Mai multe companii care lucrează pe tronsoanele Autostrăzii Sibiu – Pitești au reclamat în ultimele săptămâni faptul că nu mai fac față creșterii prețurilor și susțin că există lacune în felul în care se renegociază contractele.
”Am ajuns să muncim pe degeaba. Nu pot să îmi bat joc de angajații mei și de firma mea. Cei de la Astaldi, cei care au câștigat licitația pentru execuția tronsonului Pitești – Curtea de Argeș, nu ne-au plătit. Scurt! Nu știm ce probleme au cei de la Astaldi, poate e credibilă motivația lor, dar nici să venim aici de la Cluj cu echipamente, utilaje și să muncim pe degeaba nu se poate. Am decis să părăsim șantierele de pe autostrada Pitești – Sibiu din 8 iulie”, ne-a declarat patronul unei firme subcontractoare a Astaldi. Alte două firme subcontractoare au părăsit șantierul la sfârșitul săptămânii trecute”, scrie ziarul Profit citând administratorul unei firme subcontractoare de pe tronsonul 5 al autostrăzii.
Cazul de pe Sibiu - Pitești nu este însă singular. Compania UMB deținută de Dorinel Umbrărescu, chiar a oprit lucrările la Autostrada A3 între Cluj și Zalău, pe sectorul de 42 km dintre Nădășelu și Poarta Sălajului pe motiv că nu pot ține pasul cu scumpirile exagerate la materialele de construcții.
A revenit în această săptămână asupra deciziei, însă așteaptă soluții concrete din partea CNAIR și a Ministerului Transporturilor.
De ce nu sunt penalizate și firmele de consultanță?
Sibianul Benedek Zacharie, deputat UDMR de Covasna, a explicat pentru Turnul Sfatului care este situația din teren și care sunt pericolele în cazul în care nu se va ajunge la o negociere reală între investitori și constructori.
”A apărut în spațiul public o listă neagră cu proiectanții și constructorii care lucrează cu CNAIR, respectiv CFR infrastructură. Eu cred că de aici a pornit totul.
Sunt contracte FIDIC, cu finanțare europeană, FIDIC ”roșu” sau „galben”, cu mențiunea că la roșu e execuție, iar la galben, proiectare și execuție. Cum se derulează. Investitorul, CNAIR, sau CFR, în cazul infrastructurii feroviare, are o echipă care se ocupă de un contract. E un contract cu o firmă de consultanță, care, și această firmă se ocupă de bunul mers al contractului. Și bineînțeles, există contract și cu executantul și proiectantul.
Pe această listă neagră au apărut doar firme de proiectare și firme de construcții. Mie mi-e greu să cred că firma de consultanță sau echipa de lucru de la CNAIR nu are nicio responsabilitate și ei nu sunt vinovați de nimic.
Firma de consultanță trebuie să fie permanent în șantier, așa sunt contractele FIDIC, toate actele trec pe la ei. Anul trecut s-a modificat Legea 10, Legea calității în construcții, unde s-a stabilit responsabilitatea firmelor de consultanță, care răspund acum direct de termenele de execuție ca și constructorul. Are acele pârghii prin care să poată să accelereze lucrarea, poate să ia măsuri, poate să înștiințeze beneficiarul Respectiv tot ce zice beneficiarul trebuie să transmită constructorului.
Mi-e greu să cred că există un singur vinovat, firmele de consultanță, care primesc între 7 și 8 procente din contract sunt în regulă, iar proiectanții vechi, constructorii poartă toată vina”, susține Benedek.
O problemă: INS nu are evidența produselor care nu se produc în România. Cine suportă?
Constructorii cer acum rezilierea contractelor pentru că nu pot suporta creșterile materialelor. Benedek susține că ordonanța prin care contractele se pot mări în funcție de creșterea prețurilor e incompletă. Aceasta nu poate modifica indicii produselor importate, iar bitumul este doar un exemplu.
„Există o ordonanță prin care se acceptă creșterile de preț, dar sunt condiționate de coeficientul dat de Institutul Național de Statistică. INS nu se ocupă de materialele aduse din străinătate. Acolo nu fac acești coeficienți. E aberant.
Un exemplu: bitum. România nu produce bitum, acesta se aduce din Polonia, Austria sau Italia, acestea sunt cele trei zone din care vin. S-a scumpit enorm și aici nu există un coeficient de urmărire a prețului. Este și va fi un meci permanent între aceste părți.
Trece această vară fără să se miște foarte mult pe șantierele de infrastructură. Undeva în septembrie s-a promis că se vor include și acești indicatori de prețuri dar s-ar putea să fie septembrie, s-ar putea să fie octombrie, dar va trece acest an și investițiile vor stagna. Nu aș vrea să se întâmple asta”, explică deputatul UDMR.
”Nu au oameni, nu au bani, nu au materiale”
Benedek cere o mai bună legătură între Ministerul Transporturilor și CNAIR, pe de-o parte și constructori și firmele de consultanță, pe cealaltă parte.
”În condițiile acestea nu ar trebui luate măsuri pompieristice, fiecare contract trebuie analizat separat. Probabil că sunt și constructori care trag mâța de coadă și permanent caută scuze, dar dacă sunt echipe interne, firme de consultanță, ei trebuie să stea aproape de constructori, să vadă care sunt cauzele: nu au oameni, nu au bani, nu au materiale...
E o lipsă enormă a forței de muncă și specialiști și muncitori necalificați, dar în special mecanici de utilaje. După 90, noi nu mai avem școală pentru mecanicii de utilaje. Mecanicii care mai sunt pe excavatoare sunt specializați la locul de muncă. Învață cum să lucreze pe excavator, dar când să facă schimbul de ulei nu mai știe.
Înainte erau școli profesionale, lângă școlile profesionale de constructori erau și școli pentru mecanici”, spune Benedek.
El apreciază că sunt întârzieri, pe tronsonul 5 al Autostrăzii Sibiu - Pitești, dar și pe tronsonul 4. ”Pe tronsonul 1 Porr se mișcă bine. Sunt șanse să termine în acest an. Sunt șanse în proporție de 75%, spun eu, alții spun 100%, să aibă ei dreptate”, a completat Benedek Zacharie.
Oprește Astaldi lucrările?
Ziarul Profit estima săptămâna trecută că există riscul ca din cauza problemelor enumerate mai sus compania Astaldi să oprească lucrările, iar termenul de finalizare a lotului de autostradă să fie depășit cu mult.
”Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu - Pitești are oricum întârzieri față de graficul de execuție, tronsonul de 30 de kilometri fiind la doar 12 % după un an de la intrarea în șantier a constructorului WeBuild (Astaldi). Același antreprenor care ridică și podul de la Brăila nu rezolvă problema relocărilor de utilități pe care trebuie să le facă, ba chiar a intrat în jocul despăgubirilor (claim-uri cerute CNAIR), iar lucrările la terasamente sunt temporar, blocate riscând să trimită în faliment subcontractorii. Dar, iată, aceștia nefiind plătiți la timp, preferă să părăsească deja lucrările”, scrie Profit.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: astaldi , sibiu pitesti , autostrada , constructor , tronson , intarzieri , deputat , UDMR ,
Vizualizari: 11865
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Iliescu
Acum 4 ore
Troll.E.Buzu
Acum 4 ore
Lutte
Acum 4 ore
Pastor Marginas
Acum 5 ore
Emil