dar această creștere nu va fi atât de mare încât să afecteze bugetul dezvoltatorului într-atât încât să îl determine să nu investească într-o calitate sporită a imobilului. Și mai trebuie avut în vedere că de la elaborarea vechiului plan urbanistic al Sibiului s-au modificat foarte mult condițiile ISU pentru avizarea nivelurilor subterane, a parcărilor subterane, în cazul Sibiului. Aceste condiții au dus la creșterea costurilor pentru investitori, iar de unde își vor recupera aceste costuri investitorii? Din calitatea imobilului”.

”Sibiul meu, Sibiul nostru”

”Viziunea pentru Sibiu – 2031 este descrisa prin titlul «Sibiul meu, Sibiul nostru» prin care se dorește o continuare a viziunii precedente «Sibiu – loc de întâlnire» cu o abordare centrată pe locuitorii orașului, astfel încât acțiunile acestora să dicteze sau să ghideze viitoarea dezvoltare urbană și acțiunile administrației să fie îndreptate spre locuitori”, arată câștigătorii concursului de soluții organizat de Primăria Sibiu, în memoriul de prezentare a ofertei lor.

Cei care lucrează acum la PUG-ul Sibiului sunt cei care, printre altele, au elaborat și planul urbanistic al Cisnădiei. Plan în care a fost reglementat și actualul cartier al Arhitecților.

Citește și Primul PUG al Sibiului adaptat și la localitățile din jur a fost încredințat unei firme din Cisnădie și Universității de Arhitectură

Sursa foto: Primăria municipiului Sibiu

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 7938

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Radu

Acum 1 an

Alooooooo, voi chiar nu înțelegeți cuvântul dezvoltare? Acum e sufocat orașul,iar in loc să îl crrst ți pe orizontala tot pe verticala vreți să faceți? Haideți că va dau eu câteva sugestii: 1. Faceți 1 loc de parcare pe locuință? Ok. Daca nu am transport in comun că acolo unde e un loc pe locuință va dau in judecata și plătiți taxi zilnic din acel moment??? 2. Permiterea schimbului de încadrare în zonă a unui nou PUZ se face doar într-o zi delimitată de 4 străzi, astfel încât să nu mai apară casa langa bloc, iar daca apare se poată face și vecinul bloc. Pe Calea dumbravii se fac blocuri și primii vecini de pe străzile perpendiculare sunt degradați. 3. Orice mașină parcată pe domeniul public plătește parcare zilnic. Cine cumpără apartament fara locuri de parca e plateste taxe de parcare zilnic. De ce se parchează pe străzi în zonele de case? Etc. Stici că dacă faceți calea Cisnădiei între M. Viteazul și Dima cu doua benzi, tot așa cu sens unic, și toate străzile dintre Cisnădiei și dumbrăvii, și plugarilor(Racovei) eliberați mașinile parcate pe trotuare și pe o bandă de circulație rezolvați cu adevărat o problema majora de trafic? Incercati un asfel de proiect pilot pentru 1 luna și vedeți timpii de deplasare daca vrei. Dați o semnătură și plecați că nu răspundeți in viitor de acest dezastru urbanistic. Orice zona în care se schimba un regim, nu cu etaje, totul se stabilește la înălțime maximă la vârf, distante minime limita la toate laturile fata de limitele de propietate și acordul proprietarilor din vecinătate, atunci se va da ok-ul. In rest va fi doar de interesul șpăgilor primite
Raspunde

Primăria lu mata

Acum 1 an

Mai bine ar anula de tot locurile de parcare și să se uite în ograda vecinilor din Șelimbăr pentru inspirație (blocuri noi zona el gringo)
Raspunde

Radu

Acum 1 an

Alooooooo, voi chiar nu înțelegeți cuvântul dezvoltare? Acum e sufocat orașul,iar in loc să îl crrst ți pe orizontala tot pe verticala vreți să faceți? Haideți că va dau eu câteva sugestii: 1. Faceți 1 loc de parcare pe locuință? Ok. Daca nu am transport in comun că acolo unde e un loc pe locuință va dau in judecata și plătiți taxi zilnic din acel moment??? 2. Permiterea schimbului de încadrare în zonă a unui nou PUZ se face doar într-o zi delimitată de 4 străzi, astfel încât să nu mai apară casa langa bloc, iar daca apare se poată face și vecinul bloc. Pe Calea dumbravii se fac blocuri și primii vecini de pe străzile perpendiculare sunt degradați. 3. Orice mașină parcată pe domeniul public plătește parcare zilnic. Cine cumpără apartament fara locuri de parca e plateste taxe de parcare zilnic. De ce se parchează pe străzi în zonele de case? Etc. Stici că dacă faceți calea Cisnădiei între M. Viteazul și Dima cu doua benzi, tot așa cu sens unic, și toate străzile dintre Cisnădiei și dumbrăvii, și plugarilor(Racovei) eliberați mașinile parcate pe trotuare și pe o bandă de circulație rezolvați cu adevărat o problema majora de trafic? Incercati un asfel de proiect pilot pentru 1 luna și vedeți timpii de deplasare daca vrei. Dați o semnătură și plecați că nu răspundeți in viitor de acest dezastru urbanistic. Orice zona în care se schimba un regim, nu cu etaje, totul se stabilește la înălțime maximă la vârf, distante minime limita la toate laturile fata de limitele de propietate și acordul proprietarilor din vecinătate, atunci se va da ok-ul. In rest va fi doar de interesul șpăgilor primite
Raspunde

Xcvxccv

Acum 1 an

altfel spus mai multe spatiu construit, mai putina zona verde si mai multe masini inghesuite intr-o zona pentru cresterea regimului de inaltime care este o prostie avand in vedere aglomerarea deja existenta in oras si in zonele noilor blocuri construite mai nou in oras... Nu se poate ca in noul PUG sa se prevada ca fiecare apartament este obligatoriu a fi vandut cu 1 loc de parcare inclus in pret ca sa nu mai fie asa cum este acum cand desi se construiesc parcari ogligati fiind de lege, dezvoltatorii le vand separat si locuitorii nu le cumpara si lasa masinile pe strada si in orice spatiu verde care se gaseste liber... In tarile civilizate nu poti cumpara o masina pana nu faci dovada ca ai unde sa o ti...
Raspunde

Mircea

Acum 1 an

"...pentru a reduce din apetitul sibienilor pentru mașinile personale...." - auzi la ei ce motivatie! De noaptea mintii! Mai degraba o sa se faca iar trotuarele parcari sau se va parca pe spatiul verde pentru ca lumea nu poate renunta la masini. Nu tota lumea lucreaza pe langa statiile de autobuz sa poata face naveta! Sunt multi oameni care lucreaza in marginea orasului, in localitatile invecinate, sau in schimburi din alea "flexibile" cand nu vrei sa vrei sa stai in frig dupa autobuze noaptea...
Raspunde

Dan

Acum 1 an

blocuri cu 6 etaje in detrimentul celor cu 4 etaje si te gandesti (in compensare?) sa reduci numarul masinilor prin reducerea locurilor de parcare impuse? ce logica de primata este asta ?? pai reduceti-le la zero pe apartament si dupa logica voastra de 2 bani o sa reduceti numarul de masini! Apropo, ce se mai aude cu intrarea in legalitate a blocului lui keul de pe dumbravii/ghoerghe dima care a construit ilegal - fara locurile de parcare subterane asumate?
Raspunde

John doe

Acum 1 an

Vrea sa constuiasca Keul niste blocuri cu 6 etaje de se discuta cresterea regimului de inaltime?
Raspunde

EU

Acum 1 an

Cartierul Arhitectilor ( 68 ha) a fost reglementat prin PUZ aprobat prin HCL 12/2006 ca zona rezidentiala cu locuinte individuale P+1, P+2. iar prin PUG aprobat prin HCL 238/2015 - ca zona L2 cu locuinte individuale si colective mici cu maxim P+2 niveluri. Cei care au elaborat PUG Cisnadie in 2015 ( printre altele fiind si cei care intocmesc PUG Sibiu) au omis sa defineasca locuintele colective mici. Conform Legii 24/2000 - elaboratorii PUG aveau obligatia sa defineasca aceasta functie de locuit,fie intr-un articol subsecvent, fie intr-o anexa la actul normativ cu definitiile termenilor specifici. Arhitectul sef din Primaria Cisnadie a intocmit raportul de specialitate in vederea aprobarii PUG/2015 , fara sa constate deficientele din documentatia de urbanism in baza careia trebuia sa se dezvolte orasul in urmatorii 10 ani. Lipsa definirii locuintelor colective mici, a permis serviciului arhitect sef, sa emita autorizatii de construire, in mod discretionar, pentru blocuri P+2+M cu multe unitati locative ( blocuri cu 24-36 apartamente) care depasesc cu mult definitia unei locuinte colective mici cu maxin 4-6 apartamente asa cum a fost definita prin PUG-urile oraselor care au aceasta functie de locuit. Mai mult , majoritatea mansardelor blocurilor din cartier , au fost proiectate ca fiind de fapt un al 3-lea etaj, cu nerespectarea normativului de proiectare a acestora.,Pe de alta parte,chiar daca nu au fost definite locuintele colective mici, in PUG Cisnadie din 2015 , se face o distinctie clara intre locuintele colective mici cu maxim P+2 niveluri din L2 si locuintele colective medii P+3-4 cu amenajarile aferente locuintelor( alei carosabile si pietonale private, parcaje) din L3 ( destinatie care nu exista in Cartierul Arhitectilor conform PUG/2015) Concluzia este ca serviciul arhitect sef din Primaria Cisnadie a emis autorizatii de construire cu nerespectarea PUZ si PUG aprobate conform legii.
Raspunde

Eu

Acum 1 an

Este adevarat ca cei care lucrează acum la PUG-ul Sibiului sunt cei care, printre altele, au elaborat și planul urbanistic al Cisnădiei. Plan în care a fost reglementat și actualul cartier al Arhitecților. In PUG Cisnadie - zona L2 exista si o contradictie intre 2 articole, prin aceasta incalcand prevederile Legii 24/2000. Daca la art 1- uitilizari admise- este precizat : locuinte individuale si colective mici cu maxim P+2 niveluri, la art 10 -inaltimea maxima a cladirilor - este precizat : inaltimea maxima a cladirilor va fi P+2+M ( 10m la cornisa), fara ca in vreun articol sa fie precizat ca este admisa mansardarea si obligatia de respectare a normativelor de proiectare a acesteia. Conform Legii 24/2000 in redactarea actului normativ verbele se utilizeaza la timpul prezent pentru a se accentua caracterul imperativ al dispozitiei respective. Or, in PUG Cisnadie - la art 1 zona L2 este admis un numar maxim de P+2 niveluri , in timp ce la art 10 - prin folosirea unei verb la viitor- creste numarul de niveluri la P+2+M. PUG, PUZ si PUD- sunt acte normative care se supun prevederilor Legii 24/2000.
Raspunde

2cents

Acum 1 an

Nu le mai ajung banii smecherilor din imobiliare. Iar primaria nu va precupeti niciun efort ca sa le satisfaca dorintele. Lucrul bine facut? O lozinca si nimic mai mult
Raspunde

Kol

Acum 1 an

beton, sa fie mai mult beton !!!
Raspunde

C. Tățean

Acum 1 an

Să se facă mai bine blocuri cu câte 20 de etaje și parcări pe terasa blocului sau pe balcon. Și câte un teren de golf la fiecare bloc nou construit, condiție obligatorie. Să se organizeze turnee de golf la fiecare bloc, iar câștigătorul să fie recompensat cu o excursie în Egipt (plătită de toți locatarii). Cei clasați pe locurile doi și trei vor primi câte două ore de meditații la fizică (fără să-și doneze locuința).
Raspunde

II

Acum 1 an

Daca NU ȘTII te poti inspira din alte localitati unde poti vedea si LUCRUL BINE FACUT (Cluj, Brasov, Oradea, Timisoara, etc.). In Sibiu avem destul de multe exemple unde NU este UN LUCRU BINE FACUT: DA chiar si Calea Dumbravii, Calea Surii Mici, str. Distributiei, sos.Alba Iulia, Calea Cisnadiei etc. Chiar poate sa creada cineva ca ajunge un loc de parcare/apartament sau chiar 1.5(fara sa mai punem la socoteala ca mai exista vizitatori)??? Chiar nimeni nu vede lipsa parcurilor adevarate, doar nu putem considera parcuri 200 - 300 mp betonati si cu 3 copacei amplasati ici colo? Chiar nimeni nu vede trotuarele supradimensionate in detrimentul benzilor de circulatie sau locurilor de parcare. Chiar nimeni nu observa din CEI care ar trebui ca DACA toate activitatiile ar reveni la normal circulatia in oras s-ar bloca efectiv? Sunt mult mai multe intrebari dar din pacate NU da nimeni un raspuns.
Raspunde

Ilie

Acum 1 an

Trist.. o sa devenim un oras cu blocuri de 6 etaje intre case, locuri de parcare canci si drumuri cu cozi infernale tot timpu, doar pentru SFANTUL EURO la care se inchina niste sjmecheri. Doamna Fodor, in ce fel de oras doriti sa traim?!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus