După un prim parteneriat semnat acum trei ani cu Ministerul Transporturilor și CNAIR, administrația județului Sibiu pregătește semnarea unui al doilea astfel de document referitor la proiectul Variantei ocolitoare sud a Sibiului (VOSS). Aceleași „se va stabili la momentul...” sunt formulările care domină documentul în care nicio parte nu își asumă vreo responsabilitate dacă lucrurile nu sunt duse la bun sfârșit.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Consiliul Județean Sibiu au semnat un prim parteneriat pentru construirea Variantei ocolitoare sud a Sibiului (VOSS) în septembrie 2020. Obiectul parteneriatului – de a construi noua centură din fondurile europene nerambursabile existente în Programul Operațional Transport 2014 – 2020 – nu a mai fost îndeplinit: în cei trei ani de la semnare a fost demarat lucrul la studiul de fezabilitate și la culoarul de expropriere (după ce, în 2019, în afara parteneriatului, a fost întocmit un studiu de prefezabilitate care propunea două variante de traseu).
Acum, un nou parteneriat cu același obiect urmează a fi semnat, după ce forma propusă de CJ Sibiu a fost agreată de către CNAIR. Și, de această dată, autoritățile județene promit că varianta ocolitoare chiar va fi realizată, cu finanțare nerambursabilă atrasă în exercițiul financiar european 2021 - 2027. „Acest Parteneriat evidențiază rolurile și responsabilitățile în implementarea proiectului”, se arată în raportul de specialitate elaborat de CJ Sibiu, raport care însoțește un proiect de hotărâre elaborat pentru aprobarea noului parteneriat.
Cine, ce?
Prin „noul” parteneriat, CNAIR și CJ Sibiu se angajează să formeze o nouă echipă mixtă de proiect, care „să se consulte în mod regulat și să se informeze asupra tuturor aspectelor privind evoluția proiectului”. Evoluție care presupune finalizarea studiului de fezabilitate (aflat în faza de obținere a avizelor), care trebuie urmată de întocmirea proiectului tehnic, a detaliilor de execuție și a celorlalte avize necesare, exproprierile, execuția și recepția variantei ocolitoare.
CNAIR se angajează să promoveze hotărârea de guvern pentru expropriere, pe baza documentațiilor elaborate de CJ Sibiu și – mai important – să fie instituția care accesează fondurile necesare execuției variantei ocolitoare. Centură pe care, ulterior, să o preia în administrare.
În rest, potrivit parteneriatului, va fi în sarcina CJ Sibiu să deruleze licitațiile pentru proiectare și execuție, pe care să le transforme în contracte gestionate mai apoi până la recepția lucrărilor. Cu cât va trebui să contribuie fiecare partener în acest proiect sunt detalii care „se vor stabili la momentul depunerii aplicației de finanțare”.
Nicio responsabilitate
Forma noului parteneriat care urmează a fi semnat între CNAIR și CJ Sibiu nu diferă foarte mult de cea semnată în 2020 și actualizată în 2022 (atunci a fost semnat un act adițional care prevedea că finalizarea VOSS va fi realizată din fondurile programate pentru perioada 2021 – 2027).
Diferențe nu există nici la capitolul „Obligațiile partenerilor/beneficiarului”, unde – în afară de formulări referitoare la implementare – nimeni nu își asumă nicio responsabilitate dacă proiectul nu este dus la bun sfârșit, după cum nimeni nu a fost responsabil că vechiul parteneriat nu are, de fapt, niciun obiectiv bifat.
„Am considerat întotdeauna că rolul autorităților locale este în primul rând de a face proiecte de impact pentru comunitate. Deși acest proiect nu făcea parte din lista obiectivelor cu care am candidat în 2016, am constatat necesitatea acestuia, beneficiile și am demarat procedurile. În sondajul realizat de Banca Mondială, Varianta Ocolitoare Sud Sibiu s-a situat pe locul doi în topul celor mai dorite proiecte de sibieni. Azi, ne bucurăm de sprijinul Guvernului României pentru realizarea acestui obiectiv de infrastructură rutieră, extrem de important pentru comunitatea sibiană”, transmitea Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu, în septembrie 2020, la semnarea primului parteneriat. Semnare care a avut loc în cadrul unei ceremonii la care a fost prezentă și Raluca Turcan, președinta PNL Sibiu și vicepremier la acea vreme.
Citește și Parteneriate cu CNAIR: fonduri europene pentru centura de sud a Sibiului și centura Mediașului
Încă de atunci, proiectul VOSS era descris de aleșii Sibiului drept un „proiect matur”, „eligibil pentru finanțare”. Cu toate acestea, CJ Sibiu nu a reușit – de exemplu – să respecte nici măcar termenul de august 2023 pentru finalizarea studiului de fezabilitate, așa cum arăta CNAIR pentru cititorii Turnul Sfatului.
Consultă aici, în format integral, noul parteneriat între CNAIR și CJ Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: centura ocolitoare sud sibiulu , parteneriat cnair , Raluca Turcan , Daniela Cîmpean , Centura Ocolitoare Sud
Vizualizari: 8154
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Bancul cu statuia : Statu ia tot !
Acum 5 ore
Baciul obsecvios
Acum 5 ore
Adrian
Acum 5 ore
Capatina Marius
Acum 5 ore
Sibian