Miercuri,
17.08.2022
Thunderstorm
Acum
21°C

Lărgirea drumului din cartierul Arhitecților. De ce a meritat efortul?

Proiectul de lărgire de la două la trei benzi, plus trotuare, pistă de biciclete și iluminat a drumului județean din dreptul cartierului Arhitecților a avut de toate: de la licitații inclusiv pentru exproprieri, la procese împotriva exproprierilor; de la modificări repetate de proiect generate și de haosul rețelelor din zonă, la descoperirea unor situații precum cea în care nici proiectul de lărgire a Căii Cisnădiei realizat incomplet de Primăria Sibiu nu ajungea să se ”îmbine” cu cel al Consiliului Județean. De la o pandemie care a dat peste cap toate domeniile, la amânări repetate de termene.

A fost cel mai greu proiect derulat de Consiliul Județean în ultimii șapte ani, cel puțin, după cum a recunoscut și președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean. Cea care și-a asumat decizia politică a implementării acestui proiect, înaintea celor mai recente alegeri locale.

Au fost investite resurse importante de bani. De șase ori a fost nevoie de creșterea valorii contractuale, până acum ajungându-se la costuri de 5,4 milioane de euro. Asta dintr-un buget al județului care are un buget anual de investiții cât aproximativ o treime din cel al municipiul Sibiu, spre comparație.

Citește și Amânat de patru ori, scumpit în șase rânduri: cum a ajuns să coste 5,4 mil. de euro drumul din Arhitecților

A fost o cheltuială majoră și cu resursa funcționărească alocată acestui proiect, de obicei derulat de către o primărie, și nu de către aparatul unui consiliu județean.

Proiectul este aproape finalizat. Dacă efectele acestuia se limitează strict la a cântări traficul rutier din zonă, răspunsul la întrebarea dacă a meritat efortul - financiar și funcționăresc – cheltuit pentru acest proiect tinde să fie unul negativ. Nu va fi suficientă creșterea numărului de benzi pentru a reduce timpii din trafic pe drumul din cartierul Arhitecților. Mai e necesară introducerea transportului public. Iar lista proiectelor conexe care să reducă aglomerația de pe drumul județean include și diversificarea legăturilor rutiere cu Șelimbărul și Sibiul.

Dacă avem în vedere că proiectul schimbă aspectul zonei și, mai ales, că este un demers care dă clasă tuturor primăriilor care se intersectează într-un fel sau altul cu interesele miilor de oameni din cartierul Arhitecților, atunci proiectul a meritat cu siguranță.

Pentru primăriile din Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr, modul în care s-a derulat proiectul de modernizare a celor trei kilometri de drum județean este un exemplu de urmat.

Proiectul a curs aproape exemplar de la început până către acest final, în condițiile date. Procedurile birocratice s-au derulat în termene decente – chiar apreciabile, având în vedere contextul destul de haotic pe alocuri la începutul pandemiei. A fost organizată dezbatere publică în care a fost discutat proiectul la faza studiului de fezabilitate. Finalizarea licitațiilor nu s-a întins pe mai mult de câteva luni, caietele de sarcini au fost bine întocmite. A fost selectat un antreprenor general cu reputație bună, dovedită mai apoi, care a fost urmărit atent de către beneficiar. Acolo unde au apărut probleme, au fost rezolvate în termene rezonabile.

Proiectul trebuie luat exemplu de către administrațiile din împrejurimi și continuat. Primăria Sibiu să continue pista de biciclete care acum se termină la intrarea în oraș, în totală disonanță cu promovata politică de încurajare a mijloacelor alternative de deplasare. Prelungirea transportului public până în cartierul Arhitecților este și în interesul sibienilor, dacă aceștia își doresc reducerea numărului de mașini care le intră în oraș.

Primăriile din Cisnădie și Șelimbăr, laolaltă cu cea a Sibiului trebuie să își sporească numărul de conexiuni. De toate felurile. Scuza că nu se pot face inclusiv exproprieri în timp rapid, mitul că între ideea unui proiect și prima lopată săpată pentru execuție se cască un hău de câțiva ani sunt anulate de modul în care s-a derulat proiectul de lărgire a drumului județean din cartierul Arhitecților.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Rezident Monte Carlo

Acum 6 luni

Partial de acord cu cele scrise de autor. Cineva trebuia sa rezolve problema acelei favele, chiar daca este vorba de banii intregului judet. Dar, cu Iohannis presedinte, Ciuca-prim ministru (inclusiv cu fostii Orban si Citu), as fi miscat legislatia in sensul ruperii acelui cartier de la Cisnadie si alipirii sale la Sibiu, asa cum e firesc ca lumina zilei. Cu lucrari cadastrale, cu absolut tot. Sigur, legea nu ne ajuta. Dar aveam majoritate sa aducem toate modificarile. Smechereste, cu tupeu. Sa se imbolnaveasca Huja de ficat, de nervi!
Raspunde

EU

Acum 6 luni

Conform prevederilor legale,cheltuielile privind aceste lucrari intrau in sarcina celor care administreaza drumul judetean,respectiv Consiliului Judetean Sibiu, atata timp cat administrarea drumului judetean nu a fost transferata Primariei Cisnadie.Autorizatia de construire pentru lucrarile executate a fost emisa de Consiliul Judetean Sibiu? Decizia politica a implementarii acestui proiect,nu poate fi raportata la alegerile ce urmau a avea loc, ci la respectarea juramantului depus de presedinta Consiliului Judetean Sibiu , acela de a actiona pentru binele locuitorilor judetului.Consiliul Judetean Sibiu are cunostinta de faptul ca a avizat PUZ pentru Cartierul Arhitectilor, ca zona rezidentiala pentru 603 locuinte individuale.Nerespectarea acestui PUZ a dus la aglomerarea traficului din zona prin emiterea de autorizatii de construire pentru blocuri. Proiectul implementat rezolva doar decongestionarea traficului prezent,deoarece nu s-au avut in vedere toate PUZ-urile ,aprobate deja de Consiliul Local Cisnadie, pentru zona din continuarea Cartierului Arhitectilor. Primaria Cisnadie era si este obligata sa rezolve problema conexiunilor cu DJ106 C. Din pacate greu de realizat atata timp cat s-au emis autorizatii de construire fara asigurarea unei infrastructurii rutiere corespunzatoare in interiorul cartierului, in care nu se poate circula de pe o strada pe alta fara a iesi in DJ106C. Se impune o alternativa la DJ106 C- respectiv amenajarea drumului spre Dedeman, pentru a nu se ajunge peste 2 ani la blocarea traficului pe DJ106C.
Raspunde

Proiect neserios

Acum 6 luni

Niste precizari, articolul e mult prea laudativ la adresa CJ, nu o merita: 1. Consultarea publica a fost de fatada, in cadrul ei nu s-au tinut cont de opiniile primite si de fapt nici documentatia tehnica nu a fost utilizata in mod real(vezi Studiul de Trafic, ignorat la anumite capitole) 2. Finantarea proiectului a fost mare dar insuficienta si pe alocuri avem low-costuri in cazul proiectului 3. Nu s-au realizat statiile de transport public in comun solicitate si vom avea in 2024 probabil a doua demolare a trotuarului de-a lungul Dj 106C (in 2019 a fost realizat un trotuar de catre CJ + Primaria Cisnadie, acum demolat) in decurs de 5 ani. https://cartierularhitectilor.ro/propunere-infrastructura-de-transport-public-in-comun-pe-dj-106c/ 4. Nu s-au realizat giratoriile utile, cele realizate au fost in mare masura rodul conjuncturii (a se citi dezvoltatori imobiliari: Kaufland, Lidl, Rubin Development) https://cartierularhitectilor.ro/propunere-amenajare-carosabil-dj-106c/
Raspunde

Nonick

Acum 6 luni

Mai e nevoie cel putin de prelungirea Ostirii/Doamna Stanca, apoi drumul de la troita spre Arhitectilor. In intervalul 16-17.30 e blocaj total la iesirea din oras de pe Calea Cisnadiei, multumim Primariei Sibiu care n-a avut oo ca sa duca largirea la 4 benzi la capat si a facut o mizerie cu 3 benzi, plus un giratoriu cu o banda unde se gatuieste tot.
Raspunde

Eugen

Acum 6 luni

Probleme de rezolvat pentru normalitate: separatoare de sens pentru evitarea accidentelor prin travèrsarea liniei continue ,balastare de racord pe strazile de pamant ce intra in DJ, iluminat stradal H stalp 8m, banda de acces pentru pentru intrarea in cimitir pentru evitarea stationarii in spatele masinilor ce asteapta la bariera, racorduri corecte tehnic pentru strazile ce fac legatura cu DJ, acum un camion intra pe banda opusa pentru a intra pe o strada laterala.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus