Pentru a vedea cum tratează autoritățile accidentele grave produse de tineri la volan, am verificat dosarul unui astfel de eveniment: cel din septembrie 2019, de pe șoseaua Alba Iulia, din Sibiu. Atunci a murit pe loc un tânăr de 19 ani, iar procurorii au aflat că accidentul s-a produs după ce mașina în care se afla a accelerat prin oraș până la 177 de km/h. La mai bine de trei ani de la accident, Justiția nu are un cuvânt final.
Doi tineri de 19 și 20 de ani au murit pe loc, luna trecută, după ce mașina cu care goneau s-a izbit de un TIR parcat pe prelungirea bulevardului Mihai Viteazul. Șoferul avea 20 de ani. Un tânăr de 17 ani a murit pe loc într-un accident în dreptul Veștemului, aflat pe un scuter condus de un prieten de 21 de ani.
Sunt doar două dintre cele mai recente cazuri în care au murit tineri ca urmare a comportamentului tinerilor aflați la volan, fapt care ne-a determinat să urmărim evoluția dosarului din accidentul produs în 24 septembrie 2019.
Era ora 00:50 a unei zile de marți, când un autoturism Audi A5 s-a izbit de un stâlp de iluminat public de pe șoseaua Alba Iulia din Sibiu, în curba de la intersecția cu strada Vasile Cârlova. Dintre cei trei tineri de 19 ani aflați în mașină, a murit pe loc cel aflat pe bancheta din spate. Nu purtase centură. La volan se afla Lucian Sebastian Șorica, la acea vreme student al Facultății de Științe Economice și Gestionarea Afacerilor, din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (alte detalii puteți citi aici).
”A tăiat giratoriul pe partea stângă”
Lucian Sebastian Șorica a povestit polițiștilor că în seara în care s-a petrecut accidentul s-a întâlnit în parcarea de la Teatru cu doi prieteni – Robert U. și Andrei G., foști colegi în cadrul Colegiului Pedagogic. Mașina pe care o conducea era înregistrată pe numele societății deținută de tatăl său și încă avea numere provizorii de înmatriculare
Prietenul său, Robert, a urcat pe scaunul din dreapta- față, iar celălalt prieten, Andrei – în spate, fiind singurul care nu și-a pus centura. Au plecat înspre Turnișor, pentru a lua un alt prieten cu care urmau să se întoarcă în oraș pentru a mânca.
”A condus pe strada Andrei Șaguna având o viteză peste limita legală, fără a mai reține exact cu cât se deplasa, a coborât spre sensul giratoriu cu strada Morilor, pe care l-a tăiat pe partea stângă, după care și-a continuat deplasarea pe șoseaua Alba Iulia, fără a-și mai aminti ce s-a întâmplat în continuare”, au notat procurorii în rechizitoriu din declarațiile celui aflat la volan.
De altfel, Lucian Sebastian este singurul care a putut ieși din mașină, în urma accidentului. Pasagerul din dreapta a rămas încarcerat, după cum avea să descopere primul martor ajuns la accident. Este vorba de un sibian care în momentul impactului schimba valută la o casă de schimb de pe șoseaua Alba Iulia. ”A observat un autoturism Audi de culoare albă, care circula cu viteză foarte mare înspre Turnișor, după care a constatat că s-a luat curentul pe stradă, martorul gândindu-se atunci că s-a întâmplat ceva cu autoturismul respectiv”, notează procurorul.
Ajuns la accident, martorul l-a ajutat pe șofer să traverseze strada: mașina luase foc în zona compartimentului motor. A folosit extinctorul mașinii sale pentru a stinge focul, după care a văzut că pasagerul din dreapta era încarcerat, iar cel din spate, aflat cu capul în jos, între scaune, nu răspundea.
177 km/h
Raportul de expertiză tehnică auto atașat rechizitorului indică faptul că accidentul s-a produs doar din cauza șoferului. ”Nu a adaptat viteza geometriei drumului, în condițiile în care cu aproximativ 6,3 secunde înainte de impact se deplasa cu viteza aproximativă de 177 de km/h, la momentul impactului viteza aproximativă fiind de 102 – 109 km/h, la momentul apariției stării de pericol viteza calculată fiind de 117 km/h”, se arată în rechizitoriu.
Pasagerul din dreapta a declarat procurorilor că în zona de coborâre dinspre strada Andrei Șaguna viteza mașinii era de aproximativ 80 – 90 de km/h. ”După intersecția în sens giratoriu cu strada Morilor, pe care Șorica Lucian Sebastian a traversat-o prin partea stângă, pe contrasens, acesta a accelerat autoturismul, fără să mai rețină ce s-a întâmplat, trezindu-se la spital după două – trei zile de la accident”, a declarat pasagerul din dreapta procurorilor.
Probele efectuate ulterior au arătat că șoferul nu se afla nici sub influența băuturilor alcoolice, nici a drogurilor.
Ucidere din culpă
”Din coroborarea materialului probatoriu administrat rezultă că inculpatul este cel care, prin adoptarea unui comportament deosebit de periculos în traficul rutier urban, a pus în pericol siguranța ocupanților autoturismului pe care îl conducea, fiind singura persoană vinovată de producerea accidentului din 24 septembrie 2019, soldat cu decesul numitului Andrei G., urmare care îi este imputabilă în forma culpei”, notează procurorul care l-a trimis în judecată. Între unu și cinci ani și, respectiv, între doi și șapte ani sunt pedepsele prevăzute de noul Cod penal pentru uciderea din culpă.
Lucian Sebastian Șorica nu a mai fost trimis în judecată și pentru vătămare din culpă, cu toate că și el, dar și Robert U., prietenul său din dreapta au fost spitalizați ca urmare a accidentului. ”La dosar nu au fost depuse acte medicale din cuprinsul cărora să rezulte că numitul U. R. ar fi suferit în urma accidentului rutier, leziuni care să fi produs consecințe celor prevăzute de art. 194, alin 1 cod penal, fapta de vătămare din culpă nefiind tipică în aceste condiții, iar sus-numitul a precizat că nu are pretenții față de Șorica Lucian Sebastian, participând în procesul penal ca martor. În același timp, în ceea ce privește leziunile suferite de Șorica Lucian Sebastian, se constată că acestea sunt rezultatul propriei culpe”, notează procurorul în rechizitoriu, motivând de ce a dispus clasarea în ceea ce privește infracțiunea de vătămare din culpă.
Mama și cei doi bunici materni ai tânărului care a murit în accident s-au constituit parte civilă, ”pentru o sumă al cărei cuantum îl vor preciza până la începerea cercetării judecătorești”. La fel a decis și tatăl. ”Bunica paternă nu și-a manifestat intenția de a participa la procesul penal în calitate de parte civilă, împuternicind «Centrul European de Despăgubiri» în vederea obținerii de compensații”, se mai arată în rechizitoriul depus în instanță.
Istoricul celor mai bine de trei ani de la accident
24 septembrie 2019. În urma accidentului de pe șoseaua Alba Iulia, autoritățile au deschis dosar penal pentru ucidere din culpă și vătămare corporală în aceeași zi. Tot atunci polițiștii de cercetare penală au efectuat cercetarea la fața locului, au dispus preluarea de probe biologice și efectuarea necropsiei.
18 octombrie 2019. La trei săptămâni de la accident, polițiștii au ridicat înregistrările video surprinse de camera de supraveghere aflată în administrarea Primăriei Sibiu și amplasată în giratoriul de la intersecția străzilor Alba Iulia cu Morilor.
9 martie 2020. La jumătate de an de la accident, polițiștii dispun întocmirea unei comisii rogatorii.
11 martie 2020. Polițiștii responsabili de cercetarea penală introduc în cauză Biroul asiguratorilor de autovehicule din România.
11 iunie 2020. După nouă luni de la accident, procurorul care supraveghează urmărirea penală realizată de către polițiștii din cadrul Biroului Rutier al municipiului a confirmat urmărirea penală față de suspectul Lucian Sebastian Șorica, pentru ucidere din culpă.
30 iunie 2020. La nouă luni de la accident, lui Lucian Sebastian Șorica i se aduc la cunoștință drepturile și obligațiile din postura sa de suspect. Demersul autorităților este reluat pe 17 mai 2021.
19 ianuarie 2021. La 16 luni de la accident, polițiștii responsabili de urmărirea penală dispun efectuarea unei expertize tehnice auto
11 august 2021. După aproape doi ani de la accident, este finalizat rechizitoriul de către procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu
26 august 2021. Rechizitoriul este depus la Judecătoria Sibiu, fiind deschis proces pentru ucidere din culpă împotriva lui Lucian Sebastian Șorica
8 noiembrie 2021. La doi ani și o lună de la accident, judecătorul de cameră preliminară confirmă legalitatea rechizitoriului întocmit și dă undă verde începerii procesului pe fond
13 februarie 2023. După mai bine de trei ani de la accident, este programat al patrulea termen din procesul pe fond, pentru ”audierea martorilor încuviințați pe latură civilă”.
Citește și Harta neagră a Sibiului: Alba Iulia, șoseaua cu cele mai multe accidente grave, în 2020
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: mor copiii cand la volan sunt , soferi tineri accident , rechizitoriu ucidere din culpa , accident mortal alba iulia , lucian sebastian sorica , vatamare corporala din culpa
Vizualizari: 9295
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Ioan
Acum 3 ore
Horațiu
Acum 3 ore
Lume nebuna
Acum 3 ore
Lume nebuna
Acum 3 ore
Mesterul dupe net