Promovabilitate de 100% la Evaluarea Națională, elevi mai prietenoși și mai prezenți în ore, confort în sălile de clasă, profesori dornici să depășească bariera dintre clasic și digitalizare, acestea sunt doar câteva dintre realizările pe care școala SMART construită în localitatea Păuca le-a adus comunității. A fost construită de la zero, a costat 800.000 de euro și a fost un proiect pe fonduri europene care a meritat toți banii. Într-o Românie care se află pe ultimul loc în Europa la digitalizarea școlilor, chiar dacă are internet de mare viteză, potrivit unui sondaj Eurostat, Școala Gimnazială din Păuca demonstrează că totul ține de voință în ceea ce privește realizarea proiectelor mărețe.
La jumătatea lunii ianuarie am pornit pe drumul care duce spre localitatea Păuca. Vorbisem cu o zi înainte cu primarul Niculae Dancu pentru a-i comunica intenția de a vizita deja renumita școală din comună. Știam că primarul nu va fi acolo. Avea treabă la Alba pentru a finaliza o serie de proiecte viitoare, dar ne aștepta directorul școlii prof. Dragomir Dancu. Era o zi de 19 ianuarie nu forte friguroasă, chiar dacă soarele refuza să se arate de după nori. Așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani iarna ajunge mai târziu la noi. Comuna mai are trei sate, Broșteni, Bogatu Român și Presaca. La școală, în Păuca vin copiii din toată comuna Păuca. Sunt 99 la învățământul primar și gimnazial și 38 la grădiniță. La cea construită nouă merg doar cei de gimnaziu.
Este ușor de găsit, pentru că a fost construită chiar în centrul satului Păuca, în apropierea sediului primăriei și a noii biserici ortodoxe. O clădire mare, albă, modernă.
Predarea digitală este ca un puzzle
Directorul ne aștepta și ne-a însoțit în cancelarie. Clădirea școlii a fost construită de Primărie printr-un proiect pe fonduri europene, de la zero, pe locul vechii clădiri care a fost demolată, în anul 2019. „Construcția este gândită pentru toți copiii din comunitate și îndeplinește toate standardele, de la prevenirea și stingerea incendiilor și până la confortul copiilor și al profesorilor. Clasele au fost proiectate în cele mai mici detalii. Școala veche avea igrasie, era fără autorizații și practic decât să se reabiliteze, mai bine s-a demolat și s-a reconstruit de la zero”, povestește directorul Dragomir Dancu.
Școala are patru săli de clasă, cabinet de informatică, sală multifuncțională, direcțiune, sală profesorală, secretariat și încă două săli care vor deveni laboratoare.
Mă uit în jur la cancelaria aranjată. Totul este implementat în conceptul de smart school. Sunt senzori peste tot pregătiți să acționeze în favoarea școlii. Astfel de sisteme inteligente reduc cât de mult pot consumul, dar au grijă să păstreze confortul la un nivel ridicat.
„Tot acest sistem nou și felul în care a fost gândită școala ne ajută la implementarea de soluții educaționale de predare mai ușoare. Predarea digitală este ca un puzzle pe care trebuie să-l pui împreună, dar nu înseamnă că trebuie să renunți la manuale sau la scrisul de mână. Este doar complementară astfel încât orele să fie mai atractive, pentru că elevii din ziua de astăzi sunt nativi digitali. Ei se nasc cu această abilitate și este un pas în a le arăta că partea aceasta de dispozitive poate fi folosită și în scop educațional, informativ”, mai spune directorul.
Un alt mare atu este și faptul că digitalizarea școlii a ușurat ghizdanele copiilor. Pentru că Ministerul Educației a pus la dispoziție și manualele digitale, copilul din comuna Păuca nu trebuie să le mai poarte cu el.
Școala smart cu același director de 20 de ani
Dragomir Dancu este profesor de istorie și conduce Școala din Păuca de 20 de ani, din 2003. Nu i-a fost greu să se adapteze, mai ales că a avut și sprijinul altor profesori. O spune chiar el la o cafea și o felie de cozonac.
„Oricum aveam cunoștințe de calculator și a fost perioada online care ne-a ajutat să ne adaptăm, iar unde nu am știut am avut și un schimb de experiență cu profesorii de la Ciugud, din Alba. Ei aveau deja școală SMART de ceva timp”, spune directorul.
Aflu apoi că școala din Păuca este într-o cooperare cu mai multe școli din țară și fac des schimburi de experiență.
„Dacă îți place ceea ce faci nu este greu. La copii se simte diferența. Sunt mai prietenoși, parcă și de învățat învață mai ușor. Imediat au prins cum să scrie, cum să se conecteze pe tablă. Au fost foarte receptivi. Ideea este că la partea aceasta de educație digitală nu stai să inventezi tu roata, ci înveți de la alți profesori sau ești tu cel care spui altora. Pandemia aceasta a avut și părți care nu au fost foarte rele. De exemplu, a deschis acest apetit pentru digitalizare și ne-a ajutat să ne dăm seama că trebuie să ne îndreptăm spre ea, la fel ca restul lumii”, mai spune directorul.
Profesorii de la Păuca profită de toate cursurile și modulele pe digitalizare apărute la noi pentru a se putea specializa pe predare smart adaptată pe fiecare vârstă în parte. În cancelarie intră Victor Ungurean, profesor de fizică. Se află în ultimul său an de predare, apoi va ieși la pensie. A descoperit tablele interactive și pare să se bucure de ele.
„Este foarte interesant cu acestea pentru că avem manuale digitale și posibilitatea de a explora. Asta mă ajută mult, în lipsa unui laborator. Folosesc mult filmulețele cu experimente pentru a le arăta copiilor”, spune profesorul de fizică”.
Clopoțelul pentru pauză a fost înlocuit de muzică
Plecăm spre prima clasă pentru a vedea cum se desfășoară o lecție într-o școală smart. N-am putut să nu remarc geamurile de tip hublou pe care fiecare încăpere din școală le are.
„Geamul din ușă a fost gândit pentru transparență. S-au inspirat din străinătate când au proiectat-o. Toate clasele și toate birourile au acest hublou. Astfel noi putem vedea ce fac elevii și ei pot vedea ce facem noi.”
Clasa a VII-a se afla la ora de matematică. Profesoara Simona Giriac se află chiar în fața clasei predând. Sunt aproximativ nouă elevi în clasă, toți atenti la cele două table din fața lor. Una este smart, iar pe cealaltă este o tablă magnetică. Storurile sunt trase la ferestre, iar senzorii au potrivit lumina încât să fie confortabilă pentru privitul la tablă și scrisul pe caiet. La fel și căldura.
„Avem o paralelă dusă la latura unui triunghi”, se aude profesoara, iar o fetiță care era la tablă trasează linia cu ajutorul unui creion special. Nu trebuie să se mai chinuie să o facă dreaptă, o ajută tabla. Colegii sunt numai ochi și urechi. După oră mă apropii de dascăl care ne povestește ce înseamnă să predea într-o astfel de școală.
„Modul de a preda s-a simplificat mult față de înainte. Copiii sunt mult mai atrași și vin cu mai multă plăcere la școală. Având tabla aceasta inteligentă și folosind atâtea aplicații este mult mai ușor. Pot spune că unii dintre ei dacă erau la un nivel destul de scăzut, au început să învețe mai bine. Anul trecut au fost 20 de copiii în clasă, dintre aceștia 12 au mers la Evaluarea Națională și au promovat cu toții. Am avut și medii de 9,50 la matematică la acest examen. Vin cu plăcere, învață cu plăcere și lucrează acasă mai mult”, spune prof. Simona Chirica.
Dascălul povestește că cel mai mult le place să lucreze cu tabla, să caute ei, să găsească filmulețe, să facă desene, să folosească culori. Învață jucându-se cu tehnologia. Metodele sunt infinite, iar tot ce se lucrează pe tablă poate fi salvat. Este ca un caiet care nu se termină niciodată.
A venit momentul pauzei, dar la școala din Păuca nu sună clopoțelul. În loc de acesta, în boxele instalate în tavan se aude muzică. Școala poate avea propriul ei radio, iar dacă directorul vrea să transmită ceva elevilor o poate face prin intermediul acestor boxe.
De la lumini, la umbre
Plecăm pe holuri către o nouă clasă. Întorc capul și abia în acel moment realizez de ce tot s-a insistat pe economia făcută de sistemele inteligente ale școlii. Noi pășeam în lumină, iar în spatele nostru rămânea întuneric. În momentul în care senzorii nu mai detectau mișcare, opreau lumina. Era aproape nostim să privești acel joc.
„Sunt două căi de acces, o urcare și o coborâre. A fost gândită așa pentru a putea evacua școala ușor în caz de dezastre”, explică directorul.
La clasa a V-a era ora de română. Profesorul preda modurile verbelor și verifica temele.
Ultima bancă de pe rândul de la perete era liberă. M-am așezat acolo. Cât de confortabil. Felul în care era realizată te obliga cumva să ții spatele drept.
„Băncile sunt ergonomice și sunt dintr-un material numit Werzalit. Copiii, chiar dacă vor scrie pe ele, se pot șterge cu ușurință. Băncile se reglează pentru ca elevul să poată sta în poziția în care se simte cel mai bine”, avea să-mi explice directorul.
Larisa și Nicoleta, două copile aflate în primele bănci spun cât de bine se simt la școală.
„Ne place să venim la școală. Dar cel mai mult ne place tabla smart pentru că ne ajută la fiecare materie. Acum în loc să ne chinuim să ștergem tabla cu buretele, apăsăm două butoane și gata. Sunt multe lucruri bune și ne place mai mult să învățăm”, spun ele.
Și pentru că am trecut și pe la clasa a VIII-a Cristian și Tobias au povestit despre cât de mult le place să joace fotbal pe terenul modern al școlii. Cristian va merge la Sibiu, la Ghibu, după ce va susține Evaluarea Națională. Este un împătimit al sportului. Spune că totul este atât de nou și de interesant în școala în care învață acum încât singur a realizat că trebuie să aibă grijă să nu strice ceva. Altfel ar fi păcat, spune el.
Doar catalogul digital lipsește
Încet, încet am vizitat și restul școlii: o sală mare de conferințe, o terasă frumoasă pentru pauzele profesorilor și un centru multifuncțional.
Singurul lucru digital care îi lipsește acestei școli este catalogul care a rămas clasic.
„Poate îl vom implementa când va deveni obligatoriu. Din perspectiva interacțiunii cu alte școli am văzut că implementarea catalogului digital este destul de greoaie și se face în paralel cu catalogul fizic. Trebuie să ai o bază de date foarte bine securizată. Deocamdată este dificil și foarte costisitor”, a explicat directorul Dancu.
Am plecat din școală cu un sentiment plăcut. Oare cum ar fi ca toți copiii să meargă la școală bucuroși și curioși de ce vor mai afla așa cum o fac cei din Păuca? Mi-au rămas în minte cuvintele profesoarei de matematică Chiriac.
Mi-a spus râzând: „Vă spun sincer că au mers la licee bune din Sibiu și mă sună să-mi spună: d-na dirigintă vrem înapoi la Păuca. Avem iar tablă cu cretă și școala veche”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 12461
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
V
Acum 6 ore
Xxx
Acum 6 ore
Emil
Acum 6 ore
Carcotel
Acum 6 ore
Titi bucluc