Miercuri,
13.11.2024
Innorat
Acum
3°C

„Arta vizuală îi sperie, nu îi interesează și niciodată nu au fost un sprijin pentru artiștii care au trăit și au lucrat în Sibiu”. 11 artiști, nemulțumiți de administrația locală

„Arta vizuală îi sperie, nu îi interesează și niciodată nu au fost un sprijin pentru artiștii care au trăit și au lucrat în Sibiu”. 11 artiști, nemulțumiți de administrația locală

Arta vizuală „îi sperie” pe cei din administrația locală, necunoscutul îi face să nu sprijine artiștii vizuali din Sibiu iar lipsa unor spații în care să-și expună lucrările îi face pe artiști să se simtă străini în orașul în care s-au născut. Sunt câteva puncte de vedere expuse de 11 artiști sibieni joi, 20 aprilie, în cadrul unei conferințe de presă care a marcat deschiderea expoziției „buget zero și câțiva metri pătrați”.

Citește și 11 artiști sibieni critică „lipsa de deschidere a administrației față de arta contemporană” și prezintă expoziția „buget zero și câțiva metri pătrați” 

Evenimentul a avut loc la vila numărul doi, de pe strada Ion Rațiu, loc în care artiștii Casandra Vidrighin, Stefan Jammer, Adriana Chiruta, Anca Stătică, Sebastian Moldovan, Roxana Ionescu, Chris Balthes, Constantin Fîntînă, Iulian Bisericaru, Robert Simon, Alex Mirutziu și curatoarea Liviana Dan și-au expus, cu „buget zero”, lucrările în fața publicului sibian. 

„Nu am întâlnit o administrație culturală din acest oraș care să aibă empatie”

Una dintre nemulțumirile principale ale artiștilor este lipsa de implicare și de deschidere a administrației pentru arta contemporană. Prin demersul lor își doresc să se facă auziți în orașul natal, să-i aducă pe oameni, și, în special, pe tineri, mai aproape de arta contemporană.

Liviana Dan, curatoarea evenimentului, a vorbit despre lipsa spațiilor de expunere ale artiștilor, dar și despre contradicția dintre titlul de capitală culturală, primit de Sibiu în 2007, și sprijinul real oferit de administrație artei contemporane.

„În Sibiu, lucrurile se înăspresc și se accentuează, pentru că Sibiul a fost totuși capitală culturală europeană ori având un statut de nivelul acesta și după atâția ani de când Sibiul a fost capitală Culturală (…) nu există un spațiu pentru arta vizuală, nu există galerii comerciale. Trebuie să vă gândiți că o galerie, care are un bloc de artiști și se luptă să-i reprezinte în țară și în străinătate, este de fapt instituția care susține întreg sistemul de artă contemporană, pentru că artiștii au nevoie de bani ca să facă ceva în viața lor. Sibiul n-are galerii comerciale, n-are spații alternative și n-are spații conduse de artiști. Mereu a funcționat într-o tensiune realmente feroce, au fost mereu grupuri, au fost mereu neînțelegeri între instituțiile care se ocupă de administrația culturală a orașului, lucruri care au generat un deșert vizual. Primăria și grupurile care ar trebui să se ocupe de artă vizuală trăiesc într-un deșert vizual. Dacă acceptă filmul teatrul, muzica, cât nu-mi dau seama, pentru că nu știu exact care este relația lor și cu aceste instituții, este clar că arta vizuală îi sperie, nu îi interesează și niciodată nu au fost un sprijin pentru artiștii care au trăit și au lucrat în Sibiu”, a spus Liviana Dan în deschiderea evenimentului.

Sibianca a subliniat și ideea potrivit căreia, deși Sibiul este un oraș ofertant, mai ales din punct de vedere al părții estetice, partea artei nu este încurajată, pentru că de fiecare dată artiștii se confruntă cu lipsa de implicare, de responsabilitate și de empatie din partea autorităților locale.

„Într-adevăr, Sibiul este un oraș conservator, este un oraș mic, trăiește de sute de ani pe ideea de imagini frumoase, la Sibiu e frumos, sunt panseluțe, sunt flori de nu mă uita, turnuri, ora albastră a orașului, care aduce melancolie și nostalgie, există prăjituri bune, există un confort al trupului, dar Sibiul are nevoie totuși și de artă și lucrul ăsta începe să devină chiar agasant, nu se poate ca o capitală culturală să nu-și susțină și să nu-și sprijine artiștii care trăiesc aici. Acesta este lucrul cel mai ciudat. Nu e nevoie însă de mult, este nevoie de implicare, e nevoie de responsabilitate și e nevoie de empatie, ori eu cred că aici este problema. Nu am întâlnit o administrație culturală din acest oraș care să aibă empatie.

Un alt punct de vedere expus a fost faptul că artiștii din Sibiu au ajuns să fie cunoscuți în alte orașe din țară și din străinătate, iar în orașul lor sunt „aproape invizibili”.

„Noi nu încercăm să rezolvăm cu acțiunea aceasta toate problemele, dar ne-am gândit să începem totuși. Lumea să vadă că există artiști foarte buni, artiști de nivel internațional, care trăiesc aici necunoscuți, sunt mult mai cunoscuți în mari capitale de artă contemporană din lume și în Sibiu nimeni nu știe de ei și nimeni nu este interesat de ei”, a mai adăugat aceasta.

Directorii și managerii continuă „schilodirea instituțiilor de artă din Sibiu”

Alexandru Mirutziu, unul dintre cei 11 artiști organizatori ai acestui eveniment a vorbit despre cei de la conducere, care nu fac altceva decât să ducă la „schilodirea instituțiilor de artă din Sibiu”.

„Eu vreau să atrag atenția unui fenomen care se petrece nu de azi de ieri, ci de ani buni în Sibiu. Nu pot să nu observ cum o nu știu câtă garnitură de directori, manageri sau așa ziși purtători ai sfaturilor bune, șoptitori de serviciu i-am numit eu, formați în școli și universități în marea lor majoritate după anul 2000, care în loc să pună la regim ceea ce Dorin Tudoran numea oportunismul exterminator continuă ceea ce se poate numi, de fapt schilodirea instituțiilor de artă din Sibiu și nu numai și deci și a apetitului pentru relevanță, nu dăm exemple pentru că exemplele sunt pentru proști”.

„Paul Goma se întreba în 1997 dacă există oare o mafie artistică în România, nu există, spune el, pentru că în România sunt numai găști, înțelegeri verbale și din priviri.(..) Nu poți face ceea ce Paul Goma numește o sită de mătase din noua generație, nici din noua generație de fapt pentru că și cei din noua generație se modelează și acceptă corupția, impostura, cu față urâtă și la propriu și la figurat. În buna tradiție comunistă tot funcțiile sunt vânate, ocupate de privilegiați ale căror proiecte se vor șterge odată cu scoaterea în afara parapeților. Nu e suficient să fi, ci trebuie să faci, spune tot el, ei fac, în timp ce artiști cu program își cârpesc viața într-un oraș în care timpul trece ca o vită împiedicată. La final am un îndemn sau un autoîndemn, un citat din „Luxul indiferenței” de Dorin Tudoran. Oricât de greu vă va fi mâine, nu uitați că nimeni nu trăiește într-o teroare mai cumplită decât zdreanța care se dă covor de buhara, căci nimeni nu știe mai bine ca preșul cât de negru și de amar e noroiul de care se șterg pe el picioarele celor care vin și se duc. Oricât de sus ar ținti megalomania preșului, vocația lui rămâne praful. Curaj, fruntea sus și fiți fericiți că nu v-ați făcut cârpă.”

Legătura mai puțin strânsă dintre administrația locală și artă a fost accentuată și de Casandra Vidrighin. Ar trebui să existe o coeziune pentru că tot ce se întâmplă este pentru comunitate.

„După cum se vede, Sibiul nu e prea prietenos cu artiștii care s-au născut aici, cu artiștii care revin aici, care se relochează aici. Se pare că e oarecare lipsă de viziune în dezvoltarea unei structuri care să poată genera resurse financiare. În primul rând în vederea artelor vizuale este foarte greu de obținut, ce vreau eu să subliniez este că noi vrem să susținem un cadru care să vină în primul rând în folosul comunității în care noi ne aflăm. Din punctul meu de vedere, arta naște o evoluție, o emancipare și e foarte important să trăiești într-un oraș plin de creație, de frumos, de dinamism”

„Intoleranță feroce” pentru arta contemporană

Faptul că administrația locală nu-și cunoaște artiștii și nu merge la evenimentele lor este un alt minus pe care artiștii sibieni l-au prezentat.

„Nu  știu de unde vine această intoleranță feroce, nu vor să înțeleagă că artiștii și arta îi fac și pe ei mai nobili. O doamnă primar care  are legături foarte bune cu o societate de artă, imediat este văzută altfel, în toată Germania, în toată Austria. Intoleranța aceasta, nu merg la vernisaje, nu cunosc artiști, nu știu ce e arta bună, acceptă numai o estetică deviată care va aduce Sibiul la un nivel Caracal. Într-adevăr este o problemă, aici în Sibiu legată de artă”, a completat-o Liviana Dan.

Pentru tineri

Tot demersul organizat de ei este pentru comunitate, dar mai ales pentru generația tânără care vine din urmă.

„Aș ține ateliere pentru copii oriunde, sunt fascinată de rolul terapeutic al artei, în Sibiu m-a salvat când eram copil faptul că  puteam să merg la balet și la teatru pe gratis, ce li se oferă copiilor acum? Și dacă punem în balanță faptul că mulți copii au situații problematice acasă, că unii dintre ei sunt foarte sensibili, funcția terapeutica a artei, accesul acelor copii la artă ar putea fi salvator”, a apreciat și artista Adriana Chiruta.

De ce nu e implicată administrația? „Din necunoaștere” 

Întrebată care ar fi motivele pentru care administrația nu este implicată în sprijinirea lor, Liviana Dan a spus că răspunsul este unul simplu: „necunoașterea”.

„Din necunoaștere, tot ce nu înțelegi și ce nu știi te sperie ori ei sunt speriați pentru că nu știu. Artele vizuale au această capacitate de vizionare pe care celelalte arte poate nu o au așa de pregnantă. Când ești obișnuit să vezi doar tablouri cu naturi statice, cu nuduri în poziție, sau numai turnuri, sau numai ochii orașului, vezi o instalație sau o performanță făcută la modul radical sau vezi o structură care nu mai are nicio legătură cu ce știi tu despre lumea în care trăiești, nu ești obișnuit, nu poți accepta așa ceva și atunci ai puterea să decizi că nu este bună și trebuie aruncată.

Față de Cluj suntem cu 50 de ani în urmă. Peste tot, și la Iași și la Timișoara și la Cluj și la București există nuclee foarte bune. Față de lumea artei adevărate nici nu mă pot gândi cât de în urmă suntem. Artiștii funcționează foarte  bine și la Berlin, și la Viena, ei funcționează bine, dar aici nu pot face nimic.”, concluzionează Liviana Dan”.

Programul complet al evenimentelor în perioada 20-30 aprilie:

21.04.2023

ora 18:00 - ”Când ai buget zero, vremurile sunt foarte personale”, discuție moderată de Alex Mirutziu. Vor fi prezenți artiștii: Casandra Vidrighin, Stefan Jammer, Constantin Fîntînă, Iulian Bisericaru, Roxana Ionescu, Anca Statica, Adriana Chiruta, Robert Simon, Chris Balthes, Sebastian Moldovan și curatoarea Liviana Dan.

22.04.2023

ora 18:00 - Fitness for dreamers: atelier Adriana Chiruta

24.04.2023

ora 18:00 - Artă participativă: GENESIS | Roxana Ionescu, Anca Statica

25.04.2023

ora 18:00 - Artist talk: Cum se naște un concept artistic? | Roxana Ionescu, Iulian Bisericaru

26.04.2023

orele 12:00 - 16:00 - Tur ghidat cu elevii de la Liceul de Artă, Sibiu | Constantin Fîntînă

ora 18:00 - Când ai buget zero, vremurile sunt foarte personale. Discuție cu Roxana Ionescu și Alex Mirutziu

28.04.2023

orele 12:00 - 16:00 - Tur ghidat cu elevii de la Liceul de Artă, Sibiu | Constantin Fîntînă

ora 18:00 - 5 soluții performative de schimbare socială: atelier Adriana Chiruta 29.04.2023 ora 18:00 - Act performativ cu material auriu și efecte sonore | Casandra Vidrighin, Chris Balthes.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

14 comentarii

Mihai

Acum 1 an

Liliana Dan era o susținătoare a lui Iohannis. Hopa acum împotriva conducerii primăriei. Nu ne spune doamna care a fost ultimul proiect scris de domnia sa și depus spre finanțare. Ca ea a fost obișnuită sa primească bani tot pe tava fără sa facă nimic. La munca cucoana.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Uau

Acum 1 an

Te-ai trezit vorbind sau e in fisa postului de la primărie?
Raspunde

Stanciu

Acum 1 an

Poate daca va cumpara si voua o hala abandonata (pardon, fabrica de cultura) cu 5 mil de euro ca lui Chiriac o sa ziceti ca va sprijina primaria. Asta nu suport la artisti, vor totul pe tava din banii comunitatii. Si se isterizeaza si fac pe neintelesii care voiau doar sa aduca cultura daca nu le dai sali, galerii, hale, posturi de conducere si subventii. Ca sa ne scape pe noi din ignoranta noastra. Eu daca sunt dentist de ce sa nu primesc un cabinet de la primarie unde sa pot profesa? DE CE PRIMARIA NU E INTERESATA DE DENTISTI SI DE INGINERI SI DE MECANICI AUTO? Hmmm?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

OMG-PLM

Acum 1 an

ptr ca mecanicii, dentistii si inginerii fac parte din domenii private, sa-mi trag suturi. dar hai sa ne dam si noi cu parerea, ca frustratii
Raspunde

Stanciu

Acum 1 an

Daca ai facut Facultatea de Arte de ce anume crezi ca nu mai esti parte din mediul privat? Ce anume iti da dreptul sa traiesti din banii celor care nu consuma "arta" ta? Daca platesc un biet sa intru intr-o galerie/muzeu, e ok, doresc sa ma bucur de creatia ta artistica. Dar daca nu de ce trebuie comunitatea sa iti plateasca tie tot felul de beneficii? Doar pentru ca nu te descurci altfel? Lasa comunitatea sa decida daca o poza a ta cu posteriorul la vedere e demna a fi considerata arta. Sunt sigur ca 90% din sibieni ar sari cu ultimul salariu doar sa vada o poza cu cerul de primavara sub leaganul ala si viata le-ar fi schimbata in drum spre casa. "DoMeNIi PrIVaTE"... n-ai nici o capacitate de rationament, n-ai cu cine vorbi. Am exprimat ceea ce simtim multi, ca atatea domenii nu primim bani MOKA de la stat si ca e bine asa. Asa ar trebui sa fie pentru toti, inclusiv pentru artisti. Inclusiv pentru Chiriac care vrea 5 mil euro pentru o hala abandonata (pentru care s-a platit chirie imensa pana acum).
Raspunde

Jiji Berbecali

Acum 1 an

Dava nu faci parte din clanul chiiak nu primesti un sfaț. Mai ales daca nu te cheama ɓokkor.
Raspunde

Directorul Cct

Acum 1 an

Căutați-l pe așa zisul artist Mirutziu pe google! Dacă să te **** tine în timp ce te filmezi este artă contemporană! Nu mersi prefer orașul "conservator"! Daca ești un "artist" radical auto-sustinete, în nici un caz din banii publici! Căutați o sursa de finanțare privată! Uite un exemplu: fă video chat sau onlyfans!! (asta tot pentru mirutziu) Sunt mulți colecționari gay, fii creativ si pune-ți *** la bătaie!

Raspunde

Vladutz

Acum 1 an

cine se uita in gura unor homofobi ca tine. astia care promovati ura .. promovati de fapt ce aveti in voi.. ura si rautate.. mergeti la terapie si traiti-va viata... nu o mai traiti pe a altora..
Raspunde

Daria

Acum 1 an

vladutz, homofobia e condamnabila penal. probabil ai nevoie de terapie. si traieste-ti viata ta, nu o mai trai pe a altora ca e foarte trist. sorana e bine. fa-te si tu bine. imbratisari!
Raspunde

Pintilie

Acum 1 an

Artiști "abstracți" cu dorințe aidoma...
Raspunde

Colectionar Dr. S.T.

Acum 1 an

Dna. Liviana Dan, Nu mai dezbinați artiștii și comunitatea artistică. Este loc pentru toți! Nu mai folosiți aceleași "rețete de propagandă" care nu au dat nici un rezultat pentru dvs. sau pentru alții! Dacă nu aveți fonduri din bugetul de stat, obțineți finanțare din mediul privat! Afaceriști, bănci, etc! Dacă tot a-ți dat exemplul din Cluj, Timișoara, București! Scrieți proiecte pentru finanțare, aplicați la burse, Propuneți bugete pentru burse, schimburi culturale, artistice, de management! Propuneți o transparență totală privind alocarea lor!! Realizați niște workshopuri pentru comunitate! În care să îi învățați pe cei interesați cum să privească / înțeleagă arta contemporană! Și în felul acesta poate vor deveni ei însuși colecționari! Vorbiți-le despre cum să investiască în arta, cum sa chmpere arta!! Cereți banii pentru aceste lucruri și îi ve-ți primi!! Implicații pe toți artiștii din Sibiu, în diverse proiecte! Cu cât creați o legătură puternică în comunitate de artiști din Sibiu și public cu atât aveți mai multe șanse să construiți ceva stabil și trainic! Aveți această putere și influență! Încă nu este prea târziu!! Sau implicați-vă în proiectele celor de la UAP, a cărui membru sunteți! Ei au spații primite de la primărie!! Folositi-va de ele!!! Uniți-vă și aduceți forțe tinere, proaspete pe lânga "acei monștri sacri" cum îi numiți! P.s Nu folosiți tineri în scop de propagandă politică! Mergeți la liceul de Artă susțineți o conferință despre arta contemporană/ performance; management curatorial/ artistic. Vorbiti-le despre experiențele dumneavoastră! Este păcat ca la vârsta dumneavoastră să nu faceți asta. Multă sănătate și putere de lucru pentru mai departe!
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

Sura Culturala Gusterita va asteapta la workshopuri. Copii aceia inca au mintea destul de deschisa pentru a ii putea interesa vis-a-vis de fenomenul cultural modern, stimati artisti nemultumiti Sau acolo e cah ca e pe gratis ?
Raspunde

De gustibus !

Acum 1 an

Deja sunt și mai nedumerit și chiar că nu mai știu să răspund la eterna întrebare : Ce a vrut să spună autorul ?
Raspunde

Xyz

Acum 6 luni

Liviana Dan a preluat conceptul de buget 0 și câțiva metri pătrați de la artistul care are spațiul Dragoste de pe Andrei Saguna. Aceasta i-a cerut o descriere a spațiului pentru o revistă înainte să organizeze expoziția și i-a preluat ideea. Nu trebuie să mă credeți, dediceți singuri din text: “ Dragoste space e despre urmarea pasiunii prin artă. Cu vitrina la stradă, spațiul are 6 m2 și trei pereți cu lucrări de artă alături de tricouri scrise cu Dragoste de graficianul @dan_raul, care dorind să trăiască din artă a scris Dragoste pe tricouri până a reușit șă-și deschidă în 2020 un mic small shop de artă în centrul Sibiului. În sensul acesta spațiul nu încearcă să urmeaze linia clasică de galerii care vernisează artiști ci încurajează și sprijină diversitatea demersurilor artistice ale persoanelor cu pasiuni în diferite domenii de activitate ce pot avea un mai mare impact asupra societății decât galeriile de artă contemporane care sunt uneori exclusiviste și inaccesibile oamenilor de rând. Accesul în @Dragoste_Space se poate face direct din stația de autobuz unde oamenii care în timp ce își așteaptă rândul în autobuz pot vedea în fiecare zi activitatea galeriei.” Acest text dovedește că totuși există spații conduse de artiști în sibiu. Doar că a generalizat Liviana Dan pentru ca probabil nu îl consideră artist bun. Deși a colaborat cu el, el a dus greul cu adevărat în Sibiu și a tras scena artistică după el în timp ce ea mânca cu ceilalți artiști preferați la Max după expozițiile de la Galeria Muzeului Brukenthal. El a adus Noaptea Galeriilor în Sibiu din 2016 încoace și a co-fondat grupul Nostru unde a expus în diferite spații alternative pentru a promova arta din banii strânși împreună cu Casandra Vidrighin. Restul sunt doar umplutură, Mirutziu a fost în Cluj tot timpul acesta iar Bisericaru e reprezentat de Anca Poterașu Gallery din București. Ce legătură are cu Sibiu? Unde au fost aceștia când Casandra și Dan expuneau pe banii lor? Și de ce nu l-a invitat pe Dan Perjovschi să vorbească. El știe cel mai bine care e scena artistică din Sibiu. El a promovat-o cel mai bine pe scena internațională. Organizează Pav și finanțează artiștii. El chiar face ceva. Știți ce a făcut Liviana după expoziție? S-a dus cu artiștii la Grădina și s-au cinstit.

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus