Duminică,
28.04.2024
Cer Senin
Acum
7°C

Maxim 150 de mil. de euro: proiectul trenului interurban Tilișca/Zona industrială vest – gara Sibiu – Șelimbăr așteaptă după o hârtie, spune Primăria

Maxim 150 de mil. de euro: proiectul trenului interurban Tilișca/Zona industrială vest – gara Sibiu – Șelimbăr așteaptă după o hârtie, spune Primăria

Începute de patru ani, demersurile de înființare a unui tren interurban care să utilizeze infrastructura necesară sunt tot în faza documentațiilor incipiente. Reprezentanții Primăriei Sibiu descriu pașii făcuți până acum.

„Într-o primă etapă, Primăria Sibiu a purtat discuții și o corespondență amplă cu Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Transporturilor și CFR - sucursala Brașov privind necesitatea introducerii acestui nou mijloc de transport în comun, precum și pe tema finanțării proiectului din fonduri europene”, descriu reprezentanții Primăriei demersurile începute în 2019, la 12 ani după cursa experimentală a unui tren interurban în Sibiu. 

Primele studii referitoare la un tren interurban în zona municipiului Sibiu au început a fi elaborate de către administrația locală un an mai târziu: este vorba de un studiu de trafic asupra Sibiului, Șelimbărului, Cisnădiei și Cristianului. Din patru scenarii de trasee, a fost ales „cel care oferă cele mai multe beneficii”. „Este pe ruta Șelimbăr – zona industrială vest/Aeroportul Internațional Sibiu, cu ramificație înspre cartierul Tilișca. Acest traseu oferă posibilitatea extinderii către Cisnădie, într-o a doua etapă a proiectului. În documentația elaborată de echipa de experți sunt prevăzute, pe lângă descrierea traseului, și amplasarea stațiilor, dublarea unor secțiuni de cale ferată pentru a permite încrucișarea trenurilor și alte detalii utile în proiectare și implementare”, descriu reprezentanții Primăriei Sibiu într-un comunicat remis cititorilor Turnul Sfatului.

Tot patru scenarii de trasee de tren interurban propunea și Ministerul Transporturilor, în același an 2020. Citește mai multe despre acestea aici S-Sibiu: Ministerul Transporturilor propune patru linii de trenuri metropolitane în Sibiu 

Harta traseelor propuse de Ministerul Transporturilor acum trei ani

Cum mai trec doi ani

În 2021 a fost semnat un parteneriat între Sibiu și Șelimbăr pe subiectul trenului interurban. Acest acord de parteneriat a fost atașat mai apoi cererii transmisă Ministerului Transporturilor pentru a aloca bani în vederea elaborări documentațiilor tehnico-economice (studiu de fezabilitate, proiect tehnic etc).

A durat un an până când derularea proiectului să se întâmple ceva notabil: tot o hârtie, eliberată de responsabilii de implementarea proiectelor pe fonduri europene din cadrul Ministerului Transporturilor. Hârtie prin care au fost „avizate favorabil aspectele legate de capacitatea administrativă a municipiului Sibiu cu privire la implementarea acestui proiect, precum și corespondența cu Master Planul General de Transport/Planul Investițional”. Se întâmpla în februarie 2022, lună la finele căreia ministerului i-a fost transmisă tema de proiectare și caietul de sarcini elaborate de Primăria Sibiu pentru studiul de fezabilitate și celelalte documentații preliminare proiectului trenului interurban.

În toamna aceluiași an, primarul Astrid Fodor declara pentru presa centrală că proiectul stagnează din cauza vidului legislativ, deoarece nu ar exista o bază legală pentru un parteneriat cu CFR și Ministerul Transporturilor, dar nici pentru operarea trenurilor interurbane. Declarațiile primarului Fodor din octombrie 2022 pot fi citite aici: De ce nu are Sibiul tren interurban? ”S-au modificat datele problemei”

150 de milioane de euro. Tot în așteptare

A mai trecut încă un an până când proiectul trenului interurban să cunoască o nouă mișcare: în februarie 2023, Primăria Sibiu a cerut Ministerului Transporturilor încheierea unui parteneriat. Și a retransmis o serie de documente: acordul cu Șelimbărul, avizul din 2022 cum că există capacitatea implementării proiectului, tema de proiectare și caietul de sarcini pentru întocmirea studiului de fezabilitate și a celorlalte documentații preliminare.

„În aprilie 2023, la solicitarea Ministerului, Primăria Sibiu a retransmis faptul că  Municipiul Sibiu își păstrează interesul de a depune un proiect pentru implementarea trenului metropolitan în Municipiul Sibiu și comuna Șelimbăr”, termină de descris reprezentanții Primăriei Sibiu ceea ce au făcut până în prezent pentru proiectul promis de actualul primar în campania electorală din 2020.

Pentru lansarea licitației în vederea întocmirii studiului de fezabilitate și a celorlalte documentații din sfera celor tehnico-economice, reprezentanții Primăriei Sibiu spun acum că așteaptă un aviz din partea Ministerului Transporturilor. „Odată realizate, toate aceste documente vor putea fi depuse în cadrul Programului Transport 2021-2027 pentru obținerea finanțării europene nerambursabile pentru acest proiect”.

Prin Programul Transport 2021 – 2027, la care fac referire reprezentanții Primăriei Sibiu, municipiile reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori ori zonele metropolitane în care se află pot primi până la 150 de milioane de euro pentru implementarea de trenuri interurbane (procentul de cofinanțare este de 2%). Bugetul alocat la nivel național pentru astfel de proiecte este de aproximativ 1,3 miliarde de euro.

La alții: Brașovul a început cu șapte trasee. Unul a fost preluat de CFR

La Brașov există de mulți ani o asociație metropolitană, iar demersurile de înființare a unui tren interurban au fost preluate de către această asociație.

În toamna anului trecut, asociația metropolitană din Brașov a scos la licitație întocmirea studiului de fezabilitate pentru nu mai puțin de șapte trasee pe care să fie introdus trenul interurban. Aproape 180 de km este lungimea celor șapte trasee care pleacă de la Brașov către Predea, Zărnești, Codlea, Rotbav, Sfântu Gheorghe, Întorsura Buzăului și Aeroport. Pentru alte două trasee noi - către Bran și Dârste - era solicitată o soluție de coridor optim. 

La licitația cu un buget de aproape 13 milioane de lei, fără TVA, nu s-a prezentat însă nimeni. Nici reluată în alte două rânduri, licitația nu a dus la vreun contract semnat. Prin urmare, acum câteva zile, asociația a schimbat strategia și a decis să scoată la licitație un contract pentru „întocmirea unui plan investițional”. Contract estimat la 2,7 milioane de lei, fără TVA, în urma căruia ar urma ierarhizate șase din cele șapte trasee și întocmit studiul de fezabilitate pentru unul dintre acestea. 

Conform documentației lansată de asociația din Brașov, pentru traseul care ar lega orașul de aeroportul construit la Ghimbav, CFR a lansat separat demersurile de întocmire a unui studiu de fezabilitate.

Citește și Tramvaiul fără fir în Sibiu ar scoate din trafic 1.500 de mașini la fiecare 24 de ore

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Kukuruku

Acum 10 luni

Ce amuzante sunt studile astea de fezabilitate pt locuri unde e evident ca e fezabil. A dracu birocratie.
Raspunde

Marian

Acum 5 luni

Nu este vorba daca e fezabil sau nu, ci si pe unde sa treaca, care e bugetul, care ar fi costurile de exploatare, etc...
Raspunde

Newman

Acum 10 luni

Avem un decalaj de zeci de ani (in urma) fata de Brasov. Este meritul politicienilor si elitelor Sibiene (cu origini marginase)
Raspunde

Bipezii astia n-au pic de rusine

Acum 10 luni

avem alegeri la anul. Vedeti cum ne-a mai mintit cora inca o data pe tema asta, in 2019/2020, si dupa ce a fost aleasa a avut grija doar de cumetrii, gen albirea cladirilor ilegale ale lui keul - Dumbravii 101 sau statui de sasi construite in p-ta Mare si pentru care abial ulterior constructiei s-a eliberat autorizatia de constructie : https://www.facebook.com/primariamunicipiuluisibiu/photos/a.1558866684377828/2706793812918437/?type=3
Raspunde

Ela Popescu

Acum 10 luni

Brasovul a inaugurat aeroportul si au deja linie directa de autobuz pentru aeroport. Acum 33 de ani EXISTA autobuz din centru de la agentia tarom (cred ca langa Humanitas era agentia). A disparut autobuzul pe la sfarsitul anilor '90. Si noi la Sibiu acum NU AVEM decat varianta taxi ca sa plecam din aeroport. Avem statie pe str. Alba Iulia pe jos cca 300 m , penibil. Povestea cu trenul urban a fluturat-o iohannis, cred , acum o gramada de vreme si nu s-a facut nimic.

Raspunde

Un sibian

Acum 10 luni

Vă semnalez că anul trecut s-a ELIMINAT o bună parte din calea ferată ce leagă Șelimbărul de Cisnădie, în condițiile în care candidatul BIbu și PNL Sibiu, promiteau în campania electorală locală un tren interurban care includea și Cisnădie. Nu mai e nevoie de niciun studiu, e clar că legătura dintre Șelimbăr și Cisnădie ar avea destui călători. E evident că o persoană cu influență (un dezvoltator imobiliar sau ”VIP”) din zonă a determinat autoritățile să renunțe la varaianta spre Cisnădie. Nu întâmplător, se lasă DOAR o portiță TEORETICĂ când în articolul de mai sus se scrie că ”acest traseu oferă posibilitatea extinderii către Cisnădie, într-o A DOUA ETAPĂ a proiectului”. în realitate o amânare care ascunde o RENUNȚARE DEFINITIVĂ. Totuși se poate realiza și ulterior, dar cu costuri mult mai mari, care includ exproprieri, demolări, etc.

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus