Investițiile de 65 de milioane de euro în aeroport nu includ și porți de îmbarcare cu burduf. Pasagerii vor fi transportați tot cu autobuzul

Șantierul pentru modernizarea Aeroportului Internațional Sibiu se apropie de finalizare, în perioada imediat următoare autoritățile pregătind recepția lucrărilor și inaugurarea. Contractul de proiectare și execuție a fost semnat pentru suma de 48,5 milioane de euro, însă costurile au urcat valoarea lucrărilor la 64,4 milioane de euro, ca urmare a indexărilor generate de creșterea prețurilor pe piața construcțiilor.

Important de precizat că 85% din aceste fonduri sunt atrase nerambursabil prin Programul Operațional Infrastructură Mare, în cadrul căruia cheltuielile mai sunt eligibile doar în acest an (de unde și termenul de finalizare a lucrărilor în 31 decembrie 2023).

Îmbunătățirile aduse aeroportului sibian sunt evidente și vizibile pentru orice călător, de la aspectul general, la sistemele de siguranță și confortul oferit celor care zboară de și până la Sibiu. Cu toate acestea, există și numeroase lipsuri. Spre exemplu, proiectul de extindere a Aeroportului Internațional Sibiu a fost lansat în baza prognozelor care arată că, până în 2046, aerogara ar urma să fie utilizată de 2,5 milioane de pasageri pe an (față de 627.344 în 2022, respectiv 743.872 în 2019, anul cu cei mai mulți călători în trafic de la modernizare). Și cu toate acestea, îmbarcarea și debarcarea tuturor călătorilor se va face în același sistem ca până acum, cu autobuzul care transportă oamenii până la scara avionului.

E prea scund

La investiții de 65 milioane de euro ar fi fost de presupus că va fi introdus sistemul modern și comod cu burduf. Acesta este folosit de zeci de ani în foarte multe aeroporturi ale lumii, având avantajul că de la poarta de îmbarcare călătorii merg printr-un coridor direct în aeronavă, avionul fiind adus aproape de clădirea aeroportului. Oficialii Consiliului Județean au explicat pentru cititorii Turnul Sfatului de ce nu vom avea așa ceva la Sibiu până în 2046. Pe scurt, aeroporturile cu burduf au parter și etaj, în vreme ce al nostru are doar parter înalt.

”Proiectul „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare – activități economice”, Faza I, a avut ca obiectiv general dezvoltarea infrastructurii Aeroportului Internațional Sibiu prin extinderea suprafețelor alocate procesării pasagerilor pe fluxurile de plecări/sosiri și implicit asigurarea unor dotări în concordanță cu traficul prognozat de pasageri de aproximativ 2,5 milioane, care să asigure desfășurarea operațiunilor în condiții de maximă siguranță și a unui grad de securitate adecvat, în acord cu reglementările europene și naționale în domeniul transportului aerian.

Sistemul cu burduf este aplicabil terminalelor de pasageri care au o structură formată din parter și etaj și în cadrul cărora procesul de îmbarcare în aeronave se realizează la etajul I. În situația Aeroportului Internațional Sibiu, structura existentă a terminalului de pasageri la care au fost efectuate lucrări de extindere permite procesarea pasagerilor exclusiv de la parter, sistemul de îmbarcare cu burduf neputând fi integrat și implementat”, au informat oficialii Consiliului Județean Sibiu.

imbarcare burduf

Exemplu de sistem de îmbarcare cu burduf (Sursa foto: Getty Images)

Ce îmbunătățiri vor fi

În primul rând spațiile devin mult mai generoase pentru că suprafața terminalului crește de mai bine de două ori. Pasagerii Aeroportul internațional Sibiu vor găsi începând cu luna aceasta echipamente de ultimă generație în domeniul securității aeroportuare și mai multe facilități.

aeroportul sibiu

Benzile transportoare ale bagajelor, de exemplu, cresc de la două la trei, iar fiecare din aceste viitoare trei noi benzi vor avea o lungime mai mare decât dublă. Au fost introduse echipamente de „self check in” sau „check out” pentru cei cu pașapoarte biometrice, iar numărul fluxurilor pentru control de securitate crește la cinci.

aeroportul sibiu

„Pe lângă acest lucru, faptul că echipamentele sunt de ultimă generație va duce la reducerea timpilor pentru efectuarea controlului de securitate, prin faptul că, de exemplu, pasagerii nu vor mai trebui să separe de restul bagajelor, la controlul celor de mână, recipientele cu lichide ori electronicele”, explica în vară directorul aeroportului, Marius Gîrdea.

aeroportul sibiu

Zilele trecute în interiorul aeroportului se lucra intens, muncitorii finalizând mare parte din șantierul exterior și mutându-se în interior. Firmele angajate se concentrau pe montarea geamurilor, a ușilor, a senzorilor și sistemelor de siguranță. În plus, se lucra și la finisaje, în special în zona de sosiri.

De altfel, secțiunea dedicată plecărilor este în mare parte finalizată. Iată cum arată ”Plecările” în noul terminal al AIS:

plecari aeroportul sibiu

plecari aeroportul sibiu

plecari aeroportul sibiu

Reduceri pentru atragerea de companii aeriene

Odată cu finalizarea lucrărilor conducerea aeroportului a pregătit și o serie de facilități pentru relansarea zborurilor de la Sibiu, dată fiind o scădere evidentă a zborurilor în ultima perioadă.

Astfel, politica comercială a Aeroportului Internațional Sibiu presupune crearea a patru tipuri de scheme de stimulare acordate companiilor aeriene, prin acordarea unor reduceri la tarifele de aterizare și tarifele de pasageri tuturor companiilor interesate:

  1. Schemă de stimulare în vederea deschiderii de noi rute;
  2. Schemă de stimulare redeschidere de rute suspendate;
  3. Schemă de stimulare în vederea creșterii traficului de pasageri;
  4. Schemă de stimulare deschidere rute sezoniere.

Spre exemplu, companiile care vor să deschidă noi rute de la Sibiu vor primi o reducere de 75% a tarifelor de aterizare în primul an, 50% a tarifelor în anul doi și 25% în anul trei, contractul având o durată de 36 de luni. Aceleași proporții se păstrează și pentru tarifele pentru pasageri.

În cazul companiilor care au avut deja rute de la Sibiu și vor să le redeschidă conducerea Aeroportului propune reduceri pentru mișcările aeronavelor și pentru pasageri de 50 de procente.

Cele mai recente date publicate de Asociația Aeroporturilor din România, valabile pentru luna octombrie, arată că Sibiul a avut 44.539 de pasageri, fiind pe locul cinci în țară. Pe primele poziții se află aeroporturile din Otopeni, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și Suceava.

În luna octombrie la Sibiu s-au înregistrat 571 de mișcări ale aeronavelor, din acest punct de vedere fiind pe locul opt în România.

Un nou acces pentru mașini

Un alt aspect important care merită menționat este că lucrările de modernizare presupun și crearea unei noi căi de acces, la pachet cu extinderea numărului de locuri de parcare.

Mai multe detalii pe această temă puteți citi aici:

Nou acces în Aeroportul Sibiu: Legătură directă cu sensul giratoriu de pe Șoseaua Alba Iulia

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

13 comentarii

Azazel

Acum 1 an

Ma mir ca nu cereti si acoperis poleit cu aur. Modul de proiectare a aeroportului nu permite operarea cu burdufuri . De ce - pentru ca toata lumea se plimba pe la parter , ca sa ai burdufuri ar fi trebuit sa urci pasagerii la etaj. Asta o faci in aeroporturi cu trafic serios , nu in aeroporturi regionale. Ca sa va scoateti ochii - la brasov se pot pune burdufuri , ca asa au gandit arhitectii cladirea. Bineinteles ca proiectul ar putea fi reciclat pentru noul terminal de la Otopeni doar ca la brasov e doar un moft care pune pasagerii sa coboare de la etaj la parter. O fericire pentru cine trage un troller dupa el. Si apropo , nu cred ca e chiar finalizata sectiunea plecari - in poza vad numai trei porti din cele 7 anuntate dupa modernizare . Unde se ascund oare ele domnule "jurnalist" ? Hai ca nu e asa de greu ......
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

Pe onor prezidentu' si a sa ravasitoare tot cu aftobuzu' ii trambalati pana la "scara avionului" ? In cazul asta se explica turneul african Si acolo, tot cu autobuzul te duc la avion, daca e situat mai departe. In rest, pe sistem talpa iute Departe de mine sa zic ca nu ar fi ok sau cu ceva secole in urma toata tarasenia. Doar ca africanii nu se lauda cu aeroporturi "modernizate" cu 65 de milioane de euro
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 1 an

Câte kopeici iei la postarea asta?
Raspunde

X

Acum 1 an

Se merge pe jos....si culmea si la Baden baden! o suta de metri pe jos chiar fac bine la 2 ore de stat....dar nu asta e problema, ca nici autobuze cu burduf nu prea sunt, ci faptul ca intreg santierul este atat de prost organizat incat nu ma mira ca suntem cum suntem ca natie! Pe langa faptul ca s-au investit cateva zeci de milioane de euro in 2008 cum draq de nu a putut fi facut functional macar 20 ani? nu zic de mizeria si pamantul din interior, de peste tot!Cand cantaresti bagajul sta un nene sa ti l care cu un carucior/cand vii e un mega praf, defapt intri pe santier-intr o tara civilizata se separa absolut totul! Si la ce flux scazut e, se putea face cu cap....si si cu alti bani probabil! Dar iar gandesc citav!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emila

Acum 1 an

Tu ai bani de avion, sau postezi la comandă?
Raspunde

Mos Ion rotita

Acum 1 an

Cat timp BoGart e pe felie nu vei vedea niciodata santiere care sa respecte reguli ...doar e o firma de apartament care stie unde sa impinga
Raspunde

Leonard

Acum 1 an

Am mers cu autobuzul din Zona Industrială Vest și culmea în Stația de Autobuz Aeroport s-au urcat 3 muncitori care lucrează sau lucrau la acel Șantier toți duhnind a alcool de aceea nici nu mă miră "Calitatea" lucrărilor de acolo. Cât despre BURDUF la v-ați referit ? La Brânză de Burduf ? Ce BURDUFURI ? Mersul pe Jos face piciorul Frumos... Auziți Burduf ! Doamna Câmp E An a auzit dânsa de așa ceva sau cei care au proiectat acest Nou Terminal sau construcție ? Se știa de la începutul construcției că nu o să fie Burdufuri nu știu de ce mai scrieți acest material . Ca să nu vă pierdeți timpul probabil ... Păcat! Acest Aeroport acea nevoie de Burdufuri !
Raspunde

Carcotel

Acum 1 an

Sper ca dupa renovare / extindere / modernziare mirosul de toaleta inca sa mai persiste in zona portilor de la "plecari", ar fi pacat sa ratam acest iz mioritic specific zonei
Raspunde

Jiji Berbecali

Acum 1 an

Unde vă credeți ,in Ue? Aic e tara brânzei ,mai ales a cașului ,unde comanda ciobanii aia cu benziba ,pardon cu bani mulți facuți in mod legal , care ung cu ulei pe cei cu pixul si stampila ! Nu o sa vedeți ceva facut pentru cetațeni aici , doar pentru clica lor ! Si sint o mare familie ! ACEST MESAJ A FOST STERS FIINDCA NU CORESPUNDE !!!!!!

Raspunde

Adrian Antonie

Acum 1 an

Doamne, greu e sa proiectezi o platforma prevazuta cu lift. Avem nevoie de peste 20 de ani ca sa putem urca in mod decent calatorii in avion. Romania lucrului cu GREU (era sa scriu altceva) facut.
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 1 an

VIP-urile vor fi transportate cu letici !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Artimon Raissa

Acum 1 an

Trebuia construit un terminal special pentru ucrainenii care tranziteaza Sibiul in drum spre mai bine si fugind de nebunul de Putler! Ca romani avem datoria aceasta morala pentru fratii nostri ucrainei, singurii care ne-au respectat intordeauna! Slava Ukraini!
Raspunde

Pilele fac totul

Acum 1 an

Toti banii s-au dus la cunoatintele ce dezvolta orasul dupa bunul lor plac si nu dupa cerintele cetatenilor. Banii dispar, restul ramane cum le-a facut raposatul, daca nu mai rau.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus