Nu doar restaurantul Prima a fost în vizorul comisarilor ANPC în cadrul controlului de săptămâna trecută. În total, șase localuri au fost verificate, două din Piața Mică a Sibiului, plus alte trei localuri din Mediaș. Comisarii ANPC vor propune ca unul dintre localurile din centrul Sibiului să fie închis pentru 6 luni. „E un lucru aberant”, spune administratorul.
Amintim că săptămâna trecută, în zilele de 13 și 14 februarie, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) au efectuat mai multe controale în județul Sibiu. Cu toate acestea, comisarii au transmis, peste o săptămână, un comunicat de presă doar cu rezultatele verificărilor la Prima, deși „în bucătărie nu era mizerie” și că „au fost unități mult mai mizerabile”.
Am solicitat de la ANPC rezultatele tuturor controalelor și am aflat că în Sibiu, alte două restaurante cunoscute din Piața Mare au primit sancțiuni. Este vorba de pizzeria Insieme și restaurantul JAP, alături de alte două patiserii și o cantină din Mediaș.
Informațiile transmise de ANPC arată în felul următor:
SC JAP MOOD SRL - Restaurant JAP
- Bere cu data minimă de valabilitate depășită,
- carne burger, pui congelat fără elemente de identificare,
- preparate culinare depozitate în frigider la 4 grade,
- neîndeplinire măsuri cu privire la evidențierea alergenilor
- abateri repetate
- sancțiune - 5 amenzi 60000/5000
Potrivit instituției, localului i-au fost aplicate în total cinci amenzi în valoare totală de 60.000 lei, din care valoarea de încasat este de 5000 lei.
Printre măsurile menționate se numără oprirea de la comercializare a unei cantități de 17,19 kg de alimente, iar propunerea este de „închidere temporară 6 luni”.
SC SIBIU EVENTS SRL - pizzerie Insieme
- preparate carne-salamuri fără elemente de identificare
- preparate culinare depozitate în frigider la 4 grade
- ustensile neprofesionale
- utilizare Hulala în loc de frișcă, preparat alimentar pe bază de grăsimi vegetale în loc de brânză
- neîndeplinire măsuri dispuse
Măsurile menționate sunt oprirea definitivă de la comercializare pentru produse în valoare de 499 lei, precum și propunerea de încetare a practicilor comerciale înșelătoare, în informarea transmisă nefiind explicat acest lucru. De asemenea, pizzeria a primit în total trei amenzi în valoare totală de 32.000 lei, din care valoarea de încasat 3.500 lei.
Administrator JAP: „E aberant”
Având în vedere propunerea de sistare a activității restaurantului JAP pentru o jumătate de an, l-am contactat pe administratorul localului pentru un punct de vedere. Administrator este Romanino Popa, care spune că are o experiență de 20 de ani în domeniul Horeca și care mai deține alte trei localuri de alimentație publică din Sibiu. Acesta este totodată și membru al Orchestrei Filarmonicii din Sibiu.
Acesta ne-a spus că e al treilea control la care e supus restaurantul pe care îl administrează: „Am avut control în vară, când a fost și domnul Horia Constantinescu (președintele ANPC - n.n.), atunci când s-au închis foarte multe restaurante din Sibiu. Noi am avut niște deficiențe minore, am primit atunci 1.500 de lei amendă. Am mai avut un control în luna decembrie, tot cu niște deficiențe minore – am luat tot 1.500 lei amendă. Acum au venit și au aplicat o amendă de 5.000 de lei pentru că în tot normativul acesta sunt niște prevederi de siguranță alimentară, care nu au absolut nimic de a face cu un restaurant care ar trebui să funcționeze”.
Romanino Popa face referire la aproape aceleași prevederi de care s-a plâns și proprietarul Prima, calificându-le drept „aberante” și care împiedică activitatea unui restaurant. Popa explică:
„Am ales să închid localul și să scot din meniu ce ne încurcă”
„Spre exemplu, ei spun că dacă servești ciorbe, trebuie să le ții la 60 de grade. Orice mâncare gătită trebuie s-o ții la 60 de grade. Deci, dacă ai face o tocană de cartofi simplă, cu cârnați afumați prin ea, tu nu poți s-o faci și s-o refrigerezi, iar apoi la comandă s-o iei și s-o încălzești pur și simplu, cum facem și acasă. Trebuie s-o ții la 60 de grade și la final de zi s-o arunci. E un lucru aberant.
Nimeni nu poate lucra așa, nimeni n-o să facă ciorbe în fiecare zi, dacă ai mai multe feluri de supe. Chiar crede cineva că acolo unde sunt multe supe, oamenii le aruncă? Nu ai cum să ții așa businessul în picioare; înseamnă că mai mult arunci decât vinzi.
Având în vedere ce au considerat domnii inspectori că reprezintă abatere, eu unul am ales să închid localul, să ne punem cumva în regulă, să scoatem din meniu tot cu ce practic nu ne putem descurca: de exemplu, o să scot gulașul și o supă-cremă de ardei copt. Acelea noi le țineam la rece undeva două zile, adică făceam astăzi, vindeam astăzi și mâine, iar mâine seară ce rămânea, își lua personalul acasă, mâncam sau aruncam. Treaba asta nu mai e în ordine. Adică dacă țin o ciorbă de dimineața până seara la 9 și o mănânc, ea nu mai e ciorbă, eu prefer să nu mănânc așa ceva.
Un orez prefiert nu am voie să-l țin la rece și la comandă să-l pun într-o tigaie, să-l condimentez și să-l frig pentru un pui chinezesc. Și orezul ne-au spus că trebuie să-l ținem la 60 de grade. Eu nu spun că domnii nu au dreptate dacă așa e prins în normativul care reglementează acest lucru, dar nu poți, pentru că un orez pe care îl ții la 60 de grade o zi, păi el se borșește, se tot gătește și n-o să mai fie nimic al-dente de exemplu.
Repet, am considerat că trebuie să închid, să văd ce pot să revizuiesc din meniu, pentru că nu vreau să mă trezesc că vin peste 2-3 zile iar... și să-mi spună că dacă mai venim o dată și constatăm că aceleași deficiențe se repetă, o să fiți închiși pe 6 luni”.
Romanino Popa spune că nu a fost prezent în timpul controlului, dar crede că măsura de sistare a activității timp de 6 luni este exagerată. Acesta intenționează să-i invite peste două zile pe reprezentanții ANPC, înainte de a redeschide, să primească o confirmare privind corectitudinea funcționării. „Colegii mi-au spus că li s-a transmis că dacă inspectorii mai vin și mai găsesc orez ținut la rece și nu la cald, la 60 de grade etc., atunci vom fi închiși 6 luni. Dar toate aceste chestiuni te pun în imposibilitatea de a funcționa ca și restaurant (...) Vreau să-i invit mâine sau poimâine să-mi spună dacă e bine ce am făcut. Ca să nu ne mai învârtim în jurul cozii, pentru că mie mi se par aceste controale că dacă rezolvi o treabă, îți vine cu altă treabă. Mi se pare băgatul bățului la roată”.
Întrebat de ce crede că se întâmplă acest lucru, Popa nu a găsit o explicație. „Chiar nu îmi explic. Dacă vă duceți oriunde, la orice cramă, ei nu vin să dea soluții, să spună că ceva concret nu e bine (...) Este, de exemplu, o prevedere - noi nu o practicăm pentru că suntem un local mic, dar se întâmplă la cele mari, inclusiv la cele din vest: se practică prefierberea pastelor sau fierberea lor totală. Adică pastele se fierb înainte, se depozitează în niște GN-uri (containere pentru păstrarea în siguranță a alimentelor – n.n.), se stropesc cu puțin ulei, se amestecă ca să nu se usuce și la comandă pur și simplu iei cantitatea, o pui în tigaie peste sos și se omogenizează cu sosul. Asta îți eficientizează timpul de gătire. Dacă la JAP nu facem asta, pentru că avem 35 de locuri iarna și nu are rost să le facem înainte, le gătim pe loc, atunci la un ștrand, unde între orele 1 și 3 să zicem că mănâncă 1.500 de oameni, cum ai putea să fierbi pastele pe loc, exact cum cere ANPC-ul?”.
Această cerință a lor nici măcar nu are bază legală, mai adaugă administratorul.
Popa admite totuși că erori umane sunt posibile în bucătăriile restaurantului. „Nu depinde de mine ca și administrator sau de un manager pe care îl numești acolo. De ce? Pentru că lucrăm cu oameni. Un om nu le poate face pe toate și atunci intervine latura asta umană, în care cineva uită să treacă o etichetă, de exemplu. Dacă eu cumpăr carne de vită pentru burgeri și îi arăt factura când am luat carnea: Uitați, miercuri am luat această carne și astăzi este joi sau vineri; carnea se vede pe ea când e stricată. Am citit și ce ați scris mai devreme, în care proprietarul zicea că la mici singura eroare care s-a făcut este că după ce le-a congelat nu a pus eticheta când i-a decongelat. E o eroare umană.
Eu nici nu mi-am făcut probleme. Eu am fost chiar foarte liniștit, pentru că și noi mâncăm de acolo. Am zis, fraților, dacă aici se pune așa problema – că dacă mai vin odată și, să zicem, nu a completat cineva un grafic de la uleiul de la friteuză etc., îți dau (sancțiune) 6 luni... Trăim într-un teatru al absurdului. Mie asta mi se pare...”, a mai comentat administratorul restaurantului JAP din Piața Mică.
Acesta a oferit chiar ca exemplu încălcarea despre care a anunțat ANPC în răspunsul pe care ni l-a transmis: „Recunosc, am avut în frigiderul de bere 14 sticle de Kozel care erau expirate; tot e o eroare umană. Le-am zis (angajaților) să se uite. Asta își asumă colegii noștri, vor plăti și ei, vom plăti și noi”.
„Înțeleg preocuparea să fie totul în regulă, probabil că sunt bucătării mizerabile sau proprietari care nu investesc, dar eu vă deschid și vă chem în bucătărie oricând și vă arăt ce înseamnă o bucătărie mică în care lucrează 2-3 oameni: de la spălător din inox, de la mașină de spălat vase cu osmoză pe care am dat 5.000 de euro, de la toată linia gândită, toate cărnurile care se videază, pentru a le proteja cât mai mult și a le păstra prospețimea.
Când vezi cum arată acel loc, că s-a investit, că totul e pus la locul lui... dacă am închide 6 luni, am închide tot. Vorbesc cu proprietarul, îi dau cheile și să vină domnul Horia Constantinescu să administreze restaurantul cum știe el mai bine”, mai adaugă Romanino Popa.
Romanino Popa spune că a cumpărat restaurantul JAP în anul 2017, iar în 2019 a început renovarea. Precizează că a investit în aproximativ 300.000 de euro, iar bucătăria a costat aproape 100.000 de euro. „Vă dați seama că în secunda în care fac o astfel de investiție nu se presupune, nici nu intră în calcul, că eu după aceea aș servi acolo produse expirate sau de proastă calitate. E absurd. Eu nu contest că ei se duc și găsesc tot felul de „minuni” prin bucătării. Eu mă refer exclusiv la mine. Nu contest că oameni trebuie să vină să facă controale. Dar închiderea asta în acest mod mi se pare un exces de zel (...) Nu știu dacă până acum s-a auzit în România de o catastrofă alimentară”, a concluzionat administratorul restaurantului în discuția cu Turnul Sfatului după controlul ANPC.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 15028
Ultimele comentarii
Acum 3 minute
Un român
Acum 6 minute
Client
Acum 7 minute
Un român
Acum 10 minute
Chris
Acum 18 minute
Chris