Proiectul „Solidari cu copiii singuri acasă!” a ajuns la final. Acesta s-a desfășurat de la 1 iulie 2021, pe o perioadă de 30 de luni, și a implicat 280 de copii ai căror părinți sunt plecaţi în străinătate. De asemenea au fost implicate 12 școli din județele Sibiu și Brașov. Ultima sesiune a avut loc în 5 decembrie la Sibiu.
Preotul Cristian Vaida, expert relații sociale, spune despre acest proiect că le-a arătat cât de mult înseamnă colaborarea dintre instituții și cât de important este să nu fim nepăsători la suferința din jurul nostru, cu atât mai mult atunci când vine vorba despre copii. Acest proiect a adus în atenția celor implicați suferința copiilor rămași în grija rudelor după ce părinții le-au plecat să muncească în străinătate.
„Am parcurs, alături de colegii din echipa de proiect și de partenerii noștri de la FECID, 30 de luni de multe satisfacții și alese împliniri sufletești în cadrul acestui proiect social-educațional. Am avut șansa de a cunoaște 280 de copii de vârste diferite, din localități diferite, de la preșcolari până la liceeni, mulți cu povești cutremurătoare, care au rămas acasă în grija unuia dintre părinți sau în grija bunicilor sau a altor rude. Din nefericire, mulți dintre părinții români sunt nevoiți să își caute un loc de muncă în străinătate. Lipsa lor determină schimbări dramatice în viața familiei, în sufletele copiilor. Mi-e dor de mama, îmi lipsește așa de mult sau mi-e dor de tati, dar mi-a promis ca o să vină sunt cuvintele care au lăsat pentru totdeauna un ecou adânc și trist în sufletele noastre. Iubirea și afecțiunea părinților nu pot fi suplinite de nimeni și de nimic. Banii câștigați în străinătate nu vor putea niciodată să le răscumpere copilăria pierdută”, spune preotul Cristian Vaida.
Copiii rămași acasă în urma plecării părinților la muncă în străinătate, lipsiți de afecțiunea și supravegherea acestora, sunt expuși mai multor riscuri: abandon școlar, autoizolare, apariția unor tulburări emoționale și comportamentale. Tocmai de aceste aspecte s-au ocupat experții din cadrul proiectului Solidari cu copiii singuri acasă!”
„Fiecare copil suferă în felul său din cauza lipsei părinților. Unii ajung să fie triști și retrași, iar alții se revoltă împotriva celor din jur. Dacă pleacă doar tata, mama reușește de cele mai multe ori să îndeplinească responsabilitatea de îngrijire a copilului, dar apar probleme de impunere a autorității în perioada adolescenței. Atunci când tata rămâne cu copilul, problemele sunt de altă natură, pentru că lui îi este mai dificil să facă față tuturor responsabilităților ce țin de îngrijirea, creșterea și educarea copilului. Mai mult, lipsa ambilor părinți sau a reprezentanților legali determină limitarea accesului copiilor la servicii de sănătate și educaționale, la protecție juridică sau la alte beneficii sociale”, mai spune preotul.
Cu sprijinul autorităților locale din comunele în care proiecrul s-a desfășurat toate misiunile au fost duse la bun sfârșit.
„Ne-am bucurat de atenția și cooperarea primarilor din localități și le mulțumesc cu toată recunoștința, în mod deosebit, domnului Liviu Modoi de la Brădeni, domnului primar Bazil Curcean de la Alma Dumbrăveni, doamnei Andreea Voicu de la Racovița. Am convingerea că toți copilașii pe care i-am avut în activitățile proiectului vor rămâne pe mai departe în atenția și grija autorităților locale și a preoților din localitățile respective, care vor continua să le ofere sprijin spiritual și material”, încheie părintele Cristian Vaida.
Au fost implicate 12 școli
Proiectul „Solidari cu copiii singuri acasă” a fost desfășurat de Arhiepiscopia Sibiului, în parteneriat cu Fundaţia Europeană pentru Consultanţă, Implementare şi Dezvoltare (FECID) și a fost susținut din fonduri europene (Programul Operațional Capital Uman), iar ținta lui au fost 280 de copii,ai căror părinți sunt plecaţi în străinătate. Sesiunea finală, de bilanț, a proiectului a avut loc în data de 5 decembrie în sala Turandot a Hotelului My Continental din Sibiu.
Citește și: Proiectul „Solidari cu copiii singuri acasă” a ajuns și în satul Netuș, comuna Iacobeni
Pachetul de sprijin educațional care a fost furnizat s-a axat pe mai multe paliere:
• furnizarea de intervenții de natură educațională în scopul sprijinirii parcursului educațional, în scopul stimulării participării la educație al copiilor, prin lecții de recuperare a materiilor de bază, de aprofundare a materiei, de recuperare a întârzierilor, dezvoltarea abilitaților de relaționare socială, lucru în echipă, deprinderi de organizare a timpului și de învățare;
• dezvoltarea abilităților emoționale și sociale inter-personale, a deprinderilor de viață independentă ale copiilor, consiliere socială, facilitarea comunicării copiilor cu părinții plecați, îmbunătățirea comunicării cu tutorii sau membrii familiei care au preluat temporar funcția de părinte, oferirea de suport spiritual adecvat, consiliere vocațională etc;
• învățarea nonformală sau recreativă, prin care se dezvolta abilitățile copiilor prin participarea la activități sportive, vizite la muzee, excursii, workshopuri, voluntariat etc. Aceste acțiuni au avut rolul de a educa civic și social viitorul tânăr prin participarea la ateliere de dezvoltare de abilități manuale, practice, de stimulare a creativității, de voluntariat, de implicare, educare în privința protejării mediului înconjurător etc.
În mod complementar, în cadrul proiectului, un reper important l-a constituitfurnizarea serviciilor de consiliere socială, părinților/tutorilor/persoanelor care au avut în grijă copilul/copiii cu părinți plecaţi la muncă în străinătate. Printre măsurile de care au beneficiat se numără: dezvoltarea abilităților parentale, soluționarea diverselor probleme de natură socială, motivare și întărirea încrederii în sine, sprijin pentru obținerea pentru copii de diverse drepturi sociale, sprijin juridic etc.
Prin realizarea obiectivul general asumat, proiectul a contribuit la realizarea obiectivului specific major al programului POCU (Programul Operațional Capital Uman), respectiv dezvoltarea resurselor umane prin creșterea accesului la un sistem de educație și formare profesională de calitate; creșterea participării la învățământul preșcolar, în special a grupurilor cu risc de părăsire timpurie a școlii, cu accent pe copiii aparținând minoritații roma și a celor din mediul rural, prin măsurile adresate preșcolarilor în situații de risc, dar și obiectivului specific, respectiv reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire și de asigurare a oportunităților egale pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile.
Școli participante:
- Școala Gimnazială Dumbrăvița, jud. Brașov
- Școala Gimnaziala Șercaia, jud. Brașov
- Școala Gimnazială Sâmbăta de Sus, jud. Brașov
- Școala Gimnazială Racovița, jud. Sibiu
- Liceul Tehnologic „Dr.I. Senchea” Făgăraș, jud. Brașov
- Grădinița „Pinocchio” Făgăraș, jud. Brașov
- Școala Gimnazială Brădeni, jud. Sibiu
- Școala Primara Netuș, jud. Sibiu
- Școala Gimnazială „C.I.Motas” Mediaș, jud. Sibiu
- Liceul Teoretic „Roth Oberth” Mediaș, jud. Sibiu
- Colegiul Școala Națională de Gaz Mediaș, jud. Sibiu
- Școala Gimnazială Alma Dumbrăveni, jud. Sibiu
Acorduri de Parteneriat s-au încheiat cu primăriile Alma, Brădeni, Racovița, Sâmbăta de Sus, Dumbrăvița.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1278
Ultimele comentarii
Acum 36 minute
Ion Iliescu (RIP)
Acum 55 minute
Sa mori tu ?!
Acum 1 oră
Ion
Acum 1 oră
@ioan
Acum 1 oră
Emil