Amalia Cindrea, comisar șef adjunct în cadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC), s-a întors de la București unde a participat la ședința care a întrunit toți coordonatorii din țară pentru un raport general în urma controalelor făcute de Comandamentele de vară ale celor de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Cu alte cuvinte a fost să-i lămurească pe cei din conducere cu privire la o serie de nereguli semnalate inclusiv în declarațiile făcute de Horia Constantinescu, șeful ANPC.
În primul rând Amalia Cindrea a vrut să lămurească faptul că la Sibiu au avut loc controale firești, care au loc în fiecare an și care, anul acesta au fost făcute de Comandamentul de Munte Brașov, vară 2023. Controalele au început în 15 mai și s-au finalizat în 9 septembrie. În aceste comandamente sunt delegați comisari din toate județele țării care merg în control, în mod special în zonele turistice ale țării: litoral, Deltă, Brașov, Bucovina sau Banat.
ANPC a constituit acest comandament prin Ordin de președinte, iar la Sibiu s-a ajuns în ultima săptămână de controale. Au fost 44 de angajați ANPC din care 34 au fost comisari. Controalele au durat două zile, o perioadă mai scurtă decât în celelalte zone.
Ultima vizită a acestui comandament a mai avut loc la Sibiu, la sfârșitul lunii august 2022, atunci când a fost vizată tot zona centrală.
Anul acesta diferit a fost faptul că alături de comandament au participat și trei persoane de la Direcția Metale Prețioase, Pietre Prețioase și Proces Kimberley, care se ocupă de verificarea comercianților din acest domeniu, dar și prezența în persoană a președintelui ANPC, Horia Constantinescu care se pare că fusese înștiințat printr-un mesaj la postările sale pe pagina de socializare că la Sibiu sunt nereguli în domeniul comercializării metalelor prețioase.
Dacă în declarațiile inițiale președintele ANPC părea pornit pe controale interne și sancțiuni în instituția de la Sibiu, potrivit spuselor Amaliei Cindrea, multe dintre aspecte s-au lămurit în urma vizitei la București.
„A apreciat în mod deosebit creșterea rezultatelor noastre în ultimii ani. De exemplu, anul acesta avem creștere și de 3,21 de ori mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut la valoarea amenzilor încasate. I-am prezentat documentele necesare pentru clarificarea tuturor nelămuririlor avute cu privire la activitatea comisarilor de la Sibiu și au fost lămurite toate aspectele”, a declarat Amalia Cindrea, pentru Turnul Sfatului.
Potrivit datelor CJPC Sibiu, în anul 2023 au fost încasate amenzi în valoare de 1.568.900 lei în primele opt luni ale anului, față de 487.400 în aceeași perioadă a anului 2022.
De asemenea, în 2023 s-au aplicat un total de 1.689 de sancțiuni și au fost aplicate amenzi în valoare de 7.053.600 lei.
Avertizați să aibă toleranță zero pentru produse expirate și lipsa igienei
Amalia Cindrea a subliniat faptul că unitățile de alimentație publică și din zona centrală a Sibiului au fost și sunt verificate periodic de către comisarii din Sibiu, dar la data și momentul verificărilor nu au fost constatate deficiențele găsite de controalele din septembrie.
Potrivit datelor furnizate, controale au fost în lunile mai, iunie, iulie și august în zona centrală, mai exact B-dul Nicolae Bălcescu și Piața Mică, la peste 100 de operatori. Și la Piața Cibin de la începutul anului până în luna iulie au fost făcute 30 de controale operative.
„Întotdeauna comisarii au luat măsurile care s-au impus, dar au fost și cazuri în care deficiențele constatate în timpul controalelor s-au remediat până la finalizarea actului de control, care poate dura și nu s-a ajuns la închidere temporară”, a mai spus Amalia Cindrea.
În concluzie, comisarul șef adjunct a spus că președintele Horia Constantinescu i-a avertizat pe coordonatorii comisariatelor din țară să aibă toleranță zero pentru nereguli legate de data durabilității minimale și a datei limitei de consum (este vorba despre data de expirare) la toate produsele alimentare, ambalate sau vrac, comercializate în unitățile de alimentație publică și toleranță zero pentru lipsa de igienă acolo unde este vorba despre depozitare, preparare sau servire în astfel de unități.
Nereguli găsite în urma controalelor din septembrie de la Sibiu
În 4 și 5 septembrie la Sibiu au fost efectuate 92 de acțiuni de control, fiind verificate unități de alimentație publică: restaurante, pizzerii, baruri, cafenele, cofetării, patiserii, tonete de înghețată, frizerii, case schimb valutar, farmacii, unități cazare, magazine bijuterii, magazine alimentare și nealimentare.
Printre cele mai grave abateri enumerate de comisari se numără produse alimentare cu data limită de consum depășită, spații în care se presta serviciul de alimentație publică neigienizate, vitrine frigorifice neigienizate, cu chedere rupte, murdare, cu scurgeri de lichide și corpuri străine, congelatoare cu materii prime cu exces de gheață și neigienizate, folosirea ustensilelor din plastic, sisteme de ventilație neigienizate, paviment cu depuneri de lichid de culoare închisa/folosirea de proceduri nesigure în blocul alimentar întrucât existau: echipamente de feliat ruginite, neigienizate, ustensile de bucătărie ruginite, produse preparate termic fără elemente de identificare și caracterizare, fără data la care au fost produse, produse care nu respectă indicațiile impuse de producător privind temperatura de depozitare respectiv s-a schimbat starea termică din refrigerat în congelat, preparate calde care erau păstrate la frigider și nu la peste +60 grade, practici comerciale incorecte la comercializarea produselor, folosirea de brânza dura la prepararea pastelor iar pe meniu este informația parmezan, comercializarea de obiecte din metal galben și alb care nu aveau etichetă care să cuprindă informații privind natura și caracteristicile acestora, produse care erau obiecte copie de marcă, contrafăcute (cercei, lănțișoare, brățări și inele), bijuterii de aur și argint care nu au aplicate marca de titlu și marca de responsabilitate și marca de stat.
De asemenea la principale deficiențe constatate comisarii au trecut:
• Produse cu data limită de consum depășită.
• Cântare fără verificare metrologică.
• Neafișare preț pe unitate de măsura.
• Produse fără elemente de identificare și caracterizare.
• Produse la care a fost schimbată starea termică.
• Blocuri alimentare insalubre, paviment neigienizat, frigidere neigienizate, cu chedere rupte, congelatoare cu depuneri masive de gheață, grill plin de grăsime, echipamente de feliat ruginite.
• Practici comerciale incorecte la comercializarea produselor.
În urma verificărilor efectuate în Sibiu, au fost întocmite 92 procese verbale de constatare a contravențiilor, au fost aplicate un număr de 208 sancțiuni contravenționale, respectiv 167 amenzi contravenționale în valoare de 1.498.000 lei și 41 avertismente, 5 procese verbale de distrugere, fiind dispuse, pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, un număr de 32 măsuri de oprire temporară a prestării serviciului unde s-a constatat că se prestează servicii care pot pune în pericol viața, sănătatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorilor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 3589
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
R
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
C