Săptămâna aceasta s-a împlinit termenul în urma căruia Primăria Sibiu ar fi trebuit să anunțe că supune votului consilierilor locali noul Plan urbanistic general al Sibiului. Pe fondul unei lipse crunte de personal în Urbanismul administrației locale, avansul la acest PUG este unul mai degrabă modest, ceea ce lasă orașul să funcționeze pe baza unor reglementări „expirate” de aproape trei ani.
11 decembrie 2023 era termenul de predare a noului PUG al Sibiului, conform contractului în valoare de cinci milioane de lei, pe care primarul Astrid Fodor l-a semnat în numele municipiului cu asocierea condusă Daedalus Proiect SRL Sibiu (din asociere mai fac parte Centrul de cercetare proiectare, expertiză și consulting al Universității de urbanism «Ion Mincu» București și SC Intergraph Computer Services).
Primăria Sibiu susține, însă, că de fapt nu 11 decembrie 2023 ar mai fi termenul la care să ne raportăm, ci un altul, aflat în curs de negociere înainte de expirare. Iar acest „un alt termen” ar fi necesar deoarece în cele 36 de luni contractuale nu ar fi cuprinse și perioadele pe care le petrec funcționarii Primăriei pentru a analiza documentațiile predate pe rând în cadrul contractului.
„Termenul contractului pentru actualizarea Planul Urbanistic General (PUG) este de 3 ani de la data semnării acestuia – 11 decembrie 2020. Acest termen se referă însă la perioada de prestare efectivă a serviciilor de către asocierea cu care s-a semnat contractul, în acest termen nefiind incluse perioadele de verificare a documentației de către achizitor, discuțiile dintre etape sau perioada de obținere a avizelor. Din acest motiv, prestatorul a formulat o solicitare de încheiere a unui act adițional la contract care să prelungească termenul acestuia, cererea aflându-se în prezent în analiză”, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Sibiu, săptămâna trecută, în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
Aceste întârzieri nu sunt puse în sarcina nimănui. Oricum, deja a avut loc o prelungire de termen de trei luni. „Pentru etapa două a fost solicitată o prelungire de 3 luni care a fost acceptată de beneficiar fără penalități, având în vedere faptul că prestatorul a realizat sarcini suplimentare, necesare și neincluse în contract, respectiv vectorizarea PUZ-urilor aprobate, aflate în perioada de valabilitate, pentru integrarea lor în documentația de PUG”.
Mult în urmă
Etapa a doua la care fac referire reprezentanții Primăriei Sibiu în răspunsul transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului este cea de „efectuare a unor studii de fundamentare privind organizația circulației și transporturilor, relațiile cu zonele peri urbane ale Sibiului, echiparea tehnico-edilitară, evoluția activităților economice, valorificarea potențialului turistic etc.”. Studiile au fost combinate cu un raport al informării și consultării publice desfășurate în urmă cu doi ani după care, în sinteză, au fost predate Primăriei Sibiu.
După care, contractul a intrat în cea de-a treia etapă, în care au fost întocmite PUG-ul și regulamentul local de urbanism. Această a treia etapă ar urma să se încheie după consultarea și informarea sibienilor, despre care Primăria spune că vor începe relativ curând. „Procedurile de consultare publică vor începe în această lună. Expoziția PUG va fi organizată la sediul Primăriei unde proiectul aflat în această fază de elaborare va putea fi consultat timp de 45 de zile. Tot în această perioadă vor fi organizate și alte evenimente pentru informarea populației și colectarea de sugestii și observații din partea acestora”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.
Dacă avansul fizic al noului PUG-ului este greu de înțeles pentru cei care nu sunt de specialitate, avansul financiar oferă o imagine mult mai accesibilă asupra întârzierilor: din cele 5,04 milioane de lei, cu tot cu TVA, cât este valoarea totală a contractului, Primăria Sibiu a achitat până acum facturi de 1,87 de milioane de lei. Adică aproximativ 36% din valoarea totală a contractului.
„Documentația de PUG preliminar, respectiv Etapa 2 a contractului, a fost predată. Pe baza proiectului predat la această fază au fost organizate mai multe întâlniri de lucru în cadrul Primăriei cu diferite compartimente și factori de decizie și o întâlnire cu profesioniștii în domeniu. Cea mai recentă întâlnire în cadrul Primăriei, referitoare la PUG, a avut loc în data de 12.10.2023. În urma acestor întâlniri, au fost aduse revizuiri planului, urmând ca în următoarele săptămâni să se ajungă la o formă care să fie prezentată publicului. Forma propusă spre avizare se va finaliza doar după informarea și consultarea populației, primirea sugestiilor și observațiilor și răspunsul / implementarea acestora”, descriu reprezentanții Primăriei stadiul în care se află elaborarea documentului „esențial pentru dezvoltarea Sibiului”, după cum îl descria primarul Astrid Fodor la semnarea contractului.
25 de avize și încă două runde de consultări publice
După ce etapa a treia se va încheia cu informarea și consultarea publică, PUG-ul eventual modificat și completat va fi transmis înspre obținerea a nu mai puțin de 25 de avize de la diferite ministere, direcții, instituții și companii. „Conform etapelor de elaborare, singurul aviz obținut până în acest moment este cel din partea OCPI pentru începerea lucrărilor. Acesta este singurul care se poate obține înainte de etapa de informare cu privire la Planul Urbanistic general preliminar”.
După obținerea acestor avize, documentațiile urbanistice vor fi din nou actualizate cu observațiile și acordurile din avizele obținute, precum și cu „observațiile pertinente rezultate din dezbaterile publice”, în această ultimă etapă fiind prevăzut un alt proces de consultare publică.
Abia apoi PUG-ul și regulamentul local de urbanism vor fi recepționate, urmând să fie supuse dezbaterii și votului consilierilor locali.
Cel vechi expira din 2021. De atunci e tot prelungit
Planul urbanistic zonal pe baza căruia se străduiește să funcționeze acum Sibiul și-a împlinit termenul de valabilitate din aprilie 2021, fiind elaborat în perioada 2008 – 2010 de către Planwerk din Cluj-Napoca, în perioada în care primar al Sibiului era Klaus Iohannis.
Cum Primăria a lansat târziu procedura de contractare a unui prestator pentru actualizarea PUG-ului și cum derularea contractului nu are un termen previzibil, consilierii locali ai orașului au fost de acord ca valabilitatea vechilor documentații urbanistice să fie prelungită sine die.
Asta în contextul în care actualul Plan urbanistic general se cerea a fi modificat parțial încă din 2016, când aleșii Sibiului au alocat fonduri pentru întocmirea unui document pe baza căruia să fie lansată procedura de actualizare. În cele din urmă, Primăria a renunțat la aceasta, sub motivul că oricum se apropia termenul în care trebuia actualizată întreaga documentație urbanistică a orașului.
Evoluția greoaie a contractului de actualizare a PUG-ului vine în contextul în care Urbanismul Primăriei Sibiu este populat cu mai puțin de jumătate din necesar.
Citește și Sibiul a rămas în urbanismul gol
Ce a fost finalizat până acum
Sursa: răspuns Primăria Sibiu
a. Actualizarea suportului topografic pentru PUG, în sistem de proiecție stereografică 1970;
Actualizarea suportului topografic, respectiv Etapa 1.1 a PUG a fost predată în iulie 2021. De la acel moment au mai fost realizate actualizări intermediare ale informațiilor topografice, pe parcursul elaborării documentațiilor urbanistice.
b. Efectuarea unor studii de fundamentare privind organizația circulației și transporturilor, relațiile cu zonele peri urbane ale Sibiului, echiparea tehnico-edilitară, evoluția activităților economice, valorificarea potențialului turistic, etc.
Următoarele studii au fost predate Primăriei Sibiu în etapa 1.2 a elaborării PUG:
1. Studiu privind Organizarea circulației și transporturilor
2. Studiu privind relațiile periurbane în teritoriu
3. Studiu privind Stabilirea și delimitarea zonelor de risc natural și antropic
4. Studiu privind Evoluția teritoriului și localității din punct de vedere istoric, cultural, etnografic, urbanistic și arhitectural
5. Studiu privind Echiparea tehnico-edilitară
6. Studiu privind condiții geotehnice și hidrogeologice
7. Studiu climatologic, pedologic și ecologic
8. Studiu privind stabilirea zonelor protejate naturale și construite – zone protejate naturale
9. Studiu privind stabilirea zonelor protejate naturale și construite – zone protejate construite
10. Studiu privind Evoluția activităților economice (evoluția activităților)
11. Studiu privind Evoluție socio-demografică (evoluția populației)
12. Analiza factorilor interesați, anchete sociale
13. Studiu peisagistic
14. Studiul privind valorificarea potențialului turistic sau balnear
15. Studiul privind Tipuri de proprietate asupra imobilelor
16. Studiu Mobilitate și transport - volumul 1 și volumul 2;
17. Evoluția mișcării în teritoriu;
18. Reconversia forței de munca;
19. Studiu arheologic;
20. Impactul schimbărilor climatice;
21. Studiu privind fond construit și locuirea
22. Studiu privind echipamentele publice urbane;
23. Interfața consultare populație;
24. Analize dinamice deservire echipamente/zone de protective MI;
25. Analize dinamice evoluție dezvoltare/procesare PUZ;
26. Raport de sinteză privind procesul de informare și consultare a publicului desfășurat în etapa 1;
27. Raport de sinteză privind studiile de fundamentare.
Informarea și consultarea publică pentru etapa 1.2 s-a desfășurat în perioada august - noiembrie 2021 și a conținut, sintetic, următoarele:
Obiectivele informării și consultării (din etapa pregătitoare corespunzătoare etapei 1.1. și din etapa corespunzătoare realizării studiilor de fundamentare - etapa1.2) |
Instrumente |
Grup țintă: |
- public informat cu privire la demararea procesului de planificare urbană și la componentele și etapele acestuia, într- un mod atractiv și ușor accesibil; ilustrarea înlănțuirii etapelor de informare și consultare și a calendarului acestora; |
Platformă online cu design atractiv și info-grafice ușor de înțeles și relevante;
Pagină Facebook dedicată; |
- locuitorii municipiului Sibiu (permanenți și temporari), ai comunelor din zona peri-urbană, sectorul privat, organizații non-guvernamentale, alte instituții, publicul larg (acces deschis, fără excludere). |
- creșterea înțelegerii publicului cu privire la planificarea urbană; |
Articole și info-grafice pe platforma web și pagina Facebook dedicată;
+Atelier de pregătire cu reprezentanți ai societății civile locale |
- idem, acces deschis, fără excludere.
- ONG active în domenii relevante, grupuri comunitare |
- completarea informațiilor studiilor de fundamentare cu informații privind nevoile, percepțiile și preferințele populației și altor actori urbani
- (+Creare structură partenerială /grup consultativ administrație-elaboratori din etapa pregătitoare) |
Anchetă socio-urbană: chestionar pentru locuitori prin platforma online – cercetare socio-urbană; |
- locuitori mun. Sibiu, acces deschis, fără excludere. |
Întâlnire tip focus-grup/atelier cu consilieri locali |
- consilieri locali |
|
+ Chestionar pentru profesioniști (rezultatele chestionarului și Întâlnirea cu profesioniști din domeniul urbanismului vor fi incluse în raportul viitor) |
- Specialiști din domeniu (CTUAT+) |
|
+Chestionar pentru sector privat
|
- Reprezentanți sector privat (acces deschis) |
Această activitate s-a desfășurat Conform Metodologiei de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism din 30.12.2010, Parte integrantă din Ordinul nr. 2701/2010, etapa de elaborare a studiilor de fundamentare are următorul conținut:
- Implicarea publicului în etapa de documentare și elaborare a studiilor de fundamentare
Art. 26. -
(1) În etapa elaborării studiilor de fundamentare a propunerilor, cerințele și opțiunile publicului legate de dezvoltarea urbană durabilă sunt obținute de elaboratorul documentației de urbanism prin metode de cercetare sociologică relevante pentru obiectivele propuse.
(2) Cercetarea sociologică se efectuează de către persoane specializate în pregătirea, derularea și analizarea rezultatelor metodelor corespunzătoare, atestate conform legii în privința elaborării documentațiilor de urbanism și amenajare a teritoriului.
Astfel, Sinteza studiilor de fundamentare va face parte din informarea și consultarea publică a Etapei 2, în perioada imediat următoare, alături de propunerile pentru PUG și RLU, propuneri care pot suferi modificări înainte de începerea procesului de avizare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: noul pug sibiu , plan urbanistic general sibiu , trei ani sibiul nou pug etape , PUG Sibiu , Plan Urbanistic General
Vizualizari: 6099
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
Valentino Versace
Acum 12 ore
Cartea ne face bine..
Acum 13 ore
Emil
Acum 13 ore
Adrian
Acum 13 ore
Newman