Joi,
29.10.2020
Ceata
Acum
8°C

Parteneriate cu CNAIR: fonduri europene pentru centura de sud a Sibiului și centura Mediașului

18 Septembrie 2020 14:56

Parteneriate cu CNAIR: fonduri europene pentru centura de sud a Sibiului și centura Mediașului

Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere a semnat câte un parteneriat cu Consiliul Județean și Primăria Mediaș în vederea finanțării pregătirii documentațiilor pentru centura ocolitoare sud a municipiului Sibiu și varianta ocolitoare a Mediașului.

Semnarea parteneriatului a avut loc în cadrul unui eveniment organizat la Sibiu, la care au participat, printre alții, vicepremierul Raluca Turcan, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță.

Parteneriatul prevede că autoritățile locale (CJ Sibiu pentru centura de sud a Sibiului și Primăria Mediaș pentru centura ocolitoare a Mediașului) vor putea primi fonduri europene nerambursabile pentru pregătirea documentațiilor necesare celor două proiecte. Este vorba de realizarea studiului de fezabilitate pentru centura de sud a Sibiului și, respectiv, actualizarea studiului de fezabilitate pentru centura Mediașului. Ulterior, fondurile nerambursabile atrase de CNAIR prin Ministerul Transporturilor vor putea fi folosite și pentru următoarele etape de implementare a celor două centuri ocolitoare. ”Prin parteneriatul de implementare, Ministerul Transporturilor s-a angajat să ducă la îndeplinire următoarele etape: procedurile privind realizarea culoarului de expropriere, derularea procesului de accesare a fondurilor europene, participarea la recepționarea lucrărilor, administrarea și întreținerea infrastructurii rutieră după încheierea perioadei de garanție. Consiliul Județean, cu ajutorul finanțării europene, va parcurge următoarele etape: contractarea serviciilor de realizare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic cu toate documentațiile aferente,  contractarea lucrărilor de execuție și monitorizarea implementării proiectului”, anunță reprezentanții CJ Sibiu, într-un comunicat de presă remis redacției Turnul Sfatului.

Variantele pentru centura de sud: pe lângă sau pe sub pădurea Dumbrava

Proiectul unei centuri de sud a Sibiului a fost repus pe tapet în cursul anului trecut, după ce Consiliul Județean a inițiat întocmirea unui studiu de prefezabilitate pentru acest proiect. În urma acestui studiu au rezultat două variante de traseu, care diferă în special în zona pădurii Dumbrava.

”Traseul 1 trece pe lângă Rezervația Naturală Dumbrava și străbate UAT-urile Sibiu, Cristian, Poplaca, Rășinari, Cisnădie și Șelimbăr, în intravilan și extravilan. Lungime cca 22,5 km. Traseul 2 este propus de asociația Animal Life, subtraversează printr-un tunel Rezervația Naturală Dumbrava și străbate UAT-urile Sibiu, Cristian, Poplaca, Rășinari, Cisnădie și Șelimbăr, în intravilan și extravilan. Lungime cca 20,2km”, enumeră reprezentanții CJ Sibiu.

Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu, a arătat că decizia de a iniția acel proiect a venit și ca urmare a semnalelor venite de la sibieni. ”Am considerat întotdeauna că rolul autorităților locale este în primul rând de a face proiecte de impact pentru comunitate. Deși acest proiect nu făcea parte din lista obiectivelor cu care am candidat în 2016, am constatat necesitatea acestuia, beneficiile și am demarat procedurile. În sondajul realizat de Banca Mondială, Varianta Ocolitoare Sud Sibiu s-a situat pe locul doi în topul celor mai dorite proiecte de sibieni. Azi, ne bucurăm de sprijinul Guvernului României pentru realizarea acestui obiectiv de infrastructură rutieră,  extrem de important pentru comunitatea sibiană”, declară Daniela Cîmpean.

Mediaș: acte de 16 ani și nici acum nu prea apare în priorități

În ceea ce privește centura ocolitoare a Mediașului, aceasta a fost scoasă la licitație la începutul anului trecut, pentru proiectare și execuție. Documentația a fost contestată de două firme de construcții, care au invocat faptul că aceasta include un studiu de fezabilitate care nu mai reflectă realitatea, din moment ce a fost realizat în 2004. Sau avizul de mediu nu mai era valabil, din moment ce a fost eliberat pe o veche legislație în urmă cu 15 ani. După mai multe termene prelungite pentru depunerea de oferte, în cadrul respectivei licitații o firmă din Turcia a formulat și depus, în cele din urmă, o ofertă. Respinsă deoarece nu era conformă (detalii despre acest subiect aici).

Acum, reprezentanții Mediașului spun că vor relua procedurile cu finanțare din fondurile nerambursabile ce urmează a fi alocate prin parteneriatul semnat cu CNAIR. ”Vom actualiza studiul de fezabilitate. Consider că Primăria Mediaș are experiența necesară pentru un astfel de proiect”, a spus Gheorghe Roman, primarul Mediașului.

Interesant este că semnarea parteneriatului pentru finanțarea centurii ocolitoare a Mediașului a avut loc în cadrul unui eveniment în care a fost prezentat și Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020 – 2030. Plan elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prioritizarea investițiilor în infrastructură și prezentat la Sibiu ”cu accent pe investițiile din zona Centru”. Iar din această prezentare, în tabelul în care erau enumerate variantele ocolitoare necesar de realizat în următorii zece ani, proiectul de la Mediaș nu apare.

După semnarea parteneriatelor pentru centura Mediașului și cea de sud a Sibiului, cei din Ministerul Transporturilor au prezentat prioritățile lor pentru următorii zece ani. La capitolul centuri ocolitoare, nu apar în lista de priorități nici Mediașul, nici Sibiul

”În această prezentare este doar sinteza sintezelor. Proiectul centurii ocolitoare a Mediașului este o prioritate”, a dat, însă, asigurări ministrul Lucian Bode. Care a și arătat că, din planurile de la Centru, până în decembrie 2023 centura ocolitoare a Mediașului ar trebui dată în folosință.

Parteneriatele pentru cele două variante ocolitoare au fost precedate, săptămânile trecute, de un alt parteneriat încheiat între Guvern și autoritățile județene, pentru finanțarea proiectului unui nou spital județean la Sibiu.

Vizualizari: 1819

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Alex Alex

Acum 1 lună

Hopa, că apare și tunelul cu varianta de 20 km. Mai trebuie să pună două sensuri pe sens și și să înlocuiască giratoriile cu pasaje.

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus