Vineri,
12.09.2025
Innorat
Acum
19°C

Ambulanța pentru Monumente: Depoul mocăniței din Sibiu are acoperiș nou. Am avut și de această dată un șantier cu multe provocări

Ambulanța pentru Monumente: Depoul mocăniței din Sibiu are acoperiș nou. Am avut și de această dată un șantier cu multe provocări

Asociația Prietenii Mocăniței a anunțat la finalul săptămânii trecute faptul că lucrările la acoperișul depoului mocăniței  din Sibiu au fost finalizate. Cei care s-au ocupat ca depoul să aibă un acoperiș nou sunt cei de la  Ambulanța pentru Monumente Transilvania Sud.

Potrivit celor de la Ambulanța pentru Monumente, ultima reparație a acoperișului a fost făcută în 2003. Atunci au fost făcute completările improvizate și tot atunci a fost înlocuită o parte din țigla industrială veche cu țiglă industrială nouă. Acesta s-a degradat atât de tare încât o bună parte din ea era sfărâmată a fost măturată de pe acoperiș și anexe, prea puțin luată la mână și depozitată.

Citește și: Depoul Mocăniței din Sibiu intră în reparații. Apel către sibieni să doneze geamuri

FOTO Prietenii Mocăniței, apel către sibieni: Să readucem la viață depoul mocăniței din Sibiu!

„De la începutul lunii mai ne tot mușcăm limba și am ținut cvasi-secretă impresionanta desfășurare de forțe ce a avut loc în primăvară la acoperișul depoului mocăniței din Sibiu, ni s-a părut firesc ca protagoniștii principali să aibă primul cuvânt. Și ce faină poveste le-a ieșit!

Mulțumim mult de tot meșterilor, coordonatorilor, arhitectului și voluntarilor de la Ambulanța pentru Monumente - Transilvania Sud pentru că ne-au ajutat să avem un acoperiș mai bun deasupra locului nostru magic unde mocănița prinde viață prin proiecte mici și variate, precum și tuturor celor care au contribuit la succesul lucrării”, au transmis cei de la Prietenii Mocăniței.

„Un șantier cu multe provocări”

Depoul este una dintre clădirile istorice valoroase ale orașului Sibiu, fiind un exemplu de clădire industrială cu toate elementele specifice – construcție de tip hală, cu deschideri mari, fără planșee - cu șarpanta vizibilă înnegrită de fum, sistem de construcție similare fachwerk cu cadre de lemn și cărămidă, cu șahturi de inspecție și deschideri vitrate mari împărțite în multe ochiuri. Depoul în funcțiune are un farmec și o dinamică aparte. În interior este acest atelier de reparații cu atmosferă scenografică iar exteriorul e animat trenurile care trec spre gara Sibiu, de familii și grupuri de liceeni care vin să joace badminton sau volley sau pur și simplu să se bucure de atmosfera locului.

„Trebuie să vă spunem că atunci când am început această intervenție lucrurile erau deja în stare mult mai bună- exista din nou o rețea de curent electric, o parte din șine au fost repoziționate, iar în interior se reparau deja un vagon și componentele unei locomotive. Efortul lor a fost unul uriaș. Șarpanta avea numeroase probleme – precum completările improvizate ale elementelor de lemn făcute în trecut sau degradările cauzate de apa care s-a infiltrat prin țigla idustrială nouă, afectând o parte din elementele structurale. Aici a început colaborarea noastră, care a fost o primă acțiune comună mult așteptată, având atât de multe lucruri pe care le împărtășim și care ne aduc împreună. Chiar dacă intervenția noastră a început ofical pe 18 aprilie, noi am început activitatea puțin mai devreme, în căutarea țilglelor Kikinda cu patent Bohn 272, ca cele care au fost puse pe acoperiș în anul 1910 și care încă rezistă în stare foarte bună. Le-am găsit tocmai la Satu Mare, iar în martie le-am adus la remiză, unde au fost depozitate chiar în șahturile de inspecție.

Șantirele din acest an au început chiar de Ziua Internațională a Monumentelor Istorice. În dimineața de 18 aprilie ne-am reîntâlnit în Sibiu cu mult entuziasm după lunga iarnă fără intervenții. Mihai Blotor ne-a povestit despre trecutul monumentului, am parcurs fiecare încăpere înțelegând astfel o funcțiune complexă și nouă pentru noi.Am montat schelele apoi, atât în exterior cât și în interior de data asta. Timp de trei săptămâni am desfășurat în paralel lucrul pe cele două fronturi pregătite. În exterior lucrările au constat în înlocuirea țiglei și a laților (a trebuit să schimbăm pasul ca aceștia să se adapteze țiglei istorice) și am îndepărtat membrana bituminoasă care creea condens și degrada elementele din lemn. La interior s-a lucrat la îmbinări și chertări. Căpriori, cosoroabe și corzi degradate au fost completate de voluntari cu ajutorul și sub îndrumarea restauratorului Ionuț Dobra. Degradările au fost avansate în zonele unde apa s-a infiltrat și a stagnat, am avut și de această dată un șantier cu multe provocări”, au mai scris cei de la Ambulanța pentru Monumente.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus