Sindicaliștii din administrația publică au trimis o notificare Guvernului prin care anunță că intră într-o grevă generală, precedată de una de avertisment. În județul Sibiu, angajați din primăriile a 21 de comune au transmis că vor participa la grevă.
Conform notificării transmise de Sindicatul național SCOR - al Salariaţilor Comunelor şi Oraşelor din România - Guvernului României și altor instituții relevante, greva generală în sectorul administrației publice este programată pentru 5 februarie 2024 și este un răspuns la politicile economice și sociale ale guvernului, care au condus la diminuarea drepturilor angajaților. Până atunci, pentru mâine, 31 ianuarie, a fost anunțată o grevă de avertisment. Documentul detaliază motivele grevei, incluzând articole specifice și legi care au afectat drepturile lucrătorilor, și include o listă de revendicări detaliate.
Principalele puncte din lista revendicărilor includ:
Aplicarea Legii 153/2017: Aceasta vizează o salarizare echitabilă și corectă în administrația publică locală, eliminând limitările impuse de Ordonanța de Urgență 115/2023.
În document se amintește despre facilitățile acordate de Guvern pentru un număr de circa 1,2 milioane de angajați din sectoarele construcții, agricultură și industrie alimentară, respectiv IT. „Prin urmare, facilitățile celor trei sectoare de activitate sunt acordate de către stat integral din buzunarul bugetelor locale, în timp ce guvernul a retras celelalte facilități care grevau asupra bugetelor administrate la nivel central! În timp ce 1,2 milioane de angajați din sectoarele de activitate private, susținute cu facilități „de către stat”, nu plătesc impozitul pe venit cuvenit bugetelor locale, cei circa 62.000 de salariați din administrația publică locală, la nivelul comunelor, respectiv 31.000 de salariați la nivelul orașelor, sunt discriminați și ținuți cu salariile înghețate de 5 ani, sub pretextul veniturilor insuficiente la bugetul local”, se arată în notificarea transmisă de sindicaliști Guvernului.
Adoptarea unei noi legi a salarizării: Solicită o lege nouă, aliniată cu angajamentele României în PNRR, pentru a stabili o metodologie unitară de salarizare în sectorul public.
Reforma finanțării bugetelor locale: Se cere ajustarea sistemului de finanțare a bugetelor locale pentru a respecta Carta Europeană a Autonomiei Locale și a asigura resurse financiare adecvate autorităților locale.
Finanțarea cheltuielilor salariale pentru anumite categorii de angajați: Solicită ca bugetul de stat să preia finanțarea integrală pentru asistenții personali ai persoanelor cu handicap și asistenții sociali, eliminând astfel povara financiară de pe bugetele locale.
Protejarea statutului funcționarilor publici: Se cere abrogarea anumitor prevederi care limitează drepturile de negociere colectivă ale funcționarilor publici și se opun modificărilor legislative care ar introduce control politic asupra funcționarilor publici.
„Comunitatea funcționarilor publici din administrația publică locală a luat act cu consternare de Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, înregistrată la Senat sub nr. B694/2023.
În total contrast cu spiritul și caracterul profesionist al reglementărilor introduse în statutul funcționarilor publici prin Ordonanța de urgență nr. 128/2023 - în strânsă corelație cu angajamentele asumate de România prin PNRR, inițiatorii propunerii legislative intenționează să demoleze orice umbră de respect la adresa carierei funcționarilor publici, urmărind exclusiv introducerea unui control politic generalizat asupra acestora, sub amenințarea perpetuă a destituirii din funcție pentru funcționarii publici care nu răspund cu supunere la comenzile politice. Fiind evidentă inadecvarea totală a acestei propuneri, așa cum rezultă și din avizele emise de către Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Consiliul Economico-Social și Consiliul Legislativ, cerem Guvernului adoptarea de îndată a unui punct de vedere negativ, prin care să nu susțină adoptarea acesteia în Parlament, pentru a nu escalada într-un alt conflict social major”, se mai arată în notificare.
Întreaga listă a revendicărilor poate fi găsită aici.
Potrivit listei comunelor în care se organizează greva generală și numărul de participanți, greva este anunțată în peste 800 de primării la care vor participa peste 10.000 de sindicaliști. În județul Sibiu greva a fost anunțată în 21 de primării cu participarea a 255 de angajați.
În comuna Șura Mică sunt cei mai mulți semnatari care au anunțat că vor intra în grevă. Primarul Valentin Ristea ne-a spus că e la curent cu cerințele acestora. „Înțeleg că nu vor decât să se respecte legea. O să vedem încotro se îndreaptă calitatea în administrație”, ne-a transmis Ristea. Întrebat dacă greva va afecta în vreun fel activitatea în primărie, primarul ne-a răspuns: „sper să fie înțelegere din toate părțile”.
Foto ilustrativă / Primăria veche Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1743
Ultimele comentarii
Acum 20 minute
Newman
Acum 23 minute
Newman
Acum 27 minute
Solomon
Acum 56 minute
Tour operator
Acum 1 oră
Sibian