Miercuri,
05.10.2022
Cer Senin
Acum
10°C

Se înființează ”drumurile pentru bicicliști”. Pot fi județene, locale sau naționale, iar pentru realizarea lor se poate ajunge la expropriere rapidă

Se înființează ”drumurile pentru bicicliști”. Pot fi județene, locale sau naționale, iar pentru realizarea lor se poate ajunge la expropriere rapidă

Deputatul sibian Benedek Zacharie este co-inițiatorul legii care înființează în România drumurile pentru bicicliști, având un regim asemănător cu cel al drumurilor publice. Proiectul de lege a trecut de votul parlamentarilor și a ajuns pe masa președintelui Iohannis pentru promulgare.

Conform proiectului, drumurile pentru bicicliști, care spre deosebire de pistele pentru biciclete au cu totul alt regim, pot urma o șosea sau pot fi construite independent de acestea, și vor avea norme precise pentru construcție.

Astfel, acestea nu pot avea o lățime mai mică de 1,2 metri, iar pentru construcția lor, autoritățile locale pot parcurge pași mai puțini pentru expropriere, explică deputatul UDMR.

”Propunerea legislativă completează noțiunea de ”pistă de bicicletă” amenajată în ampriza străzilor din localități, cu cea de ”drum pentru cicliști/bicicliști”, drum public special destinat circulației bicicliștilor, urmând traseul drumurilor publice deja existente sau complet separate, pe rute proprii între localități”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.

De ce e nevoie de drumuri pentru bicicliști

În primul rând, explică inițiatorii, sunt tot mai mulți români care aleg bicicleta pentru a face sport și pentru a se deplasa între localități, astfel că aceste rute trebuiau să intre în niște norme legislative. În plus, era nevoie de clarificări tehnice pentru construcția lor, dar și pentru eliminarea birocrației, atunci când trebuie ales traseul pe care acestea se vor construi.

”În ultimii ani, consiliile locale, în calitate de autorități publice aflate la cel mai apropiat nivel de decizie de populație, au sesizat aceste nevoi și au căutat mijloacele de satisfacere a lor. La nivel legislativ au existat intervenții, de definire a pistelor pentru biciclete, de stabilire a unei zile a bicicliștilor, de reducere a obstacolelor administrative, astfel ca autoritățile interesate să aibă instrumente legale de înființare a pistelor dedicate și de promovare a mijloacelor alternative de transport urban”, explică Benedek Zacharie în expunerea de motive.

Definiția drumurilor pentru bicicliști

”Drumurile pentru bicicliști sunt căi de comunicație terestră din interiorul sau exteriorul localităților, proiectate și construite special pentru circulația cicliștilor, al căror traseu poate fi identic sau diferit de cel al drumurilor existente în zonă”, se specifică în Legea pentru modificare și completarea OUG 43/1997 privind regimul drumurilor și a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, precum și completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, așa cum a fost ea denumită.

După importanța lor, drumurile pentru cicliști pot fi de interes național, județean sau local, vor avea minim două benzi de circulație, fiecare având o lățime de minim 1,20 metri. Drumurile de interes național pentru cicliști traversează minim două județe.

Pista pentru biciclete este definită prin noul act ca fiind subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori acostamentului, special amenajată, semnalizată și marcată corespunzător.

AUR s-a opus

Toți parlamentarii au votat în favoarea proiectului de lege, cu excepția celor de la AUR. Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților, for decizional, cu 246 de voturi ”pentru”, 27 – ”contra” și o abținere.

Sebastian Ilie Suciu, singurul deputat AUR de Sibiu, s-a opus proiectului, votând împotrivă.

Parlamentarii Dan Barna (USR), Bogdan Trif (PSD), Constantin Șovăială (independent), Ovidiu Ganț (FDGR), au votat ”pentru”, în timp ce Raluca Turcan (PNL) a lipsit de la vot.

Ajutor pentru cheltuirea banilor din PNRR

Un alt aspect pozitiv al legii este acela că legea era necesară pentru derularea proiectelor cu fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

"Pistele de biciclete nu erau definite, nu aveau ierarhie, nu erau trecute în legea drumurilor publice, nu exista o legislaţie privind pistele de biciclete în afara oraşelor sau a traseelor de biciclete. Trebuia o reglementare şi datorită faptului că, în momentul de faţă, prin PNRR, avem sume alocate consistent pentru dezvoltarea pistelor de biciclete atât în oraşe, cât şi în afara lor", a afirmat deputatul UDMR de Bihor Szabó Ödön, celălalt co-inițiator al legii.

"În PNRR, Ministerul Dezvoltării a alocat o anumită sumă de bani pentru fiecare localitate, din care autoritatea locală poate decide dacă vrea să construiască piste de biciclete. Această legislaţie, dacă va fi promulgată, dă practic sprijin cum trebuie să arate aceste piste de biciclete. Este un lucru absolut necesar", a completat el.

PSD propune lege pentru pistele din jurul hidrocentralelor

Terenurile aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea Ministerului Energiei și/sau Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, aflate pe cursurile râurilor, în jurul hidrocentralelor și pe coronamentul amenajărilor hidroenergetice, vor putea fi date în administrarea sau în folosința unităților administrativ-teritoriale pentru construirea pistelor de agrement pentru biciclete și de circulație pietonală, prevede un proiect legislativ inițiat de PSD.

Parlamentarii PSD susțin că multe autorități locale și asociații de dezvoltare intercomunitară au identificat ca variantă optimă pentru construirea unor rețele pentru piste de biciclete și circulație pietonală folosirea coronamentelor amenajărilor hidroenergetice și malurile râurilor, cum ar fi cazul la Râmnicu Vîlcea, Călimănești, Brașov, Sibiu sau Turnu-Severin.

Prin urmare, terenurile vor putea fi date în administrarea sau în folosința autorităților locale pentru realizarea acestor piste, iar predarea-preluarea terenurilor se va face prin încheierea unui protocol între administratorul terenului și unitatea administrativ-teritorială interesată.

Citește și:

Proiect legislativ pentru pista de biciclete de pe Valea Oltului. Vâlcenii au ajuns în Parlament

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sparrow, Jack Sparrow

Acum 6 luni

Asta ne trebuia! Nu mā puteam **** dacā nu aveam categorii de drumuri pentru biciclisti. Acum sā vezi preturi la bicle!!! De la 10000€ in sus ! O sā se inventeze leasing -ul de bicle, creditul pentru nevoi cicliste, se va infiinta un Minister al ciclatului si o Directie National de deplasare ciclistā, o Autoritate de supraveghere si implementare a circulatiei cu bicla ..... pfuaii ce de treaba aveeeeem !!!!!!
Raspunde

Un biciclist

Acum 6 luni

se vede acum viziunea carmuitorilor locali (care in viata lor nu au pedalat) in frunte cu fodor care in satul pe care-l administreaza - numit Sibiu - au construit doar piste de 1m latime (fata de standardul de min. 1,2m latime) pe sens. Si le-au numit pompos coridoare de deplasare urbana si mobilitate alternativa.
Raspunde

Rob

Acum 6 luni

Vă rog nu uitați de următorul cel mai important proiect care reprezintă a 2-a mare nevoie, pietonala Sibiu - Constanța.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Xxx

Acum 6 luni

Ok faceti drumuri pt biciclete și trotinete! Pt alea sunt bani. .. traseul lor nu încurcă vreun gîndac sau vreo bufnita...etc etc!!! Autostrăzi și șosele civilizate sa nu cumva să faceți!!!! De alea nu avem nevoie!!!! Și dacă tot aveți ...proiecte de astea pe cînd taxe și impozite pt...cei pt care faceți aceste drumuri???saule faceți tot din taxele colectate de la șoferi???
Raspunde

BON

Acum 6 luni

SUPER iniţiative! Dumnezeu să ne ajute să le vedem realizate cât mai repede! Succes!!! Chiar sper să nu fie doar vorbe în vânt...
Raspunde

Danut

Acum 6 luni

Exproprieri rapide pentru trotinetisti. Da, o lege cu adevarat marxista. Ei au fost expertii in exproprieri. Progresistii sunt pe aceeasi lumgime de unda. Vor abolirea proprietatii private dupa motto: "nu ai nimic si esti fericit". Bine ati venit in raiul progresist al noii ordini mondiale.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus