Demolarea clădirii care - timp de 48 de ani – a fost folosită drept aerogară și turn de control al aeroportului sibian a fost precedată de un eveniment la care au fost invitați și foști angajați.
Cel mai longeviv director al Aeroportul de la Sibiu, controlori de trafic ajunși la pensie ori meteorologi, precum și actuali angajați au fost invitați la un eveniment care a precedat începerea demolării vechii aerogări. ”La care vă rog să remarcați arhitectura tavanului: este una casetată, unică în țara noastră”, atrage atenția unul dintre foștii directori ai Aeroportului Sibiu.
”Un călduros apel” pentru donații
Evenimentul a inclus și o mică expoziție despre istoria aeroportului, în care a fost prezentată și o fotocopie a ediției din 8 iulie 1945 a Gazetei Sibiului. Ediție în care sub titlul ”O linie aeriană internațională cu escală la Sibiu” se făcea ”un călduros apel” către comunitatea oamenilor de afaceri din oraș, pentru a susține financiar construirea unei aerogări pentru aeroportul ”amenajat la nord vest de comuna Turnișor (la 3 km de oraș, lângă șoseaua asfaltată Sibiu – Alba Iulia)”.
”Pentru ca un astfel de aeroport să poată funcționa la condițiuni optime, s-a procedat din partea Comitetului de inițiativă la construirea unei aerogări cu anexele respective (una sală de așteptare pentru pasageri – birourile de trafic – meteorologie etc). Cum o astfel de aerogară este mai mult în interesul publicului sibian și pentru a putea realiza cât mai urgent acest proiect, unele instituții au și început să verse sume importante în acest scop”, se arăta în ziarul de acum aproape 78 de ani. Linia aeriană internațională la care se făcea referire în titlu putea fi accesată de la Sibiu prin intermediul conexiunilor promise către București ori Timișoara, cu destinații precum Budapesta, Viena ori Praga.
Fost pilot militar, Cornel Butnar a fost director adjunct și, ulterior, director general al Aeroportului sibian, în preajma anilor `90. ”Cam de prin 1922 – 1924 s-au demarat inițiativele pentru un aeroport la Sibiu. Inițial era propus în zona în care acum este Calea Cisnădiei și Calea Dumbrăvii. Apoi a fost propus a fi amenajat la Șura Mică. După care, prin 1943, Statul Român a cumpărat acest teren de la turnișoreni, pentru o sumă imensă”, a povestit Butnar.
Aeronave cu zece locuri
Cornel Butnar a primit o diplomă și o plachetă din președintei Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, și a Aeroportului Internațional Sibiu, asemenea altor foști angajați. Printre care și Gheorghe Sima, cel care a fost cel mai longeviv director al aeroportului sibian (pe care l-a condus între 1960 și 1990). Sima a fost și directorul care a semnat una din monografiile instituției înființată prin decret de stat în 1943.
”Activitatea de zbor se desfășura pe o suprafață de 174 de ha, pe teren înierbat situat la vest de hotarul comunei Turnișor, zburându-se cu avioane aparținând companiei Lares pe rutele: București – Sibiu – Arad și retur; București – Sibiu – Oradea și retur. Capacitatea acestor avioane era de zece la 14 locuri, iar mai târziu au fost înlocuite cu IU 52 cu trei motoare și o capacitate de 20 la 25 de locuri”, se arată în monografia fostului director.
Eveniment din noiembrie 1981, în vechea aerogară a Sibiului
La darea în funcțiune a aeroportului, în afară de pista înierbată infrastructura mai presupunea trei barăci din scândură de brad: două pentru administrație și tehnicieni și una pentru pasageri și ”corp de gardă”.
Din 1969 au început lucrările și la amenajarea pistei betonate pentru aterizare și decolare.
”Nu avem voie să greșim”
”Am considerat că este potrivit să avem o ultimă întâlnire cât mai frumoasă, în principalul loc în care s-a scris istoria aviației din Sibiu”, a spus Marius Gîrdea, directorul Aeroportul internațional Sibiu, la evenimentul care a avut loc în cursul zilei de vineri.
Întâlnirea a adus față în față oameni despre care se spune că au muncit cu pasiune. ”Când am venit aici am găsit un colectiv de oameni care aveau un singur gând: aviație. Noi, în acest domeniu, nu avem voie să greșim niciodată. Suntem ca într-un fel de angrenaj în care fiecare piesă contează”, a spus Radu Tudor, directorul Romatsa.
Președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, a fost cea care a înmânat diplomele și plachetele foștilor și actualilor angajați
La 2,6 milioane de pasageri
Clădirea vechii aerogări a fost dată în exploatare în 1959 și a fost folosită cu această destinație până în 2007, când aeroportul de la Sibiu a devenit internațional, fiind inaugurate noul terminal, noul turn de control, pista modernizată și o serie de alte dotări și anexe.
Până anul acesta, vechea aerogară a fost folosită pentru birourile administrației. De luni, clădirea va fi golită pentru a putea fi demolată. Asta deoarece în derulare este un contract de aproximativ 49 de milioane de euro pentru extinderea terminalului astfel încât pe Aeroportul din Sibiu să poată fi procesat un număr de 2,6 milioane de pasageri în fiecare an: practic, față de terminalul inaugurat în 2007 capacitatea crește de mai bine de două ori.
Lucrările aflate în derulare ar trebui să se încheie cel mai târziu în cursul lunii decembrie.
foto principală Caleidoscop/facebook
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: aeroportul calea dumbravii cis , gheorghe sima , pista aeroport sibiu , infiintare aeroport sibiu , istoria aeroportului sibiu , aeroport Sibiu , foto , Marius Gîrdea
Vizualizari: 5336
Ultimele comentarii
Acum 55 minute
Toma Romulus
Acum 55 minute
Lucian
Acum 1 oră
Statul esuat
Acum 1 oră
Horia Hotaran
Acum 1 oră
Irimescu Elena Alina