Atât la sosire, cât și la plecarea de pe Aeroportul internațional Sibiu, o persoană cu dizabilități a fost transportată „ca un sac de cartofi” de către angajații care nu au mai folosit echipamentele special destinate transportului persoanelor cu dizabilități. ”Suntem determinați să investigăm în profunzime situația pentru a identifica și remedia situația”, răspunde conducerea Aeroportului care, recent, a fost amendat cu 30.000 de lei pentru că solicita o taxă de 100 de euro pentru operarea echipamentelor de transport a persoanelor cu dizabilități.
Vasile Danalache, cetățean român cu domiciliul în Germania, a venit la Sibiu cu ocazia sărbătorilor de iarnă cu avionul, alături de el fiind soția sa, persoană cu handicap locomotor grav. Cu această ocazie el a descoperit că aerogara de la Sibiu are mai multe carențe în ceea ce privește serviciile pentru persoanele cu dizabilități, motiv pentru care a transmis o petiție conducerii Aeroportului, petiție care a fost redirecționată și presei locale.
Cea mai gravă dintre deficiențe, arată Danalache, este cea a transportului persoanelor cu dizabilități la îmbarcare și debarcare. În loc să fie folosit un lift mobil, persoanele cu dizabilități sunt cărate cu brațele. „Pentru soția mea, situațiile în care nu se simte în siguranță, generează o stare de frică care se poate termina cu un atac de panică. La debarcarea din avion, pe data de 26 decembrie 2023, soția mea a fost coborâtă din avion, în lacrimi și tremurând, cărată pe scară de trei angajați ai aeroportului. La întrebare mea, «unde este liftul?» , mi s-a răspuns foarte obraznic «ce lift, dom'le, n-avem... vă grăbiți?». Apoi, un alt angajat al aeroportului, care ne-a însoțit ulterior în aeroport, a spus că există o mașină-lift, dar «este prea lentă și băieții nu o folosesc că n-au timp»”, descrie petiționarul prin adresa transmisă conducerii AIS în cursul zilei de ieri.
La zborul de întoarcere, programat pe 2 ianuarie 2024, situația s-a repetat, în ciuda insistențelor. „Am rugat la Check-in, când am lăsat bagajele de cală, ca domnii de la îmbarcare să vină de data asta cu mașina-lift, pentru că soția mea nu se simte în siguranță cărată pe scări. Doamna de la ghișeu mi-a spus că nu există mașina – lift, dar că se ocupă «băieții». I-am spus că știu că există o astfel de mașină, dar nu este folosită din comoditate, la care n-am mai primit un răspuns. Deci siguranța pasagerilor la îmbarcare nu este importantă, dacă ne gândim doar la faptul că un angajat al aeroportului se poate împiedica pe scară provocând un accident cu urmări greu de prevăzut, care bănuiesc că nu sunt acoperite de vreo asigurare la accidente a aeroportului”, arată Vasile Danalache.
În ciuda insistențelor, situația s-a repetat și la plecare
Situațiile au fost filmate și fac obiectul mai multor sesizări trimise atât către CJ Sibiu, în subordinea căruia funcționează aeroportul sibian, cât și către Ministerul Transporturilor și autoritățile de protecție a persoanelor cu dizabilități. „Lăsând la o parte efectul emoțional și psihologic sau că este umilitor și degradant să fii cărat ca un sac de cartofi, ar trebuie să se țină cont măcar de efectul legal al unui posibil accident. Nu știu dacă ați mai primit petiții în acest sens, poate nici nu știți de aceste probleme generate de angajații dumneavoastră, dar vreau să vă spun că am fost pe multe aeroporturi din Europa, America de Nord sau Africa de Nord (în țări pe care unii le consideră de lumea a treia) și nu am fost puși în aceste situații nicăieri”, se mai arată în petiția transmisă în atenția conducerii AIS.
Aeroportul are două lifturi mobile
Marius Gîrdea, directorul general al AIS, i-a răspuns petiționarului în cursul zilei de azi. „Vă mulțumim că ne-ați adus la cunoștință experiența dumneavoastră și înțelegem cât de important este să aveți încredere în serviciile și procesele gestionate direct sau prin intermediul partenerilor noștri. Precizăm faptul că informațiile transmise au fost mai mult decât relevante și regretăm orice neplăcere sau inconveniență pe care le-ați suferit, atât dumneavoastră, cât și soția dumneavoastră. Vrem să vă asigurăm că tratăm cu seriozitate fiecare reclamație și suntem determinați să investigăm în profunzime situația pentru a identifica și remedia situația de fapt”, își începe Marius Gîrdea răspunsul.
Directorul general arată că responsabilă de situația mai sus descrisă este societatea care se ocupă de activitățile de handling pe aeroport, care are la dispoziție două lifturi mobile pentru îmbarcarea și debarcarea persoanelor cu dizabilități. „Reprezentanții companiei care gestionează procesul de handling Menzies Aviation au fost contactați în cursul dimineții de astăzi, atât cu privire la comportamentul personalului angajat, cât și cu privire la inutilizarea echipamentelor corespunzătoare în condițiile în care există disponibilitate pentru două astfel de echipamente în cadrul aeroportului sibian”, scrie Gîrdea.
Merită menționat în acest context că în toamna anului trecut, Aeroportul internațional Sibiu și partenerii săi au fost amendați cu 30.000 de lei pentru că solicitau o taxă de 100 de euro persoanelor cu dizabilități care aveau nevoie de liftul mobil pentru îmbarcare/debarcare. Situația a fost sesizată Consiliului Național de Combatere a Discriminării care a decis aplicarea amenzii.
Adresă de corespondență dedicată
Vasile Danalache a mai semnalat și faptul că nu a reușit să găsească în parcarea aeroportului locuri dedicate persoanelor cu dizabilități, iar în zona de așteptare, toaleta dedicată „nu se poate închide pe interior, fiind prevăzută yală cu cheie pe ambele părți”. „Tot în zona de așteptare, nu sunt prevăzute locuri special marcate pentru persoanele cu dizabilități și însoțitori, în apropierea porților de îmbarcare”, a mai sesizat Vasile Danalache.
Directorul general îi răspunde că aceste locuri de parcare există, sunt patru la număr și că vor fi luate măsuri pentru o mai bună semnalizare a acestora. În plus, Marius Gîrdea anunță că în câteva zile va fi creată și o adresă de mail pentru o mai bună comunicare. „Suplimentar celor expuse anterior, vom acorda o și mai mare atenție pasagerilor noștri cu mobilitate redusă astfel o adresă de corespondență dedicată va fi creată până pe data de 10.01 a.c. [email protected] pentru a oferi un canal eficient de comunicare pentru sesizarea oricăror aspecte pe acest subiect. Apreciem sincer răbdarea dumneavoastră și suntem determinați să vă redobândim încrederea. Mulțumim că ne-ați oferit șansa de a îmbunătăți și de a vă oferi o experiență mai pozitivă în viitor”, își încheie răspunsul directorul general.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: persoane hand , vasile danalache , transport persoane dizabilitat , persoane dizabilitati , lift mobil , experienta persoane dizabilita , Aeroportul Sibiu , Marius Gîrdea
Vizualizari: 5839
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Kukuruku
Acum 3 ore
Kukuruku
Acum 3 ore
Mario
Acum 4 ore
Dragoș
Acum 4 ore
Eori