Sâmbătă,
14.09.2024
Innorat
Acum
15°C

Război între Fodor și Câmpean: ”Este penibil”. Previziunile unui eșec de 22 de milioane de euro, fluturate peste deșeurile sibienilor

Război între Fodor și Câmpean: ”Este penibil”. Previziunile unui eșec de 22 de milioane de euro, fluturate peste deșeurile sibienilor

A fost cea mai lungă ședință a Consiliului local Sibiu din ultimii cel puțin 15 ani cea extraordinară care a avut loc marți după-amiază. Una la care a participat și președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, acuzată de administrația condusă de Astrid Fodor nu doar că riscă să irosească planuri de 22 de milioane de euro din fonduri europene, dar că și încurcă planurile municipiului Sibiu în ceea ce privește gestionarea deșeurilor.

Două proiecte au fost incluse pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a CL Sibiu programată la prânzul zilei de miercuri. Ambele au fost inițiate la solicitarea Consiliului Județean Sibiu. Primul prevedea actualizarea contractului de asociere între CJ Sibiu și toate primăriile din județ, inclusiv cea a municipiului Sibiu, în vederea accesării de fonduri europene din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru îmbunătățirea sistemului de gestionare a deșeurilor. 

Practic, ”actualizarea” propusă de CJ Sibiu prevede depunerea unei cereri de finanțare pentru obținerea a aproximativ 22 de milioane de euro, cu tot cu TVA, pentru construirea unor stații de transfer a deșeurilor, a unor centre cu aport voluntar (CAV) unde sibienii pot colecta separat deșeurile, dar și cumpărarea a peste 237.000 de recipiente de colectare a deșeurilor.

Cel de-al doilea proiect are legătură cu primul și vizează aprobarea evoluției tarifelor pe care le vor plăti primăriile pentru gestionarea deșeurilor, dar și aprobarea documentației tehnice pentru investițiile propuse de CJ Sibiu din cele 22 de milioane de euro, pe care speră să le obțină prin POIM.

Cererea de finanțare pentru obținerea fondurilor nerambursabile trebuie depusă cel mai târziu în 17 februarie 2023.

Primăria Sibiu: votați ”împotrivă”

Pentru ambele proiecte, însă, Primăria Sibiu a propus consilierilor locali să voteze ”împotrivă”. Unul din motive este legat de faptul că o parte din investițiile propuse de CJ Sibiu din cele 22 de milioane de euro se suprapun peste cele pe care Primăria Sibiu le are în derulare. Un astfel de exemplu este al unui CAV pe care CJ Sibiu îl propune în Dealul Gușteriței ”la doar câteva sute de metri de un centru integrat de colectare a deșeurilor prin aport voluntar pentru care municipiul Sibiu a solicitat finanțare prin PNRR în data de 3 noiembrie 2022”.

Asta în contextul în care o adresă de luna trecută a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene arăta că nu mai este justificat ca CJ-ul să prevadă un nou CAV în Dealul Gușteriței din fonduri POIM, din moment ce Primăria Sibiu are un astfel de proiect în derulare din fonduri PNRR.

Mai mult, reprezentanții Primăriei au arătat că nu au primit niciun răspuns de la CJ Sibiu referitor la cele peste 230.000 de recipiente prevăzute a fi achiziționate: de ce este justificată cumpărarea acestora și pentru cine vor fi cumpărate, de exemplu.

Hârtii degeaba: când să mai facă investițiile?

În susținerea respingerii proiectului inițiat la solicitarea CJ Sibiu, reprezentanții Primăriei Sibiu invocă inclusiv un răspuns al EPMC Consulting, societate angajată de CJ Sibiu pentru a oferi consultanță în atragerea fondurilor europene nerambursabile pentru îmbunătățirea gestiunii deșeurilor sibienilor. ”Consultantul EPMC recunoaște că există un risc semnificativ ca investițiile propuse să nu poată fi realizate și, ca măsură de reducere a riscurilor, au avut în vedere gruparea investiții independente funcțional”, se arată în raportul de specialitate întocmit de reprezentanții Primăriei Sibiu.

Aceștia mai arată că este ”aproape imposibil” ca CJ Sibiu să mai poată realiza investițiile pe care le propune prin contractul de asociere actualizat, în condițiile în care conform regulilor POIM, termenul limită de cheltuire a banilor nerambursabili este 31 decembrie 2023. ”Este cu atât mai puțin probabilă aprobarea și realizarea investițiilor (stații de transfer și CAV-uri), având în vedere că, în afară de achiziția de utilaje și echipamente, acestea implică lucrări edilitare și de construcție”.

Documentații praf

Printre motivele pe care Primăria Sibiu le mai invocă în respingerea proiectelor se numără și lipsa de răspunsuri la diferite solicitări de informații, dar mai ales calitatea documentației elaborată de CJ Sibiu. O documentație de foarte proastă calitate, după cum au concluzionat inclusiv reprezentanții Ministerului Proiectelor Europene. ”Documentația a fost analizată preliminar și de MIPE care a concluzionat că «documentația este incompletă, lipsită de claritate/coerență din punct de vedere tehnico-financiar și prezintă erori de elaborare»”, citează reprezentanții Primăriei dintr-o adresă a ministerului.

În raportul de specialitate prin care se propune respingerea proiectelor, conducerea Serviciului de management salubrizare și protecția mediului din cadrul Primăriei Sibiu dă și exemple despre greșelile din documentația pentru care CJ Sibiu cere vot ”pentru” din partea aleșilor municipiului. Spre exemplu, valoarea totală a investițiilor pentru îmbunătățirea sistemului de gestiune a deșeurilor este calculată a fi de 157,9 milioane de euro tabelul costurilor de investiții, în timp ce în devizul general totalul este calculat la 185,9 milioane de euro.

Chiar și indicatorii tehnici sunt eronați în documentația realizată de către CJ Sibiu, erorile fiind inclusiv de logică. ”Se specifică faptul că rata de reciclare a deșeurilor menajere și similare, înainte de proiect, este de 48,2%, iar după proiect, în 2025, va scădea la 42,6%. Or, scopul proiectului este de creștere a ratei de reciclare și nu de reducere a acesteia”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu. 

De altfel, chiar și acest procent al ratei de reciclare invocat de CJ Sibiu este nereal. ”Nu este nici pe departe 48,2%”, se mai arată în raportul Primăriei Sibiu care arată că, la nivelul municipiului, acest procent este de 28,47%, conform documentelor întocmite de Administrația Fondului de Mediu.

În fine, printre marile hibe ale documentației pentru care CJ Sibiu cerea votul se numără inclusiv impactul estimat a-l produce aceste investiții asupra cetățenilor. ”Nu există o analiză a impactului pe care toate aceste investiții îl vor avea în taxa de salubrizare plătită de cetățeni, cu toate că municipiul Sibiu a solicitat această informație imediat după primirea documentației propuse a fi aprobată”.

Cîmpean: dacă cineva se opune, tot proiectul cade

Cum aparatul tehnic al Primăriei Sibiu propunea consilierilor respingerea inițiativei CJ Sibiu, la ședința de marți, de la prânz, a participat și președinta Daniela Cîmpean, pentru a pleda pentru retragerea proiectelor de pe ordinea de zi și organizarea unei întâlniri pe subiectul acestui proiect. Jumătate de oră a vorbit Daniela Cîmpean în fața consilierilor locali ai Sibiului (ședința a avut loc on-line).

”Am fost surprinsă să constat că pentru această solicitare a noastră a fost propusă respingerea. Dacă o singură unitate administrativ-teritorială se opune la acest proiect, tot proiectul cade. Poate că pentru municipiul Sibiul nu contează acest lucru. Dar dacă luăm în calcul întregul județ vom fi supuși la penalități cu toții, inclusiv municipiul Sibiu”, a declarat Daniela Cîmpean.

Potrivit ei, argumentele aduse de Primăria Sibiu pentru respingerea celor două proiecte nu sunt întemeiate. A susținut, de exemplu, că din cauza complexității documentelor necesare, reprezentanții unui singur județ (Giurgiu) au reușit să depună cerere de finanțare prin POIM, până în prezent. Și că, dintre toate celelalte proiecte, cel mai înaintat este cel al județului Sibiu. Și că dacă proiectul de la Sibiu eșuează, riscurile și le asumă doar CJ Sibiu, nu și primăriile din sistemul de management integrat al deșeurilor.

Daniela Cîmpean a mai lăsat de înțeles că pentru a se încadra în termene (31 decembrie 2023), CJ Sibiu va lansa licitațiile de construire a stațiilor de transfer și a centrelor cu aport voluntar cu ”clauză suspensivă”. Și, prin urmare, contractele de construire vor fi semnate doar dacă și după ce se obține finanțarea. Președinta CJ Sibiu a mai susținut că dacă nu vor fi finalizate investițiile din POIM, acestea vor fi continuate din următoarele fonduri nerambursabile care ar urma alocate României.

În ceea ce privește CAV-ul pe care CJ Sibiu îl propune în Dealul Gușteriței, lângă cel pe care Sibiul îl ridică din fonduri PNRR, ”nu se încurcă unul pe altul”. Doar că, cel ridicat de Primărie nu va putea fi preluat în administrare de către administrația județeană.

În fine, pentru a convinge aleșii Sibiului de viabilitatea intențiilor CJ Sibiu, Daniela Cîmpean a propus retragerea proiectelor de pe ordinea de zi și organizarea unei întâlniri. ”Vă propun încă o întâlnire pentru că riscăm să luăm decizii care pun în pericol întregul sistem județean de gestionare a deșeurilor”.

Primarul Astrid Fodor, în calitate de inițiator al ambelor proiecte, a fost de acord. Întâlnirea a fost stabilită pentru miercuri, 28 decembrie, de la ora 11:00, iar cele două proiecte au fost retrase de pe ordinea de zi. La întâlnire sunt invitați toți consilierii locali, pentru a primi lămuriri de la conducerea CJ Sibiu

Fodor: ”Este penibil”

Aproape o oră au durat discuțiile pe subiectul celor două proiecte. Oră în care primarul Astrid Fodor a avut câteva intervenții extrem de tăioase la adresa președintei Consiliului Județean Sibiu. ”Vă rog să verificați ce semnalează serviciul nostru de specialitate (referitor la erorile din documentația CJ Sibiu – n.r.). Cu aceste necorelări este penibil să depunem proiecte pe fonduri europene”.

Primarul Sibiului a făcut referire și la adresele scrise la care CJ Sibiu nu a mai răspuns, dar și la tonul folosit în cele care, totuși, au fost trimise. ”Să știm care este realitatea, este o lipsă de dialog care nu este normală. Am pornit o corespondență cu dumneavoastră de mult timp, pentru că nu se întâmpla nimic. Decât niște răspunsuri, destul de imperative, cum ar fi ultimul, prin care ne cereți să retragem CAV-ul din Dealul Gușteriței. Asta deși noi v-am anunțat în scris și demult că Primăria Sibiu o să acceseze fonduri pentru această investiție”, a declarat, de exemplu, Astrid Fodor.

Consultă aici, în format integral, proiectul unu și proiectul doi de pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a CJ Sibiu, cu rapoartele de specialitate aferente

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

30 comentarii

Luci

Acum 1 an

Dovada clară că sunt prea multe instituții, cu o grămadă de funcționari plătiți nejustificat, pentru Romania. Până acum s-au bătut care sa dea salarii mai mari, acum nu mai încap de proiecte. Maxim 6 Consilii Regionale în locul celor județene ar fi arhisuficient!

Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Aia nu e realist, se face treaba mai buna si unde sunt mult mai multe administratii locale decat la noi. Ce propui ar fi o centralizare groaznica. Sa vezi ce aerian ar fi un consiliu regional comparativ cu unul judetean. Uita-te ce praf e guvernul. Cu cat e mai departe de locuitori, cu atat mai rau.
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Ca sa fie mai clar, cu mai putine judete (6) disfunctionalitatile dintr-unul afecteaza mai multi oameni. Cu 42, daca e o problema intr-un judet, ea e izolata acolo, pe un teritoriu mai mic. Si nici mafiile care il capuseaza nu pot sa creasca atat de mult. Regiunile ar trebui sa ia din atributiile guvernului, nu din cele ale judetelor. Ca daca guvernul are o problema mare, sa nu ne afecteze atat de tare, ca e back-up in regiuni.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 an

Ar însemna expulzarea psd din Ardeal
Raspunde

Luci

Acum 1 an

Din faptul că ați evidentiat câteva posibile dezavantaje mă pot duce cu gândul că sunteți angajat în domeniu și orice schimbare presupune rezistenta angajaților? Va expun câteva avantaje reale majore: regionalizare va aduce o adevarata descentralizare si la concentrarea deciziilor si actiunilor mai mult la nivel local. De asemenea va scadea birocratia. Adica se va reduce numarul fuctionarilor publici, mai ales cei din ministere. Din moment ce cea mai mare parte a deciziilor se ia la nivel regional, e firesc sa se renunte la o buna parte din angajatii de la centru, dar si la cei de la nivel judetean sau local. Se estimeaza ca prin formarea noilor regiuni fondurile europene ar fi mai repede absorbite, proiectele vizand infrastructura vor fi demarate mult mai repede, iar rata somajului va scadea, adica va creste ritmul de dezvoltare. Dacă putem presupune și că în noile consilii regionale ar putea fi angajați experți, toate structurile corupte și împământenite la nivel local/județean ar dispărea, facandu-se astfel o economie substanțială. Romania prin prisma demografico-economica nu-si mai poate permite sa susțină asemenea aparat funcționaresc imens cu salarii care cresc constant și sigur.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Kukuruku

Acum 1 an

Sunt pe dracu angajat in domeniu. Ce logica de gradinita. Una e sa iei din atributii ale judetelor si alta e sa desfiintezi consiliile judetene/judetele. Una e sa tai din angajati si alta e sa desfiintezi consiliile judetene. Prima data ati zis de desfiintare, nu chestii din astea mai fine. Asa ca am raspuns la primul comentariu. Oricum e necesar un nivel intre cel de oras/comuna si cel de regiune, in toate tarile din UE e asa. In Spania, Italia, Franta, Germania, Polonia, Olanda etc. sunt regiuni, formate din provincii/departamente/districte (echivalentul judetelor) formate din comune si orase. Iar diviziunile echivalente judetelor sunt cele mai stabile, regiunile au tot fost remodelate.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Kukuruku

Acum 1 an

Iar numarul de angajati poate fi redus si acum daca se vrea, fara sa desfiintezi judete. La fel cum , daca vrea cine trebuie, chiar si cu comasare de judete pot ramane acelasi nr de angajati ca pana acum. Nu mai sunt x institutii judetene ci una singura, cu birouri imprastiate in fostele capitale de judet. Asa ca numarul de judete nu are absolut nici o legatura cu nr de angajati la stat. daca statul vrea sa existe un numar de x angajati la stat, o sa fie atatia si cu 6 judete si cu 42.

Raspunde

Ey, sibianul

Acum 1 an

Da, dar "mafiile"... E mai multe, asa ar fi doar 6, dar babane... Oricum o dam, tot noi pagubim!

Raspunde

Tanti Rezi

Acum 1 an

PENIBILE-s duduile! aroganta si imfatuarea netarmurita a celor doua personaje este platita de cetateni care nu beneficiaza de serviciile ce trebuiau oferite de centrele de colectare voluntara de ani de zile. Primaria in impostura ei infinita a dublat abonamentele la salubrizare si a redus ridicarile incluse in abonamente, iar la schimb a oferit amenzi celor ce arunca o galeata de moloz la rezidual, ei nefiind in stare in 10 ani sa creeze centre de colectare practice de colectare voluntara in cartiere.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 1 an

Ai limbă de lemn haurită, tanti
Raspunde

Carcotel

Acum 1 an

Doua penibile mai mari asociate in acelasi articol rar am vazut
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ghhvgg

Acum 1 an

Cu tot respectul, in speța prezentata este o singura penibilă.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sibian

Acum 1 an

Este absolut penibil cum Turnul Sfatului tratează acest subiect, stabilind vinovatul încă din titlu! Este încă o dovadă că prin neobositul Traian Deleanu, președinta Consiliului Județean, Daniela Cîmpean, trebuie scoasă vinovată în orice proiect, indiferent că este vorba de sănătate sau, iată, de managementul gunoaielor. Orice om cu bun simț și raționament integru poate trage singur concluziile urmărind înregistrarea ședinței pe https://sibiu.ro/consiliu/sedinte_live. Rușine, Turnul Sfatului!
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 an

Si ce zic oamenii in realitate? Altceva decat in articol? Le-a pus vorbe in gura Turnu Sfatului? Nu mai apara pe cine nu merita.
Raspunde

Vali

Acum 1 an

1) Nu exista nicio sansa ca CJ Sibiu sa poata implementa un proiect care implica lucrari pana in 31.12.2023 cand ei nu au nici macar hotararea de consiliu de aprobare in 21.12.2022. Nici macar vag nu e posibil. Asta ar insemna ca achizitia sa se faca in maximum 3 luni, iar lucrarile inca maximum 4 luni pentru ca-ti mai trebuie timp pentru receptia lucrarilor, raportul final, documentatia finala pentru proiect si cererea finala de plata. Asa ceva nu se poate, chiar stiu despre ce vorbesc. 2) Este de neinteles cum a fost posibil ca CJ sa nu intrebe Municipiul ce are sau ce n-are pe deseuri, ce intentioneaza si cum intentioneaza sa mearga inainte. Municipiul are jumatate din populatia judetului, nu-i o comuna oarecare sau un orasel. 3) Daca maine ar candida dna. Fodor impotriva dnei. Campean, chiar nu m-as duce sa votez pentru ca indiferent ce alternativa de petrecere a timpului liber as avea, tot ar fi mai buna. Stiu ca nu candideaza pentru aceleasi locuri, am vrut doar sa subliniez faptul ca nu sunt partizan in disputa asta (daca disputa e si nu-i o cearta intre matze). Pacat de oportunitate.
Raspunde

Muresan

Acum 1 an

Singurela lucruri penibile sunt cele doua doamne, una mai specialista decat alta intr-ale politichiei si ale administratiei publice. Apropo... vreo reteta noua de prajitura, doamnelor?
Raspunde

Emil

Acum 1 an

Lupta grea pe proprietatile si banii popupaliei se da intre magistrati si politicieni.
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

Citez: " Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, a semnat joi dimineaţa, la Guvern, 22 de contracte de finanţare pentru realizarea unor Centre de colectare a deşeurilor prin aport voluntar în localităţi din România.La ceremonia de semnare au participat primarii localităţilor beneficiare.... Printre ele, comuna Porumbacu de Jos (judeţul Sibiu)" Să ne distrăm cu proiectele copy & paste. Primăria din Porumbacu de Jos bineînțeles că există în lista enumerata în proiectul 1. Și în același timp, aceeași primărie a reușit să se descurce LA TIMP și SĂ SEMNEZE, la sediul Guvernului ( ședința există pe pagina de FB a guvernului României - shorturl. at /fiSVZ) contractul de finantare. În mod absolut firesc, mă întreb și întreb; doamna Fodor, doamna Câmpean, de nu nu va urcați consilierii și "echipele de specialitate" să-i trimiteți la o rundă de meditații la primăria din Porumbacu de Jos? Ar fi mai simplu. Decât să va certați, mai bine să învățați de la cei care au dovedit că pot, cum se face.
Raspunde

Vadim

Acum 1 an

Nu sunt misogin,poate dimpotriva, totusi, o femeie la conducerea unei urbe ce doreste dezvotare, este un non-sens. Este ca si cand fortezi un barbat sa schibe copilul de scutece; da, o va face, dar nu asa ca o mama... Celor doua tate le lipseste VIZIUNEA

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 an

și care-ar fi viziunea de la răsărit, teleormane?
Raspunde

Astronauta

Acum 1 an

Unele lucruri sunt setate in ADN-ul speciei; asa cum Pitbull-ul se naste fioros, mai pe intelesul tau...

Raspunde

@Aci Dutu

Acum 1 an

Mai du-te , ma, sa cumperi carnati si jumari de Craciun si oase pentru piftie ca altfel ti-o iei de la nevasta-ta!

Raspunde

Bogdan

Acum 1 an

Ba da, sunteți un mare misogin care pe deasupra se consideră progresist. Comentariul demonstrează că aveți o mentalitate de misogin care crede că administrarea unui oraș e făcută mai bine de un bărbat, și că scutecele sunt schimbate mai bine de o femeie. Din câte știu nu ne naștem cu o meserie și acestea se învață așa că ambele lucruri pot fi făcute la fel de bine indiferent de sex.

Raspunde

V

Acum 1 an

Esti!

Raspunde

Tony B

Acum 7 luni

A fi Misogin ramane probabil doar una din marile tale calitati.
Raspunde

Vicentia Lomnesean

Acum 1 an

Razboiul Nutriilor, sezonul I
Raspunde

Gudrun

Acum 1 an

Faptul ca doua femei se dovedesc incapabile sa fie buni administratori pentru instituțiile pe care le conduc nu e suficient pentru a generaliza și a aduce argumente sexiste. Lumea e plină de exemple de doamne care stiu sa conducă bine administrații ori companii, iar trimiterile la “rețete” (echivalentul unei trimiteri inapoi la cratiță) ori alte argumente bazate strict pe condiția de femeie sunt slăbuțe rău, la fel la iq-ul cui se bazează doar pe ele. Gândire similară cu cei care susțineau ca femeile nu ar trebui sa aibă drept de vot, sa nu se amestece in “treburi de bărbați”. Sunt multe alte argumente tehnice, care pot fi folosite in sprijinul concluziilor negative privind prestațiile celor doua, nu e nevoie sa va coborâți la comentarii sexiste, care jignesc dincolo de “tintele” articolului.

Raspunde

Cichicean

Acum 1 an

Sibieni toti la vot si in 2024 scapam de amandoua.

Raspunde

Turcana

Acum 1 an

Conducerea administrativă, cumva, e apanajul masculin; la Sibiu ceva nu se leagă: Primărie - o doamnă, Viveprimar - o doamnă, Arhitect Șef - o doamnă, Județ o - doamnă
Raspunde

Manu

Acum 1 an

De-a lungul istoriei, conucătorii au fost “bărbați”. Da, multe se pot schimba în timp, (bărbatul în femeie, femeia în bărbat), totuși nu toate sunt potrivite. Unele lucruri le fac femeile cel mai bine cum altele le fac bărbații; de ce trebuie forțată inversiunea?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus