Sâmbătă,
01.10.2022
Cer Senin
Acum
10°C

Probleme pe Autostrada Sibiu – Pitești: Constructorii sunt nemulțumiți de presiunea CNAIR și de creșterea prețurilor. ”Mi-e greu să cred că există un singur vinovat”

Probleme pe Autostrada Sibiu – Pitești: Constructorii sunt nemulțumiți de presiunea CNAIR și de creșterea prețurilor. ”Mi-e greu să cred că există un singur vinovat”

Mai multe companii care lucrează pe tronsoanele Autostrăzii Sibiu – Pitești au reclamat în ultimele săptămâni faptul că nu mai fac față creșterii prețurilor și susțin că există lacune în felul în care se renegociază contractele.

”Am ajuns să muncim pe degeaba. Nu pot să îmi bat joc de angajații mei și de firma mea. Cei de la Astaldi, cei care au câștigat licitația pentru execuția tronsonului Pitești – Curtea de Argeș, nu ne-au plătit. Scurt! Nu știm ce probleme au cei de la Astaldi, poate e credibilă motivația lor, dar nici să venim aici de la Cluj cu echipamente, utilaje și să muncim pe degeaba nu se poate. Am decis să părăsim șantierele de pe autostrada Pitești – Sibiu din 8 iulie”, ne-a declarat patronul unei firme subcontractoare a Astaldi. Alte două firme subcontractoare au părăsit șantierul la sfârșitul săptămânii trecute”, scrie ziarul Profit citând administratorul unei firme subcontractoare de pe tronsonul 5 al autostrăzii.

Cazul de pe Sibiu - Pitești nu este însă singular. Compania UMB deținută de Dorinel Umbrărescu, chiar a oprit lucrările la Autostrada A3 între Cluj și Zalău, pe sectorul de 42 km dintre Nădășelu și Poarta Sălajului pe motiv că nu pot ține pasul cu scumpirile exagerate la materialele de construcții.

A revenit în această săptămână asupra deciziei, însă așteaptă soluții concrete din partea CNAIR și a Ministerului Transporturilor.

De ce nu sunt penalizate și firmele de consultanță?

Sibianul Benedek Zacharie, deputat UDMR de Covasna, a explicat pentru Turnul Sfatului care este situația din teren și care sunt pericolele în cazul în care nu se va ajunge la o negociere reală între investitori și constructori.

”A apărut în spațiul public o listă neagră cu proiectanții și constructorii care lucrează cu CNAIR, respectiv CFR infrastructură. Eu cred că de aici a pornit totul.

Sunt contracte FIDIC, cu finanțare europeană, FIDIC ”roșu” sau „galben”, cu mențiunea că la roșu e execuție, iar la galben, proiectare și execuție. Cum se derulează. Investitorul, CNAIR, sau CFR, în cazul infrastructurii feroviare, are o echipă care se ocupă de un contract. E un contract cu o firmă de consultanță, care, și această firmă se ocupă de bunul mers al contractului. Și bineînțeles, există contract și cu executantul și proiectantul.

Pe această listă neagră au apărut doar firme de proiectare și firme de construcții. Mie mi-e greu să cred că firma de consultanță sau echipa de lucru de la CNAIR nu are nicio responsabilitate și ei nu sunt vinovați de nimic.

Firma de consultanță trebuie să fie permanent în șantier, așa sunt contractele FIDIC, toate actele trec pe la ei. Anul trecut s-a modificat Legea 10, Legea calității în construcții, unde s-a stabilit responsabilitatea firmelor de consultanță, care răspund acum direct de termenele de execuție ca și constructorul. Are acele pârghii prin care să poată să accelereze lucrarea, poate să ia măsuri, poate să înștiințeze beneficiarul Respectiv tot ce zice beneficiarul trebuie să transmită constructorului.

Mi-e greu să cred că există un singur vinovat, firmele de consultanță, care primesc între 7 și 8 procente din contract sunt în regulă, iar proiectanții vechi, constructorii poartă toată vina”, susține Benedek.

O problemă: INS nu are evidența produselor care nu se produc în România. Cine suportă?

Constructorii cer acum rezilierea contractelor pentru că nu pot suporta creșterile materialelor. Benedek susține că ordonanța prin care contractele se pot mări în funcție de creșterea prețurilor e incompletă. Aceasta nu poate modifica indicii produselor importate, iar bitumul este doar un exemplu.

„Există o ordonanță prin care se acceptă creșterile de preț, dar sunt condiționate de coeficientul dat de Institutul Național de Statistică. INS nu se ocupă de materialele aduse din străinătate. Acolo nu fac acești coeficienți. E aberant.

Un exemplu: bitum. România nu produce bitum, acesta se aduce din Polonia, Austria sau Italia, acestea sunt cele trei zone din care vin. S-a scumpit enorm și aici nu există un coeficient de urmărire a prețului. Este și va fi un meci permanent între aceste părți.

Trece această vară fără să se miște foarte mult pe șantierele de infrastructură. Undeva în septembrie s-a promis că se vor include și acești indicatori de prețuri dar s-ar putea să fie septembrie, s-ar putea să fie octombrie, dar va trece acest an și investițiile vor stagna. Nu aș vrea să se întâmple asta”, explică deputatul UDMR.

”Nu au oameni, nu au bani, nu au materiale”

Benedek cere o mai bună legătură între Ministerul Transporturilor și CNAIR, pe de-o parte și constructori și firmele de consultanță, pe cealaltă parte.

”În condițiile acestea nu ar trebui luate măsuri pompieristice, fiecare contract trebuie analizat separat. Probabil că sunt și constructori care trag mâța de coadă și permanent caută scuze, dar dacă sunt echipe interne, firme de consultanță, ei trebuie să stea aproape de constructori, să vadă care sunt cauzele: nu au oameni, nu au bani, nu au materiale...

E o lipsă enormă a forței de muncă și specialiști și muncitori necalificați, dar în special mecanici de utilaje. După 90, noi nu mai avem școală pentru mecanicii de utilaje. Mecanicii care mai sunt pe excavatoare sunt specializați la locul de muncă. Învață cum să lucreze pe excavator, dar când să facă schimbul de ulei nu mai știe.

Înainte erau școli profesionale, lângă școlile profesionale de constructori erau și școli pentru mecanici”, spune Benedek.

El apreciază că sunt întârzieri, pe tronsonul 5 al Autostrăzii Sibiu - Pitești, dar și pe tronsonul 4. ”Pe tronsonul 1 Porr se mișcă bine. Sunt șanse să termine în acest an. Sunt șanse în proporție de 75%, spun eu, alții spun 100%, să aibă ei dreptate”, a completat Benedek Zacharie.

Oprește Astaldi lucrările?

Ziarul Profit estima săptămâna trecută că există riscul ca din cauza problemelor enumerate mai sus compania Astaldi să oprească lucrările, iar termenul de finalizare a lotului de autostradă să fie depășit cu mult.

”Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu - Pitești are oricum întârzieri față de graficul de execuție, tronsonul de 30 de kilometri fiind la doar 12 % după un an de la intrarea în șantier a constructorului WeBuild (Astaldi). Același antreprenor care ridică și podul de la Brăila nu rezolvă problema relocărilor de utilități pe care trebuie să le facă, ba chiar a intrat în jocul despăgubirilor (claim-uri cerute CNAIR), iar lucrările la terasamente sunt temporar, blocate riscând să trimită în faliment subcontractorii. Dar, iată, aceștia nefiind plătiți la timp, preferă să părăsească deja lucrările”, scrie Profit.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Un sibian

Acum 2 luni

nu am vazut inca firma italiana care sa vina in Romania cu bune intentii si sa vrea sa faca afaceri cintite...sunt numai dupa "ciupeli"
Raspunde

Alex

Acum 2 luni

Astaldi nu a demonstrat deloc mobilizare pe acest lot. Cum vrea să construiască lotul 3 unul dintre cele mai grele.
Raspunde

Alex

Acum 2 luni

De lotul Sibiu -Făgăraș nu se mai aude nimic nimic. Ziceau că îl scot la licitație în primul trimestru al anului și suntem în al treilea și nimic.
Raspunde

Ganz

Acum 2 luni

Italienii extind mafia economica
Raspunde

Alexandru ion

Acum 2 luni

Astaldi. Nu are bani pentru aceasta lucrare și numai are alături pe max boegle sa susțină financiar lucrarea , alții italieni gen maeg au venit să saboteze firmele de confecții metalice din Romania.
Raspunde

Justin

Acum 2 luni

E incredibil ce de vaitaturi pt vreo 100 de km de autostrada .cine naiba da contracte la unii care nu au mai nimic și subcontracteaza la subcontractorii subcontractorilor .asa ceva numai la noi se poate întâmpla. În Anglia aveai termen și în general foarte scurt .nu terminai la revedere, penalizări zilnice de zeci de mii de lire .pe aia nu ii interesa ca nu ai cumpărat tu materiale la timp și s-au scumpit .vaicarelile nu contau acolo ,la noi toți se vaita .am văzut la o emisiune ce autostrăzi au făcut chinezii în Africa. Pai la noi nici în secolul 25 nu mai vedem asa ceva .
Raspunde

Octavian

Acum 2 luni

Tipic românesc,peste vreo 100 de ani când nu vom mai fi ,poate se vor termina și pe la noi autostrăzile....
Raspunde

@

Acum 2 luni

Treaba voastra, romaneasca. Alte tari fac contract cu o singura FA, voi faceti licitatie pentru cate 50 Km , ca sunteti cu mult mai smecheri ca restul globului. Chinezii ? desteptilor, aia va ard de bubuie cum au patit mai multe tari "destepti" din balcan si din afrika, dar pe banii vostri puteti face ce va place voua.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus