Miercuri,
10.08.2022
Ploi Scurte
Acum
19°C

O mamă reclamă emoțiile nejustificate de la Bacalaureat. IȘJ: Aceste erori sunt regretabile

O mamă reclamă emoțiile nejustificate de la Bacalaureat. IȘJ: Aceste erori sunt regretabile

Bacalaureatul de anul acesta s-a desfășurat cu mai mult stres pentru copii, acuză părinții. Aceștia povestesc că au fost întârzieri ale subiectelor, stres generat de supraveghetorii aflați în sălile de clasă, cuvinte scrise de profesori greșit pe tablă din cauza cărora o parte dintre elevi și-au refăcut lucrările. Toate aceste trăiri sunt trecute într-o scrisoare trimisă pe adresa redacției de o mamă și profesor în același timp.

Citește și: „Incident la BAC. Într-o clasă de la Lazăr antetul a fost scris greșit pe tablă și câțiva elevi au decis să-și rescrie lucrările”

Este vorba despre întârzieri ale orei de începere a examenului, despre cuvinte scrise greșit pe tablă de profesorii supraveghetori, despre lucrări rescrise și teama celor implicați de a nu se considera semne. În replică, reprezentanții Inspectoratului Școlar transmit că nicio lucrare nu a fost anulată și toate au fost evaluate. De asemenea, menționează că aceste erori sunt regretabile, dar, de multe ori, de necontrolat. În cele ce urmează vă prezentăm, integral, scrisoarea transmisă la redacție de o mamă care este și profesor în care povestește despre trăirile pe care le-a avut în timpul sesiunii din acest an.

Scrisoarea unui părinte

„Doresc să vă prezint pe scurt realitățile și emoțiile trăite de noi în ultimele zile. Eleva s-a pregătit pentru acest examen, s-a dus încrezătoare în prima zi de examen, încercând să își stăpânească emoțiile inerente în astfel de momente. La ieșire, după ora 12, după ce a scris 3 ore, a venit nemulțumită că până la ora 9.00 nu au completat nimic pe foaia de examen, când perioada de timp 8.30-9.00 este pentru a se complete antetul primei pagini, pentru ca la ora 9.00, când vin subiectele, elevii să poată începe să scrie.

Venind de la examen, fata mea îmi spune că până la ora 9.00 nu au scris nimic pe foaie și că abia atunci când au venit subiectele li s-a atras atenția profesorilor-supraveghetori că trebuie completat antetul. Li s-a prelungit timpul de rezolvare al subiectelor cu 10 minute, însă au fost grăbiți și atenționați mereu să completeze repede. Apoi a aflat că alți colegi din alte săli au greșit scriind de pe tablă unde era greșit scris. 

Toată acea după amiază, elevii au scris, au comentat, s-au speriat de urmările unor „semne”. Nu sunt atât de importante aceste semne. Că scrie pe foaie, „Examen” sau „Examenul”, „Examen național” nu contează pentru profesorul evaluator. Ceea ce contează sunt cunoștințele pe care copilul  le-a așternut pe hârtie și pe care, pentru a le așterne, trebuie să fie liniștit și calmat, încurajat în timpul examenului și nu stresat mereu de ce semne poate face.

Vine ziua a doua. Copilul în continuare se gândește la copiii din sala de examen unde au fost nevoiți să refacă în 15 minute ce au scris într-o oră și jumătate.  „Mama, dacă greșesc…, dacă mă pune să refac…, dacă…”. Oare este normal ca un copil înainte de examen, în loc să repete în gând formulele, să se gândească la ce are de scris din cunoștințele acumulate, să se gândească, să se teamă de ce are de scris pe prima foaie? Nu cred.

Citește și: „Pavel Mihăilescu, unul dintre cei doi elevi de 10 la Bac din Sibiu: „Chiar cred că suntem copii inteligenți și valoroși cu toții”. Dirigintă i-a fost Carmen Iohannis”

Cred că trebuie să ne concentrăm pe ceea ce au învățat elevii și să-i ajutăm să treacă de astfel de momente. Se termină și proba a doua și fata vine din nou marcată de scrierea la tablă a Șt_nat sau Șt-nat. Un profesor a scris într-un fel pe tablă, altul a venit și a corectat. Copiii iar, schimbă fețe-fețe. Ce să facă? Să mai întrebe? Să zică ceva? Să tacă? Să refacă? Să lase așa?

Eu, ca mama, încerc să explic că nu contează, că e important ce a scris, că a știut, că s-a mai terminat o probă… Toată după amiaza discutăm de frica de a nu se considera semn.

Ziua a treia. Vin subiectele după 50 minute. Nu li se dă elevilor nicio explicație de ce se așteaptă. Unui elev i se schimbă de trei ori prima foaie. Izbucnește în plâns. Deja s-au acumulat oboseală, emoții, așteptare, frică…

Se încheie și proba a treia. Elevii ies sfârșiți la ora 13. Ne bucurăm părinți și copii că s-a încheiat. Am putea să zicem bine că a trecut, dar am vrut să vă împărtășesc aceste trăiri, pe care cu siguranță le-au experimentat sute de părinți și copii, chiar dacă nu și le-au exprimat. Poate, citind acestea, cei care pot schimba ceva în acest sens, o vor face. O primă sugestie ar fi ca prima foaie de examen să fie tipizată, doar ne aflăm în era digitalizării. Astfel viitorii elevi prezenți la examenele maturității să nu mai treacă prin teroarea și grija de a nu face un semn.”

Ce spun cei de la ISJ

Reprezentanții Inspectoratului Județean Sibiu confirmă faptul că una dintre probele examenului a început târziu din cauza faptului că au întârziat parolele de la Ministerul Educației.

Cu privire la erorile de la începutul examenelor cei de la inspectorat spun că asistenții aflați în săli și-au asumat greșelile, iar copiii nu au avut de suferit. Pe de altă parte, transmit că o lucrare nu se anulează atât de ușor.

„Chiar dacă orice se poate considera semn într-un astfel de examen, lucrările se anulează după ce sunt minuțios verificate și doar în cazurile grave. De exemplu, când sunt folosite pixuri de culori diferite, scris vizibil diferit pe aceeași lucrare, când o singură lucrare are particularități evidente etc. În rest, nu sunt motive de îngrijorare. Dacă s-a greșit ceva se poate tăia cu o linie orizontală, chiar dacă vorbim de o jumătate de pagină greșită. Se taie rând cu rând cu câte o linie. Dacă se greșește un grafic se taie cu o linie orizontală. Toate acestea sunt trecute în metodologie. Părinții trebuie să înțeleagă că orice examen vine cu o doză de stres, care este normală. Și vor mai avea examene în viață”, spun reprezentanții ISJ.

De asemenea, aceștia precizează faptul că, nicio lucrare din această sesiune a Bacalaureatului nu a fost anulată, toate fiind evaluate.

În sesiunea iunie-iulie 2022, au promovat 1.732 de candidați, dintr-un total de 2.211 candidați prezenți, 477 candidați fiind respinși (media probelor mai mică de nota 6), iar 2 candidați fiind eleminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă în timpul desfășurării probelor scrise. Dintre aceștia, 351 candidați respinși (73,6%) sunt din promoția curentă, iar 124 candidați respinși (26,4%) sunt din promoțiile anterioare. 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

5 comentarii

Marioara

Acum 1 lună

Aoleu! Atâtea izmeneli pt. un examen! Dar când vor veni examenele vieții și părinții vor fi neputincioși și nu vor mai avea cui scrie că să-și exprime nemulțumirile, oare cum va fi?
Raspunde

D

Acum 1 lună

Prea multa drama.......ce sa vezi.....subiectele de la examen si acum 20 de ani au intarziat.....si nu am ramas nici cu sechele nici traumatizat nici eu nici colegii mei. A luat-o lumea razna. Tineti-va copii intr-o bula, nu cumva sa ii bata un pic vantul ca poate raman traumatizati.
Raspunde

Sibianul vesel

Acum 1 lună

Pe cand o petitie pentru desfiintarea examenelor, asta asa ca sa nu mai stresam copii, ca de au si ei destule pe cap.
Raspunde

Romania meditata

Acum 1 lună

Ar trebui desfintata repetentia , bacalaureatul sa se ia cu orice nota ,sa nu mai fie licee care sa nu ofere nici o pregatire la terminare și sa se reintroducă admiterea la facultate. Poate asa se va termina cu eternele meditații, la care elevii ajung nu ca să ia premiul Nobel ci doar ca să fie lăsați în pace și sa poată trece clasa. Modelul din prezent nu face decât sa încurajeze abandonul școlar si meditațiile Iar afișarea datelor unui concurs la modul impersonal nu prea este normala
Raspunde

Ani Ț.

Acum 1 lună

Aici nu e vorba de "izmeneli", nemulțumiri nefondate și bule, deși povestea pare una cu Bulă. Lucrurile sunt mult mai simple: 1. Inspectoratele școlare trebuie desființate pentru că nu pot fi depolitizate și nici curățate de impostori, care nu au alte calități dominante decât că sunt membri în vreun partid (oricare!) sau în vreo gașcă organizată altfel, după alte criterii. 2. Inspectoratele școlare trebuie desființate pentru că, deși emoțiile copiilor sunt naturale în condiții de examen, incompetența nu e naturală deloc în învățământ: șefii comisiilor de examen sunt adunați de prin inspectorate (tot) pe criteriile de mai sus și nu știu/nu pot să se organizeze. 3. Inspectoratele școlare trebuie desființate pentru că nu știu să transmită ministerului că titlul și alte chestii pot fi tipărite pe foaia de examen în prealabil și nu e cazul să se facă teoria chibritului și a completării informațiilor (în afară de numele elevului) în ziua examenului. 4. Inspectoratele școlare trebuie desființate pentru că nu au niciun rost, nicio funcție care să nu poată fi preluată de altă instituție sau persoană. Profii pot fi angajați direct de școli, iar inspecțiile făcute de oameni din învățământ care se pricep. Bac-ul poate fi organizat de orice liceu din Sibiu, cu directorul pe post de președinte de comisie. Așa că nu cred că părinții copiilor care au dat Bac-ul în clasa aia își exprimă nemulțumirile pentru că nu au ce face în timpul liber, că îi deranjează emoțiile firești, asociate cu orice examen, ci incompetența celor cu care au de-a face copiii lor. Din păcate, asta le va fi o lecție învățată de care își vor aduce aminte cât or trăi în țara asta.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus