Vineri,
15.08.2025
Partial Noros
Acum
32°C

Centura ocolitoare Sud a Sibiului: președinta Cîmpean mai semnează un parteneriat cu CNAIR. Tot fără responsabili

Centura ocolitoare Sud a Sibiului: președinta Cîmpean mai semnează un parteneriat cu CNAIR. Tot fără responsabili

După un prim parteneriat semnat acum trei ani cu Ministerul Transporturilor și CNAIR, administrația județului Sibiu pregătește semnarea unui al doilea astfel de document referitor la proiectul Variantei ocolitoare sud a Sibiului (VOSS). Aceleași „se va stabili la momentul...” sunt formulările care domină documentul în care nicio parte nu își asumă vreo responsabilitate dacă lucrurile nu sunt duse la bun sfârșit.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Consiliul Județean Sibiu au semnat un prim parteneriat pentru construirea Variantei ocolitoare sud a Sibiului (VOSS) în septembrie 2020. Obiectul parteneriatului – de a construi noua centură din fondurile europene nerambursabile existente în Programul Operațional Transport 2014 – 2020 – nu a mai fost îndeplinit: în cei trei ani de la semnare a fost demarat lucrul la studiul de fezabilitate și la culoarul de expropriere (după ce, în 2019, în afara parteneriatului, a fost întocmit un studiu de prefezabilitate care propunea două variante de traseu).

Acum, un nou parteneriat cu același obiect urmează a fi semnat, după ce forma propusă de CJ Sibiu a fost agreată de către CNAIR. Și, de această dată, autoritățile județene promit că varianta ocolitoare chiar va fi realizată, cu finanțare nerambursabilă atrasă în exercițiul financiar european 2021 - 2027. „Acest Parteneriat evidențiază rolurile și responsabilitățile în implementarea proiectului”, se arată în raportul de specialitate elaborat de CJ Sibiu, raport care însoțește un proiect de hotărâre elaborat pentru aprobarea noului parteneriat. 

Cine, ce?

Prin „noul” parteneriat, CNAIR și CJ Sibiu se angajează să formeze o nouă echipă mixtă de proiect, care „să se consulte în mod regulat și să se informeze asupra tuturor aspectelor privind evoluția proiectului”. Evoluție care presupune finalizarea studiului de fezabilitate (aflat în faza de obținere a avizelor), care trebuie urmată de întocmirea proiectului tehnic, a detaliilor de execuție și a celorlalte avize necesare, exproprierile, execuția și recepția variantei ocolitoare.

CNAIR se angajează să promoveze hotărârea de guvern pentru expropriere, pe baza documentațiilor elaborate de CJ Sibiu și – mai important – să fie instituția care accesează fondurile necesare execuției variantei ocolitoare. Centură pe care, ulterior, să o preia în administrare.

În rest, potrivit parteneriatului, va fi în sarcina CJ Sibiu să deruleze licitațiile pentru proiectare și execuție, pe care să le transforme în contracte gestionate mai apoi până la recepția lucrărilor. Cu cât va trebui să contribuie fiecare partener în acest proiect sunt detalii care „se vor stabili la momentul depunerii aplicației de finanțare”.

Citește și Varianta Ocolitoare Sud Sibiu: Condițiile care trebuie îndeplinite până la etapa documentațiilor de construire

Nicio responsabilitate

Forma noului parteneriat care urmează a fi semnat între CNAIR și CJ Sibiu nu diferă foarte mult de cea semnată în 2020 și actualizată în 2022 (atunci a fost semnat un act adițional care prevedea că finalizarea VOSS va fi realizată din fondurile programate pentru perioada 2021 – 2027).

Diferențe nu există nici la capitolul „Obligațiile partenerilor/beneficiarului”, unde – în afară de formulări referitoare la implementare – nimeni nu își asumă nicio responsabilitate dacă proiectul nu este dus la bun sfârșit, după cum nimeni nu a fost responsabil că vechiul parteneriat nu are, de fapt, niciun obiectiv bifat. 

„Am considerat întotdeauna că rolul autorităților locale este în primul rând de a face proiecte de impact pentru comunitate. Deși acest proiect nu făcea parte din lista obiectivelor cu care am candidat în 2016, am constatat necesitatea acestuia, beneficiile și am demarat procedurile. În sondajul realizat de Banca Mondială, Varianta Ocolitoare Sud Sibiu s-a situat pe locul doi în topul celor mai dorite proiecte de sibieni. Azi, ne bucurăm de sprijinul Guvernului României pentru realizarea acestui obiectiv de infrastructură rutieră, extrem de important pentru comunitatea sibiană”, transmitea Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu, în septembrie 2020, la semnarea primului parteneriat. Semnare care a avut loc în cadrul unei ceremonii la care a fost prezentă și Raluca Turcan, președinta PNL Sibiu și vicepremier la acea vreme.

Citește și Parteneriate cu CNAIR: fonduri europene pentru centura de sud a Sibiului și centura Mediașului

Încă de atunci, proiectul VOSS era descris de aleșii Sibiului drept un „proiect matur”, „eligibil pentru finanțare”. Cu toate acestea, CJ Sibiu nu a reușit – de exemplu – să respecte nici măcar termenul de august 2023 pentru finalizarea studiului de fezabilitate, așa cum arăta CNAIR pentru cititorii Turnul Sfatului.

Citește și Varianta finală a traseului pentru centura ocolitoare sud este pe lângă pădure. CNAIR despre finanțare: „proiectul este în evaluare”

Consultă aici, în format integral, noul parteneriat între CNAIR și CJ Sibiu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

25 comentarii

Miorita

Acum 1 an

De ce nu se fac niște referendumuri locale sa se vadă cu adevărat care este parera sibienilor in privința defrișărilor inevitabile din pădurea Dumbrava , a expropierilor de terenuri , care odată fragmentate nu vor mai avea nici o utilizare , a distrugerii unui colt de rai , plin de farmec și cu niște peisaje de poveste pentru niște limbi de beton care vor fi în mare parte inutilizabile , nimeni nedorind sa facă 50 de km în plus în fiecare zi . Referendumurile ar trebui sa fie separate în fiecare din localitățile vizate pentru a nu se zică ca îngroapă Sibiul Poplaca și Rasinanariul .
Raspunde

Kokos

Acum 1 an

Nu se defriseaza nimic , centura va ocoli Padurea Dumbrava , si o sa fie destui care vor prefera sa faca in 20-30 km/zi (nu va face nimeni 50km cum exagerati) decat sa piarda o ora sau mai mult in traficul din Sibiu!
Raspunde

@kokos

Acum 1 an

Centura asta stupida si inutilă are 21 de km si un pic. Sa zicem doar 19 km de la biosevis. Plus drumul pana te urci pe ea plus drumul de celalt capat (aproape de autostrada) rezulta min.45 de km dus intors. Vezi si tu pe harta si o sa-ti dai seama ca din cartierele Sibiului rezulta 50 de km. ASTFEL NICI UN SIBIAN NU VA FOLOSI CENTURA ASTA STUPID DESENATĂ iar orasul o sa ramana la fel de aglomerat. Ce sa mai zicem de crima asupra naturii mai ales in zona tropini?
Raspunde

Sibian SB

Acum 1 an

Kokos greșești grav. Cine vrea sa faca km si sa evite traficul are deja la dispoziție centura-autostrada!! Traficul din oras merge îmbunătățit prin multe soluții ușoare. Aceste soluții sunt necesare si trebuie implementate indiferent ca va exista o eventuala centura de sud, aia e 100% clar. Pe langa padure, e totuna, totul va fi afectat grav. Natura si peisajele frumoase din vecinătatea orașului si cele de care profita cei mai mulți sibieni sunt evident cele dintre oras si zona munților, că cele de pe partea cealaltă au fost grav afectate fix de autostrada. Asa ca cea mai mare parte a sibienilor, clar de tot nu vad rostul afectarii si a partii de sud. Autoritățile sa renunțe pana nu e prea târziu, vor iesi scandaluri mari, oameni in strada, se vor pierde timp si mulți bani daca mai continuam povestea asta cu centura de sud. Eu garantat voi iesi in strada si voi aduce langa mine mulți sibieni. Nu aveti ce cauta cu drumuri express (aproape cat o autostrada, ca sa fie clar) pe lângă padure, pe langa rasinari, prin lunca si prin tropini, ca sa nu mai vorbim ca afectați grav si arhitecților. Dna campean, sunteți lipsita de scrupule, slab strateg, corupta (viitoru va demonstra asta garantat), renunțați la aberatia asta!!
Raspunde

Kokos

Acum 1 an

@sibian SB Cei care stau in Arhitectilor NU merg pe autostrada , e foarte departe pentru ei , nu merita sa traverseze jumatate de oras ca sa se urce pe autostrada . In schimb , cred ca 90% din ei vor folosi centura Sud care va fi la botul calului.
Raspunde

Kokos

Acum 1 an

@kokos Foarte putini o sa mearga cap-coada pe centura ca sa faca 50km . Pe centura faci economie de timp iar carburantul nu e cu mult mai scump decat daca ar merge prin oras .Si pot sa fac pariu ca marea majoritate a celor care stau in Arhitectilor si lucreaza in zona de Vest vor folosi centura asta . Asa ca nu e inutila deloc. Dar stati linistiti , ca la cat costa se va face peste vreo 15-20 ani.
Raspunde

H-Bomb

Acum 1 an

@Sibian SB: Nu ai logică și nu înțelegi funcționarea unui oraș. Nu e adevărat ce spui tu, că cei care vor să ocoleacă traficul au la dispoziție autostrada. Dacă te uiți pe harta orașului, mai bine de jumătate din sibieni locuiesc în sudul axei Șos Alba Iulia - Bd. Milea: cartierele de blocuri Ștrand I și II, Valea Aurie, Calea Dumbrăvii - Cimitir, Hipodrom I, II, III și IV, Cireșica. Toți ăștia nu au cum să se ducă pe autostradă, fiindcă apoi ar trebui să mai traverseze încă o jumătate de oraș pentru a ajunge acasă. Autostrada îi poate deservi doar pe cei din partea de nord a orașului. Pentru cei din sud este foarte necesară centura sud. Că vrei tu sau nu vrei, realitatea este asta.
Raspunde

Pmg

Acum 1 an

Organizați-va și ieșiți in strada !!! Stați toți și scrieți compuneri aici, de parca v-ar baga cineva in seama.. Câinii latră ursul merge .
Raspunde

@ Miorita

Acum 1 an

nu se intreaba poporul pentru ca poporul ar zice NU. Dar ei vor banii europeni pentru a-i sifona impreuna cu constructorii locali. Cimpeana si-ar asigura probabil pana la pensie chirie moka la NSA. Ce mai conteaza ca nu ar circula nimeni pe aberatia aia de centura?
Raspunde

Trolacu Marcel

Acum 1 an

Ce sa faca si ratații ăștia? Zic sa fac! Dar ce pot face papagalii?
Raspunde

Joni

Acum 1 an

Dacă termina centura cum a construit și spitalul eu o votez !!!!
Raspunde

Hermann Stadt

Acum 1 an

Poza este de acum?Daca da,se pregătește din nou introducerea măștilor?Hai sa fie serioși...
Raspunde

Sibian

Acum 1 an

Exact ca spitalul regional ,sifonare de banii europeni, centura sud
Raspunde

Carcotel

Acum 1 an

Absolut blestem in judetul si orasul asta, fiind condusi de la "A la Z" de femei incompetente (si nu, nu sunt misogin!): presedinta CJ o neica-nimeni cu viziune zero dar cu multe firme clientela-de-partid, presedinta filialei judetene a partidului ce "domina" judetul tot o neica-nimeni, renaturata in Sibiu dupa o migratie si cap de afis, primarita cu nume de * si vice-primarita ce si-a bagat coada astfel incat sotul ei sa prinda locurile bune pentru tonetele de inghetata de pe Balcescu :) Si noi ne asteptam la performanta si proiecte cu impact pentru comunitate. Suntem puerili

Raspunde

Sibian SB

Acum 1 an

Va ajunge sa plătească pt coruptia in care e bagata pana in gât! Da, firme de partid si ea si dna fodor, n proiecte aberante si la suprapreț, acum sunt ocrotite de guvernare, dar la un moment dat vor da socoteala, iar atunci pușcărie scrie pe ele.
Raspunde

Ceac Noris

Acum 1 an

Semnatura lu duamna nu are nici o valoare , de aceea semneaza in nestire! Doar semnatura ei pe demisie are ceva valoare , dar nu isi da seama!
Raspunde

@kokos

Acum 1 an

Centura asta stupida si inutilă are 21 de km si un pic. Sa zicem doar 19 km de la biosevis. Plus drumul pana te urci pe ea plus drumul de celalt capat (aproape de autostrada) rezulta min.45 de km dus intors. Vezi si tu pe harta si o sa-ti dai seama ca din cartierele Sibiului rezulta 50 de km. ASTFEL NICI UN SIBIAN NU VA FOLOSI CENTURA ASTA STUPID DESENATĂ iar orasul o sa ramana la fel de aglomerat. Ce sa mai zicem de crima asupra naturii mai ales in zona tropini?
Raspunde

@@Kokos

Acum 1 an

La fel ca bicicletele pe care nu le va închiria nimeni, pistele pe care nu va circula nimeni, amen ajarea Binder pe care nu o va folosi nimeni, și alte cretinități propagate de la ferma voastră de postaci? Ce ipocriți!
Raspunde

Investigati

Acum 1 an

Sa afectezi o zona impaduita e inadmisibil! O crima ecologica! Ca nu taie copaci, e un detaliu doar. . Zona va fi DISTRUSA! Primarul din Rasinari, isi da seama ca distruge potentialul Rasinariului si ca satul va ajunge o MARGINE de drum? Daaar, ptr cine e crima???? CINE are proprietati la marginea acestei sosele? Aici e raspunsul
Raspunde

Sibian SB

Acum 1 an

Asa e, corect ce ai scris. Primarul din Rasinari cat si cel din Poplaca sunt ca niște mielușei, nu deschid gura nici plătiți. Au frica de CJ ca de dracu. Rasinari, istorie superba, cultura, pozitie extraordinara, iar daca acum in anul 2023, cu toate variantele de fonduri de la guvern si sau europene, dacă treci prin comuna, plangi! Soseaua e sub orice critica, inclusiv ce e facut e de super proasta calitate (ati ghicit cine), nemodernizat nimic, vaci noaptea in zona curmaturii (garantez ca se vor întâmpla tragedii auto grave din cauza asta!!), un astfel de om a fost votat si ceea ce ar rezulta din asta nu pot scrie aici ca imi e rușine. Rusine domnule primar al Rasinariului!!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Pfoai

Acum 1 an

Cultura in Rășinari ??? Dacă te referi la cultura cartofului , sunt de acord :)) Scriai mai sus ca scoți oamenii in strada , pai fa-o ! Sunteți tari in spatele tastaturii toți , când e sa faceți ceva concret va trageți toți pe 00. V-a făcut Câmpean și va face când vrea muschiu’ ei, toți se bazează pe lipsa de reacție a societății civile , testata in peste 30 de ani!
Raspunde

Lunca Rasinariului

Acum 1 an

Cu sosea de 4 benzi langa sat nu mai faci agroturism, branza si montane. O sa arate in15 ani ca o favela
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Elzoroaba

Acum 1 an

Da ce s-a mobilizat ferma de postaci sâmbătă seara, ca la comandă. Cum s-au făcut pistele de biciclete, lacul Binder, etc., se va face și centura, oricât ați cârcoti. Care vă trebuie pădure, mereți înapoi la țară, să vă cânte cucu
Raspunde

Autobahn

Acum 1 an

HAHAHA! Aici e zidul plăngerii tuturor ălora care și-au făcut case de vacanță pe la Tropini. Betoanele lor de prost gust și deșeurile aruncate peste tot cică nu distrug natura, în schimb o șosea necesară pentru tot orașul e considerată sfârșitul lumii!
Raspunde

Sibiu

Acum 1 an

Sunt resurse pe Pamant pe care nu le poti inlocui sau muta. Aici nu e vorba de 10 cabanutze din Tropini. Aici e vorba de o lunca valoroasa. Incearca sa intelegi valorea zonei in ansamblul ei ( padure, lunca, rau distante optime fata fata de oras si sate). Adica strici o zona irecuperabila sau inegalabila cand puteau s-o treca prin ansamblul deja stricat Sitex sau srapungetea de lsnga Scoala de caini
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus