O distribuire mai bună a străzilor arondate școlilor de către Inspectoratul Școlar Județean Sibiu și regulamente de înscriere mai clare. Părinți care să aibă încredere în cadrele didactice din unitățile de învățământ din cartierele Sibiului. Continuarea proiectelor de extindere a școlilor. Toate acestea sunt soluții pentru îmbunătățirea sistemului educațional din Sibiu despre care a vorbit Simona Pop, şeful Serviciului Public de Administrare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar de Stat din Primăria Sibiu, într-un interviu acordat Turnul Sfatului. De asemenea, Simona Pop a vorbit și despre renovarea clădirii fostei școli Maria Teresa, despre stadiul construcției noului Liceu de Artă, despre extinderea Colegiului Pedagogic și despre finalizarea renovării Liceului CFR. Interviul a fost realizat în contextul aglomerării tot mai mari a unor școli din Sibiu, dublată de nemulțumirea părinților cu privire la învățământul în două schimburi.
Doar 50% dintre copiii înscriși în școlile aglomerate au domiciliul stabil în circumscripția respectivă
Despre aceste aglomerări se tot vorbește în ultimii ani. Goga, Caragiale, Iorga, mai nou Școala Nr. 21, Școala 4. De asemenea au fost tot aduse în atenția opiniei publice și s-au identificat o serie de situații care duc spre aceste aglomerări printre care și vizele de flotant făcute special pentru înscrierea copiilor. Din acest punct de vedere s-a făcut ceva?
Problema vizelor de flotant nu aparține, din păcate, în cazul acestei discuții, Serviciului Școli. Vizele de flotant aparțin unui alt serviciu din cadrul Primăriei și doar în urma discuțiilor telefonice pe care le-am avut cu colega de la Evidența Populației am înțeles că au încercat împreună cu poliția să facă vizite la domiciliu pentru a verifica acest aspect. Dar este impropriu din partea mea să mă implic și să dau explicații ce probleme și ce soluții au găsit în teritoriu pe acest segment.
Dar având în vedere că aceste vize de flotant duc spre aglomerarea școlilor și se creează astfel o problemă și pentru Serviciul Școli ați avut discuții în acest sens?
Noi nu putem să avem astfel de implicări cu privire la acordarea sau neacordarea vizelor, noi administrăm clădirile și terenurile unităților de învățământ. Eventual, Inspectoratul Școlar care sesizează o astfel de aglomerare a resursei umane, a copiilor în unitățile de învățământ și dacă ei analizează numărul extrem de mare al flotanților, cum de altfel s-a și spus în interviul dat de domnul inspector general, ar trebui ca dânșii să facă sesizare la acest serviciu și să vadă ce soluții se pot găsi pentru a stopa fenomenul și dacă există soluții legale de obținere a vizelor de flotant. Noi, în urma analizei pe care am făcut-o telefonic și cu școlile care au fost și până acum aglomerate, am primit informația cum că în aceste unități de învățământ, aproximativ 50% din copiii înscriși au domiciliul stabil în circumscripția respectivă. Dar de ce și în ce condiții au fost date aceste vize de flotant eu nu pot să spun. Nu pot afirma că sunt ilegale acele situații pentru că o viză de flotant pentru orice cetățean din această țară, cu siguranță este verificată și de alte instituții, nu doar de un birou, un serviciu din cadrul unei primării. Și atât timp cât ele sunt deținute de părinți, aceștia au dreptul să-și înscrie copiii la școlile din circumscripțiile respective.
Deci nu au existat întâlniri la masă sau discuții față în față?
Întâlniri organizate pe o anumită temă nu am avut. Dar ori de câte ori s-au iscat anumite probleme, da, ne-am întâlnit. Pot spune că avem o colaborare.
Și atunci ce este de făcut?
Ce opinăm noi ca serviciu din cadrul primăriei, în acest context, este efectuarea de către Inspectoratul Școlar sau de către unitatea de învățământ a unui regulament de înscriere clar, regulament care să aibă în vedere toate aspectele legale. Noi am încercat trei ani la rând și am făcut adresă către Ministerul Educației pentru a găsi soluții legale, pentru a transmite unităților de învățământ reguli mai clare vis a vis de înscrierea copiilor cu domiciliu sau cu reședință (cei flotanți). Nimeni nu spune că nu ar trebui să aibă dreptul, dar să se stabilească o anumită regulă de înscriere. În momentul în care se elaborează planul de școlarizare și se stabilește în cadrul consiliului de administrație, unitățile de învățământ trebuie să solicite pentru anul școlar următor, două, patru, cinci clase în funcție de capacitatea pe care o au. Acest număr de clase trebuie respectat. Aici fac o paranteză. Apropo de Școala I.L. Caragiale. Și anul trecut a avut aceeași problemă. Domnul director a cerut un număr de clase și i s-au dat una sau două, nu mai rețin pentru că nu ține de noi, în plus.
De fapt, care este aportul serviciului pe care îl conduceți în procesul de înscriere al copiilor în unitățile de învățământ?
De exemplu, noi suntem cei care anunțăm în fiecare an inspectoratul dacă au fost create sau nu străzi noi în jurul școlilor. Acesta este aportul pe care noi îl aducem la solicitarea pe care ne-o face inspectoratul județean. Din punct de vedere tehnic, Primăria Sibiu le transmite dacă au apărut străzi noi sau dacă s-au modificat denumiri de străzi în Sibiu. Mai mult de atât, în momentul în care primim această adresă de la inspectorat, solicităm unităților de învățământ și punctul lor de vedere vis a vis de circumscripțiile propuse de IȘJ. Bănuiesc că și inspectoratul face același lucru, pentru că este obligat, conform legii. Am adresa de anul trecut în scris, nu este poveste. Am informat inspectoratul cu privire la străzile apărute, le-am cartografiat cu ajutorul Serviciului Informatică din primărie harta cu străzile, dar le-am dat și punctul de vedere al unor unități de învățământ. Una dintre ele a fost I. L. Caragiale. Și anul trecut, în urma sesizărilor părinților și a directorului s-a constat că este o școală supradimensionată (mai mulți elevi decât spațiu în școală). Am trimis adresă către inspectorat și i-am rugat să țină cont de faptul că sunt prea multe străzi arondate la acea școală.
Extinderile nu au rezolvat supraaglomerarea unor școli
Deci sunt școli cu prea multe străzi arondate?
Da. Și arondările acestea pe toate unitățile de învățământ creează o disfuncționalitate. Unele școli sunt foarte aglomerate și altele mai puțin. Una dintre concluziile finale ar fi ca inspectoratul să fie mai atent la distribuirea străzilor pe circumscripțiile fiecărei unități de învățământ. Revin și vă spun că anul trecut am dat Inspectoratului informația că Școala „Regele Ferdinand” a menționat că este subdimensionată. Adică are spații disponibile și doresc străzi. I.L. Caragiale în schimb este supradimensionată. La fel și Regina Maria și Goga. Anul acesta este aceeași situație. În acest context am rugat inspectoratul să ia măsuri astfel încât să uniformizeze cât de cât repartizarea copiilor pe școlile din municipiul Sibiu. Măsurile luate de ei au fost doar pentru școala Ferdinand unde au mai arondat străzi, dar nu au luat măsuri pentru școlile supradimensionate. Motiv pentru care, anul acesta, din nou s-au sesizat părinții la I.L. Caragiale deși școala a fost extinsă. Noi am luat aceste decizii de extindere a unităților de învățământ. Am început în anul 2013 cu Școala Nr.18. A fost prima școală din municipiul Sibiu care a intrat pe un proiect cu fonduri europene.
Dar extinderea se pare că nu a rezolvat situația supraaglomerării. Cursurile au fost dimineața doar pe perioada proiectului, după care, imediat cum s-a încheiat, au revenit la două schimburi. Astăzi sunt din nou probleme cu spațiul la această școală.
Și acolo este vorba tot despre aglomerare de străzi. În anul 2016 s-a extins Școala Nr. 13 tot pe fonduri europene, tot în cartierul limitrof Școlii 18, unde am extins cu 10 săli de clasă, un laborator și un atelier. Sunt cât de cât apropiate, dar tot vor părinții mai mult într-o parte decât în cealaltă.
Și aceste extinderi au continuat.
Da. În anul 2019 am extins prin mansardare Școala Regina Maria având în plus șase săli de clasă, un cabinet și o sală multimedia, în total opt săli de clasă. Aici este o lucrare din bugetul local. În 2022 am finalizat o lucrare la Liceul Economic care a deținut și deține o clădire în care pe vremuri existau cred că laboratoare, o perioadă de câțiva ani a fost închiriată ULBS-ului, dar pentru că nu au mai avut nevoie ne-au dat-o înapoi și noi am modernizat-o, astfel încât am creat un spațiu generos. Două nivele pentru Liceul Economic și un nivel, deocamdată, pentru Liceul Pedagogic. De ce spun deocamdată? Pentru că Liceul Pedagogic va intra într-o lucrare mare, de extindere, o clădire nouă în curtea liceului. În acest moment, proiectarea este în derulare. Am primit SF-ul, urmează să primim proiectarea, după care vor începe lucrările. Va fi o lucrare mare, o clădire cu 24 de săli de clasă, un cabinet medical și o sală de sport. De asta am spus, când vor începe lucrările, elevii de la Pedagogic vor merge acolo.
Nu se vor construi școli noi, dar vor continua extinderile
Credeți că, în momentul de față, există vreun cartier care ar necesita construcția unei școli de la zero?
Nu aș spune. Mă gândesc la cartierele limitrofe pentru că în centrul Sibiului ar fi imposibil. Și spun asta pentru că în cartierele limitrofe avem Școala Nr. 23, care nu este supradimensionată, Școala 10 care nu este supradimensionată, Școala 11 din Gușterița și directorul de la Școala Slavici care are în structură și Școala 11 propune ca unele străzi pe care le are Școala Slavici în circumscripție să fie date la Școala 11, întrucât și din punct de vedere al amplasării lor sunt mai aproape de Școala 11 decât de Slavici. În principiu, ar fi foarte bine ca inspectoratul să analizeze riguros aceste aspecte, eventual să mai limiteze circumscripțiile pentru școlile supradimensionate și străzile limitrofe să le poată aloca școlilor învecinate.
Deci nu vedeți necesitatea construirii de școli în municipiu?
Nu, pentru că nu s-a solicitat într-un cartier nou să construim noi, municipiul Sibiu o școală nouă. Soluția este extinderea celor existente pentru că acolo există supraaglomerări. Noi continuăm cu extinderile. S-au finalizat la Barițiu, la Ferdinand corp nou de clădire. S-a finalizat și la Caragiale, extindere 12 săli și un laborator. Atât ni s-a cerut. În momentul în care am început, atât ni s-a cerut. Atât ni s-a cerut, atât permite spațiul, asta s-a făcut.
Da, dar sunt în continuare probleme. Numărul copiilor crește de la an la an.
Insist pe reconfigurarea circumscripțiilor. Cum putem să nu mai aglomerăm acea școală altfel decât să încercăm să reconfigurăm circumscripțiile. Aceasta ar fi o măsură, pentru că, tot legislația spune că, înainte de înscriere, inspectoratul poate face reconfigurarea circumscripțiilor școlare astfel încât să obțină optimizarea necesarului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite această cuprindere. Ar trebui să fie foarte atenți la acest aspect și să reconfigureze circumscripțiile. Eu nu cred că nu o vor face atâta timp cât sunt atâtea presiuni.
Mai sunt în plan școli la care se fac extinderi?
Da, avem în continuare lucrări la Școala Nicolae Iorga, o școală care este, iarăși, foarte aglomerată. Și, sincer, nu știu dacă după această extindere cu 22 de săli, un laborator de chimie – fizică și o sală de sport, se va rezolva situația. Mai ales dacă nu se vor lua măsuri de reconfigurare a străzilor. Din toamnă, copiii vor intra în noua clădire. Lucrări mai avem la Liceul de Artă și la Școala Nr. 4. Se va extinde Școala 4 cu opt săli de clasă. Deocamdată se face proiectarea. Se va extinde Liceul Ghibu cu nouă săli de clasă. Se reabilitează Liceul CFR, se lucrează la reabilitarea imobilului fostei școli Maria Teresa și se reabilitează corpul B al Școlii 12.
Școala Nr. 12 este în Piața Cibin și are două corpuri. Unul dintre ele nu a fost folosit de copii pentru că numărul lor era mic, dar modernizăm Corpul B și oferim șase noi săli de clasă. Iată cum se poate lărgi circumscripția și acolo.
La Maria Teresa se dorește o modernizare a clădirii în care pe vremuri a existat și școală și internat. Se va moderniza această clădire pentru a putea fi folosită ca unitate de învățământ. În acest moment este nefolosită. Se fac proiectarea și se dorește a se aduce unități de învățământ pentru care plătim chirii, licee în general. În momentul de față nu se cunoaște exact care dintre licee.
Învățământul într-un singur schimb nu este prevăzut de lege, dar este recomandat
Cât mai durează reabilitarea Liceului CFR?
Deocamdată suntem în faza de realizare a expertizei, se face auditul, de lucrează la faza DALI și, în vară, sperăm să dăm drumul la proiectul tehnic în paralel cu execuția. Doar după ce vor fi gata aceste etape vom ști cât va dura până la finalizare. Aici, la CFR, se dorește a fi adus Liceul Textil. Vor avea un spațiu generos, cu ateliere și tot ce le trebuie. Nu cred că va fi foarte mult de lucru pentru că nu se clădește nimic nou, ci se reabilitează. După finalizarea și mutarea Liceului Textil, atunci se va extinde și liceul Goga în spațiul care este în vecinătatea lui.
Mai sus ați pomenit și despre Liceul de Artă, un alt subiect fierbinte. Acolo cum stau lucrurile?
Liceul de Artă, știe toată lumea, a avut ghinionul de a avea ca și constructor o firmă care mai de mult a făcut lucrări deosebite în Sibiu, însă, nu cunosc problemele acelei firme, Construcții S.A., dar a intrat în declin. În momentul în care contractul a expirat, lucrările erau abia începute, la 15, maxim 20%, dar nici atât finalizate. A fost momentul în care am decis să nu continuăm lucrarea cu acea firmă. S-a finalizat termenul de contract, nu am făcut act adițional și s-a inițiat din nou procedura de licitație. Lucrarea a fost câștigată de către firma CON-A. Contractul a fost semnat, dar înainte a începe lucrările, firma Construcții S.A. a creat probleme în continuare și ne-a dat în judecată pe motivul că nu le-am plătit o serie de prefabricate (geamuri și ferestre). Vreau să fie foarte clar pentru toată lumea, actele dovedesc acest lucru, contractul pe care l-am încheiat și pe care îl încheiem cu oricine altcineva pentru orice altă lucrare, fiind instituție de stat și având ca obiect o investiție și nu o spoială, un astfel de contract prevede ca orice plată să se efectueze după punerea în execuție a materialului achiziționat. Noi nu plătim materiale achiziționate de firma respectivă. Noi încheiem contract cu firma respectivă pentru execuție de lucrări. Ori această firmă în momentul în care au constatat că nu vom mai prelungi contractul prin act adițional au rămas cu acele geamuri și prefabricate ne tergiversează cu instanța. După încheierea procesului va putea fi dat ordinul de începere a lucrărilor.
Dar un proces poate dura mai mulți ani.
Da, de aceea a fost găsită o variantă. Acele prefabricate ar putea fi cumpărate de către firma CON-A de la Construcții S.A.. Am făcut această propunere pentru a începe lucrările mai repede. Cei de la CON-A au fost de acord, cu condiția ca acele produse să fie evaluate și să se stabilească dacă mai sunt de calitate și pot fi puse în execuție. S-a făcut expertiza, aceasta ar fi trebuit plătită de Construcții S.A., dar din nou nu și-au onorat atribuțiile și au plătit-o, astfel că s-a mutat termenul de întâlnire în instanță. Atunci, serviciul nostru a luat decizia de a face noi plata acelei expertize și acum, în 26 februarie va urma o nouă întâlnire în instanță. Vom demonstra că am plătit expertiza. Chiar dacă procesul va continua pe o altă perioadă, pe alte aspecte, este foarte posibil să începem lucrarea având în vedere expertiza făcută pe aceste materiale.
De când, din martie, din aprilie?
Cel mai probabil din această primăvară. În ceea ce ține de noi facem eforturi în a grăbi și aceste lucrări.
Când considerați că Sibiul ar putea ajunge la învățământ într-un singur schimb?
În momentul în care fluctuația de populație nu va mai fi atât de abundentă pe anumite cartiere în municipiul Sibiu. Dar este un subiect foarte sensibil și aici. Să știți că nicăieri în legislație nu apare învățământul într-un singur schimb. Nicio legislație nu obligă ca activitatea școlară să fie într-un singur schimb. Este recomandat și sunt perfect de acord, de aceea și noi Primăria facem aceste eforturi pentru extinderi și nu pentru că ne obligă legea. O facem pentru a asigura efortul intelectual al copiilor. Noi tot încercăm extinderi în funcție de posibilitatea pe care ne-o permite spațiul din curtea unității de învățământ, cum am spus și la Caragiale. Avem adresele, atâtea săli ni s-au cerut atunci, dar de atunci și până acum fluctuația populației a schimbat cifra.
În final aveți un mesaj pentru celelalte instituții implicate în procesul de învățământ și pentru părinți?
Ce propunem este să se stabilească acele criterii la nivelul fie al IȘJ, fie la nivelul fiecărei unități, mai stricte pentru înscrierea în sistemul de învățământ. Apoi, rugăm inspectoratul, în continuare, să aibă o mai mare atenție la distribuirea străzilor pe circumscripții astfel încât să existe o uniformizare a repartizării tuturor copiilor. Un echilibru. În aceeași măsură, le recomand părinților să aibă încredere și în cadrele didactice angajate în școlile din cartier, pentru sunt la fel de competente. Eu practic am venit în acest serviciu din inspectorat. Ce-i drept, din 2001 și s-au schimbat multe de atunci, dar tot am încredere în cadrele didactice din municipiul Sibiu că ocupă aceste posturi în urma unor concursuri și cu siguranță sunt competenți, indiferent că au catedra la Școala 10 sau la Goga. Să aibă încredere că sunt dascăli care se dedică copiilor din fața lor.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: aglomerare scoli , serviciul scoli sibiu , interviu simona pop , ISJ Sibiu , Primăria Sibiu , Simona Pop
Vizualizari: 8106
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Nic
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
Cornel
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
Florian Marius