Luni,
27.06.2022
Parțial Noros
Acum
16°C

Un leu pe oră sau zece lei pe zi. Toate regulile propuse de Primărie pentru cele 540 de biciclete ale Sibiu BikeCity

Un leu pe oră sau zece lei pe zi. Toate regulile propuse de Primărie pentru cele 540 de biciclete ale Sibiu BikeCity

Primăria a pus în consultare publică regulamentul de utilizare a sistemului automat de închiriere a celor 540 de biciclete din cadrul Sibiu BikeCity.

Realizat în cadrul unui contract de zece milioane de lei, bani alocați din fonduri europene nerambursabile, sistemul Sibiu BikeCity are rolul de a încuraja deplasarea nepoluantă prin oraș și creșterea calității vieții, arată reprezentanții Primăriei în proiectul supus consultării publice.

Cele 540 de biciclete, alături de opt triciclete pentru seniori și patru pentru persoane cu dizabilități, vor fi distribuite în 44 de așa-numite ”stații de andocare” . De la aceste stații vor putea fi închiriate în regim automat (adică fără asistență) bicicletele și tot aici vor trebui lăsat după utilizare, se arată în regulamentul pe marginea căruia sibienii sunt invitați să își exprime opiniile.

Sibiu BikeCity (SBC) este propus a funcționa 24 de ore din 24, mai puțin în perioada sezonului rece. Această perioadă de indisponibilitate nu este clar definită. ”În funcţie de condițiile meteo din această perioadă a sezonului rece sau în alte situaţii excepţionale, programul de utilizare poate să difere”.

Bicicletele nu vor putea fi închiriate de persoanele sub 14 ani, se arată în regulament, deși acest lucru nu va putea fi controlat.

Citește și FOTO – După trotinetele electrice vin și bicicletele. Primăria a început amenajarea platformelor prin oraș

Tarifare la oră sau la minut

Utilizarea SBC a fost împărțită de administrația locală în două categorii: ocazională și pe bază de abonamente.

”Ocazional” va însemna că o bicicletă poate fi închiriată contra sumei de un leu pe oră sau zece lei pe zi, prin plata cu cardul fie la stațiile de închiriere, fie prin intermediul aplicației pentru telefoane mobile creată în acest sens. În ambele cazuri (fie că e închiriată cu ora, fie cu ziua), bicicleta va trebui returnată într-o stație de andocare cel mai târziu la ora 24:00 a zilei în care a fost închiriată.

Aceeași regulă (bicicleta trebuie returnată cel mai târziu la ora 24:00) se aplică și celor care își vor face abonamente. Sunt propuse trei tipuri de abonamente: de 20 de lei, pentru care utilizatorii primesc 1.200 de minute (20 de ore), de 30 de lei, pentru care utilizatorii primesc 1.800 de minute (30 de ore) de utilizare a bicicletei și, respectiv, de 40 de lei, abonament care include 2.400 de minute (40 de ore) de utilizare a bicicletelor SBC. De remarcat că, spre diferență de utilizatorii ocazionali, care sunt tarifați la oră, cei care au abonamente sunt tarifați la minut. Această din urmă variantă este mai avantajoasă din punctul de vedere al costurilor, având în vedere că Sibiul poate fi traversat pe bicicletă de la un capăt la celălalt în oricare dintre direcții în aproximativ 30 de minute.

Abonamentele sunt propuse a avea valabilitate în anul în care au fost contractate. Dacă pe parcursul unei singure luni, un utilizator va închiria o bicicletă pentru mai mult de 40 de ore, Primăria Sibiu îi acordă o bonificație de 600 de minute (zece ore), la începutul lunii următoare. La un calcul simplu, pentru a primi o astfel de bonificație, un sibian va trebui să pedaleze (sau să scoată din stațiile de andocare, cel puțin) timp de 77 de minute în fiecare zi (inclusiv în zilele libere).

Bicicletele vor putea fi închiriate și returnate doar (de) la una din cele 44 de stații amplasate prin oraș

Plata se face doar cu cardul

Bicicletele Sibiu BikeCity vor putea fi închiriate în două modalități: ca ”utilizator înregistrat” sau ca ”utilizator neînregistrat”. În prima categorie vor intra sibienii care își vor crea un cont în cadrul SBC. Contul poate fi creat fie prin intermediul aplicației pentru telefoanele mobile SBC, fie prin intermediul unui site care urmează să fie lansat, bikecity.sibiu.ro. Regulamentul supus dezbaterii publice arată că un astfel de cont va putea fi creat și la stațiile de andocare, prin intermediul ”terminalului inteligent”.

În momentul creării unui astfel de cont, sibienii vor trebui să furnizeze datele de identificare personale, o adresă de e-mail validă, numărul de telefon mobil și datele unui card bancar prin intermediul căruia vor putea fi plătite fie utilizarea ocazională a SBC, fie un abonament (regulamentul prevede că un posesor de abonamente poate închiria până la patru biciclete utilizând contul său).

Utilizatorii neînregistrați vor putea închiria bicicletele plătind cu un card bancar la terminalele inteligente amplasate la fiecare stație de andocare.

Cum deblochezi, efectiv, o bicicletă

Stațiile de andocare de unde pot fi închiriate bicicletele au un așa-numit ”terminal inteligent), care integrează sistemele de scanare a cardurilor bancare și un ecran tactil pentru operațiunile necesare. Fie bicicletă este blocată individual, iar sistemul de blocare include o mică tastatură și două led-uri, unul verde și unul roșu. Totodată, există și un buton care trebuie apăsat dacă o bicicletă este stricată.

Fiecare bicicletă este marcată și cu un cod QR unic și dispune de un sistem GPS propriu.

După cum arătam mai sus, sibienii care nu își vor face cont în aplicația SBC (utilizatorii neînregistrați, cu alte cuvinte) au o singură modalitate de a închiria o bicicletă: scanează cardul bancar, selectează pe ecran opțiunea ”Deblocați folosind codul numeric”, după care merg la bicicleta pe care doresc să o închirieze și tastează codul numeric din cinci cifre furnizat pe ecran. ”Un semnal sonor și un semnal luminos (verde) la sistemul de andocare vor confirma deblocarea bicicletei pentru utilizare”, se descrie în Regulamentul supus consultării publice.

Sibienii care își vor face cont în cadrul SBC vor avea trei variante de deblocare a unei biciclete din stațiile de andocare.

Cea mai simplă va fi cea de utilizare a aplicației pentru telefonul mobil, cu opțiunea ”Deblocați folosind codul QR”. Pur și simplu, cu ajutorul aplicației scanați codul QR de pe bicicleta dorită, un semnal sonor și aprinderea ledului verde indicând faptul că bicicleta este deblocată și gata de utilizare.

Tot din aplicație, sibienii înregistrați în SBC vor putea selecta opțiunea ”Deblocați folosind codul numeric”. Prin intermediul aplicației va fi generat, prin urmare, un cod din cinci cifre, care va fi introdus la tastatura aferentă bicicletei care se dorește închiriată.

În fine, a treia modalitate pentru sibienii care au cont (dar nu au, de exemplu, telefonul mobil la ei ori nu au telefon inteligent) este autentificarea în sistem urmând pașii indicați pe ecran. După autentificare, se selectează opțiunea ”Deblocați folosind cod numeric” și, mai departe, pașii sunt cei mai sus descriși.

Există trei metode prin care va putea fi deblocată o bicicletă. Toate presupun utilizarea unui card bancar

La final, bicicletele trebuie duse în stațiile de andocare

Bicicletele din cadrul SBC vor trebui returnate de fiecare dată la una din cele 44 de stații amenajate în oraș. ”Utilizatorul va fixa bicicleta în sistemul de andocare. Un semnal sonor și luminos verde va confirma fixarea, iar perioada de închiriere este apoi finalizată. Dacă fixarea bicicletei în suport nu este corespunzătoare, semnalul sonor este diferit, iar culoarea luminii este roşie. În acest caz, utilizatorul trebuie să încerce să repete procedura de fixare a bicicletei sau să apeleze telefonic Dispeceratul SIBIU BikeCity, dacă problema persistă”, se arată în regulamentul propus.

Există și varianta în care un sibian va dori să returneze bicicleta la o stație de andocare deja plină. În acest caz, bicicleta va putea fi lăsată în imediata apropiere a stației, prin blocarea ei în momentul în care sistemul GPS recunoaște că bicicleta se află ”în spațiul virtual predefinit al unei stații Sibiu BikeCity”.

Se plătește și staționarea

Sistemul SBC are și opțiunea botezată ”blocare temporară” pentru utilizatorii înregistrați. O opțiune utilă pentru sibienii care vor să oprească în alte locuri decât stațiile de andocare. ”Trebuie să se asigure că parchează bicicleta numai la rastele de biciclete sau locuri special amenajate și să folosească doar dispozitive de blocare cu care este prevăzută bicicleta, astfel: (1) în aplicație, în fereastra «închiriere curentă», se alege opţiunea «blocare temporară»; (2) se scanează codul QR al bicicletei pentru a activa lacătul conectat; (3) se derulează cablul de fixare situat în coş şi se prinde în jurul unui punct fix (parcare

pentru biciclete prevăzut5 în acest scop); (4) se împinge mânerul de blocare (de la roată) în jos; (5) se introduce capătul cablului în locaţia prevăzută în acest scop pe lacăt asigurându-se că roata este blocată: (6) pe ecranul aplicaţiei se afişează mesajul «biciletă blocată cu succes»”, este descrisă în regulament operațiunea. Deblocarea se face tot utilizând aplicația pentru telefoanele mobile.

Chiar dacă o bicicletă va fi închiriată temporar, contorul de timp va continua să ruleze, ”iar bicicleta rămâne în responsabilitatea exclusivă a utilizatorului”, mai avertizează regulamentul propus.

Bicicleta nereturnată până la miezul zilei se consideră furată

Fie că închiriază bicicleta în calitate de utilizator neînregistrat, fie că are cont, sibianul va trebui la un moment dat să bifeze, cel puțin, faptul că știe prevederile regulamentului de utilizare a SBC.

Iar printre aceste prevederi este cea potrivit căreia orice bicicletă trebuie returnată cel târziu la miezul nopții. ”Dacă bicicleta nu este returnată în maxim 12 ore (de la expirarea termenului de returnare, respectiv ora 24:00) este considerată suspiciune de furt a bicicletei, sens în care vor fi sesizate organele de cercetare”, prevede regulamentul supus consultării publice.

Fiecare utilizator înregistrat va putea închiria, în același timp, patru biciclete utilizând contul său. Sursa foto: Primăria Sibiu

Amenzi

Dacă o bicicletă nu va fi returnată până la ora 24:00 a zilei, cel care a închiriat-o va fi amendat cu o sumă cuprinsă între 200 și 300 de lei, conform regulamentului. Acest interval de amenzi este prevăzut și pentru cei care nu declară eventualele pagube produse bicicletelor, le distrug sau deteriorează stațiile de andocare.

Mai mult, amenzi sunt prevăzute și pentru cei care închiriază astfel de biciclete, dar ”staționează în afara rastelelor de biciclete sau locurilor amenajate în acest scop”.

Pasibili de amendă sunt și cei care utilizează tricicletele pentru seniori sau pentru persoanele cu dizabilități și nu fac parte din aceste categorii.

Pagubele trebuie plătite. Cum vor fi identificați făptașii

Cum indiferent de utilizator (înregistrat sau nu) bicicletele pot fi închiriate doar utilizând un card bancar, reprezentanții Primăriei vor putea identifica de fiecare dată cine a plătit pentru închirierea unei anume biciclete. Prin urmare, îi va putea identifica și pe cei responsabili de eventuale pagube. ”Se vor adăuga (la costurile de închiriere – n.r.) orice alte costuri asociate necesității de reparație, remediere sau înlocuire în cazul pagubelor, distrugerilor sau prejudiciilor de orice fel care decurg din utilizarea necorespunzătoare a bicicletelor”, se arată în Regulamentul supus consultării publice. Cuantumul pagubelor va fi stabilit în urma completării unui proces-verbal.

Tocmai pentru a-i identifica pe cei care produc pagube, Regulamentul îi obligă pe cei care închiriază bicicletele să le verifice înainte de a porni la drum. ”Utilizatorul are obligaţia de a verifica starea tehnică a bicicletei în primele zece minute de la închiriere. În cazul în care constată o defecţiune existentă, trebuie să returneze bicicleta în aceeaşi staţie și să anunţe Dispeceratul Sibiu BikeCity. În aceste zece minute nu se vor percepe costuri”.

”Utilizatorul este obligat să anunţe Dispeceratul SIBIU BikeCity la apariţia oricăror defecţiuni pe durata folosirii bicicletei şi să o returneze la cea mai apropiată staţie, după andocarea acesteia să acţioneze butonul de reparaţii prevăzut pe sistemul de andocare. În situaţia în care nu se mai poate continua deplasarea cu bicicleta, trebuie să anunţe DispeceratulSIBIU BikeCity și să aştepte operatorul în vederea efectuării procedurilor de preluare a bicicletei”, propunerea de regulament

0791.001.100 este numărul de telefon prin care va putea fi apelat dispeceratul Sibiu BikeCity. La acest număr vor trebui anunțate eventualele furturi de biciclete, în concomitent cu alertarea Poliției municipale.

Tot la acest număr vor trebui anunțate și eventualele defecțiuni apărute în perioada de utilizare. ”Este interzisă repararea sau orice modificare adusă bicicletei de către utilizator”.

Obligații

Regulamentul supus consultării publice enumeră o listă destul de lungă de obligații pentru cei care vor închiria o bicicletă din cadrul SBC. De la faptul că poate transporta o greutate de maxim 10 kg în coșul bicicletei (150 de kg este masa maximă admisă pe o bicicletă), până la faptul că bicicletele nu pot fi subînchiriate sau încredințate altora spre utilizare.

”Utilizatorul trebuie să folosească bicicleta doar pe trasee și rute corespunzătoare nivelului său de experiență”, se mai arată la capitolul ”Obligații”, care amintește și de prevederiele Codului rutier.

”În situaţii deosebite în care se constată că nu se respectă prevederile legale ale prezentului Regulament, Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public şi Privat Sibiu, poate întrerupe utilizarea bicicletei și va asigura transportarea acesteia la staţii de andocare sau service, notificând utilizatorul care a închiriat bicicleta”, se mai arată în regulamentul supus consultării publice.

Citește și FOTO. Toate stațiile pentru bike-sharing-ul Sibiului au fost montate. Unii sibieni sunt nemulțumiți

O săptămână și jumătate

Sibienii care au opinii sau propuneri referitoare la acest regulament sunt invitați să le transmită în scris (pms@sibiu.ro sau la sediul Primăriei) până cel mai târziu în data de 18 martie 2022.

Cel mai probabil, proiectul de hotărâre va fi supus votului în ședința ordinară de la finele acestei luni, urmând ca bicicletele să poată fi închiriate din luna aprilie.

Consultă aici, în format integral, Regulamentul propus pentru sistemul Sibiu BikeCity

 

Citește și Nimic fără vandalism: sistemul Sibiu Bike City a început să fie furat înainte de a fi dat în folosință

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

18 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ion

Acum 3 luni

Eu nu înțeleg. Adică primăria a achiziționat bicicletele și sistemul din fonduri NERAMBURSABILE, dar pune taxa pe închiriere??? De ce nu ar fi gratuit?
Raspunde

Claus

Acum 3 luni

Achizitia lor e prin fonduri,e ca si cum daca eu am o ferma prin fonduri europene ar trebui sa dau gratis productia,si aici e vb de mentenanta evidenta si contabilitate a bunurilor,iar 1 leu nu e o avere.
Raspunde

Corbul

Acum 3 luni

Pentru că vin Ionii din mărginime cu drepturi, dar fără obligații, și uzează bicicletele, care trebuie întreținute cu bani. Ionii au furat deja uneltele puse la dispoziție gratuit pentru mentenanța bicicletelor. Deci Ioane, înainte să ceri, întreabă-te dacă meriți.
Raspunde

Un sibian

Acum 3 luni

În mod normal ar fost mai bine gratuit. Dar cred că asta ar încuraja pe mulți să le folosească constant DOAR de plăcere (nu că ar fi rău în sine), fără o limită de timp, iar pentru cei care le-ar fi cu adevărat utile/folositoare nu ar mai fi disponibile. Regulile se pot însă schimba, mentalitățile mai greu.
Raspunde

Ion

Acum 3 luni

Ai dreptate. Nu am gândit decât parțial. Îmi cer scuze. Nu luați în seamă mesajul.

Raspunde

Corbul

Acum 3 luni

Wow! Poți schimba o opinie cuiva pe internet?! Acum mă simt prost pentru aluzia din comentariu. Bravo ție Ioane!
Raspunde

Un biciclist

Acum 3 luni

biciclete sunt, piste decente o sa avem vreodata in Sibiu ?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 3 luni

da pe pistele existente te doare talpa să pedalezi?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sorina Avădanei

Acum 3 luni

Oare de ce bicicletele astea au forme asa useriste, adica efemy?
Raspunde

Claus

Acum 3 luni

Nu stiu ce sa zic,pe la PSD regele si a tras gagica tanara,Irinuca,pe la PNL barmanite si fina lui nasu,la USR aia mai au cate o nevasta,cate o membra de partid,frumusica de Pruna,pe cand la aur...Simi si Tarzy mereu unu langa altul,si in partid cand au aflat ca Soso ar fi femeie au expulzat-o...si aia cam des prin Sibiu sub pretext de semnaturi proteste etc...au pus ochii pe biciclete.
Raspunde

@sibian

Acum 3 luni

Chiar numa pe ts? Platesc bine?
Raspunde

Gofre

Acum 3 luni

Noi ne plimbam cu bicicletele, ca sa poata americanii sa se plimbe cu suv-urile ! Asta e noua sclavie, unu consuma si polueaza cat 10, ca e superior !

Raspunde

CX

Acum 3 luni

Si as aduga: Sa ne omoare mai usor. NU-l uitam Theo Peter. Sau poate ca "Luzia" sa fie mai usor rapita si traficata.
Raspunde

Bambolero

Acum 3 luni

hai zău, ai fost tu în America?
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 3 luni

Biciclistul este un dezastru pentru economie. El nu-şi cumpără maşină, deci nu ia credit pentru bicicletă, nu cumpără benzină, nu cumpără cauciucuri de iarnă, nu apelează la auto service, nu plăteşte asigurare, nici rovinietă, nici taxa de poluare, nici amenzi, nu foloseşte parcarea cu plată, nu-şi dotează bicicleta cu tehnică audio de ultimă generaţie. În plus nu suferă de obezitate. Deci este sănătos! Oamenii sănătoşi nu sunt necesari pentru economie. Ei nu cumpară medicamente să înflorească farmaciile, nu plătesc analize, nu merg la medicii privaţi să-i ghiftuiască, una peste alta, nu cresc PIB-ul! Așa că aceștia ar trebui anihilați de mici! Pentru manelisti si pochi: Acesta este un pamflet si nici macar nu-mi apartine!
Raspunde

Bambolero

Acum 3 luni

și agață gagici cam cu aceleași obiceiuri, care stau mai mult pe-afară, nu în baruri și cluburi, deci nu plătesc adaosuri de 300%, și nici accize la alcool. și nici nu prea fumează, deci nu plătesc nici accize la tutun :)

Raspunde

Matei

Acum 3 luni

e igienic sa imparti saua cu alt concitadin/a? intreb doar, gandindu-ma ca biciclistul/a transpira clar, vara pe saua de bicla. sau vor fi si huse de unica folosinta/servetele umede in statiile de aselenizare?
Raspunde

Johnson

Acum 3 luni

e igienic sa ti iei singur niste servetele umede si sa stergi scaunul si ghidonul dupa ce folosesti o bicicleta ca tu sigur pui mana pe veveritze
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus