Miercuri,
01.10.2025
Cer Senin
Acum
9°C

Directorul Aeroportului Sibiu, Marius Gîrdea: Rutele noi sunt pline undeva între 75 și 85 la sută, ceea ce eu zic că este foarte bine pentru început

Directorul Aeroportului Sibiu, Marius Gîrdea: Rutele noi sunt pline undeva între 75 și 85 la sută, ceea ce eu zic că este foarte bine pentru început
Foto: Turnul Sfatului

„Monopolul” Wizz Air, care a ajuns la 68% din curse, scăderea puterii de cumpărare prin măsurile de austeritate luate de guvern – care s-ar putea vedea în mai puține bilete de avion cumpărate, sau construcția autostrăzilor care leagă Sibiul de Pitești și Brașov, acestea sunt câteva din întrebările adresate directorului Aeroportului Internațional Sibiu, Marius Gîrdea. În plus, aeroportul sibian este foarte aproape de un nou record.

Am văzut lansarea unor zboruri noi, începând cu 1 august, iar de câteva zile ați anunțat o rută nouă spre Milano - Bergamo. Aveți niște studii de piață, cercetări sociologice care să ne spună până unde poate merge extinderea Aeroportului Sibiu și ce înseamnă pentru zona de sud a Transilvaniei?

Nu putem să izolăm zona de sud a Transilvaniei de ceea ce înseamnă mediul de aviație din România. Sau, dacă ar fi să-l izolăm, am putea să-l aducem undeva în zona Transilvaniei. Este evident că, la acest moment, din România se zboară pe rute externe în principal cu pasageri români. Datele aferente anului 2023, analizate cu ajutorul colegilor de la Poliția de Frontieră, ne dădeau o imagine destul de exactă asupra împărțirii pasagerilor. Comparația câți sunt români, câți sunt străini, ne arată un procent de 70% cetățeni români versus 30% cetățeni străini. Acum, aviația în România crește bazându-se pe pasagerii români, acea masă de 70%. Creșterea aceasta se întâmplă în mod uniform. Cu cât disponibilitatea financiară a românilor de a-și permite să călătorească cu avionul, sau a-și permite vacanțe, persistă, oamenii o vor face. Altfel, dacă nu vom reuși să creștem ca putere economică, putere de cumpărare, lucrurile nu se vor îmbunătăți și asta nu este valabil doar pentru Sibiu, ci pentru întreg sectorul de aviație din România. În logica în care funcționăm astăzi, dacă vrem cumva să creștem, sau să depășim acest mod uniform de evoluție, ar trebui să încercăm – aici mă refer la un efort comun a tot ce înseamnă partea de turism, astfel încât să putem să aducem turiști străini. Adică să creștem acel procent de 30%, există un potențial de creștere, care nu este în logica puterii de cumpărare a românilor.

Aici ajungem la o altă problemă la zi: traversăm o perioadă de incertitudine în economia românească și vedem măsuri guvernamentale de austeritate, reforme, TVA mărit, scumpiri… Nu vor afecta aceste măsuri cursele noi?

Bazat pe ceea ce v-am spus mai devreme, da, absolut, în momentul de față există această premisă. Sperăm să nu se materializeze. Speranța noastră, a celor din aviație, este ca trendul de creștere din ultimii ani și revenirea de după perioada de pandemie să continue. Această revenire s-a bazat mult și pe operatorii de tip low-cost care au oferit un produs relativ accesibil pentru pasagerii români. Acum, măsurile de care spuneți sunt de dată recentă. Nu cred că putem spune în clipa de față cum vor afecta acest sector.

Vedem la anul, pe vremea aceasta…

Da, peste un an de zile putem să tragem niște concluzii, uitându-ne în spate.

Pe de altă parte, am văzut că Wizz Air a ajuns la 68% cotă de piață la Sibiu. Poate ascunde această cifră și o temere, un motiv de îngrijorare? Dacă nu le mai convin condițiile și pleacă pe alt aeroport?

Corect, există acest risc. Dar ce vreau să înțelegeți este că până la urmă aceasta este o evoluție normală, eu aș spune și dorită, din perspectiva unui aeroport care dorește să-și dezvolte traficul aerian. Există diferite modele de business și diferite abordări ale operatorilor aerieni. Există operatori aerieni de tip flag carrier, legacy, operatori mari, jucători mari din piață. Noi aici avem, așa cum cunoaștem, Lufthansa, care împreună cu Lufthansa Airlines și Austrian Airlines asigură trei, patru frecvențe zilnic de pe Aeroportul din Sibiu, cu Munchen, respectiv Viena. Trei, patru, cumulat. Ca să putem să convingem alți operatori că există un potențial de a zbura de pe AIS cu același tip de zbor, adică în conexiune – pentru că trebuie să înțelegem că Lufthansa și Austrian, pe lângă destinația point to point, oferă posibilitatea unei conexiuni cu altă destinație. Atunci, ca să luăm un exemplu, cum ar fi Turkish Airlines, ne-au spus de nenumărate ori că ei se uită la aeroporturi când trec de un anumit prag.

Care este pragul?

Pragul este undeva la vreo două milioane de pasageri pe an. De la această cifră devine interesant un aeroport pentru ei. Și această abordare o regăsim la toți jucătorii mari din piață. Nu are rost la traficul pe care îl avem și cu care putem să mergem în fața unui potențial partener… Răspunsul va fi același, politicos: ”mai aveți de așteptat”. Este evident că oamenii au acces la date și înțeleg că ceea ce face Lufthansa și Austrian în acest moment este aproape suficient față de cererea din piață. Când vor vedea că începe să crească cererea pentru aeroport, vor încerca să își găsească și ei nișa.

Suntem legați de Cluj pe autostradă, de Mureș, iar acum se lucrează la autostrada către Pitești și Brașov-Făgăraș. Toate conexiunile acestea rapide vor ajuta aeroportul din Sibiu sau vor fi un dezavantaj, având în vedere că putem ajunge relativ ușor și la alte aeroporturi?

Asta, cu ajutorul, dacă suntem pasageri, cu siguranță ne ajută. Este evident că fiecare aeroport are, să zicem așa, cota lui de piață naturală. Ceea ce-mi spuneți dvs. vine din zona turiștilor români care vor să călătorească. În logica aceasta, este evident că pasagerii vor avea mult mai multe opțiuni, opțiuni care se bazează pe diverse elemente. Dacă mă întrebați pe mine, când ai de ales între două aeroporturi, sunt patru elemente care influențează decizia. Primul este să existe destinația pe care ți-o dorești. 

Dacă este pe amândouă aeroporturile, următorul pas este frecvența. În funcție de tipul de călătorie pe care îl faci, dacă este un city-break nu te interesează dacă sunt două zboruri pe săptămână, pentru că mergi să stai 3-4 zile, în schimb, dacă ești în interes de muncă, scopul tău este să te duci, să rezolvi problema de serviciu, apoi să te întorci. Deci ar trebui să ai frecvențe ceva mai dese și atunci apare decizia: de unde ai putea zbura cu mai multe frecvențe? După care vine prețul. Bine, să nu fie diferențe semnificative.

Dacă sunt relativ apropiate, și aici ai o concluzie, prin urmare ajungi la pasul patru, care constă în cât timp ajungi la aeroport. Acum, în momentul în care ești la jumătatea distanței dintre două aeroporturi, zece minute, 15 minute, la finalul zilei chiar nu mai contează, atâta timp cât celelalte trei criterii pe care vi le-am prezentat sunt satisfăcute. Eu cred că și o oră diferență, în trafic, poate fi acceptabilă. 

În încheiere, spuneți-ne câteva detalii despre gradul de umplere pe noile curse, cele care au debutat în august? Sunteți optimist?

Da, sunt optimist. Rutele noi sunt pline undeva între 75 și 85 la sută, ceea ce eu zic că este foarte bine pentru început. Iar celelalte rute sunt în nota obișnuită, adică la Wizz Air vorbim de peste 90% grad de încărcare, acum vara chiar atinge sută la sută. Iar ceilalți operatori, Austrian și Lufthansa, zboară cu avioanele pline. Eu zic că luna august s-ar putea să ne apropiem de un 85.000 pasageri.

Ar fi un record? 

S-ar putea. Sau vom fi la limită. August 2018 a fost luna cu cei mai mulți pasageri pe care i-a avut Sibiul, sper să nu greșesc, am avut undeva la 87.000 de pasageri. Luna trecută am avut 68.000. Sperăm că odată cu noile curse mai punem încă 20.000 să atingem pragul din 2018.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

4 comentarii

Din Sibiu

Acum 1 lună

Felicitari! Tineti-o tot asa! Iar sibienii sa si zboare, ca sa nu ramanem fara cursele noi introduse..
Raspunde

Emil

Acum 1 lună

Trecea de suta de mii daca ****** Ciolacu si ****** Kathleen Kavalec erau oameni corecti si nu incercau sa triseze Senatul SUA prin calatorii fictive. https://www.psd.ro/marcel-ciolacu-romanii-vor-calatori-fara-vize-in-sua/

Raspunde

Newman

Acum 1 lună

Situat langa platforma industriala Vest, nu inteleg de ce amana de atatia ani crearea zonei Cargo la acest aeroport?
Raspunde

Q

Acum 1 lună

Nu se face cargo din cauza comandamentului NATO. Dacă s-ar face cargo, toți arabii și sateliții Rusiei, mai sateliți decât Potra cel liber- Aurora Fodor turnătoarea-Turcan KGB- Daniela Poale-n-brâu- etc., ar face reprezentanțe comerciale ca pretext de trimis spioni care să obțină informații despre nato. Așa că... la Sibiu cargo niet! Sau, cargo no! Sau, cargo non! Că am uitat, că suntem liberi acum. Dar sunt alte avantaje... De exemplu că orașul e folosit de armată ca scut uman și e probabil pe hărțile rusești de atac nuclear. Nu puteau face comandamentul la Cincu, între dealuri, chiar dacă ar fi fost mai ușor de păzit. Era neconfortabil pentru militari să meargă zilnic cu mașina sau să stea acolo. Ei, știm cu toții, apără patria, nu oamenii care formează poporul. Pe ăștia ultimii, în caz de scandal, îi omoară cu milioanele, ca-n Ucraina, pentru idealurile democratice și libertate evident, nu pentru averi, jafuri, putere, resurse sau bani.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus