Marţi,
14.05.2024
Cer Senin
Acum
13°C

Salvamont Sibiu despre necesitatea semnalelor acustice și luminoase: elicopterul din Mureș a trebuit să aștepte salvamontiștii prinși în trafic

Salvamont Sibiu despre necesitatea semnalelor acustice și luminoase: elicopterul din Mureș a trebuit să aștepte salvamontiștii prinși în trafic

Salvamontiștii din Sibiu s-au alăturat colegilor din alte zone ale țării într-un demers comun de a atrage atenția oficialităților naționale asupra necesității de a avea semnale acustice și luminoase pe mașinile lor. Aceștia spun că Salvamontul este singurul serviciu de urgență care nu are posibilitatea de a folosi aceste semnale atât de necesare în misiunile lor de salvare. Dan Popescu, șeful Salvamont Sibiu spune că, în condiții de trafic normal, mașinile lor fac ore bune pe asfalt până să ajungă la victime, pe munte. Mai mult, atunci când este sezon de vârf, fiecare stațiune montană e blocată. În aceste condiții, orice intervenție cu plecare/sosire în stațiune e aproape imposibil de executat în timp util.

Citește și: FOTO/VIDEO Am fost „victima” unui exercițiu Salvamont. De noi depinde totul, nu prea avem voie să greșim

Primele demersuri pentru ca legea să permită salvatorilor montani să folosească semnale acustice și luminoase au fost făcute în urmă cu mai bine de șase ani. Din păcate, nicio autoritate nu a făcut nimic pentru ca cerința salvamontiștilor să devină realitate. La începutul acestui an au fost primele semne că modificarea legii în favoarea lor a fost luată în calcul, dar proiectul de lege s-a blocat la Comisia Transporturilor, unde stă de cinci luni, într-o nouă liniște totală. Ajunși la capătul răbdării, salvamontiștii au decis să ia atitudine.

„De atâția ani de zile nu se modifică nimic. În ultimul an au fost semne că se dorește a se face ceva și am spus că poate, poate, proiectul de lege se va concretiza, dar de cinci luni de zile iar nu se mai mișcă nimic și nu mai putem sta cu mâinile în sân. Am decis să readucem în atenția publică și a politicienilor că noi avem aceleași probleme nerezolvate. A trecut și vacanța parlamentară și noi am rămas în același stadiu. Sunt afectați, în primul rând, cei care se află în pericol și la care noi nu putem ajunge din cauza traficului”, spune Dan Popescu, directorul Salvamont Sibiu.

Acesta precizează că este nevoie de aceste semnale acustice și luminoase la orice intervenție la care se deplasează, chiar și la cele care se întâmplă în Bâlea sau Păltiniș, acolo unde există echipe de permanență.

„Și acolo sunt cazuri în care trebuie să plece echipe de sprijin din Sibiu. Ca să ajungem la Bâlea, de exemplu, trebuie să facem pe asfalt 72 de kilometri dus și 72 de kilometri întors ca să ajungem în munte. Sau dacă mă duc la Păltiniș cu echipă de sprijin din Sibiu fac 35 de kilometri pe asfalt. Ieri, de exemplu, când am urcat, la Muzeul Satului era coadă de mașini de la cimitir și până la intrarea în muzeu. Aproape bară la bară se circula. Dacă aș fi avut o intervenție aș fi pierdut undeva la 25 de minute pe un tronson de trei kilometri. Am fost acum două săptămâni în Bâlea și am stat o oră în plus în trafic ca să ies din Șelimbăr și să ajung la Mohu. Asta este la Sibiu. Dacă stăm să ne uităm ce este pe Valea Prahovei, pe la Sinaia, Poiana Brașov, Valea Oltului dacă trebuie să plece Vâlcea și să meargă înspre Brezoi sau dinspre Brezoi să vină înspre Cozia, ce să mai spunem”, mai spune Dan Popescu.

Elicopterul din Mureș a trebuit să aștepte salvamontiștii prinși în trafic

Dan Popescu povestește despre două situații în care existența semnalelor acustice și luminoase ar fi înjumătățit timpul de intervenție.

„În luna ianuarie i-am avut pe cei doi turiști surprinși de avalanșă undeva în zona Șerbota. A trebuit să ne deplasăm cu toate echipele, cu trei mașini, să plecăm până la Porumbacu de Sus în condiții de trafic normal. Tot în acea iarnă am avut o intervenție la un bărbat cu entorsă de genunchi, plus alte lovituri la mâini. A căzut în creastă, în sezonul de iarnă. A ajuns elicopterul înainte să ajungă salvatorii din Sibiu la Porumbacu de Sus, pentru că s-a stat în trafic.

A trebuit să aștepte elicopterul ca să ajungă salvatorii montani și să-i ducă sus, pe creastă. N-au putut merge decât patru, pentru că după aceea s-a stricat vremea și nu a mai putut zbura elicopterul. Deci, în loc să-mi ducă șase, opt sau chiar zece oameni sus, au putut fi urcați patru. Ei au fost primii care au ajuns cu mașina de intervenție. Noi a trebuit să mergem cu două mașini, pentru că era prea mare riscul de avalanșă, din Porumbacu de Sus la Tălmaciu, de acolo pe Valea Oltului, am făcut stânga pe la Greblești și am ajuns până în Argeș la Piscu Negru, de unde am urcat pe creastă în zone fără pericol de avalanșă. Deci a trebuit să facem trei ore de trafic normal ca să ajungem pe munte”, povestește directorul Salvamont.

În aceste condiții, salvamontiștii vor continua să facă zilnic pe paginile de socializare o serie de postări prin care să atragă atenția asupra necesității folosirii semnalelor acustice și luminoase atunci când se deplasează la intervenții. Postările vor avea în fiecare zi un alt text, dar care va trimite același mesaj.

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

3 comentarii

Emil

Acum 1 an

Problema e ca deranjeaza vanatul.
Raspunde

Sirena ptr inconstienti

Acum 1 an

De ce plateste CJ “recuperarile” aiuritilor care bantuie neechipati si neprrgatiti pe coclauri? Serviciul trebuie acoperit din asigurari de activitati cu risc, din buzunar dsca n-ai asigurare si din taxe proprietari domeniu privat. Deci le trebuie juristi si executori. De poluare fonica si harti de zgomot or fi citit? Adra-i buna, galagie ca ca a cazut un shoshonar de pe carare
Raspunde

Răspuns la Sirenă

Acum 1 an

Pentru același motiv pentru care plătește și stringerea incendiilor la aiuriții care uită o lumânare aprinsă, și salvarea vieții unui aiurit care derapează pe zăpadă, și ale aiuriților care tăind ceva în ogradă se taie pe ei din greșeală și lista poate continua. Pe principiul ăsta ar trebui să lăsăm o bună parte din oamenii accidentați să se descurce sau moară, iar dacă unu se răstoarnă cu mașina pe drum să elibereze el drumu. Noi să stăm în coloană. Ar fi fain. Nu? Dacă un aiurit încearcă să treacă prin fața trenului și nu-i iese să ajungă pe partea cealaltă nu are rost să facem gălăgie. Nu? Să stăm și să așteptăm să vină familia vinovatului să plătească pe cineva ca să ne elibereze drumu și să se decurce singuri să scoată ruda dintre fiare. Fain "gândesc" unii...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus